کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی در سئو، یکی از قابل توجه ترین قسمت های سئو است که به افزایش بازدید وب سایت شما کمک می کند. باید توجه داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی در سئو، چیزی بیشتر از انتخاب کلماتی است که مرتبط هستند و زیاد جستجو می شوند! در واقع می توان گفت که انتخاب کلمات کلیدی در سئو، بسیار روشمندتر و استراتژیک تر از آن چیزی است که تصور می شود.

درک روانشناختی هدف و رفتارهای کاربر، شناخت پویایی نتایج جستجو و شناخت رقیب هایتان، از جمله مواردی است که باید برای کلمات کلیدی در سئو مد نظر قرار دهید. به هر حال شما در حال مبارزه با تمام صفحات اینترنتی هستید و می خواهید در 10 صفحه اول گوگل حضور داشته باشید و این کار آسانی نیست.

موفقیت سئو اغلب به مراحل اولیه بستگی دارد که چه کلمات کلیدی را انتخاب می کنیم و چگونه از آنها استفاده می کنیم. در ادامه، نکاتی را مطرح ساختیم که به شما در انتخاب و استفاده ی موثر کلمات کلیدی در سئو کمک می کند.

کلمات کلیدی در سئو چیست؟ و آیا کلمات کلیدی هنوز برای سئو مهم است؟

وقتی مردم در مورد استفاده از کلمات کلیدی برای سئو صحبت می کنند، منظورشان این است که از کلمات یا عبارات خاصی در محتوای صفحات وب خود استفاده می کنند. این کلمات کمک می کنند تا موتورهای جستجوگر بتوانند محتوای شما را بهتر متوجه شوند و در نتیجه آن را برای کلمات کلیدی هدف، رتبه بندی کنند. به عبارت دیگر، هدف شما این است که وقتی کاربران این کلمات را جستجو می کنند، وب سایت شما در نتایج اولیه ی جستجو فرا بگیرد تا کاربران به وب سایت شما مراجعه کنند نه وب سایت رقبایتان.

فرایند انتخاب کلمات کلیدی در سئو به نظر آسان می آید اما نحوه ی انتخاب آن ها برای اهداف متعدد، بسیار استراتژیک است. برای آن که کلمات کلیدی در سئو را به درستی پیدا کنید، باید کلمات و عباراتی را شناسایی کنید که با یک استراتژی تعیین شده هماهنگ هستند. در انتخاب این کلمات باید هدف کاربر، رتبه بندی فعلی، چشم انداز جستجو، رقابت و غیره را در نظر بگیرید. به علاوه به خاطر داشته باشید که یک استراتژی کلید واژه که می تواند بسیار موثر واقع شود، تکرار یک کلمه و یا عبارت خاص نیست، بلکه انواع مختلفی از کلمات کلیدی در سئو را مدنظر قرار می دهد.

انواع کلمات کلیدی در سئو

انواع مختلف کلمات کلیدی در سئو، بستگی به نوع وبسایت شما و محتواهای آن دارد اما باید به خاطر داشته باشید که حتی وب ‌سایت‌هایی که یک موضوع خاص دارند نیز باید از بیش از یک نوع کلیدواژه استفاده کنند. در ادامه، برخی از انواع کلید واژه ها را برای شما آورده ایم:

کلیدواژه های اصلی/هدف: کلیدواژه هایی که با هدف شما مرتبط هستند، کسب و کار شما را معرفی می کنند و با چیزی که ارائه می دهید مرتبط هستند.

کلیدواژه های پشتیبانی: این کلمات کلیدی از کلمات کلیدی اصلی شما پشتیبانی می کنند و زمینه را ایجاد می کنند.

کلمات کلیدی مرتبط: این کلمات کلیدی در سئو، از معنای کلمات کلیدی اصلی پشتیبانی می کنند. برای مثال اگر در حال انتشار یک محتوا در وب سایت خود با عنوان "انتخاب کلمات کلیدی" هستید، باید این عناوین را نیز در مقاله ی خود بیاورید: ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، هدف کاربران، هدف گیری مخاطبان و ... . اگر این موارد را در محتوای خود نیاورید، ممکن است به منزله ی نقص محتوای شما از نظر کاربران باشد.

کلیدواژه های مارک دار: نام شرکت شما به اضافه برخی نام مستعار رایج یا تغییرات تایپی، کلیدواژه های مارک دار هستند. برای مثال، والمارت می‌تواند از «Walmart» و «Wally world» (نام مستعار رایجی که در بین خریداران استفاده می‌شود) برای کلمات کلیدی برند خود استفاده کند.

کلمات کلیدی بدون مارک (Non-Branded Keywords): کلمات کلیدی بدون مارک به کلماتی می گوییم که به صورت مستقیم به نام تجاری شما اشاره نمی کند اما آنچه را که برند می فروشد یا ارائه می دهد را توصیف می کند. علاوه بر کلمات کلیدی اولیه و ثانویه، کلمات کلیدی بدون مارک اغلب در ایجاد ترافیک جستجوی شما، بسیار مفید هستند.

