تعداد کلمات کلیدی

در سال ۲۰۰۵ شاید تعداد کلمات محتوا مهم ترین فاکتور در رتبه گرفتن بود. اگر شما یک محتوای طولانی داشتید به احتمال خیلی زیاد در گوگل رتبه می گرفتید. اما بعدها این فاکتور کمرنگ تر و کمرنگ تر شد. حالا سوال اینجاست که آیا الان در اواخر سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ تعداد کلمات تاثیری در رتبه گرفتن صفحات و نوشته ها در گوگل دارد؟

احتمالا در جاهای مختلفی دیده اید که به شما می گویند برای رتبه گرفتن باید محتوایی کامل و جامع بنویسید. مگر کامل و جامع به معنای زیاد نوشتن نیست؟ اصلا چه تعداد کلمه برای گوگل مناسب است؟ افزونه هایی مثل Yoast هم هنوز تعداد کلمات را در نظر می گیرند. خب حالا چکار کنیم؟

رابطه بین تعداد کلمات و رتبه گرفتن در گوگل

بیایید همینجا واضح به شما بگوییم. تقریبا هر سایتی که تولید محتوا ی کامل و جامع دارد گوگل خوب رتبه می گیرد. این محتوای کامل و جامع شامل تعداد زیاد کلمات هم می شود. اما تعداد زیاد به این معنا نیست که شما صفحات تان را پر از کلمه کنید. این تعداد زیاد بسته به موضوع و بسته به رقبایی که دارید متغیر است.

حالا با حضور ماشین لرنینگ این تعداد کلمات کمرنگ تر شده اند اما حتی الگوریتم های ماشینی گوگل هم به متن های بلند بهای بیشتری می دهند. در یک کلام وقتی شما در مورد یک موضوع خاص بیشتر می نویسید گوگل فکر می کند که شما تسلط بیشتری روی موضوع دارید. اما این موضوع در بلاگ پست ها بیشتر دیده می شوید. در لندینگ پیج ها یا صفحات فروش این تعداد کلمات چندان تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی کند. مثلا ممکن است شما برای یک دسته بندی از محصولات تان هزاران کلمه بنویسید اما رقیب شما حتی یک کلمه هم ننویسد. اما رتبه بهتری بگیرد. اینجا تاثیر بک لینک ها و سایر فاکتورها بیشتر به چشم می آید.

آیا محتوای شما واقعا ارزشمند است؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که تعداد کلمات همچنان مهم است. اما گاهی اوقات تعداد کلمات زیاد می توانند به ضرر شما تمام شوند. مثلا شما صفحه ای دارید که برای آن ۴۰۰۰ کلمه نوشته اید. در حالی که برای این موضوع ۴۰۰ کلمه هم کافی بود. گوگل ممکن است این محتوای شما را کم ارزش تر بداند. چرا؟ چون گوگل ویژگی های دیگری را هم در محتوا دخالت می دهد. مثلا اینکه کاربر چند دقیقه در صفحه شما مانده است. اگر شما ۴۰۰۰ کلمه محتوا نوشته باشید اما کاربران به طور میانگین ۳۰ ثانیه در صفحه شما مانده باشند به این معناست که محتوای شما بدردنخور است. اینجاست که در الگوریتم ماشین لرنینگ گوگل رفتار کاربر هم به طور کامل آنالیز می شود و مطابق با این رفتار به محتوای شما نمره داده می شود.

سئو در حال حاضر یک جعبه سیاه است. هیچ کس از درون آن خبر ندارد. الگوریتم ماشین لرنینگ یک الگوریتم یادگیرنده است و حتی شاید خود متخصصین گوگل هم حالا کنترل چندانی روی آن ندارند. فقط مسیر را برای آن مشخص کرده اند و ادامه ی ماجرا به دست ماشین سپرده شده است.

