بک لینک 2021

وقتی اسم لینک سازی یا بک لینک زدن و جذب لینک به گوش مان می رسد معمولا با نگاه یک کار پشت پرده یا یک کار غیراخلاقی به آن نگاه می کنیم. اما چه خوش مان بیاید و چه نیاید گوگل از لینک ها به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کند و ما نمی توانیم این مسئله را نادیده بگیریم.

گوگل به یک دلیل منطقی از لینک ها به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کند. لینک ها (لینک هایی که توسط خود ما ساخته نشده اند.) نشان می دهد یک سایت دیگر ما و محتوای ما را تایید کرده است. وقتی کسی که به شما لینک می دهد یعنی وبسایت شما را تایید کرده است و به کاربر می گوید که می توانید به این سایت هم اعتماد کنید. این قضیه را در مقالات علمی زیاد دیده اید. داخل یک مقاله به چندین مقاله ی دیگر به عنوان مرجع و رفرنس لینک داده می شود. لینک سازی و عملکرد لینک ها در دنیای وب هم به همین شکل است. حالا اگر قصد دارید برای سال 2024 رتبه ی خودتان را در کلیدواژه های مهم و ضروری بالا ببرید این تاکتیک های جذب بک لینک را یاد بگیرید و اجرایی کنید.

1. پروموت کردن منابع

این داستان خیلی ساده است. شما محتوایی کامل و جامع و عمیق می نویسید. تمام جنبه های موضوع را پوشش می دهید و تمام اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار می دهید. محتوای خودتان را به یک محتوای ارزشمند و مهم در دنیای وب منتشر می کنید. یعنی محتوایی که ارزش لینک دادن به عنوان منبع را داشته باشد و از این طریق لینک دریافت می کنید.

اما فقط تئوری این کار ساده است. وقتی وارد حوزه ی عمل می شوید ممکن است سختی های زیادی را ببینید. مثلا پیدا کردن منابع، نوشتن بهتر و دقیق تر و خوش خوان تر محتوا، دقت بالا، آمارهای به روز، نقطه نظرات خاص و مواردی از این دست باعث می شوند تا سایر کاربران و سایر سایت ها به محتوای شما به چشم یک محتوای ارزشمند و قدرتمند نگاه کنند. پس نوشتن این محتوا به حساسیت و دقت بسیار بالایی نیاز دارد.

چیزی که به عنوان یک محتوای آسمان خراش می شناسیم هم دقیقا چنین کاربردی دارد. بگذارید به زبان ساده تر بگوییم. شما باید محتوایی بنویسید که صاحبان سایت ها و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد تا در سایت ها و وبلاگ هایشان به شما لینک دهند. این اصل اول است. تولید محتوا ی دست اول یا چیزی که هنوز بقیه سایت ها به آن اشاره نکرده اند هم در اینجا نقش مهمی دارد. شما باید ارزشی ایجاد کنید که بقیه سایت ها هنوز ایجاد نکرده اند. اینجاست که محتوای شما به عنوان یک منبع ارزشمند شناخته می شود.

نکته مهم اینکه باید روی لینک سازی داخلی این محتوا هم کار کنید تا لینک هایی که دریافت می کنید به درستی در تمام قسمت های سایت شما پخش شوند.

2. لینک سازی از طریق لیست منابع

وقتی به اندازه ی کافی محتوای ارزشمند تولید کردید. (محتوای ارزشمند هیچوقت کافی نیست اما منظور ما در اینجا نوشتن چندین پست محتوا برای پروموت کردن آن در بستر اینترنت است.) می توانید سراغ سایت هایی بروید که لیست منابع را منتشر می کنند و از آن ها بخواهید که محتوای شما را هم بررسی کنند. اگر واقعا محتوای باکیفیتی نوشته باشید این سایت ها هم در محتوای خودشان به شما لینک می دهند.

برخی سایت های دانشگاهی یا ویکی پدیا هر بار لیست منابع مختلف را منتشر می کنند. سایت هایی وجود دارند که کارشان جمع آوری داده از دنیای وب است و مواردی از این دست که می توانید امتحان کنید و ببینید که آیا می توانید از طریق ارسال ایمیل یا تماس تلفنی لینک جذب کنید یا نه. شاید این کار به نظر شما کمی عجیب باشد. اما این واقعیت لینک سازی است. برخی وبسایت ها حتی یک تیم مخصوص برای مذاکره و پروموت کردن محتوا در سایت های دیگر دارند و روزانه چندین لینک باکیفیت و قدرتمند دریافت می کنند. باید بگردید و لیستی از این سایت ها در وب فارسی پیدا کنید و با آن ها در ارتباط باشید.

3. اسم برند بدون لینک

بسیاری از مواقع سایت های دیگر در مورد شما حرف می زنند اما به شما لینک نمی دهند. اغلب اوقات فراموش می کنند. هر سایتی که در مورد شما حرف می زند یعنی شما را قبول دارد و اگر از آن ها بخواهید که به شما لینک بدهند به احتمال زیاد پاسخ شان مثبت خواهد بود.

می توانید در Google Alert اسم برندتان را در حالت هشدار قرار دهید و هر جایی که اسم شما برده شود از آن به عنوان یک فرصت برای لینک سازی استفاده کنید. گاهی اوقات اسم کارمندان، اسم محصولات خاص شما، هشتگ ها یا کلماتی که مختص برند شما هستند و … هم می تواند به عنوان یک کلمه مهم استفاده شوند تا بتوانید به راحتی این منشن های برند را پیدا کنید.

