لینک سازی

لینک سازی تکنیکی است که گوگل از آن برای اندازه گیری رتبه صفحات وب استفاده می کند، البته این یکی از معیارهای گوگل می باشد. گوگل براساس قدرت و جایگاه صفحاتی که به محتوای صفحات سایت شما لینک داده، امتیازی را برای آن صفحه در نظر می گیرد. لینک سازی یا همان لینک بیلدینگ به فرآیند ایجاد لینک خارجی به سایت شما یا لینک داخلی بین صفحات سایت تا کاربران را به مکان های دیگر هدایت کند. گوگل براساس قدرت لینک های خارجی ورودی و لینک سازی داخلی بین صفحات، رتبه ای را برای سایت شما در نظر می گیرد.

در این مقاله آموزش سئو، در خصوص لینک سازی و تکنیک های آن برای افزایش رتبه سایت در گوگل نیز صحبت خواهیم کرد.

نکات مهم لینک سازی

آناتومی لینک

لینک همانند یک رای برای صفحه می باشد. فرض کنید که صفحه A به صفحه B لینک داده است، این مساله به گوگل بیان می کند که صفحه A محتویات صفحه B را پسند کرده است و با لینک سازی که انجام داده است، یک رای به او داده است. ولی یک نکته خیلی مهم در اینجا وجود دارد. اکثر صفحات در لینک سازی به دیگر صفحات سایت خارجی، از تگ نوفالو استفاده می کنند. تگ نوفالو بیان می کند که سایت لینک دهنده فقط هدفش معرفی سایت خارجی است و در واقع هیچ گونه رای برای آن صفحه در نظر گرفته نمی شود. نهایت باعث افزایش ترافیک آن سایت می شود که البته باز هم نکته یعنی صرفا گرفتن بک لینک برای گوگل باز هم ارزشمند است یعنی اگر سایت A بک لینک به B می دهد و دارای ارزش بالایی درگوگل باشد، هر چند که از تگ نوفالو استفاده کند، باز هم از نظر گوگل دارای ارزش خواهد بود و فقط امتیاز کمتری برای هردو در نظر گرفته می شود.

امروزه تمامی سایت ها برای لینک سازی خارجی خود از تگ نوفالو استفاده می کنند تا امتیاز منفی سایت مقابل به سایت آن ها وارد نگردد.

چرا لینک ها مهم هستند؟

اهمیت لینک و لینک سازی با توجه به توضیح قبلی، خیلی سخت نیست. همانطور که گفتیم لینک همانند یک رای است ( چه از نوفالو استفاده شود یا نشود، زیرا به هر حال به گوگل بیان شده است که صفحه A محتویات صفحه B را پسند کرده است و به آن لینک داده است که کاربران او هم از این مطالب استفاده کنند.) هر چه میزان لینک ورودی شما بالاتر باشد، یعنی افزایش ترافیک و در نتیجه بهبود سئو سایت شما. پس در هر صورت باید تلاش کنید که لینک ورودی به سایت خود را با استفاده از روش های مختلف افزایش دهید.

یک نکته خیلی مهم این است که تمامی لینک ها از نظر ارزش با هم برابر نیستند و بسته به اینکه شما از چه صفحه لینک ورودی گرفته اید، متفاوت است.

چرا لینک ها از نظر ارزش با هم برابر نمی باشند؟

اجازه دهید که با یک مثال جواب این سوال را پاسخ دهیم. در انتخابات، هر کسی که حق رای دارد می تواند شرکت کند و نماینده دلخواه خود را انتخاب کند. در اینجا هیچ تمایزی بین آرا وجود ندارد یعنی رای یک فرد 45 ساله با رای یک نوجوان رای اولی کاملا با هم برابر می باشند و ارزش رای فرد بزرگتر بیشتر از کوچکتر نیست. اما در لینک سازی این مساله کاملا برعکس است. هر لینکی که از هر سایتی دریافت می شود، دارای ارزش یکسان نیست.

