پادکست صوتی

لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ چیست؟

لینک بیلدینگ، ایجاد بک لینک، link building همگی به یکی معنی بوده و بطور کلی به فرآیند ایجاد لینک های خارجی به سمت سایت گفته می شود که یکی از هزاران تکنیک های بهینه سازی موتورهای جستجو است. برای موتورهای جستجو که صفحات وب زیادی را مورد بررسی قرار می دهند ، لینکها به عنوان یک راه و خیابان ارتباطی بین صفحات می باشند. با استفاده از لینک بیلدینگ و تجزیه و تحلیل لینکهای پیچیده، موتورهای جستجو به راحتی می توانند بین صفحات پیمایش کنند.

اوایل شروع لینک بیلدینگ

از اواخر سال 1990، موتورهای جستجو از لینکها به عنوان یک راه برای تعیین محبوبیت و اهمیت یک صفحه وب استفاده کردند.براین اساس، آنها الگوریتم خود را تغییر کرده و یک مفهوم جدید در سئوسایت ایجاد کردند: لینک بیلدینگ

قبلا افزایش سئو و رتبه الکسا یک وب سایت کار بسیار ساده ای بود. کافی بود که کلمات کلیدی را تعریف کرده و بعد چند دفعه یا به طور مرتب آنها را به کار ببرید. سایت شما به طور چشمگیری و سریع در صفحه اول گوگل قرار میگرفت، البته در آن موقع تعداد وب سایتها محدود بود. اما با افزایش تعداد وب سایت ها و تغییر الگوریتم گوگل و معرفی الگوریتم های جدید، گوگل این مورد را منسوخ اعلام کرد و یکی از مواردی که به آن اهمیت زیادی می دهد لینک بیلدینگ و ارتباط بین صفحات که همراه با تولید محتوای ناب است.

اجازه دهید که با یک مثال لینک بیلدینگ را شروع کنیم: فرض کنید که شما وارد یک خیابان شده اید و به دنبال راهی هستید که از طریق کوچه به خیابان موازی و کناری خود بروید. شما از طریق کوچه ها که به هم متصل است، راه خود را به خیابان جدید پیدا می کنید.حال فرض کنید که داخل یک کوچه بن بست شده اید، مسلما تا انتهای کوچه نمی روید و سریعا برمی گردید و به دنبال راه جایگزین می روید و در حقیقت دیگر وارد آن کوچه نمی شوید.

ارتباط بین صفحات وب هم مانند همین مثال است. اگر موتور گوگل وارد صفحه ای شود که هیچ ارتباطی با دیگر صفحات ندارد، آن را همانند کوچه بن بست می داند و بعد از چند وقت این صفحه، یک صفحه ایزوله تلقی می شود و کم کم رتبه خود را ازدست می دهد.

سیگنال لینک در لینک بیلدینگ

حتما از خودتان پرسیده اید که یک موتور جستجو چگونه به یک لینک رتبه و ارزش می دهد؟ برای پاسخدهی به این سوال باید ما عناصر تک تک یک لینک را بررسی کنیم و ببینیم که موتور جستجو چگونه به این عناصر دست پیدا می کنند. از روند دستیابی دقیق موتورهای جستجو به تک تک عناصر اطلاعات دقیقی در دسترسی نیست اما از طریق تجربه و مطالعاتی که شده است، می توان حدس هایی در این خصوص زد. در زیر لیستی از موارد قابل توجه برای موتورهای جستجو قرار داده شده است. این سیگنال ها توسط متخصصان سئو در مورد لینک بیلدینگ تهیه شده است که ارزش لینک را اندازه گیری می کند. ما در اینجا فقط به طور خلاصه به معرفی این موارد می پردازیم.

محبوبیت جهانی

هر چه یک سایت محبوبتر باشد، میزان بک لینک آن در عملیات لینک بیلدینگ بیشتر بوده است. برای مثال سایت ویکی پدیا که یک سایت محبوب و مرجع است، میزان بک لینکی که این سایت نسبت به بقیه دارد از همه بیشتر است. برای اینکه بتوانید به این محبوبیت دست پیدا کنید باید با تکنیک لینک بیلدینگ کاملا آشنا باشید.

محبوبیت محلی روی موضوع خاص

مفهوم محبوبیت محلی به این معناست: اگر وب سایت شما در خصوص یک موضوع خاص صحبت می کند برای مثال مانند وب سایت سئوکار که فقط در خصوص سئو و سئو مطلب می نویسد، لینکهایی که به این خاطریعنی یکتا بودن موضوع محتوا دریافت می کنید، به مراتب ارزش بیشتری از لینکهایی دارد که به خاطر خبرهای گوناگون از وب سایت خود دریافت می کنید. برای مثال اگر کسی بخواهد یک وبلاگ از سایت سئوکار را در وب سایتی دیگر بازنشر دهد، حتما آن را در وب سایتی که موضوع آن با سایت مبدا یکی است منتشر می کند نه یک وب سایت متفرفه. در اینجا گوگل متوجه ارتباط نزدیک بین دوتا وب سایت می گردد و به وب سایت مبدا یک امتیاز ویژه می دهد.

