نتایج ماندگار سئو

سئو دارای شاخص‌های گوناگونی است. این شاخص‌ها در واقع معیارهایی برای بررسی عملکرد سایت در فهرست نتایج جستجو هستند. شاخص‌های سئو با توجه به حوزه کسب و کار متفاوت هستند. به عنوان مثال سایت‌هایی که در حوزه امور مالی فعالیت می‌کنند، دارای شاخصی به نام حاشیه سود ناخالص می‌باشند که باید توسط‌ سئوکاران اندازه‌گیری شود. یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در کسب و کارهای فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ، تعداد فالوورها است.

تسلط به این شاخص‌ها به شما کمک می‌کند تا نتایج ماندگاری در صفحات گوگل داشته باشید. هر کسب و کاری دارای هدف خاصی است. با کمک این شاخص‌ها، می‌توانید متوجه شوید که چقدر به اهداف خود نزدیک شده‌اید یا چگونه باید به اهداف خود برسید. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها به دنبال بردهای سریع هستند. یعنی قصد دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل شوند.

توجه داشته باشید که این نتایج ممکن است ماندگار نباشند. یعنی سایت بعد از مدتی مجدداً به رتبه‌های پایین فهرست نتایج جستجو انتقال پیدا خواهد کرد. بنابراین تسلط به برخی شاخص‌ها برای افزایش ماندگاری نتایج سئو، اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه قصد داریم درباره ۳ مرحله برای تسلط بر شاخص‌های مناسب برای نتایج ماندگار سئو توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از وبسایت تخصصی سئوکار با ما همراه باشید.

مهم ترین شاخص سئو که باید مورد بررسی قرار گیرد چیست؟

همانطور که گفته شد، شاخص‌های سئو متنوع هستند. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که سئوکاران باید به چه شاخص‌هایی تسلط داشته باشند؟ تسلط به تمامی شاخص‌ها برای سئوکاران ضروری است. اما برخی از مهم‌ترین آن‌ها بررسی ترافیک سایت، بررسی آزمایشات انجام شده،بررسی سرنخ‌ها و میزان فروش هستند. اگر به این معیارها تسلط داشته باشید، نتایج ماندگاری در صفحه اول گوگل خواهید داشت.

زمانی که قصد دارید به یک مقصد جدید رانندگی کنید، باید به پشت سر خود نیز توجه داشته باشید‌. آینه دیده عقب به همین دلیل در خودرو تعبیه شده است تا دید درستی از پشت سر در اختیار شما قرار دهد. اندازه‌گیری شاخص‌های سئو برای رسیدن به اهداف کسب و کار، درست مانند همین مسئله است. نباید آنقدر روی خروجی تمرکز داشته باشید که از ورودی‌ها غافل شوید. ترافیک سایت، سرنخ‌ها و میزان فروش، تمامی شاخص‌هایی هستند که در پشت سر شما قرار دارند. آن‌ها نتیجه نهایی عملکرد قبلی شما هستند. بنابراین بررسی آن‌ها تاثیر زیادی روی آینده کسب و کار شما خواهد داشت.

یک مثال واضح برای درک بهتر این مسئله

شاخص‌هایی مانند میزان ترافیک یا فروش، تا سالیان طولانی بر آینده کسب و کار شما موثر هستند. برای بررسی دقیق‌تر این مسئله، یک مثال بیان می‌کنیم. سایت monday.com)) یک سایت بسیار پرطرفدار در کشورهای اروپایی است که تقریباً اکثر افراد با آن آشنا هستند. این سایت نیازی به معرفی ندارد. زیرا به عنوان یک برند محبوب شناخته می‌شود. از نظر برخی افراد، این صفحه مالک تمام فضای دیجیتال در زمینه مدیریت پروژه است.