کلمات کلیدی بذر (Seed Keyword): کلمات کلیدی بدر، به کلماتی گفته می شوند که برای شروع تحقیق خود در ارتباط با کلمات کلیدی استفاده می کنید. این کلمات کلیدی معمولاً به شما کمک می کنند تا کلمات کلیدی دیگری را پیدا کنید که ممکن است برای وب سایت شما مناسب تر باشند. برای مثال ممکن است با کلمه کلیدی «خدمات سئو» (کلمه کلیدی Seed) شروع کنید، اما در نهایت تصمیم بگیرید به جای آن «خدمات مشاوره سئو» را هدف قرار دهید.

در نظر گرفتن هدف کاربر برای انتخاب کلمات کلیدی در سئو

هدف کاربر که به عنوان هدف جستجو نیز شناخته می شود، هدف اولیه یا نتیجه مورد نظری است که کاربر می خواهد هنگام ارسال یک پرسش، کلمه و یا عبارت، در موتور جستجو به دست آورد. چندین نوع هدف کاربر وجود دارد که می توان آنها را در دسته بندی های زیر قرار داد:

  • اطلاعاتی (Informational)
  • تجاری (Commercial)
  • ناوبری (Navigational)
  • معامله ای (Transactional)

به عنوان مثال کاربری که «دوچرخه چیست» را جستجو می‌کند، احتمالاً به دنبال اطلاعات است، در حالی که کاربری که «دوچرخه برای فروش» را جستجو می‌کند، احتمالاً می خواهد دوچرخه ای را بخرد و در کل هر قصدی که دارد، به احتمال زیاد دریافت اطلاعات کلی در مورد دوچرخه نیست.

توجه داشته باشید که عمقی تر به مسئله نگاه کنید. برای مثال، جستجوی عبارت کلیدی "کیک هویج چیست؟" فقط یک تعریف یا محتوای مرتبط با معنای کیک هویج را ارائه نمی کند. در عوض، الگوریتم رتبه بندی پیچیده گوگل مشخص کرده است که آنچه مردم واقعاً می خواهند ببینند محتوای مربوط به دستور العمل ها، مواد تشکیل دهنده، حقایق تغذیه ای و شاید حتی منشاء کیک هویج است.

بنابراین اگر حتی بهترین تعریف را در جواب "کیک هویج چیست؟" دارید، بهتر است که به آن اکتفا نکنید و دستور پخت، مواد اصلی و سایر محتوای مورد علاقه را نیز به محتوای خود اضافه کنید. به عنوان مثال، با نگاهی گذرا به نتایج جستجو، افراد همچنین می پرسند:

کیک هویج چه مزه ای دارد؟

چرا به آن کیک هویج می گویند؟

آیا کیک هویج سالم تر از کیک معمولی است؟

آیا کیک هویج واقعاً هویج دارد؟

اگر این سوالات را در محتوای "کیک هویج چیست؟" بگنجانید، به گوگل ثابت می‌کند که می دانید مخاطبان واقعاً چه چیزی می خواهند و در نتیجه محتوای شما را بر اساس آن رتبه‌بندی می‌کند.

به طور خلاصه، باید توجه داشته باشید که بین چیزی که کاربر جستجو می کند و هدف اصلی وی، تفاوت وجود دارد. درک رفتارها و اهداف کاربران است که شما را در سئو موفق می کند.

نحوه یافتن کلمات کلیدی در سئو

استراتژی سئو و جستجوی خود را برای یافتن بهترین کلمات کلیدی، با پاسخ به این سوالات آغاز کنید:

  • مخاطب شما کیست؟
  • رقبای شما برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند؟
  • در حال حاضر برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کنید؟
  • چه کلمات کلیدی فصلی را می توانید هدف قرار دهید؟
  • کسب و کار شما در کجا واقع شده است؟
  • آیا شما یک تجارت B2B یا B2C هستید؟
  • آیا بازارهای بین المللی را هدف قرار می دهید؟

اگر استراتژی سایت خود را بدانید و از اهداف خود مطلع باشید، می توانید در انتخاب کلمات کلیدی نیز هوشمندانه تر عمل کنید.

توجه داشته باشید که استراتژی کلمات کلیدی در سئو بسیار مهم هستند اما اگر ویژگی های دیگری نیز مانند یک برنامه یا تبلیغات پولی Google دارید، می توانید روی آن ها نیز کار ویژه ای کنید و تمام توجه خود را معطوف به کلمات کلیدی در سئو نکنید. اما به طور کلی توجه داشته باشدی که مقالات شما نباید ساختار کلمات کلیدی در سئو را نقض کنند.

سوالات متداول

کلمه کلیدی چگونه تعربف می شود؟

کلمه کلیدی شامل یک یا چند واژه است که مضمون صفحه را مشخص و کاربر آن را در موتورهای جستجو تایپ می کند. استفاده از کلمه کلیدی مرتبط و مناسب در تولید محتوا، باعث می شود که کاربر به راحتی به محتوای دلخواهش دست یابد.

چرا استفاده از کلمات کلیدی مناسب مهم است؟

موتورهای جستجو از طریق کلمه کلیدی، محتوای صفحات وبسایت را درک و رتبه سایت را تعیین می کنند. درنتیجه استفاده از کلمه کلیدی مناسب باعث بهینه سازی موتورهای جستجو خواهد شد.

معیارهای انتخاب کلمه کلیدی کدام است؟

در انتخاب کلمه کلیدی باید موارد زیر را در نظر گرفت: • میزان جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر • تعداد واژه های استفاده شده در کلمه کلیدی • میزان رقابت کلمه کلیدی • هدف کاربر از جستجوی کلمه کلیدی