استراتژی سئو سایت محلی

در این روزهایی که رقابت اینترنتی بسیار سخت‌تر شده است، بهترین گام برای شروع، فعالیت و تسخیر بازار کوچک‌تر است. در دنیای سئو، چنین کاری، سئو محلی نامیده می‌شود. در واقع باید گفت اگر می‌خواهید که قدم به قدم پله‌های موفقیت را طی کنید، بهترین راه شروع با لوکال سئو است. 90% جست‌وجوهای انجام شده در گوگل، مربوط به پیدا کردن کسب‌وکاری در محله جغرافیایی فرد است.

البته باید گفت که همه کسب‌وکاری اینترنتی حتماً نباید به سئو محلی توجه کنند. بعضی کسب‌وکارها خیلی خاص و صنعتی هستند و از این رو مشتریان خاصی دارند. شاید حتی در استانی که دفتر شرکت قرار دارد، یک مشتری نباشد؛ اما به هر حال امکان راه‌اندازی کارخانه یا دفتر فروش در آنجا وجود داشته است.

در خصوص اهمیت سئو محلی و چگونگی انجام آن، در مقاله «سئو محلی» به طور کامل نوشته‌ایم. حالا در اینجا قصد داریم تا یک استراتژی عالی برای انجام این نوع بهینه سازی سایت به صورت لوکال را برای شما بنویسیم.

مراحل استراتژی سئو محلی

خدمات و محصولات خاص خود را مشخص کنید

اول از همه باید مشخص کنید که وبسایت شما قرار است تا در چه کلماتی در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. برای هر کسب‌وکاری این کلمات کلیدی متفاوت خواهد بود؛ اما مشخص کردن این‌ها به شما کمک می‌کند تا از همان اول مسیر خود را به درستی تعیین کنید؛ برای مثال، اگر در حوزه فروش کفش فعالیت می‌کنید و در شهر ساری هستید، عبارت کلیدی «فروش کفش در ساری» یا «فروشگاه کفش در ساری» می‌توانند دو انتخاب خوب باشند. همچنین اگر در حوزه خدمات اینترنتی در تبریز فعالیت می‌کنید، «خدمات طراحی سایت در تبریز» می‌تواند یک انتخاب باشد. البته انتخاب‌ها باید به صورت دقیق و بر اساس میزان سرچ هر کدام مشخص شود.

پس قدم اول، تعیین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه جغرافیایی فعالیت شما است.

مشکل سایت را برطرف کنید

فرقی ندارد که به دنبال فعالیت محلی هستید یا حوزه گسترده‌تری را می‌خواهید پوشش دهید. اصول و ساختار سایت باید کامل و درست باشد. سرعت سایت، نقشه سایت، متاتگ های توضیحات، لینک داخلی، کیفیت محتوا، لینک‌های شکسته و بهینه بودن برای نمایش در موبایل از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که برای گوگل اهمیت زیادی دارند. اگر هر کدام از این‌ها از نظر گوگل مشکل داشته باشد، تأثیر منفی روی ایندکس و سئو سایت خواهد داشت.

سایت رقبا را بررسی کنید

وقتی در شهرهای بزرگ کار می‌کنید، دو نوع رقیب دارید: یکی سایتی که در کلمه کلیدی اصلی در صفحه اول است و دیگری فروشگاه بزرگی که در حوزه کاری شما در شهرتان فعالیت می‌کند. برای مثال، شما وقتی «خرید موبایل در مشهد» را سرچ می‌کنید، سایت‌های مشهد کالا، mobile.ir و مشهد فی در رتبه‌های اول نمایش داده می‌شوند. سایت mobile.ir فعالیتش مشهد نیست؛ اما به دلیل اینکه رتبه بالایی دارد و فروشگاه‌هایی از مشهد در آن عضو هستند، برای همین نمایش داده می‌شوند. دو سایت دیگر هم که به دلیل رتبه بالا نشان داده می‌شوند. حالا اگر عبارت «خرید موبایل» را سرچ کنید، تکنولایف و دیجی کالا نمایش داده می‌شوند. پس نباید به سراغ این عبارت‌ها رفت. قبل از شروع، سایت‌های رقبای خود در حوزه محلی را بررسی کنید و تمامی نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بنویسید.