هدف اصلی لینک بیلدینگ ایجاد ارتباط بین صفحات با یک موضوع یکسان است.

انکر تکست - Anchor Text

یکی از قوی ترین سیگنال هایی که موتورهای جستجو برای رتبه بندی وب سایت استفاده می کنند، انکرتکست است. اگر دو لینک به یک صفحه با کلمه کلیدی متناسب اشاره کنند، می توان گفت به احتمال زیاد آن صحفه می تواند رتبه بسیاری خوبی کسب نماید.

لینک های قابل اعتماد

در این مساله شکی نیست که بسیاری از لینک هایی که به صفحه وارد می شوند، اسپم هستند یعنی 60 درصد صفحات وب، اسپم هستند. برای همین موتورهای جستجو از یک سیستم برای اعتبارسنجی بک لینک ها استفاده می کنند. دریافت لینک یا لینک بیلدینگ بین صفحه شما و یک صفحه قابل اعتماد از نظر موتورهای جستجو، منجر به افزایش و بهبود رتبه وب سایت شما می شود. وب سایتهای سازمانی، دولتی و شبیه اینها، وب سایتهایی هستند که دارای لینک های با اعتبار بالا می باشند.

لینک های همسایه

گفته می شود هیچی بدتر از همسایه بد نیست، چون باعث اذیت بقیه می شود. در لینک بیلدینگ هم همینطور است. اگر شما از یک وب سایت اسپم لینک بگیرید یا به یک وب سایت اسپم شده لینک بدهید، وب سایت شما مشمول جریمه خواهد شد و باید تاوان سنگینی را بپردازید. پس مراقب لینکدهی باشید.

تجدید و نو کردن

هر وسیله به هر حال روزی کهنه می شود. لینک ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است که تازگی خود را از دست بدهند و حتی یک سایت دیگر لینک جدیدی دریافت نکند که می توان گفت حکم یک فرد مرده را پیدا می کند. پس این خیلی مهم است که بتوانید با استراتژی بازاریابی اینترنتی خود، اول از همه هرروز یک بک لینک جدید دریافت کنید و همچنین لینک های قدیمی خود را احیا کنید. برای احیا لینک های قدیمی بهتر است که در هنگام تولید محتوا، قاعده ارتباط بین صفحات را حفظ نمایید. یعنی چی؟!!! یعنی اینکه اگر مطلب جدیدی تولید می کنید آن را به مطالب قدیمی اما مرتبط لینک بدهید تا قدیمی ها حکم کوچه بن بست را پیدا نکنند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی

اگر کار شما در شبکه های اجتماعی است و در زمینه سئو فعالیت می کنید، حتما ارزش این کار را بیشتر از همه موارد می دانید. لینک بیلدینگ بین سایت و شبکه های اجتماعی از نان شب در بهینه سازی وب سایت واجبتر است. شما باید کاری کنید که کاربر تشویق شود تا مطالب وب سایت شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

اصول و اساس لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ یک هنر است. همچنین یکی از بخش های مهم در موفقیت سئو می باشد. لینک بیلدینگ نیازمند خلاقیت، تلاش و اغلب بودجه می باشد. در چند سال گذشته، کمپین های لینک بیلدینگ زیادی برگزار شده است که هیچ کدام شبیه به هم نبوده است البته ممکن است در بخش هایی دارای اشتراکاتی باشند اما استراتژی لینک بیلدینگ به وب سایت و شخصیت شما و کسب و کارتان بستگی دارد. در زیر سه راه اساسی و اصول بدست آوردن لینک را به طور خلاصه بیان کرده ایم:

لینک های طبیعی

لینک هایی که دیگر وب سایت ها به طور طبیعی به صفحات وب سایت شما مخصوصا محتوا یا همان بخش مقالات می دهند.

ایجاد لینک های دستی برای توسعه بیشتر

ایجاد لینک های دستی که توسط خود صاحب وب سایت ایجاد می گردد مانند ثبت در دایرکتوری ها، ارسال لینک در ایمیل یا پرداخت هزینه.

لینک های خودساخته

لینک هایی که توسط کاربران در دیگر وب سایت ها مخصوصا انجمن و فروم ها ایجاد می شود. این لینک شاید خیلی ارزش نداشته باشند اما وقتی زیاد باشند، می تواند تاثیری هم اندازه دو مورد بالا داشته باشند.

طراحی و شروع کمپین لینک بیلدینگ

مانند بقیه فعالیت های بازاریابی، نخستین قدم در طراحی کمپین لینک بیلدینگ تعیین هدف و استراتژی می باشد. متاسفانه لینک بیلدینگ یکی از سخت ترین فعالیت ها برای اندازه گیری می باشد. اگرچه موتورهای گوگل می توانند تا حدی ارزش هر لینک را اندازه بگیرند اما بدست آوردن اطلاعات کامل از نتیجه لینک بیلدینگ کاری غیر ممکن است.

