شناخت مشتری از نتایج جستجو

مخاطب ما چه کسی است؟ در شاخص های مارکتینگ در مورد پرسونای مخاطب و دسته بندی مخاطبان بر اساس سن و سطح درآمد و … اطلاعات زیادی وجود دارد. اما در اینجا می خواهیم در این مخاطبان را در چارچوب نتایج جستجو بررسی کنیم.

هر کوئری و کلیدواژه ای که در گوگل یا سایر موتورها سرچ می شود توسط یک شخص انجام می شود. پس هر کوئری می تواند تا حد نسبتا خوبی مخاطب را به ما بشناساند و اطلاعاتی را از او در اختیار ما قرار دهد. ما به عنوان متخصص باید بتوانیم این داده ها را بررسی کنیم و متناسب با اهداف کسب و کارمان از آن ها استفاده کنیم.

هیچکس به گوگل دروغ نمی گوید. چون افراد دنبال چیزی هستند که جواب سوالات شان را بدهد. اما ممکن است در پرسشنامه ها و یا مصاحبه هایی که با کاربران تان دارید جواب های دروغ و نادرست هم بشنوید. پس می توانید از این داده ها برای خلق یک استراتژی جدید هم استفاده کنید. یک استراتژی قدرتمند که به شما کمک می کند بهتر و راحت تر با مخاطب هدف تان در ارتباط باشید.

رازهایی که در کوئری های جستجو مخفی شده اند.

ما اسم این مبحث را مخاطب جستجوگر می نامیم. مخاطب جستجوگر دنبال سوالاتش است. یعنی چیزهایی ذهن او را درگیر کرده اند و می خواهد به جواب آن ها برسد. کوئری هایی که این مخاطب سرچ می کند می تواند چشم اندازی از ویژگی های قابل بررسی کاربر به ما بدهد. این الگوها در فعل ها و قیدهایی که استفاده می کنند و یا حتی اسم هایی که در نتایج جستجو وجود دارند کم کم نمایان می شوند.

اگر بتوانید الگوی ثابتی بین جستجوهای کاربران در گوگل در حوزه ی کاری تان پیدا کنید. مثلا استفاده از یک کلمه ی خاص یا استفاده از قیدهای زمانی و یا مکانی خاص می توانند به شما کمک کنند اطلاعات کافی در مورد آن ها به دست بیاورید. مثلا اگر در حوزه ی تعمیر موبایل فعالیت دارید. احتمال کلمه ی فوری در میان این جستجوها بیشتر دیده می شود. چون کاربران دوست دارند که موبایل شان را خیلی زود تعمیر کنند. پس کلماتی مثل تعمیر فوری، تعمیرات فوری و … در میان جستجوهای کاربران دیده می شود. اگر شما بتوانید مدت زمان تعمیرات را برای کاربران به کمترین میزان برسانید و این موضوع را به نقطه قوت تان تبدیل کنید می توانید مشتریان زیادی را جذب کنید.

یا مثلا در خرید قطعات و لوازم جانبی کلمه اورجینال یا اصل بیشتر دیده می شود. اگر شما هم در محصولاتی که می فروشید از این کلمات استفاده کنید و به کاربر اطمینان بدهید که محصولات تان اورجینال هستند فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد. الگوها اینگونه می توانند رازهای ذهن کاربران و مخاطبان تان را برملا کنند.

با دسته بندی دقیق و داده های کافی می توانیم موضوعات و زیرموضوعاتی که مخاطبان ما به آن ها علاقه دارند را پیدا کنیم. هر چقدر که در این زمینه فعالیت داشته باشیم نگرش های جدیدتری در مورد کلیدواژه ها و مخاطب جستجوگر خواهیم داشت. این نگرش ها صرفا پیدا کردن الگوها نیست. بلکه پیدا کردن انگیزه ها و دغدغه هایی است که کاربران شما در زندگی شان دارند و برند شما می تواند این دغدغه ها و انگیزه ها را پوشش دهد.

مخصوصا اگر کلیدواژه های Long-Tail را بررسی کنید دقیقا به نیازها و دردها و دغدغه های مخاطبان خواهید رسید. نیازهایی که می توانید سریع تر از رقبا به آن ها اشاره کنید و راحت تر کاربر را راضی کنید. اگر بتوانید این چشم اندازهای جستجو و الگوها را آنالیز کنید و با دید مارکتینگ به آن ها نگاه کنید شناسایی مخاطب از طریق داده های جستجو به راحتی صورت می گیرد.

از طریق داده های جستجو می توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

  • نیاز کاربر چیست؟
  • چه راه حلی برای این نیاز وجود دارد؟ راه حل برند شما چیست؟
  • چه چیزهایی ذهن کاربر را درگیر کرده است که برند شما می تواند برطرف کند؟
  • مخاطبان شما به چه چیزهایی علاقه دارند و به عنوان سرگرمی انجام می دهند؟
  • چه مشکلاتی بعد از استفاده از خدمات و محصولات شما یا برندهای رقیب تان به وجود آمده است؟

می بینید؟ هر کدام از این اطلاعات می تواند موضوع یک پست وبلاگی باشد. یا اینکه می توانید در لندینگ پیج ها و صفحات محصولات تان از این اطلاعات برای قانع کردن مخاطبان استفاده کنید. هر چقدر که بتوانید به سوالاتی که کاربران در ذهن شان دارند پاسخ بدهید یعنی احتمال خرید محصول توسط کاربر بیشتر است.

