لاراول بهتر است یا وردپرس؟

لاراول به عنوان یک فریمورک (چهارچوب) شناخته می شود و وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. اما لاراول را باید انتخاب کنیم یا وردپرس؟ این سوالی است که امروزه توسط صاحبان وب سایت ها و برنامه نویسان پرسیده می شود. در این مقاله سئوکار سعی داریم دو پلتفرم لاراول و وردپرس را معرفی کنیم و ویژگی ها و تفاوت های هر دو را مخصوصا در خدمات سئو را برای شما شرح دهیم.

لاراول چیست؟

لاراول (Laravel)، توسط Taylor Otwell ساخته و توسعه یافته شد و در سال 2011 منتشر شد. لاراول یک چارچوب (Framework) متن باز PHP است و از سیستم عامل cross-platform پشتیبانی می کند. لاراول با ویژگی های داخلی برای احراز هویت، محلی سازی، مدل ها، نماها، مسیریابی و سایر ویژگی ها مانند وارونگی کنترل و یک سیستم قالب به نام Blade منتشر شده است و اکنون نیز با ویژگی های بسیاری مانند پشتیبانی داخلی از سیستم مدیریت پایگاه داده، به کار خود ادامه می دهد. لاراول، با هدف انجام آسان تر وظایف پیچیده ساخته شده است و هدف اصلی آن توسعه برنامه های کاربردی وب است.

وردپرس چیست؟

وردپرس (Wordpress) یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) رایگان و منبع باز است که در ابتدا در سال 2003 منتشر شد. وردپرس با PHP نوشته شده است و یکی از مهم ترین و محبوب ترین ابزار برای ایجاد وب سایت است. وردپرس، به طور کلی برای نوشتن وبلاگ و سیستم مدیریت وب سایت استفاده می شود. در وردپرس مدیریت محتوا آسان است و ویرایش یا آپدیت به راحتی انجام می شود.

تفاوت لاراول و وردپرس در چیست؟

اکنون می خواهیم برخی از تفاوت های کلیدی لاراول و وردپرس را بررسی کنیم:

  • در لاراول، توسعه دهنده باید چارچوب کدنویسی را کاملآً درک کند اما در وردپرس، ساختن برنامه ها واقعا آسان است و شروع کار برای مبتدیان نیز بسیار راحت است.
  • لاراول انجمن بزرگ و در دسترس توسعه دهندگان ندارد، اما وردپرس انجمن بزرگی برای پشتیبانی و توسعه دهندگان در دسترس دارد.
  • در لاراول، ویژگی های زیادی مانند احراز هویت، مجوز، وارونگی کنترل و غیره وجود دارد که با آخرین نسخه هایش پیشرفته تر می شود اما در وردپرس، احراز هویت با کمک استفاده از افزونه های شناخته شده انجام می شود.
  • در لاراول برای توسعه وب سایتی که عمدتاً بر محتوا متکی باشد، کار زیادی باید انجام دهید و این در حالی است که در وردپرس، اصول اولیه سئو انجام می شود.
  • در لاراول، کد به خوبی سازماندهی شده است. هنگامی که کد رشد می کند، لاراول از استفاده مجدد از کد مراقبت می کند و به طور خودکار مشکل را تا حد زیادی حل می کند. اما در وردپرس، تمام محتوا باید توسط توسعه دهنده نگهداری شود.
  • در لاراول می توان همه چیز را می توان سفارشی کرد اما در وردپرس باید از افزونه های مخصوص استفاده کنید.
  • در وردپرس عمدتاً داده های ثابت باقی می ماند اما در لاراول بایداز پایگاه داده استفاده کرد یا به روش خود آن را طراحی کرد.
  • لاراول برای به روز رسانی محتوا و تغییرات انعطاف پذیری کمتری دارد. اما وردپرس برای ویرایش و به روز رسانی محتوا انعطاف پذیرتر است.

لاراول سریع تر است یا وردپرس؟

لاراول یک Framework بهبود یافته است و واقعا سریع عمل می کند. لاراول از Eloquent استفاده می کند و در نتیجه، نوشتن پرس و جوهای پایگاه داده آسان می شود. لاراول به طور کلی سریع تر از وردپرس عمل می کند زیرا وردپرس به دلیل استفاده از افزونه ها کند است. اما این مسئله را نیز به یاد داشته باشید که اگر کسی از افزونه های بهتر یا پلاگین های کدگذاری قوی تری نسبت به وردپرس استفاده کند، عملکردش بهتر و بسیار سریع تر می شود. به طور کلی عملکرد و سرعت وردپرس، صرفاً بر اساس افزونه هایی است که در وردپرس استفاده می شود.

