آدمخواری کلمات کلیدی

آدمخواری کلمات کلیدی، یکی از مفاهیم عجیب در بهینه‌سازی سئو سایت است که متاسفانه آسیب بسیار زیادی به صفحه شما وارد می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک کلمه کلیدی در چندین صفحه یا مقاله از سایت مورد استفاده، قرار گیرد. استفاده از یک عبارت کلیدی خاص در چندین صفحه، آسیب بسیار زیادی به سایت شما وارد خواهد کرد و ممکن است رتبه آن را کاهش دهد. متاسفانه این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که اکثر سئوکاران مبتدی مرتکب می‌شوند.

آن‌ها یک کلید واژه خاص را در صفحات مختلف تکرار می‌کنند. سپس انتظار دارند، صفحات مورد نظر رتبه بالایی بدست آورند و مورد توجه موتورهای جستجو و کاربران قرار گیرند. سوال این است که چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا استفاده از یک کلمه کلیدی خاص در صفحات متعدد، به رتبه‌بندی سایت آسیب می‌زند؟ پاسخ این سوالات بسیار ساده است.

زمانی که چندین صفحه مختلف را برای یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی کنید، در واقع صفحات مورد نظر را با یکدیگر رقیب می‌سازید. یعنی موتورهای جستجو، مجبور هستند یکی از صفحات را ارزیابی کنند و در فهرست نتایج جستجو نشان دهند. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره آدمخواری کلمات کلیدی بدست آورید، در ادامهاین مطلب از وبسایت سئوکار قصد داریم به طور کامل درباره این مسئله توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آدمخواری کلمات کلیدی چیست؟

آدمخواری کلمات کلیدی در واقع استفاده از یک کلمه کلیدی خاص در صفحات متعدد است که باعث کاهش اعتبار سایت می‌شود. زمانی که این کار انجام می‌دهید، گوگل متوجه عمق دانش و وسعت اطلاعات سایت شما نخواهد شد. در عوض، موتور جستجوی گوگل را مجبور می‌کنید تا چند صفحه با کلمه کلیدی یکسان را با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت بهترین صفحه را انتخاب کند.

مثالی از آدمخواری کلمات کلیدی

برای اینکه بهتر متوجه این مسئله شوید، برای شما یک مثال می‌زنیم. فرض کنید سایت شما در زمینه خرید و فروش کفش فعالیت می‌کند. در این حالت، شما می‌توانید در هر صفحه از کلمات کلیدی گوناگون مثل کفش تنیس، کفش ورزشی و مواردی مانند این استفاده کنید. اما ترجیح می‌دهید در صفحات مختلف، صرفاً از کلمه کلیدی «کفش» استفاده کنید. در حالی که کلمات کلیدی با ارزش زیادی وجود دارد که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

همانطور که می‌دانید، صفحات مختلف سایت‌ها بر اساس کلمه کلیدی و سایر قوانین سئو رتبه‌بندی می‌شوند. زمانی که کلید واژه «کفش» در چند صفحه مختلف تکرار شده باشد، گوگل ناچاراً یک صفحه را برای عبارت کلیدی کفش انتخاب می‌کند و به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل خواهد کرد. در چنین حالتی، سایت شما فرصتی برای ارتقا رتبه بندی نخواهد داشت. زیرا صرفاً یک صفحه در سایت به بالای فهرست نتایج منتقل می‌شود و سایر صفحات انتخاب نمی‌شوند.

نحوه شناسایی آدمخواری کلمات کلیدی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از سئوکاران مبتدی ایجاد می‌شود، این است که آدمخواری کلمات کلیدی را چگونه شناسایی کنیم؟

1. استفاده از نرم ‌افزارهای خاص

در واقع اولین و مهم‌ترین قدم برای رفع این مشکل، شناسایی آن است. برای انجام این کار، باید کمی منظم باشید و از نرم‌افزارهای خاص استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که تمام آدرس‌های (url) سایت خود را فهرست کرده و کلمات کلیدی هر صفحه را مقابل آن قرار دهید. به عنوان مثال، ممکن است یک صفحه اصلی درباره کفش و صفحه دیگر درباره کفش ورزشی باشد. اما اگر در صفحه کفش ورزشی از عبارت کلیدی «کفش» استفاده کرده باشید، با مشکل مواجه خواهید شد.

2.استفاده از ابزارهای نقشه برداری کلمه‌ های کلیدی

روش‌های دیگری نیز برای شناسایی آدمخواری کلمات کلیدی وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان از ابزارهای نقشه برداری کلمه‌های کلیدی استفاده کرد. این ابزارها بسیار منحصر به فرد و دقیق هستند. زیرا اطلاعات کاملی درباره کلید واژه‌های به کار رفته در سایت شما ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، تعداد کلمات کلیدی هر صفحه را نشان می‌دهند.