Search Intent و قدرت درک میل مخاطب

ما می دانیم که Search Intent به عاملی قدرتمند در جذب مخاطب بدل شده است و گوگل هم از این اطلاعات استفاده می کند تا بهترین و دقیق ترین جواب ها را به مخاطب نشان دهد. خیلی مهم است که بتوانید دقیق و کامل پاسخ مخاطب را بدهید.

مثلا اگر کاربری عبارت «خرید X» را جستجو کند یعنی دنبال صفحات محصول است. اگر شما یک صفحه ی وبلاگ را برای این کلیدواژه سئو کرده باشید یعنی عملا این مشتری را از دست می دهید. Search Intent به شما می گوید که کاربر دنبال چه نوع محتوایی است.

  • آیا دنبال خرید یک محصول است؟ / کلیدواژه تراکنشی
  • آیا دنبال پیدا کردن اطلاعات در مورد یک محصول است؟ / کلیدواژه اطلاعاتی
  • آیا دنبال پیدا کردن اطلاعات یک برند یا یک محصول خاص است؟ / کلیدواژه ی هدایت کننده

شناسایی این جنس کلیدواژه ها به شما کمک می کنند قیف بازاریابی و فروش تان را دقیق بچینید و استراتژی تان را متناسب با نیاز مخاطب طراحی کنید. همچنین پیام برند و محصولات برندتان را دقیقا در یک توالی زمانی صحیح به دست مخاطب می رسانید. این مهم ترین پلنی است که در باید در هر استراتژی تولید محتوا و استراتژی مارکتینگ رعایت شود. به این اصول برآورده کردن انتظارات مخاطب و مشتری در بهترین زمان ممکن گفته می شود. اگر میل پشت هر کوئری را دقیق شناسایی کنید می دانید که کدام صفحات تان را باید برای این کوئری ها بهینه کنید.

پس علاوه بر پیدا کردن الگو باید دنبال روانشناسی پشت کلیدواژه ها هم باشید. مارکتینگ با روانشناسی رابطه ی تنگاتنگی دارند و اگر ما بتوانیم امیال مخاطبان را دقیق تر و بهتر بشناسیم شانس بیشتری برای فروش محصولات و خدمات مان داریم.

آنالیز رفتار کاربران روی سایت

حالا که می دانید قدرت داده های کوئری ها چقدر است و چگونه روی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما تاثیر می گذارد می توانید کمی عمیق تر شوید و رفتار کاربران را هم در بستر وب ارزیابی کنید. هر کاربر در هر مرحله از فرایند خرید و یا تبدیل شدن به مشتری مواردی را پراهمیت تر می داند. مثلا کاربری که دنبال دانلود یک کتاب است اول از همه کلمه رایگان را داخل جستجو اضافه می کند. بعد که می بیند این کتاب در هیچ جایی رایگان نیست. کلمه پی دی اف را اضافه می کند که مطمئن شود که نسخه ی پی دی اف این کتاب وجود دارد یا نه. اگر نسخه ی پی دی اف کتاب وجود نداشته باشد احتمالا وارد یک سایت خرید کتاب می شود تا نسخه ی چاپی آن را خریداری کند.

شما به عنوان یک کسب و کار باید بدانید مخاطب شما در کدام مرحله از مسیر و سفر مشتری قرار دارد و صفحات تان را متناسب با این کلیدواژه هایی که توسط کاربران جستجو می شود طراحی کنید.

آنالیز شاخص های Engagement یا درگیر شدن مخاطب با محتوا می تواند به شما کمک کند تا استراتژی صفحات تان را متناسب با کوئری ها و رفتار مخاطبان تغییر دهید. معیارهایی نظیر Bounce Rate و مدت زمانی که کاربران در صفحه می مانند تعیین می کند که آیا صفحات شما به نیازهای مخاطبان به درستی پاسخ می دهند یا نه.

آیا این موارد به سئو سایت لطمه می زند؟

مطلقا آسیبی به سئو سایت شما نمی رسد. اتفاقا با آپدیت های جدیدی که گوگل در الگوریتم هایش ایجاد کرده است مخاطب در اولویت قرار گرفته است. مثلا آپدیت BERT زبان طبیعی مخاطب را به عنوان یک فاکتور تعیین کننده در رتبه بندی سایت در نظر می گیرد و این یعنی نیازهای مخاطبان هم در کلیدواژه ها مدنظر قرار گرفته اند. Search Intent جزو موارد ضروری در سئو است و تقریبا تمام متخصصین شناخته شده سئو استفاده از این نیازها و خواسته های مخاطبان را در اولویت قرار داده اند.

استفاده از این داده ها به شما کمک می کند تا:

  • مخاطب ایده آل تان را بسازید و رشد بدهید.
  • محتوای تاثیرگذار و متناسب با نیازهای کاربران تولید کنید.
  • بیشتر با مخاطب درگیر شوید و محتوای شما به دل مخاطب بنشیند.
  • کارایی محتوای تان را بالا می برید و در نهایت نرخ تبدیل سایت شما هم با این محتوا بالاتر می رود.