محتوای طولانی

محتوای طولانی یا همان مطالبی با تعداد کاراکتر زیاد، چند سالی است که ترند حوزه تولید محتوا شده است. البته باید گفت که متأسفانه در اینجا تعریف اشتباهی از محتوای طولانی را شاهد بوده ­ایم. متخصص سئو یا افراد فعال در محتوانویسی، مطالب طولانی را با تعداد کاراکتر زیاد تعریف می‌کنند و از اصل قضیه یعنی کیفیت آن غافل می‌شوند. محتوایی که حرفی برای گفتن نداشته باشد؛ یعنی اگر 3 هزار کلمه هم داشته باشد، آن تأثیر مورد نیاز را در سئو سایت شما نخواهد داشت.

اگر هدف شما از محتوای طولانی دریافت بک لینک بیشتر، افزایش ترافیک، افزایش اعتبار سایت و در نتیجه برندینگ است، باید مواردی را در نظر بگیرید که در ادامه این مطلب برای شما نوشته­ایم. به هر حال اولین سؤالی که باید پاسخ داد، این است که چرا الآن در سئو سایت باید به مطالب طولانی توجه ویژه‌ای کرد؟ البته توجهی که همراه با کیفیت مطلب هم باشد.

دلایل اهمیت سئو به محتوای طولانی

وقتی محتوایی کامل و تمامی اطلاعات مورد نیاز در نوشته شده باشد، شما بهتر می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید. آن مطلب دیگر محتوای عادی برای شما نخواهد بود؛ همیشه آن را به عنوان یک منبع نگاه خواهید کرد و برایتان ارزش زیادی خواهد داشت. حالا همین مسئله هم از طرف گوگل وجود دارد. وقتی گوگل با محتوای طولانی و صدالبته با کیفیت روبرو شود، برای آن ارزش و امتیاز زیادی در نظر خواهد گرفت.

شما در محتوای طولانی می‌توانید انواع کلمات کلیدی را در نظر بگیرید. در یک محتوای کوتاه فقط می‌توان یک یا دو عبارت کلیدی را نوشت؛ برای مثال، اگر کیورد شما برابر با «سئو» باشد، نهایت می‌توانید عبارت «بهینه سازی سایت» را هم در کنار آن بنویسید. در صورتی که در محتوای طولانی دست شما برای استفاده از دیگر مشتقات کلمه کلیدی بازتر است؛ مثل افزایش رتبه سایت، بهینه سازی رتبه سایت، سئو سایت، سئو وبسایت و غیره. از این رو مطلب از نظر سئو محتوایی غنی‌تر خواهد شد.

وقتی محتوا کامل و جامع‌تر باشد، به یک منبع برای دیگران تبدیل خواهد شد. منبعی که کاربران همیشه به آن سر خواهند زد و هم اینکه لینک آن را در شبکه‌های اجتماعی خودشان به اشتراک خواهند گذاشت. چنین چیزی باعث می‌شود تا شاهد افزایش دریافت بک لینک به صورت ارگانیک هم باشیم.

محتوای طولانی و جامع همیشه به عنوان محتوا سبز خواهد بود. مطلبی که همیشه اعتبار دارد و راحت‌تر از بقیه می‌توان آن را به روزرسانی کرد. هرازچندگاهی فقط لازم است تا بعضی از اطلاعات داخلی آن را تغییر داد و به روز کرد.

در محتوای طولانی دست نویسنده باز است تا بتواند از چندین زاویه مطلب را بررسی کند، مثال‌های زیادی بنویسد و از انواع محتوا مانند اینفوگرافیک و عکس بیشتر استفاده کند. در حقیقت محتوایی جامع از همه لحاظ وجود خواهد داشت. دیگر مطلب با یک خط پیش نخواهد رفت. از نظر سئو هرچه در مطلب از انواع مختلف محتوا استفاده شده باشد، ارزش بیشتری داشته و رتبه بالاتری هم خواهد گرفت.

چگونه محتوای طولانی باکیفیت بنویسیم؟

سؤال اصلی اینجاست که چگونه محتوای طولانی اما باکیفیت بنویسیم؟ اگر واقعاً قصدتان این است که وبلاگ سایت شما از نظر محتوا جامع و کامل باشد و به عنوان یک منبع و محتوای همیشه سبز شناخته شود، در نظر گرفتن نکات زیر بیشتر از هر چیزی ضروری خواهد بود:

1. دقیقاً موضوعی را که می‌توانید به طور جامع و کامل در مورد آن صحبت کنید، از قبل مشخص کنید. موضوعی را تعیین نکنید که خودتان هیچ اطلاعات جامع و تجربه‌ای نداشته و باید از سایت رقبا استفاده کنید. همچنین اینکه سعی نکنید تا با داستان‌نویسی و اضافه گویی بیهوده، تعداد کاراکتر آن را زیاد کنید. یک محتوای 300 کلمه‌ای مفید ارزشش به مراتب خیلی بیشتر از یک محتوای 3 هزار کلمه‌ای اما بدون هیچ اطلاعاتی خواهد بود.

2. موضوعاتی را انتخاب کنید که کاربرانتان به دنبالش هستند. شاید در حوزه فعالیت شما بتوان بیش از هزار موضوع تعیین کرد که برای آن مطالب طولانی نوشت؛ اما آیا همه این‌ها با پرسونای کاربران شما مرتبط هستند؟ اصلاً آیا این موضوعات با حوزه کسب‌وکاری‌تان همخوانی دارند؟

3. هدفتان چیست؟ آیا می‌خواهید که به عنوان مرجع وبلاگی کسب‌وکارتان شناخته شوید یا صرفاً به دنبال قرار دادن وبلاگی هستید؟ در بعضی سایت‌ها، هدف از وبلاگ این است که سؤالات و نیاز اصلی کاربران و مشتریان خود را پاسخ دهند. در چنین حالتی، نوشتن محتوای طولانی نمی‌تواند کمک کننده باشد. باید در همان ابتدا و خیلی سریع جواب را بنویسید؛ اما گاهی نیاز است تا لینک سایت در ازای جست‌وجوی کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل ظاهر شود. در اینجا محتوای طولانی باکیفیت و مبتنی بر اصول سئو می‌تواند کمک کننده باشد.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر، محتوای طولانی یعنی حداقل 2500 کلمه در حال ترند شدن است. البته محتوایی که کیفیت بالایی هم داشته باشد و بتواند پاسخ و سؤالات اصلی کاربران را پاسخ دهد. چنین مطلبی برای گوگل به مراتب ارزش خیلی بیشتری خواهد داشت.

سوالات متداول

آیا طول محتوا در سئو مهم است؟

محتوای کامل و طولانی که تمام اطلاعات مورد نیاز در آن قرار داده شده باشد، می تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای کاربر تلقی شود. گوگل برای اینگونه محتواها ارزش بیشتری قائل است و آن را به کاربران بیشتری نشان خواهد داد.

آیا محتوای طولانی به لینک سازی کمک می کند؟

محتوای طولانی و باکیفیت احتمال بیشتری برای گرفتن بک لینک با کیفیت دارد و این موضوع رتبه و جایگاه سایت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آیا همیشه به محتوای طولانی نیاز داریم؟

این موضوع به نیازها و خواسته های کاربران شما بستگی دارد و محتوا، چه طولانی چه کوتاه، باید برای مخاطب کاربردی باشد.