ویژگی های لاراول در مقابل وردپرس چیست؟

در ادامه، به بررسی برخی از ویژگی های لاراول در مقابل وردپرس می پردازیم:

سازماندهی کدها

در لاراول، کدهای توسعه یافته به روشی مناسب سازماندهی شده اند تا کد رشد کند. لاراول مسئولیت نحوه استفاده مجدد از کد موجود را بر عهده می گیرد اما در وردپرس، محتوا توسط توسعه دهنده نگهداری می شود.

سادگی و راحتی کار

کار با وردپرس بسیار راحت تر از لاراول است. در وردپرس، ساخت وب سایت را فقط با انتخاب موضوع وب سایت شروع می کنید، اما در لاراول، باید کار با کدها را بلد باشید. به طور کلی وردپرس در تمامی مراحل کار، آسان تر است و درک آن نیز برای کاربران راحت تر است.

منحنی یادگیری

چارچوب لاراول دارای منحنی یادگیری عالی است به این معنی که یادگیری با تجربه بالاتر افزایش می یابد. اما وردپرس منحنی یادگیری کمتری دارد زیرا هر کسی می تواند محتوای خود را بدون هزینه بنویسد و منتشر کند.

احراز هویت

لاراول دارای چندین ویژگی مانند احراز هویت، مجوز، وارونگی کنترل و غیره است. ویژگی احراز هویت در هر نسخه بهتر و بهتر می شود اما در وردپرس احراز هویت توسط افزونه های موجود انجام می شود.

پایگاه داده

در لاراول، ما می‌توانیم یک پایگاه داده را به روش خودمان ایجاد یا طراحی کنیم و این در حالی است که در وردپرس، عمدتاً پایگاه داده مورد نیاز نیست زیرا وردپرس حاوی داده های ثابت است.

پشتیبانی

وردپرس در مقایسه با لاراول، جامعه بزرگی دارد که در صورت بروز مشکل، شما را پشتیبانی و راهنمایی می کند.

انعطاف پذیری

چارچوب لاراول در مقایسه با وردپرس انعطاف پذیری کمتری دارد. در لاراول، به روز رسانی و ویرایش هر محتوایی دشوار است، اما در وردپرس، ویرایش و به روز رسانی محتوا در هر مقطع زمانی بسیار آسان است.

کارایی

اگر عملکرد لاراول و وردپرس را مقایسه کنیم، لاراول در مقایسه با وردپرس پلتفرم بهتری دارد زیرا لاراول از Eloquent استفاده می کند که کار را سریع تر انجام می دهند. اما وردپرس کند است زیرا از افزونه ها استفاده می کند. البته اگر شخصی از افزونه های قوی استفاده کند، عملکرد وردپرس آن نیز بهتر می شود.

مزیت های وردپرس چیست؟

اکنون برخی از مزیت های وردپرس را برای شما شرح می دهیم و سپس مزیت های لاراول را عنوان می کنیم که به شما در انتخاب بهتر کمک می کند:

  • ساختار سازگار با موتور جستجوگر و سئو قوی
  • فیلترهای خودکار برای قالب بندی و استایل بندی متن در پست ها
  • مدیریت لینک یکپارچه
  • ویژگی های قابل تنظیم با استفاده از افزونه ها
  • ویرایش محتوا هم در یک ویرایشگر بصری و هم در یک ویرایشگر متنی مبتنی بر HTML
  • ادغام آسان خدمات شخص ثالث
  • جامعه بزرگ حمایت کننده در سراسر جهان

مزیت های لاراول چیست؟

وظایف خودکار که به راحتی قابل مدیریت است

ساختار سازگار با برنامه نویس

سازگاری در انتقال پایگاه داده

فرآیند اعتبارسنجی و مجوز ساده برای برنامه های وب

پیاده سازی سیستم احراز هویت

استقرار سریع و بدون دردسر برنامه ها

ویژگی های قابل تنظیم با استفاده از بسته ها

ادغام آسان خدمات شخص ثالث

نتیجه گیری

هر دو پلتفرم لاراول و وردپرس کاملاً متفاوت هستند زیرا لاراول یک Framework است در حالی که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. برای استفاده از لاراول، توسعه دهندگان نیاز به دانستن برنامه نویسی برای نوشتن هر کد و توسعه وب اپلیکیشن دارند. اما کار با وردپرس آسان است. به علاوه، لاراول نسبت به سایر فریمورک ها هزینه بیشتری دارد و به یک توسعه دهنده خوب و با تجربه نیاز دارد. اما به طور کلی لاراول و وردپرس برای اهداف متفاوتی استفاده می شوند و مزایا و معایب خاص خود را دارند.