ارتباط میان طراحی سایت و سئو

برخی از کسانی که در عرصه سایت تازه کار هستند، گمان می کنند که طراحی سایت و سئو دو بحث مجزا هستند. اما حقیقت اینچنین نیست. گاها دیده شده افرادی زمانی سئوی سایت خود را به یک شرکت می سپارند که طراحی سایتشان را شرکت دیگری انجام داده و تمام شده است. این افراد یا مجبور می شوند سایتشان را دوباره طراحی کنند یا این که از سئو سایتشان نتیجه مطلوبی نخواهند گرفت. به دلیل بروز همین مشکلات است که در این مقاله قصد داریم به بررسی ارتباط بین سئو سایت و طراحی سایت بپردازیم تا کسانی که قصد طراحی سایت دارند با جوانب مختلف این دو موضوع آشنا شوند.

ارتباط میان طراحی سایت و سئو

گوگل برای این که صفحه نتایج جستجو را رتبه بندی کند بیش از 200 فاکتور را بررسی می کند، اگرچه گوگل هیچگاه جزئیات این رتبه بندی ها را فاش نمی کند اما کارشناسان و متخصص سئو و بهینه سازی سایت، با بررسی های فراوان توانستند برخی از این این فاکتور ها را پیدا کنند و آن ها را به دو دسته اصلی تقسیم کردند: سئوی داخلی که مربوط به معیار های طراحی سایت و معیار های محتوایی است و سئو خارجی که مربوط به فاکتور های مرتبط با تجربه کاربری و فاکتور های مبتنی بر پیوند است.

همانطور که دیدید بخشی از فاکتور های گوگل مربوط به طراحی سایت هستند که برای او اهمیت زیادی نیز دارند این فاکتور ها می توانند شامل خروجی قالب سایت، نمایش و چیدمان محتوا، طبقه بندی اطلاعات، نرخ پرش و تجربه کاربری باشند. اگر شما هم قصد طراحی سایت دارید، بهتر است هرگز اشتباه برخی که سایت را ابتدا طراحی می کنند و سپس به یک شرکت برای سئو می دهند را مرتکب نشوید این افراد تنها هزینه سایت خود را بیشتر می کنند.

چرا باید طراحی سایت و سئو سایت را به یک شرکت واگذار کنید؟

وقتی که می خواهید یک پروژه بزرگ سایت را استارت بزنید بهتر است از همان ابتدا با یک شرکت سئو همکاری کنید و طراحی سایت خود را به آن ها بسپارید. این را در نظر بگیرید که سئو اگر روی اصول انجام شود نرخ سودآوری و بازگشت سرمایه خوبی دارد، یعنی اگر این کار را از همان ابتدا بحث سئو را با برنامه و استراتژی پیش ببرید نه تنها سرمایه تان باز خواهد گشت بلکه سود زیادی نیز خواهید کرد. پس اگر هم سایت خود را طراحی کردید و بعد از به شما گفتند که برای سئوی بهتر باید آن را تغییر داد از این کار اجتناب نکنید چرا که قطعا نتیجه بهتری کسب خواهید کرد.

پس اگر می خواهید از طراحی سایت و سئو آن نتیجه مطلوب بگیرید بهتر است کار را به دو شرکت واگذار نکنید و هر دو را به صورت همزمان به یک شرکت که در این زمینه تجربه کافی را دارد بسپارید و نتیجه کار را از همان شرکت بخواهید، چرا که اگر با دو شرکت مختلف کار کنید در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب هیچکدام از شرکت ها مسئولیت کارشان را به عهده نخواهند گرفت.

زبان طراحی سایت تا چه اندازه به سئو مرتبط است؟

حقیقت این است که زبان طراحی سایت هیچ ارتباطی به سئو سایت ندارد. ولی رعایت یکسری نکات در نوع برنامه نویسی سایت می تواند روی سئو سایت شما تاثیر بگذارد. مثلا خروجی قالب اچ تی ام ال صفحات، سرعت لود صفحات، نحوه ارتباط میان صفحات، رسپانسیو بودن یا نبودن سایت، چگونگی چیدمان عناصر در صفحات سایت، و… می توانند در بالا امدن شما در صفحه نتایج جستجو تاثیرگذار باشند. بنابراین این که سایت با چه زبانی طراحی شود اهمیتی ندارد و تاثیری روی رتبه شما در گوگل نمی گذارد، ولی نحوه پیاده سازی سایت و خروجی صفحات برای ربات های گوگل اهیمت زیادی دارد.

طراحی سایت اختصاصی با سئو سازگار است یا سیستم های اماده ؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجو ندارد برخی از سیستم های آماده مثل وردپرس برای سئو امکانات کامل و مناسبی دارند و اگر از قالب مناسبی برای آن ها استفاده شود قائتا نتایج خوبی از آن ها دریافت خواهد شد. اما برخی از سیستم های آماده مثل جوملا در زمینه سئو مشکلاتی دارند که برطرف کردنشان وقت زیادی از طراح سایت خواهد گرفت. آنچه بیش از همه برای گوگل اهمیت دارد، کیفیت خروجی سایت است، پس اگر چه بعضی از CMS ها برای سئو مناسب نیستند اما بیش از هرچیز شخص یا تیمی که سایت را مدیریت می کند در نتایج گوگل تاثیرگذار است.

سوالات متداول

آیا طراحی سایت و سئو دو موضوع متفاوت هستند؟

خیر. برای بهره وری بیشتر از سئو، باید طراحی سایت را به گونه ای هماهنگ تنظیم کرد.

گوگل برای رتبه بندی چند فاکتور را در نظر می گیرد؟

در واقع گوگل برای اینکه بتوانید رتبه بندی را انجام دهد بیش از 200 فاکتور را بررسی می کند.

آیا باید طراحی سایت و سئو را جدا انجام دهیم؟

خیر. بهتر است در هنگام راه اندازی سایت، سئو و طراحی سایت را تنها به یک شرکت بسپارید.