کلمات کلیدی جغرافیایی را مشخص کنید

در حقیقت سئو محلی همان نمایش سایت بر اساس کلمه کلیدی در حوزه جغرافیایی خاص است. همان مثال‌هایی که در بالا نوشتیم، از نتایج سئو محلی به وجود می‌آیند؛ اما خیلی مهم است که این عبارت‌ها به چه صورت و به چه ترتیبی جست‌وجو می‌شوند. برای مثال، از نظر گوگل دو عبارت «بهترین رستوران در منطقه سعادت آباد» با عبارت «رستوران‌های سعادت آباد» تفاوت دارند. در صفحه نتایج هم لینک‌ها و هم ترتیب نمایش آن‌ها با هم متفاوت خواهد بود.

سئو درون صفحه را جدی بگیرید

سئو درون صفحه شامل اقداماتی که درون صفحه برای بهینه سازی انجام می‌شود. در لوکال سئو باید به این مسئله بیشتر از همه دقت داشته باشید. متاتگ توضیحات، محتوای توضیحات محصول، بهینه سازی عکس‌ها، لینک‌های داخلی و ساختار آدرس صفحه از مکان‌هایی هستند که در آن‌ها باید از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود بنویسید. نمی‌توان در عبارت «شیرینی فروشی در یزد» در صفحه اول بود؛ اما اصلاً این عبارت کلیدی در هیچکدام از ساختارها و قسمت‌های مهم سایت به کار نرفته باشد.

لندینگ پیج اختصاصی ایجاد کنید

بهتر است که برای هر عبارت کلیدی مورد نظر خود، یک لندینگ پیج اختصاصی تولید کنید. این لندینگ پیج می‌تواند هر نوع صفحه‌ای باشد؛ صفحه معرفی کالاها یا معرفی خدمات. به عبارتی سعی کنید تا ساختار و محتوایی را به صورتی به کار ببرید که باعث افزایش رتبه آن شود. خیلی خلاصه باید بگوییم که مشخص کنید برای هر عبارت خاص چه نوع صفحه‌ای و با چه ساختاری قرار است که نمایش داده شود.

گوگل مپ را فراموش نکنید

ثبت در دایرکتوری‌های محلی و گوگل مپ بهترین گزینه می‌تواند باشد. حتماً در گوگل آدرس و لوکیشن دقیق همراه با شماره تلفن و باز بودن را ثبت کنید. به این صورت اگر کسی از طریق گوگل مپ به دنبال مکان خاص مشابه با کسب‌وکار شما نزدیک خود بود، بتواند به راحتی شما را پیدا کند.

برنامه مناسب برای بک لینک داشته باشید

الآن سایت‌های جامعی وجود دارند که تمامی مشاغل شهر یا ناحیه خاصی را ثبت می‌کنند. بعضی از این سایت‌ها قابلیت امکان ثبت لینک دارند؛ حالا شاید باید هزینه‌ای را بپردازید؛ اما حتماً این کار را در استراتژی برنامه خود قرار دهید. همچنین سعی کنید تا بک لینک‌هایی از سایت‌های مرتبط دریافت کنید. تبلیغ در سایت‌های پربازدید مانند خبرگزاری‌ها، برای آن‌هایی که در حوزه خاصی فعالیت می‌کنند، اصلاً مناسب نیست. در واقع شما باید به دنبال سایت‌هایی باشید که مخاطبان آن بیشتر بومی شهرتان باشند.

نتیجه‌گیری

مهم‌ترین نکته در تدوین استراتژی سئو محلی، پیدا کردن کلماتی است که می‌توانید در آن رقابت کنید. یک رستوران بیشتر از همه باید به تبلیغ محلی توجه داشته باشد؛ پس خیلی مهم است که بداند تا چگونه کلمات را استفاده کرده و به کار ببرد تا در صفحه اول گوگل قرار بگیرد.