با این تعاریف باید بدانید که طول محتوا به نوع محتوای شما هم بستگی دارد. مثلا اگر کلیدواژه ای که روی آن رتبه گرفته اید تنها با ۲۰۰ کلمه قابل پاسخ دادن است و شما ۱۰ برابر برای آن محتوا نوشته اید ممکن است گوگل به محتوای شما شک کند. پس باید به طور کامل روی این محتوا اشراف داشته باشید و بدانید دقیقا چه نوع محتوایی بنویسید تا گوگل به شما اعتماد کند. (اینجا تکنیکی وجود دارد که خیلی از متخصص سئو به کار می گیرند آن هم جذاب نوشتن محتواست. محتوای جذاب و دارای داستان و روایت کاربر را در صفحه نگه می دارد. حتی اگر کاربر به جوابش هم برسد همچنان در صفحه می ماند تا کل محتوای شما را بخواند. اگر بتوانید چنین محتوایی بنویسید شما پیروز میدان هستید.)

بررسی میدان تعداد کلمات و تاثیر آن در رتبه گرفتن

وبسایت Oncrawl بیش از ۱۰ هزار صفحه را در ۱۰ کلیدواژه مهمی که در آن رتبه دارند با رقبا مقایسه کرده است و نتایج جالب توجهی از آن گرفته است. اینکه درصد بالایی از صفحاتی که رتبه های اول را به خود اختصاص داده اند طول محتوای زیادی دارند و تعداد کلمات آن ها بیشتر است. اما برخی صفحات هم در اینجا جزو استثنائات بوده اند. یعنی با اینکه تعداد کلمات کمتری داشته اند و حتی پروفایل لینک آن ها هم ضعیف تر بوده اند رتبه های خوبی به خودشان اختصاص داده اند. با بررسی دقیق تر این صفحات تنها یک چیز به چشم می خورد و آن طراحی دقیق و کاربرپسند سایت است که مخاطب را نگه می دارد و مخاطب از بودن در آن لذت می برد.

برند بودن سایت هم در این مسئله تاثیر دارد. محتوایی که یک برند می نویسد نسبت به محتوایی که یک فرد معمولی یا یک وبسایت گمنام می نویسد از نگاه گوگل معتبرتر است. پس این شما هستید که تعیین می کنید که هر محتوا باید دقیقا چه تعداد کلمه داشته باشید. باید خودتان را جای کاربر قرار دهید و ببینید برای این موضوع به خصوص چه تعداد کلمه مناسب است.

جمع بندی ؛ محتوای شما باید چند کلمه باشد؟

هیچ کس نمی تواند عدد دقیقی به شما بدهد. ممکن است شما صفحه ای داشته باشید که تنها با ۲۰۰ کلمه در رتبه اول باشد و ممکن است که محتوایی داشته باشید که ۲۰۰۰۰ هزار کلمه باشد اما همچنان رتبه ی خوبی نگیرد. دقیقا مثل محتوای سی هزار کلمه ای نیل پاتل که در مورد سئو نوشته بود و حتی به صفحه اول گوگل هم نرسید. در اینجا اعتبار سایت شما، نوع محتوا، موضوع محتوا و … تعیین کننده های اصلی هستند. اما چیزی که مهم است این است که تعداد کلمات همچنان برای گوگل مهم هستند. پس خودتان را فریب ندهید.

سوالات متداول

حداقل و حداکثر تعداد کلمات متن برای سئو بهتر کدام است؟

نمی توان یک پاسخ دقیقی به این پرسش داد، اما گوگل محتوای طولانی و بیشتر از 1000 کلمه را دوست دارد.

چرا مقاله های طولانی شانس بیشتری برای کسب جایگاه بهتر دارند؟

مقالات طولانی به دلیل افزایش زمان ماندگاری کاربر در صفحه، پاسخ کامل به سوالات کاربر، افزایش اطلاعات کاربر، احتمال اشتراک گذاری موجب افزایش اعتبار نزد گوگل و کسب جایگاه بالاتر می شود.

چرا محتوای من علی رغم متن طولانی، جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو ندارد؟

این نکته را به یاد داشته باشید که محتوای طولانی تنها یکی از فاکتورهای سئو و لازم است، اما همه چیز نیست.