3. رتبه ‌بندی سایت بر اساس کلمه کلیدی

همچنین رتبه‌بندی سایت بر اساس کلمه کلیدی مورد نظر را نمایش خواهند داد. بعد از مشاهده وضعیت سایت، باید صفحاتی با کلمات کلیدی تکراری را ارزیابی کنید. محتوای این صفحات را ویرایش کرده و از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. البته این مسئله صرفاً مربوط به صفحات سایت نیست. گاهی اوقات ممکن است در توضیحات متای صفحه‌های مختلف یک سایت، از یک کلمه کلیدی استفاده شده باشد. اگر این مسئله درباره سایت شما صدق می‌کند، باید توضیحات متا را نیز تغییر دهید.

نحوه رفع آدمخواری کلمه های کلیدی

روش‌های مختلفی برای رفع آدمخواری کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

1.سایت خود را بازسازی کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای رفع آدمخواری کلمات کلیدی، بازسازی سایت است. برای انجام این کار، باید معتبرترین صفحه خود را انتخاب کنید. سپس این صفحه را به یک صفحه فرود تبدیل کرده و از آن برای تغییر سایت استفاده کنید. این صفحه فرود می‌تواند به سایر صفحات با کلمات کلیدی یکسان لینک دهد. اگرچهط قبل از آن لازم است کلمه کلیدی صفحاتی با کلید واژه‌های یکسان را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه خرید و فروش کفش فعالیت می‌کند، می‌توانید یک صفحه را صرفاً به کلمه کلیدی «کفش» اختصاص دهید.

این صفحه باید به عنوان صفحه فرود انتخاب شود. سوال مهمی که برای بسیاری از سئوکاران مبتدی ایجاد می‌شود، این است که:

صفحه فرود چیست و چه ارتباطی به آدمخواری کلمه کلیدی دارد؟

صفحه فرود، تمامی محصولات و خدمات سایت شما را در یک مکان ارائه می‌کند. می‌توانید در این صفحه از کلمات کلیدی متنوع استفاده کنید. سپس برای هر کلمه کلیدی، یک صفحه مجزا راه‌اندازی کنید. اگر سایت شما دارای صفحه فرود نیست، پیشنهاد می‌کنیم یک صفحه فرود جدید ایجاد کنید. این صفحه‌ها می‌توانند به عنوان یک منبع معتبر شناخته شوند و به سایر سایت‌ها یا حتی صفحه‌های سایت شما لینک دهند. بنابراین راه‌اندازی آن‌ها الزامی و سودمند است.

2.محتوای خود را یکپارچه کنید

یکی دیگر از روش‌های رفع آدمخواری کلمات کلیدی، یکپارچه‌سازی محتوا است. اگر در تعداد زیادی صفحه از کلمات کلیدی یکسان استفاده کرده‌اید، می‌توانید از یکپارچه‌سازی محتوا برای رفع مشکل سایت استفاده کنید. ممکن است برخی از این صفحات، محتوای منحصر به فردی نداشته باشند.

اما به دلیل اینکه کلمات کلیدی آن‌ها با سایر صفحات یکسان است، مانع از بهبود رتبه‌بندی سایت شما می‌شوند. بنابراین صفحاتی معمولی را با یکدیگر ادغام کنید و در مجموع یک صفحه کامل بسازید‌. به این ترتیب، یک صفحه با کلمه کلیدی ثابت تولید خواهد شد که از سقوط رتبه‌بندی سایت شما جلوگیری می‌کند.

بعد از آن، می‌توانید به دنبال موضوعات جدید باشید و صفحه‌های جدید با محتوای جذاب بسازید. البته توجه داشته باشید که بعد از انجام این کار، باید در هر صفحه از کلمات کلیدی متفاوت استفاده شود. سوال مهم این است که:

ادغام کردن چند صفحه با یکدیگر فایده‌ای دارد؟

ترکیب کردن صفحات مختلف با عملکرد ضعیف، آن‌ها را به صفحات قوی و معتبر تبدیل می‌کند. این یک فرصت مناسب برای جلوگیری از حذف محتوا است. اگر نمی‌دانید کدام صفحات باید با یکدیگر ترکیب شوند، بهتر است سری به کنسول جستجوی گوگل بزنید.

یعنی هر صفحه را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کنید. وبلاگ‌های مختلف را از نظر پارامترهای سئو مثل ترافیک، نرخ پرش، زمان بارگذاری صفحه و مواردی مانند این ارزیابی کنید. سپس صفحات با کیفیت پایین را در یک دسته و صفحاتی با کیفیت بالا را در دسته دیگر قرار دهید.

3.کلمات کلیدی جدید را پیدا کنید

از دیگر روش‌ها برای رفع آدمخواری کلمات کلیدی، استفاده از کلید واژه‌های جدید است. ممکن است هر یک از صفحات سایت شما، از نظر محتوایی اعتبار بالایی داشته باشند. بنابراین نمی‌توانید صفحات مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید. در این حالت، تنها راه حل استفاده از کلید واژه‌های جدید است. آدمخواری کلمات کلیدی، به موتورهای جستجو ثابت می‌کند که سایت شما استراتژی خاصی برای استفاده از کلمات کلیدی نداشته است. بنابراین وقت آن رسیده است که از یک استراتژی جدید برای انتخاب کلمه‌های کلیدی استفاده کنید.