در نظر داشته باشید که تازگی محتوا مهم است. یعنی اگر سال 2023 در جایی به نام برند شما اشاره شده باشد احتمالا نتوانید تغییری در آن ایجاد کنید اما اگر همین دیروز محتوایی منتشر شده که نام برند شما در آن وجود دارد می توانید به راحتی با وبسایت موردنظرتان تماس بگیرید و درخواست کنید که نام برند شما همراه با لینک منتشر شود.

4. پست مهمان

پست مهمان یکی از راه های اصلی لینک سازی به شدت باکیفیت است. این تاکتیک نه تنها برای سال 2023 بلکه برای تمام دوران ها جواب می دهد. خیلی ساده ست. شما به یک وبسایت ایمیل می دهید و از آن ها می خواهید که برای آن ها در حوزه ی کاریشان یک پست وبلاگ بنویسید و در عوض آن به خودتان لینک بدهید.

احتمالا سایت های متعددی را می شناسید که مرتبط با حوزه ی کاری شما فعالیت دارند. (البته رقیب شما نیستند.) مثلا اگر یک وبسایت فروش افکت صدا هستید می توانید با وبسایت های ساخت انیمیشن همکاری کنید. رقیب شما نیستند اما مخاطبان شما با یکدیگر همپوشانی دارند و حتی می توانید از این طریق مخاطب هدفمند هم جذب کنید.

5. لینک سازی از طریق عکس ها

این روشی است که اکثر سایت های حرفه ای حوزه عکاسی از آن استفاده می کنند. یعنی وقت عکس آن ها در سایر سایت های خبری منتشر می شود می توانند به تحریریه تیم ایمیل بدهند و مودبانه از آن ها بخواهند که منبع عکس را درج کنند. اگر شما هم برای کارتان عکس یونیک و تخصصی کار می کنید می توانید از این روش لینک های ارزشمندی بگیرید. مخصوصا از سایت های عکاسی که قدرت دامنه ی بسیار بالایی دارند. اخلاق حکم می کند که این رسانه ها شما را به عنوان منبع معرفی کنند. در نتیجه وقتی از آن ها می خواهید به احتمال زیاد به شما لینک می دهند.

اما چطور می توانید بفهمید که کدام سایت ها از عکس های شما استفاده کرده اند؟ از موتور جستجوی عکس گوگل استفاده کنید تا تمام لینک هایی که عکس شما در آن وجود دارد را ببینید. از ابزاری مثل TinEye هم می توانید استفاده کنید. بسیار راحت و کاربردی است و تقریبا تمام عکس هایی که منتشر شده اند را نمایش می دهد.

6. آنالیز بک لینک رقبا

این روش قدیمی است. اما روش قدرتمندی است. در این روش شما فرصت های لینک سازی جدیدی پیدا می کنید. فرصت هایی که رقبای شما کشف کرده اند و شما از آن ها استفاده می کنید. نکته مهم این است که کورکورانه این روش ها را تقلید نکنید. مطمئنا رقبای شما هم لینک های ضعیف و مخرب زیادی دارند در نتیجه اگر فرصتی برای لینک سازی پیدا کردید باید حتما آن را به خوبی بررسی کنید و ببینید که آیا لینک سازی روی این سایت مخرب است یا نه.

برای پیدا کردن بک لینک رقبا روش های زیادی وجود دارد اما این ابزارها بهترین گزینه هستند.

  • Ahrefs
  • Moz
  • SEMrush
  • Majestic

با این ابزارها می توانید پروفایل لینک رقیب ها را ببینید و فرصت های جدیدی برای لینک سازی کشف کنید.

7. اصلاح لینک های شکسته

این روش هم قدیمی است. برای امروز هم جواب می دهد. اگر می بینید که سایتی تعداد زیادی لینک شکسته دارد می توانید به آن ها خبر دهید و در ازای آن لینک سالم دریافت کنید. بررسی ساختار لینک سایت ها کار ساده ای است و همین حالا می توانید با ابزارهای رایگان این کار را انجام دهید. لینک های شکسته باعث می شوند که کیفیت سایت های لینک دهنده هم افت کند. اما وقتی شما این لینک ها را برای آن ها استخراج می کنید می توانید به سادگی یکی از این لینک های شکسته را مال خودتان کنید.

جمع بندی

این 7 روش تقریبا روش های آشنایی هستند. اما رویکرد شما باید برای سال 2024 نسبت به این لینک ها عوض شود. باید بدانید دقیقا با چه روشی لینک بسازید و چه کارهایی انجام دهید که احتمال لینک گرفتن شما بالاتر برود. تنها در این صورت است که می توانید با سرعت بیشتری لینک سازی کنید و فرصت های جدیدتری را کشف کنید.

سوالات متداول

چرا به استراتژی لینک سازی نیاز است؟

لینک سازی یکی از 5 عامل مهم سئو است به همین دلیل استفاده از یک استراتژی مناسب و تاکتیک های لینک سازی، برای افزایش رتبه، ترافیک و بازدید بسیار مناسب است.

بهترین استرتژی لینک سازی در سال 2023 کدام است؟

تمام روش های لینک سازی برای دریافت بک لینک مهم و مناسب است، اما به گفته متخصصان سئو، در سال 2023 پست مهمان مهم ترین روش برای لینک سازی است.

انواع استراتژی لینک سازی کدام است؟

روش های زیادی برای لینک بیلدینگ وجو دارد اما مهم ترین آنها شامل موارد زیر است: • تعمیر لینک های خراب • پست مهمان • تولید محتوی وبلاگ • ارتباط مستقیم با ایمیل • ایجاد محتوای مرجع • اجرای کمپین