در زیر معیارهایی که برای می توان برای اعتبار سنجی لینک استفاده شود، معرفی شده است:

رتبه بندی برای اصطلاحات جستجوی مرتبط

یکی از راه ها برای تعیین اینکه چگونه یک موتور جستجو ارزش یک صفحه را تعیین می کند، این است که کلمات کلیدی و عبارت تعریف شده صفحه مورد نظر را جستجو کنیم یعنی اینکه شما عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کرده و صفحات وب مرتبطی که نشان داده می شود را بررسی کنید و رتبه وب سایت خود را نسبت به بقیه تعیین کنید.

Mozrank

موزرنک محبوبیت یک صفحه را در وب نشان می دهد. صفحاتی با موزرنک بالا دارای رتبه بیشتری هستند. در حقیقت هر چه لینک به یک صفحه بیشتر باشد، محبوبیت آن بیشتر است.(این مورد در وب سایت moz وجود دارد)

حق اختیار دامنه

اندازه احتمال وجود دامنه برای هر کوئری در گوگل انجام می شود.

بک لینک رقیب ها

برای اینکه بتوانید رتبه وب سایتهای مشابه خود را در کلمه کلیدی بدست بیاورید، بهتر است که از طریق ابزارهای گوگل رتبه آنها را در کلمه کلیدی یا عبارت خاص خود جستجو کنید و میزان بک لینکی که آنها می گیرند را میتوانید تا حدی متوجه شوید.

تعداد لینک های روی یک صفحه

با توجه به فرمول بندی رتبه صفحه، ارزش یک لینک در کنار بقیه لینکها تعیین می گردد برای همین توصیه می شودکه اگر لینک های داخلی دارای ارزش یکسانی هستند، میزان بک لینکها هر چه کمتر از وب سایتهای متفرقه باشد بهتر است.

ترافیک ارجاع بالقوه

لینک بیلدینگ فقط منحصر موتورهای جستجو نیست. اگر نرخ ترافیک ورودی یک وب سایت بالا باشد، اینها نه تنها برای موتورهای جستجو مفید است بلکه میتواند باعث ورودی کاربران جدید بیشتری گردد.

چند نمونه از استراتژی لینک بیلدینگ

مشتریان خود را تشویق کنید که به وب سایت شما لینک دهند

هر برندی تعدادی مشتریان وفادار دارد. شما می توانید با استراتژی و برنامه ریزی خاصی از آنها بخواهید که محصولات شما را به دیگر دوستان خود معرفی کنند و صفحه اینترنتی مربوط به آن را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند.

تولید محتوا باارزش نمایید

یکی از بهترین و ارزانترین راه ها برای افزایش رتبه الکسا وب سایت، تولید محتوای ناب و باارزش است. همانطور که می دانید گوگل در الگوریتم جدید خود به تولید محتوا تک و غیرتکراری خیلی اهمیت می دهدو هرچه شما بتوانید در این تکنیک قوی باشید، به راحتی می توانید کاربران بیشتری را به سمت وب سایت خود جذب کنید. در خصوص استراتژی تولید محتوا صحبت های زیادی شده است فقط در همینجا به طور خلاصه و در یک جمله بیان کنیم که اگر محتوای شما بتواند نیاز کاربر را پاسخ دهد، یک امتیاز مثبت توانسته اید در این زمینه بگیرید.

به روز باشید

یکی از مهمترین نکات در هر وب سایتی به روز بودن در مطالب و محصولات است. شما هر چه به روز باشید کم کم می توانید تمامی کاربران حوزه کاری متناسب خود را به سمت خود جذب کنید.

منابع:
growing popularity and link building
link building
link building
link building strategies
link building definition

سوالات متداول

لینک بیلدینگ چگونه کار می کند؟

لینک بیلدینگ یک تکنیک بهینه سازی موتور جستجو یا سئو است که رتبه شما را در موتورهای جستجو افزایش می دهد. بک لینک ها یکی از راه های اصلی هستند که الگوریتم های موتورهای جستجو ارتباط یک صفحه را تعیین می کنند. داشتن تعداد زیادی بک لینک به یک وب سایت نشان می دهد که محتوا در آنجا ارزشمند است.

هدف اصلی از لینک بیلدینگ چیست؟

لینک بیلدینگ، به زبان ساده، فرآیندی است که سایر وب سایت ها را به وب سایت شما لینک می دهد. همه بازاریابان و صاحبان مشاغل باید علاقه مند به ایجاد بک لینک برای هدایت ترافیک و افزایش اعتبار سایت خود باشند

بهترین استراتژی ساخت لینک چیست؟

موثرترین استراتژی های لینک سازی بر اساس نظرسنجی های جدید و استراتژی های پیشرفته (Outreach)، استفاده از ابزارهای لینک سازی، ارسال پست مهمان، منابع و صفحات فهرست پیوندها و بک لینک رسانه های اجتماعی است