اما فکر می‌کنید چقدر طول کشید تا همین سایت محبوب بر شاخص‌های سئو مسلط شود و نتایج ماندگاری در صفحه اول گوگل داشته باشد؟ جالب است بدانید، این کسب و کار تاکنون چندین بار تلاش ناموفق داشته است. در نهایت بیشتر از دو سال طول کشید تا بر یکی از پرسودترین خدمات کلیدی اینترنت یعنی نرم‌افزار مدیریت پروژه تسلط پیدا کند. این بازه زمانی نباید باعث تعجب شود.

برخلاف آنچه که سئوکاران مبتدی تصور می‌کنند، هیچ کسب و کاری نمی‌تواند طی بازه زمانی یک هفته یا یک شب به نتیجه برسد. به تصویر زیر نگاه کنید، می‌توانید روند پیشرفت صفحه برای کلمه کلیدی مورد نظر را مشاهده کنید. بدیهی است که در روزهای اول یا حتی ماه‌های اول، این سایت اهمیت چندانی برای موتورها و خزنده‌های گوگل نداشت. اما به مرور زمان، این کسب و کار توانست درآمد بالایی از این طریق به دست آورد.

نمودار پیشرفت این کسب و کار چگونه بود؟

نمودار پیشرفت زیر را نگاه کنید. این نمودار از بازه زمانی اکتبر سال ۲۰۲۱ تا فوریه سال ۲۰۲۲ است. به نظر شما این نمودار چه مفهومی دارد؟ آیا کسب و کار در سال اول شکست خورده و در سال دوم موفق شده بود؟ پاسخ به این سوال منفی است. اگرچه نمودار در اکتبر سال ۲۰۲۱ در سطح پایینی قرار دارد، اما این مسئله به معنی شکست کسب و کار نیست. تنها بعد از گذشت ۱۲ ماه، معجزه بسیار بزرگی در کسب و کار رخ داد.

یعنی نتایج این سایت در فهرست نظری جستجو ماندگار شدند. بنابراین بهترین روش برای موفقیت در سئو، تمرکز بر ورودی‌ها است. سوال مهمی که برای بسیاری از کاران مبتدی ایجاد می‌شود، این است که منظور از ورودی‌ها و خروجی‌ها چیست؟ منظور این است که صرفاً روی نتایج و بهبود شاخص‌های سئو تمرکز نکنید. به عنوان مثال بالا بودن ترافیک سایت برای یک صفحه، به معنی موفقیت کسب و کار یا تسلط به شاخص‌های سئو نیست.

نرخ تبدیل، نرخ کلیک یا مواردی مانند این، خروجی‌هایی هستند که به صورت عدد و رقم محاسبه می‌شوند. ورودی‌ها شامل تمام تلاش‌هایی هستند که شما برای بهبود عملکرد سایت انجام می‌دهید. چقدر برای بهبود رتبه‌بندی سایت بر اساس یک کلمه کلیدی خاص تلاش می‌کنید؟ چقدر جستجو انجام می‌دهید؟ چقدر اطلاعات جمع آوری می‌کنید؟ تمامی این مسائل ورودیی‌ها هستند.

۳ مرحله تسلط به شاخص سئو

سه مرحله مختلف برای تسلط به شاخص سئو جهت افزایش ماندگاری نتایج سایت شامل موارد زیر هستند:

1.مرحله اول: صفحات مهم را شناسایی و از آن استفاده کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای تسلط به شاخص‌های سئو و افزایش ماندگاری نتایج سایت، شناسایی صفحات مهم و استفاده از آن است. برخی صفحات سایت با زبان بی‌زبانی به شما نوید می‌دهند که انتخاب کاملاً مناسبی برای ارتقای رتبه در فهرست نتایج جستجو هستند. این تکنیک کاملاً ساده است و برای سایت‌هایی با اعتبار معمولی کاملا مناسب می‌باشد. شما می‌توانید از این تکنیک برای رقابت با سایر کسب و کارهای بزرگ استفاده کنید و به موفقیت برسید.

