خوشه بندی کلمات کلیدی چیست

خوشه بندی کلمات کلیدی (کلاستر کیوردز) یک تکنیک سئویی برای آن‌هایی است که می‌خواهند محتوای سایت خود را یکپارچه و بهینه کنند. برخلاف تصور، خوشه بندی کلمات کلیدی ساده است؛ فقط باید حواستان باشد که بر اساس اصول و به درستی آن را انجام دهید. در ادامه این متن، چگونگی خوشه بندی کلمات و عبارت‌های کلیدی و مزایای آن را برای شما نوشته‌ایم.

مزایای خوشه بندی کلمات کلیدی

خوشه بندی کلمات کلیدی می‌تواند ارزش تجاری و فوق‌العاده‌ای برای سئو و بازاریابی ایجاد کند. هدف اولیه این کار، اختصاص کلمات کلیدی به هر بخشی از محتواست تا بتوانید رتبه‌های ارگانیک را بهبود ببخشید. به عبارتی دیگر، هدفمندتر کار کنید. در حال کلی، خوشه بندی محتوا مزایای زیر را برای افراد و شرکت‌ها در بخش محتوای سایتشان به همراه خواهد داشت:

  • کمک می‌کند تا بتوانید در محتوایتان عمیق‌تر به بررسی موضوع بپردازید.
  • معماری و طرح محتوای استاندارد و قوی‌تری خواهید داشت.
  • کمک می‌کند تا تیم سئو و محتوا همسوتر با هم همکاری کنند.
  • چندین متن مختلف با تأکید بر یک کلمه کلیدی نخواهید داشت.
  • بررسی کیفیت محتوا و ارزیابی آن راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.
  • مشکلات را سریع‌تر شناسایی کرده و راه‌حل بهتری برای برطرف شدن آن‌ها تنظیم خواهید کرد.
  • خیلی خلاصه بگوییم که خوشه بندی کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا بدانید که از کجا باید شروع کرده، چه مسیر را پیموده و باید به کجا باید برسید.

حالا به سراغ خوشه بندی کلمات کلیدی می‌رویم. اینکه چگونه انجام دهیم.

چگونگی انجام خوشه بندی محتوا

همراه با تجزیه‌وتحلیل SERP، خوشه بندی کنید

اولین کار، بررسی این است که کدام کلمات کلیدی یا کدام صفحات بیشترین نرخ ورودی را برای سایت شما دارند. متأسفانه برخی تمام تمرکز خود را روی تولید محتوا صفحه بلاگ می‌گذراند، در صورتی که اصلاً شاید آن صفحات نرخ ورودی زیادی نداشته باشند و صفحه محصولات رتبه بیشتری در نتایج جستجو از خود نشان دهند. وقتی بدانید که کدام جنس محتوا و کدام دسته بیشترین نرخ بازدید را دارند، بهتر می‌توانید کلمات کلیدی اصلی و مرتبط را پیدا کنید. برای مثال، اگر صفحه محصولات بیشترین میزان ورودی را از خود گوگل و ارگانیک داشته باشند، پس تمامی جنس کلمات کلیدی در خوشه بندی باید متناسب با نام محصولات اصلی شما باشند. به عبارتی باید سعی کنید تا آن صفحات در کیوردها بهینه ‌تر شوند. همچنین اینکه محتوای آن را هم باید با قرار دادن دیگر انواع محتوا از جمله ویدئو، عکس و توضیحات و نقدوبررسی بیشتر، بهینه‌تر کرد.

از SERP برای پیدا کردن فرصت‌های بیشتر استفاده کنید

با تجزیه‌ و تحلیل سایتتان (با کمک SERP) می‌توانید به اطلاعات جدیدتری دست پیدا کنید. در حقیقت اینکه چه کلمات کلیدی و عبارت‌هایی بیشتر توسط کاربران جستجو می‌شود. این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر سال، عبارت‌های مورد جستجو دچار تغییرات زیادی می‌شوند؛ برای مثال، در چند سال اخیر، شاهد افزایش جستجو کلمات و عبارت‌هایی بودیم که در آن کلمه «کرونا» استفاده شده باشد. این کلمات جدید برای خود می‌توانند یک خوشه جدید باشند. خوشه‌ای که زیرشاخه‌های آن دارای عبارت‌های به کار گرفته از این کلمه باشند؛ برای مثال، کرونا سرشاخه است و «تأثیر یا اثر کرونا»، «بحران کرونا» و غیره می‌توانند سرشاخه‌های ردیف دوم باشند. به طور خلاصه با استفاده از گوگل می‌توانید عبارت‌های جدیدتر مورد جستجو را سریع‌تر پیدا کنید.

بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید

یکی از مشکلاتی که در بعضی از سایت‌ها مشاهده می‌شود، داشتن چندین صفحه مختلف برای چندین عبارت کلیدی مشابه است؛ برای مثال، در یک سایت تعمیرات لپ تاپ چندین صفحه برای عبارت‌های «تعمیر لپ تاپ تهران»، «نمایندگی تعمیر لپ تاپ تهران»، «تعمیر لپتاپ در تهران» و غیره هستیم. همه این‌ها مشابه هستند؛ چه لزومی دارد که برای همه این‌ها صفحات جداگانه وجود داشته باشد؟ وجود این صفحات اثرهای منفی روی سئو سایت شما خواهد داشت. خوشه بندی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر این کلمات را پیدا کنید. البته بهتر است که کلمه کلیدی را انتخاب کنید که میزان سرچ بیشتری نسبت به بقیه دارد. بعد از بقیه از داخل متن خود استفاده کنید.

در کنار هر خوشه، ایده‌هایتان را بنویسید

یکی از اهداف خوشه بندی کلمات کلیدی این است که بتوانید به ایده‌های بیشتری دست پیدا کنید. خوشه بندی کلمات به شما کمک می‌کند تا کلمات مرتبط بیشتری پیدا کنید. هر مورد از این کلمات هم می‌توانند یک موضوع برای نوشتن باشند؛ اما از آنجا که ایده‌ها فرار هستند؛ کنار هر دسته، ایده‌هایی را موضوعی که به ذهنتان می‌رسد، بنویسید. در آخر فهرستی از کلمات کلیدی و موضوعات متنوع خواهید داشت. به عبارتی باید گفت خوراک یک سال محتوای بلاگتان را دارید.

وزن بندی کنید

در ابتدا سعی کنید تا همه کلمات کلیدی در خوشه را بنویسید؛ از صفر تا صد. بعد به آن‌ها وزن دهید. مطمئن باشید که در این وزن دهی بسیاری از کلمات و زیردسته ها از بین خواهند رفت؛ برای اینکه اصلاً ارزشی برای نوشتن ندارند. کاربری آن‌ها را جستجو نمی‌کند. به جای تمرکز برای نوشتن چنین محتواهایی، تلاش برای غنی‌تر کردن نوشتن مطالبی کنید که کاربران شما تمایل بیشتری برای خواندن آن‌ها دارند.

نتیجه‌گیری

هدف از خوشه بندی کلمات کلیدی این است که شما بتوانید هدفمندتر موضوعات محتوایی را مشخص کنید. هرچه محتوای شما به سؤالات کاربرانتان نزدیک‌تر باشد، علاوه بر اینکه میزان ورودی ارگانیک از گوگل را افزایش دهید، برندینگ سایتتان سریع ‌تر انجام خواهد شد. فقط کافی است که نکات نوشته شده در این مقاله را در نظر بگیرید.