در حال حاضر، نرم‌افزارهای گوناگونی وجود دارند که برای انتخاب کلید واژه‌های مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلمات کلیدی باید محتوای صفحه را توصیف کنند. استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط و نامناسب، صرفاً باعث کاهش رتبه‌بندی سایت خواهد شد. زمانی که کاربر عبارت خاصی را در نوار جستجوی گوگل سرچ می‌کند، به دنبال صفحات مرتبط با همان عبارت است. به عنوان مثال، فرض کنید یک کاربر عبارت «طرز پخت مربای آلبالو» را در گوگل جستجو کرده باشد.

این کاربر قصد دارد وارد صفحاتی شود که درباره نحوه پخت مربای آلبالو توضیح می‌دهند. حالا فرض کنید سایت شما درباره نحوه پخت مربای هویج توضیح داده است. اما به عنوان کلمه کلیدی، از کلمه کلیدی «آموزش پخت مربای آلبالو» استفاده شده باشد! به نظر شما، کاربر بعد از ورود به صفحه چه واکنشی نشان خواهد داد؟ بدیهی است که به سرعت از صفحه خارج می‌شود. بنابراین استفاده از کلید واژه‌های درست اهمیت بسیار زیادی دارد.

4.از ریدایرکت 301 استفاده کنید

از دیگر روش‌های رفع آدمخواری کلمات کلیدی، استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ است. معمولا سئوکاران حرفه‌ای توصیه نمی‌کنند که از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید. اما در برخی مواقع، چاره‌ای باقی نمی‌ماند و برای حفظ رتبه‌بندی سایت باید این کار را انجام دهید. برای انجام این کار، ابتدا باید صفحاتی با کلمات کلیدی یکسان و کیفیت پایین را شناسایی کنید.

در مرحله بعد، باید این صفحات را با کمک ریدایرکت ۳۰۱ به یک نسخه واحد و معتبر پیوند دهید. یعنی زمانی که کاربر روی لینک صفحات با کیفیت پایین کلیک می‌کند، از طریق ریدایرکت ۳۰۱ وارد صفحات معتبر خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این تاکتیک صرفاً برای صفحاتی با محتوای مشابه یا کلمات کلیدی مشابه مناسب است.

روش های جلوگیری از آدم خواری کلید واژه ها

می‌توان با استفاده از چند راهکار ساده، از آدمخواری کلمات کلیدی جلوگیری کرد. در ادامه این راهکارها را برای شما بیان می‌کنیم.

1.برنامه ریز برای برای تولید محتوا

اولین و مهم‌ترین راهکار این است که برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنید. زمانی که استراتژی خاصی برای نوشتن محتوا و استفاده از کلمات کلیدی نداشته باشید، با این مشکل مواجه خواهید شد. حالا که به طور کامل با مفهوم آدمخواری کلمات کلیدی آشنا شدید، به خوبی می‌دانید که باید چگونه از بروز این مسئله جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اولین روش این است که برای هر صفحه از کلمات کلیدی مناسب و متفاوت استفاده کنید.

2.استفاده از پیوند داخلی

روش دیگر این است که از پیوند داخلی استفاده کنید. لینک‌های داخلی، به موتور جستجوی گوگل نشان می‌دهند که کدام یک از صفحات شما اعتبار بالایی دارند. در نتیجه می‌توانید با استفاده از این روش، معتبرترین صفحات خود را به گوگل نشان دهید. در نتیجه، خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجو گوگل همان صفحه را برای نمایش در فهرست نتایج جستجو انتخاب می‌کنند.

3.استفاده از کلمه‌ های کلیدی دم بلند

روش دیگر این است که از کلمه‌های کلیدی دم بلند استفاده کنید. کلید واژه‌های دم بلند، معمولاً ترکیبی از کلمات کلیدی کوتاه هستند و مشکل آدمخواری کلید واژه‌ها را حل می‌کنند. اگرچه این کلمات کلیدی ترافیک زیادی ایجاد نمی‌کنند، اما از بروز مشکل اصلی جلوگیری خواهند کرد. برای انتخاب کلید واژه‌های دم بلند، می‌توان از نرم‌افزارهای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کرد. این نرم‌افزارها فهرستی از کلید واژه‌های کوتاه را در اختیار شما قرار می‌دهند. سپس باید این کلید واژه‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و عبارات بلند بسازید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره آدمخواری کلمات کلیدی توضیح داده شد. آدمخواری کلمه‌های کلیدی، یک مفهوم مهم در بهینه‌سازی سئو سایت است. زمانی که یک کلمه کلیدی در صفحات مختلف تکرار شود، رتبه‌بندی سایت کاهش خواهد یافت. این مشکل معمولاً با عنوان آدمخواری کلمه کلیدی شناخته می‌شود. مهم‌ترین مسئله، شناسایی صفحاتی با کلید واژه‌های یکسان است.

در مرحله بعد، باید از استراتژی‌هایی که در این مطلب به شما معرفی شد برای رفع مشکل استفاده کنید. همچنین می‌توان با استفاده از چند تاکتیک ساده، از بروز این مشکل جلوگیری کرد که در این مطلب به طور کامل درباره آن توضیح داده شد. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره بهینه‌سازی سایت بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.