سئو لینکدین

یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم و بزرگ که در چند سال گذشته به خاطر نبود فیلترینگ بر آن توانسته است تا رشد بسیار خوبی داشته باشد، لینکدین است. امروزه لینکدین برخلاف دیگر شبکه‌ها که هدف آن‌ها ارتباط بین دوستان و آشنایان است، ارتباط کاری بین متخصصان برای همکاری، شرکت در رویدادها و پیدا کردن شغل مناسب است.

بسیاری از افراد، موقعیت و بسیاری از دوستان مشترک کاری خود را از طریق همین شبکه پیدا کرده‌اند. شما می‌توانید تا از طریق قسمت جستجوی پیشرفته لینکدین یا با عضویت در گروه‌های مختلف، افراد هم‌صنف خود یا شرکت و افرادی را که نیاز به تخصص آن‌ها دارید را به راحتی و سریع پیدا کنید؛ اما مهم‌ترین سؤال هر متخصص این است که دیگران چگونه به راحتی و سریع در لینکدین ما را پیدا کنند یا به عبارتی دیگر، پروفایل من در اول قسمت جستجو کاربران نمایش داده شود؟

همه چیز از صفحه پروفایل شروع می‌شود

صفحه پروفایل شما در لینکدین به نوعی هویت شما را تشکیل می‌دهد. دیگران از طریق همین صفحه با شما ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها قبل از کلیک بر روی دکمه ارتباط، نوع کار و تجربیات شما را مطالعه می‌کنند و اگر آن‌ها را هم رده کار خود دیدند، به اصطلاح درخواست دوستی می‌دهند.

این صفحه پروفایل شما است که در قسمت جستجو نمایش داده شود و اگر از نظر لینکدین قوی باشد، شانس نمایش آن به دیگر کاربران زیاد است، در غیر این صورت خودتان باید با دیگران ارتباط را شروع کنید.

صفحه پروفایل ضعیف و قوی چیست؟

در صفحه پروفایل قوی، تمامی جزئیات مانند عکس، معرفی کاربر، تجربیات، مهارت، مدارک و غیره به طور کامل نوشته شده است و کاربر حضور فعالی در این شبکه دارد و روزانه یا بر اساس استراتژی خاصی اقدام به انتشار پست می‌کند و از این رو تعداد بازدیدهای صفحه او هم زیاد است؛ اما در صفحه پروفایل ضعیف، کاربر هیچ توجهی به تکمیل جزئیات نمی‌کند و فقط قصد استفاده ازمطالب یا ایجاد یک صفحه را دارد و اگر کاربری وارد پروفایل او شود، با یک صفحه خالی که فقط نام و شغل نوشته شده است، مواجه خواهد شد.

سئو صفحه لینکدین را چگونه قوی کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، سؤال کاربران این است که چگونه بازدید از صفحه را بالا ببریم و به عبارتی در جستجو نیز پروفایل ما اول از همه نمایش داده شود. جواب را در یک جمله می‌توان بیان کرد: صفحه پروفایل خود را قوی کنید. ما از اصطلاح سئو برای صفحه پروفایل استفاده می‌کنیم؛ البته تمامی متخصصان این کلمه را در لینکدین به کار می‌برند. شما باید سئو پروفایل خود را قوی کنید.

1.تمامی جزئیات را پر کنید

هرچه جزئیات یک صفحه کامل باشد، از نظر لینکدین اعتبار و ارزش بیشتری دارد. جزئیات را مانند ساختار سئو صفحه سایت می‌دانند و باید قبل از همه تکمیل شوند. وقتی شما اطلاعات خود را می‌نویسید، در سمت راست صفحه یک نواری وجود دارد که با تکمیل هر قسمت، رنگ سبز آن بیشتر خواهد شد. هرچه سبزی این نوار بیشتر باشد، یعنی ارزش صفحه از نظر لینکدین بالاتر است.

به تکمیل این جزئیات در صفحه دقت کنید:

  • حتماً عکس حرفه‌ای و کاری، نه آتلیه‌ای به عنوان عکس پروفایل خود قرار دهید.
  • یک عنوان شغلی خیلی مناسب در زیر نام خود بنویسید. اگر برای شرکت خاص و بزرگی فعالیت می‌کنید، حتماً آن را قید کرده، در غیر این صورت عنوان شغلی خود را کامل بیان کنید.
  • قسمت بیوگرافی خود را تکمیل کنید. این قسمت حتماً باید به زبان انگلیسی باشد و اصطلاحات کلیدی و اصلی در آن استفاده شود. در بیوگرافی شما باید خلاصه از تجربیات کاری، چگونگی پیدا کردن این شغل، علائق کاری، تحصیلات و غیره بیان کنید و به هیچ وجه درخصوص زندگی شخصی خود چیزی ننویسید، به عبارتی نامه عاشقانه و فدایت شوم ننویسید.
  • تجربیات خود را به درستی و بر اساس تاریخ بیان کنید. در هر تجربه کاری که اضافه می‌کنید، خلاصه‌ای از چگونگی کار و نحوه همکاری و علت ترک کار را به صورت خلاصه بیان کنید.
  • مهارت اصلی خود را بیان کنید. مهارت‌هایی را بیان کنید که واقعاً به آن تسلط دارید. نگران کم بودن آن‌ها نباشید.
  • مدارکی را که تا کنون دریافت کرده‌اید، به طور کامل بیان کنید. مدارک دانشگاهی و به خصوص مدارک آزاد کسب شده مرتبط با حرفه کاری و همچنین کتاب و مقاله‌های نوشته شده را حتماً بیان کنید.

2.عبارت کلیدی را به کار ببرید

کاربران با نوشتن عبارت کلیدی در قسمت جستجو پروفایل شما را پیدا می‌کنند. لینکدین مانند گوگل که عنوان صفحه را مشاهده می‌کند، اول از همه به بررسی عنوان شغلی نوشته شده در زیر صفحه می‌پردازد. پس عنوان شغلی را کلمات کلیدی بنویسید که کاربران شما را پیدا کنند.

برای مثال اگر درزمینهٔ تولید محتوا فعالیت می‌کنید، حتماً عنوان شغلی را به صورت content producer بنویسید و از عبارت‌های بی ارتباط استفاده نکنید. همچنین در بیوگرافی و تجربیات کاری نیز عبارت‌های کلیدی مرتبط با کسب وکار خود را در داخل متن و عنوان‌ها نیز به کار ببرید.

3.آدرس صفحه خود را بهینه کنید

یک آدرس خیلی ساده و همنام با اسم خود ایجاد کنید. در لینکدین این قابلیت وجود دارد که شما، URL را خودتان تعیین کنید. هرچه آدرس ساده‌تر باشد، کاربران به راحتی آن را حفظ خواهند کرد و برند سازی راحت‌تر خواهد بود.

البته اگر متنی در قسمت article می‌نویسید، عنوان نیز در قسمت آدرس قرار می‌گیرد؛ برای همین بهتر است که مانند مقالات سایت، کلمات کلیدی اصلی را نیز به کار ببرید.

4.فعالیت مستمر کنید

هرچه فعالیت شما در لینکدین بیشتر باشد، امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد. فعالیت مستمر و با برنامه شما باعث می‌شود که دیگر کاربرانی که با شما ارتباطی ندارند، شما را شناخته و پروفایلتان را بررسی می‌کنند که این باعث افزایش تعداد بازدید پروفایل و در نتیجه رتبه درلینکدین می‌شود.

  • زیر پست دیگران که مرتبط با کسب وکارتان است، نظرات تخصصی بدهید. به هیچ وجه در پست‌های غیر مرتبط فعالیت نکنید.
  • پروفایل افراد مرتبط را بازدید کنید و مهارت‌های آن‌ها را تائید کنید تا متقابلاً آن هم هم همین کار را انجام دهند. این مسئله باعث افزایش رتبه صفحه پروفایل شما می‌شود.
  • پست‌های تخصصی همراه با عکس و هشتگ بگذارید. کاربران در این فضا به دنبال پست‌هایی هستند که به صورت تخصصی به معرفی کسب وکارها یا مسئله ای می‌پردازد.
  • در گروه‌های مرتبط عضو شوید و به فعالیت مستمر بپردازید. اینکه گروه ایرانی یا خارجی باشد، فرقی ندارد؛ مهم فعالیت خوب است که باعث افزایش بازدید پروفایل شما می‌شود.

5.ارتباط برقرار کنید

با افراد مرتبط کاری خود ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به دیدن پروفایل و همکاری دعوت کنید. به آن‌ها پیام بدهید؛ اما پیام شما نباید بوی دوستی خارج از متعارف بدهد. مطمئن باشید که آن‌ها از این پیام استقبال خواهند کرد و در اولین گام، صفحه پروفایلتان را مشاهده می‌کنند.

نتیجه‌گیری

شما باید دنبال این باشید که کاربران را تشویق به بازدید پروفایل و تائید مهارت‌هایتان کنید. همچنین پست‌های چالشی قرار دهید که کاربران تشویق به لایک یا نظر دادن زیر آن شوند که هرچه تعداد این دو بیشتر باشد، بازدید و درنتیجه رتبه پروفایل شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ البته قبل از آن باید جزئیات صفحه خود را تکمیل کنید.