می‌توان از این تکنیک برای ایجاد تعادل بین نتایج کوتاه مدت و نتایج بلند مدت استفاده کرد. به عنوان مثال ارتقا رتبه سایت بر اساس یک کلمه کلیدی خاص، یک نتیجه بلند مدت است. کسب و کار باید تلاش بسیار زیادی برای رسیدن به این هدف انجام دهد و نمی‌تواند طی مدت زمان کوتاهی به این هدف برسد.

افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه، یک نتیجه کوتاه مدت است که طی مدت زمان چند ماه مشاهده می‌شود. مهم‌ترین وظیفه سئوکاران این است که به دنبال رتبه‌بندی بلند مدت باشند. به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه فروش کفش فعالیت می‌کند، باید برای مدت طولانی برای کلمه کلیدی «خرید کفش چرم اصل» در بالای فهرست نتایج جستجو قرار گیرد.

چگونه صفحات مهم را شناسایی کنیم؟

باید به دنبال صفحاتی باشید که تا حدودی باعث پیشرفت کسب و کار شما شده‌اند. به تصویر زیر نگاه کنید. متوجه می‌شوید که برخی صفحات چگونه بر رتبه‌بندی سایت تاثیر گذاشتند. به عنوان مثال صفحاتی که بازدید بالایی دارند، صفحاتی که ترافیک زیادی دارند، صفحاتی که بازخوردهای بیشتری دریافت می‌کنند یا مواردی مانند این، انتخاب کاملاً مناسبی برای توسعه و گسترش هستند.

2.مرحله دوم: کلمات کلیدی مناسب را در زمان مناسب هدف قرار دهید

استفاده مداوم و بی‌وقفه از کلمه کلیدی، به معنی موفقیت کسب و کار نیست. اگر از این روش برای افزایش ماندگاری رتبه بندی سایت در فهرست نتایج جستجو استفاده می‌کنید، باید بدانید که استراتژی سئو شما کاملاً اشتباه است. هیچ کلمه کلیدی پیدا نمی‌شود که برای مدت بسیار طولانی مثل چندین سال مورد توجه کاربران قرار بگیرد. کلمات کلیدی با توجه به خواسته‌ها و علایق کاربران در بازه‌های زمانی متفاوت تغییر می‌کنند.

بنابراین بهترین راه حل این است که به دنبال چند استراتژی کوتاه مدت برای بازگشت سرمایه در بازه زمانی کوتاه باشید. زمانی که سایت شما به اندازه کافی توسعه پیدا کرد، می‌توانید استراتژی‌های بلند مدت را مورد استفاده قرار دهید. در استراتژی‌های بلند مدت، باید تمرکز بالایی روی کیفیت و کمیت محتوا داشته باشید.

سوال مهم این است که چگونه کلمات کلیدی مناسب را در زمان مناسب انتخاب کنیم؟ تصویر زیر را نگاه کنید. این تصویر رشد یک صفحه بر اساس کلمه کلیدی خاص را نشان می‌دهد. اگر سایت شما بر اساس یک کلمه کلیدی در عرض دو هفته به رتبه ۳ یا ۴ گوگل برسد، یعنی عملکرد درستی دارید. برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی، به خواسته‌های کاربران و موضوعات ترند توجه داشته باشید.

3.مرحله سوم: با صبر و حوصله و فرآیند بازگشت سرمایه طولانی مدت را مدیریت کنید

هیچ عیبی ندارد اگر طی بازه زمانی یک یا دو هفته به رتبه چهارم فهرست نتایج جستجوی گوگل نرسیدید. سناریوهای مختلفی وجود دارد که برای رسیدن به یک نتیجه مناسب به شما کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای بازگشت سرمایه صبر و حوصله داشته باشید. اگر یک مطلب را منتشر کرده‌اید و آن مطلب در بازه زمانی یک یا دو هفته به جایگاه ۱۰ و ۲۰ فهرست نتایج جستجوی گوگل رسیده است، یعنی شما کار خود را به درستی انجام می‌دهید.