فرض کنید که سایت A که به سایت B لینک می دهد، یک سایت اسپم باشد که از طرف گوگل قبلا جریمه شده باشد. این جریمه نیز بر B اثر منفی می گذارد. برای همین گوگل اول سایت A یا لینک دهنده را بررسی می کند تا مطمئن شود اسپم نیستند، اگر اسپم باشند، B را هم جریمه می کند و برعکس هم وجود دارد اگر B اسپم باشد، چون سایت A، آن را تایید کرده است جریمه خواهد شد.

هدف اصلی گوگل با این کار، این است که جلوی سئو کلاه سیاه که بعضی از مالکین انجام می دهند را بگیرد. بعضی از صاحبان با خرید بک لینک از تعدادی سایت قصد افزایش تعداد بازدید خود را دارند که گوگل سریعا تشخیص و سایت آن را جریمه می کند. برای همین، همه لینک ها در لینک سازی ارزش یکسانی ندارند.

لینک سازی اسپم چیست؟

بیشتر شرکت ها برای سئو خود سعی می کنند که از لینک های اسپم استفاده کنند. البته شاید آن ها ندانند که این لینک ها اسپم باشند و چون هدفشان افزایش ورودی لینک است، دست به انجام هر کاری در لینک سازی بزنند.

لینک سازی اسپم یعنی دریافت لینک با کیفیت کم از دیگر سایت ها که ممکن است آن ها قبلا توسط گوگل جریمه شده باشند. پس خیلی مهم است که به مساله دقت کنید و از هرسایتی اقدام به گرفتن بک لینک نکنید.

لینک های اسپم به صورت کلی شامل خرید بک لینک، دریافت لینک از سایت های غیرمجاز و غیره است که منجربه جریمه گوگل سایت شما می شود.

چگونه لینک سازی مناسب انجام بدهیم؟

لینک سازی مناسب، یعنی اینکه شما لینک سایت خود را در صفحه ای قرار دهید که دارای مخاطبان مشترکی هستید یا حداقل در آن صفحه کاربرانی وجود دارند که محتویات سایت شما بپسندند. فرض کنید سایت شما در زمینه فروش آنلاین لباس مردانه فعالیت می کند، پس باید لینک سایت خود را در مکان هایی قرار بدهید که مطمئن باشید بیشتری کاربران سایت آن ها آقایان می باشند. قرار دادن در سایت های فروشگاه اجناس بانوان هیچ مزیتی جز اتلاف وقت شما را نخواهد داشت. پس قدم اول در لینک سازی تعیین هدف است.

سایت های زیادی وجود دارد که شما می توانید در آن ها لینک سایت خود را قرار بدهید. البته اشتباه نکنید، قرار دادن لینک به معنای تبادل نیست بلکه از راه اصولی آن باید پیش بروید مانند پست مهمان یا قرار دادن لینک در شبکه های اجتماعی. متاسفانه بعضی از کاربران این دو مفهوم را با هم به اشتباه می گیرند.

سخن آخر...

لینک سازی عاملی است که امروزه گوگل به آن خیلی اهمیت می دهد و اگر به درستی و اصولی انجام شود نه تنها باعث افزایش رتبه سایت شما در گوگل می گردد بلکه برندینگ سایت شما را نیز بهتر خواهد کرد. مراقب لینک و مکان اسپم باشید. هر جایی مناسب لینک گذاری نیست. هدف خود را اول تعیین کنید و بعد سایت هایی را که مناسب لینک شما هستند مشخص کنید.

البته امروزه بهترین روش لینک سازی از نظر گوگل، تولید محتوای ارگانیگ است. هر چه محتوای شما ارگانیک تر باشد و بتواند نیازهای کاربران را رفع نماید، آن ها مطالب را در شبکه های اجتماعی دیگر به اشتراک گذاشته و از این رو ترافیک بیشتری می توانید دریافت کنید.