تجربه بسیاری از سئوکاران نشان می‌دهد ایندکس شدن صفحه در فهرست نتایج جستجو در عرض چند هفته، ارتباط مستقیمی با آینده کسب و کار شما دارد. به احتمال زیاد، سایت شما در آینده یکی از صفحات رتبه برتر خواهد بود. تنها مشکلی که وجود دارد، زمان است. یعنی مدت قابل توجهی طول می‌کشد تا بتوانید به نتیجه برسید. به عنوان یک مثال به تصویر زیر نگاه کنید. کادر زرد را مشاهده می‌کنید؟

کادر زرد زمانی را نشان می‌دهد که سایت در تلاش است تا به نتایج موفقیت آمیزی برسد. در این حالت، بسیاری از کاربران از وجود سایت خبر ندارند. حتی گوگل نیز ممکن است به سایت توجه نکرده باشد. کافی است به سمت جلو حرکت کنید. حالا کادر سبز را ببینید.

کادر سبز زمانی را نشان می‌دهد که سایت به یکی از صفحات رتبه برتر گوگل تبدیل شده است. اگر چند یک تصویر بسیار کوچک است، اما حدود دو سال طول کشیده است تا سایت بتواند به این نتیجه برسد. این نتیجه حاصل تلاش‌های بسیار زیاد کسب و کار مانند بهبود محتوا، افزایش محتوا، به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل و مواردی مانند این است. بنابراین باید به روند خود اعتماد داشته باشید.

اشتباهات رایج کسب و کارها

برخی اشتباهات رایج کسب و کارها برای افزایش ماندگاری نتایج سایت شامل موارد زیر هستند:

  • 1.یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج کسب و کارها، عجله کردن است. بسیاری از سایت‌ها تمایل دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسند و به دنبال استراتژی‌های طولانی مدت نیستند. به همین دلیل از بسیاری از اطلاعات مهم غافل خواهند شد و ممکن است خیلی زود با شکست مواجه شوند.
  • 2.دومین اشتباه تکیه کردن به استراتژی‌های قدیمی است. به عنوان مثال پر کردن محتوا از کلمات کلیدی، نادیده گرفتن بهبود تجربه کاربری، عدم توجه به بهینه‌سازی سایت با گوشی تلفن همراه و مواردی مانند این، ممکن است به سایت شما آسیب وارد کنند.
  • 3.راکد ماندن و عدم توجه به بروز رسانی اطلاعات، از دیگر اشتباهاتی است که اکثر کسب و کارها مرتکب می‌شوند. ‌‌ تمامی کسب و کارها و سایت‌های آنلاین، باید به بروز رسانی الگوریتم‌ها توجه داشته باشند. باید از ابزارهای جدید مثل ابزارهای هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کنند یا اقداماتی مانند این انجام دهند.

سخن پایانی

چندین روش مختلف برای تسلط به شاخص سئو جهت افزایش ماندگاری نتایج سایت وجود دارد که در این مطلب برخی از آن‌ها معرفی شد. برای رسیدن به این نتیجه، باید روحیه مناسبی داشته باشید و به دنبال برنده شدن باشید. علاوه بر این، باید صبر و حوصله کافی داشته باشید. زیرا مدت زیادی طول می‌کشد تا سایت شما به عنوان یکی از صفحات رتبه برتر در بالای فهرست نتایج جستجو نمایش داده شود و در موقعیت خود پایدار بماند.

در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه، ممکن است بسیاری از صفحات شما به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل شوند. اما خیلی از آن‌ها بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه مجدداً سقوط رتبه خواهند داشت. بنابراین باید از استراتژی‌های خاصی برای پایدار شدن موقعیت صفحات استفاده کنید.

روی برخی نتایج آماری مثل ترافیک سایت یا مواردی مانند این حساسیت نداشته باشید. به جای آن روی ورودی‌ها تمرکز کنید و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت داشته باشید. شکست واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که عجله کنید و به دنبال نتایج سریع باشید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره بهینه‌سازی سئو سایت بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.