مدیریت بودجه سئو

افرادی که برای بهینه‌سازی سئو سایت اقدام کرده‌اند، به خوبی می‌دانند انجام این کار به هزینه و بودجه قابل توجهی نیاز دارد. همانطور که می‌دانید، بهینه‌سازی سئو سایت شامل بخش‌های مختلف مثل سئو داخلی، سئو خارجی یا سئو تکنیکال است. هر کدام از آن‌ها به اجزای کوچک‌تری تقسیم می‌شوند که هزینه‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو خارجی، بازاریابی و تبلیغات است. هر کسب و کاری برای بازاریابی و تبلیغات نیاز به سرمایه دارد.

سرمایه لازم برای تبلیغات، با توجه به نوع کسب و کار و روش تبلیغات متفاوت می‌باشد. با این حال، بودجه لازم برای بهینه‌سازی سئو سایت به راحتی قابل تشخیص نیست. به عنوان مثال، نمی‌توان گفت بودجه لازم برای انجام این کار ماهانه برابر با ۵ میلیون تومان است. زیرا ممکن است در ماه اول به ۵ میلیون تومان سرمایه و در ماه دوم به ۱۰ میلیون تومان سرمایه نیاز داشته باشید. برای اینکه هزینه‌ها را کاهش دهید و با حداقل بودجه به نتیجه برسید، باید از استراتژی سئو و تاکتیک‌های خاصی استفاده کنید.

تا زمانی که هدف خود را مشخص نکنید و نیازهای سایت را مورد بررسی قرار ندهید، نمی‌توانید برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید. زیرا در این حالت، ممکن است بخش زیادی از سرمایه شما هدر برود. به همین دلیل در ادامه این مطلب از وبسیات تخصصی سئوکار قصد داریم درباره نحوه ایجاد و مدیریت بودجه سئو توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1.بودجه ایده آل سئو

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که در ابتدا به چه مقدار سرمایه نیاز داریم؟ مقدار بودجه ایده‌آل برای بهینه‌سازی سئو سایت، به نیاز شما بستگی دارد. یعنی در ابتدا باید ببینید سایت شما به چه چیزهایی نیاز دارد. به عنوان مثال، شاید سایت شما به بهبود رتبه بندی، بهبود نرخ کلیک و نرخ تبدیل نیاز داشته باشد. گزارشات اولیه ممکن است چنین مسائلی را مورد بررسی قرار ندهد.

بنابراین قبل از هر چیزی، باید به خوبی سایت خود را کاوش کنید تا وضعیت آن مورد بررسی قرار گیرد. شاید بتوان برخی از پارامترهای سئو صفحه را بدون بودجه بهینه سازی کرد. اما انجام سئو به طور کامل بدون بودجه امکان‌پذیر نیست. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، تقلید نکردن از سایر رقبا است. ممکن است یک آژانس سئو دیگر، ۵۰ میلیون تومان برای کار خود سرمایه‌گذاری کرده باشد.

این بدان معنی نیست که شما نیز به همین مقدار سرمایه نیاز دارید. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که تمامی هزینه‌ها مربوط به بهینه‌سازی سئو صفحه نیست. در این میان، هزینه‌های جانبی دیگری نیز وجود دارد که باید در حسابرسی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین به بودجه بیشتری نسبت به حالت معمول نیاز خواهید داشت.

2.ایجاد استراتژی و برنامه

همانطور که گفته شد، برای ایجاد و مدیریت بودجه سئو به استراتژی و برنامه‌ریزی نیاز دارید. بنابراین قبل از اینکه فرایند بهینه‌سازی سئو سایت را انجام دهید، باید از این استراتژی‌ها مطلع شوید. یکی از مهم‌ترین مسائلی که مانع از موفقیت سرمایه‌گذاران یا عدم کنترل هزینه‌ها هنگام بهینه‌سازی سئو سایت می‌شود، فقدان برنامه‌ریزی است. اگرچه هوش مصنوعی برای انجام بسیاری از امور به متخصصان سئو کمک می‌کند، اما هنوز کارهای زیادی وجود دارد که سئوکاران باید بر اساس دانش و تجربه خود انجام دهند.

سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چگونه برای مدیریت بودجه برنامه‌ریزی کنیم یا از چه استراتژی‌هایی استفاده کنیم؟ در مرحله اول، شما باید هر یک از فرایندهای بهینه‌سازی سایت را به چند مرحله مختلف تقسیم کنید. سپس باید ببینید هر مرحله به چه مقدار بودجه‌ای نیاز دارد. در نهایت می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید و معیار درستی از میزان موفقیت کسب و کار خود داشته باشید. برای انجام این کار، به چند نکته مهم نیاز دارید که در ادامه برای شما بیان می‌شود:

3.بررسی تاثیر بهینه سازی سایت بر تجارت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، این است که از تاثیر بهینه‌سازی سایت بر تجارت خود مطلع شوید. قصد دارید بعد از بهینه‌سازی صفحه به چه چیزی برسید؟ انجام این کار چه سودی برای کسب و کار شما دارد؟ تا زمانی که درکی از این موارد نداشته باشید؟ نمی‌توانید برای انجام کار خود برنامه‌ریزی کنید. زیرا دقیقاً نمی‌دانید به بودجه کوچک نیاز دارید یا به بودجه کلان.

4.بررسی بازگشت سرمایه

نکته مهم دیگر این است که منتظر بازگشت فوری سرمایه نباشید. زیرا بهینه‌سازی صفحه شامل بخش‌های مختلف مثل تولید محتوا، طراحی سایت و مواردی مانند این است. بعد از اینکه محتوای خود را طراحی کردید، باید فرایند بهینه‌سازی سئو محتوا یا تکنیکال را انجام دهید. در آخرین مرحله، باید به سراغ تبلیغات و بازاریابی بروید. سرمایه شما زمانی باز خواهد گشت که به درستی تبلیغ کنید. بنابراین مدتی طول می‌کشد تا شاهد بازگشت سرمایه باشید.

5.سرعت بهینه‌ سازی سایت

مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید، سرعت بهینه‌سازی سئو سایت و توقعات شما است. قصد دارید با چه سرعتی به نتیجه برسید؟ تصور می‌کنید در چه بازه زمانی به نتیجه خواهید رسید؟ پاسخ دادن به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست. ابتدا باید ببینید وسعت کسب و کار شما چقدر است. قصد دارید چقدر آن را توسعه دهید؟ آیا قصد دارید در سریع‌ترین زمان ممکن درآمد داشته باشید یا به سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت فکر می‌کنید؟

6.تاثیر محدودیت های سایت و فناوری اطلاعات بر بودجه سئو

قبل از اینکه برای بهینه سازی سایت سرمایه‌گذاری کنید، باید محدودیت‌های صفحه و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید. این اطلاعات بر بودجه کسب و کار شما موثر هستند و سرعت پیشرفت را کاهش می‌دهند. هر چقدر منابع اولیه محدودتر باشد یا سایت شما مشکلات بیشتری داشته باشد، بدیهی است که برای بهینه‌سازی به اقدامات بیشتری نیاز خواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید یک سایت از نظر محتوایی کاملا مناسب است. اما سرعت بارگذاری آن پایین بوده یا نرخ کلیک و نرخ تبدیل مناسبی ندارد.

در این حالت، سئوکار باید اقداماتی انجام دهد تا نرخ کلیک و نرخ تبدیل افزایش یابد یا صفحه در مدت زمان کوتاه‌تری بارگذاری شود. بنابراین نیازی نیست مجدداً برای تولید محتوا سرمایه‌گذاری شود. حال اگر یک سایت از نظر محتوایی نیز مشکل داشته باشد، برای بهینه‌سازی به سرمایه بیشتری نیاز خواهد داشت. محدودیت‌های سایت نیز بسیار گسترده هستند.

به عنوان مثال مشکلات نمایه‌سازی فنی، قابلیت پایین برای استفاده از نشانه گذاری طرحواره و مواردی مانند این، برخی از محدودیت‌هایی هستند که باعث کاهش سرعت بهینه‌سازی سایت و افزایش بودجه اولیه می‌شوند. بنابراین قبل از هر چیزی، باید منابع را شناسایی کنید. پارامترهایی مثل تجربه صفحه، مسائل فنی، تجربه کاربری و مواردی مانند این را مورد بررسی قرار دهید. سپس در سایت کاوش کنید تا نیازهای اصلی مشخص شود.

7.تاثیر بهینه سازی محتوا بر بودجه

اگر به فکر تولید محتوای همیشه سبز هستید، قطعاً به سرمایه و بودجه اولیه بیشتری نیاز خواهید داشت. بهینه‌سازی محتوای متنی، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه سئوکاران قرار گیرد. تا زمانی سایت شما محتوای متنی مناسبی نداشته باشد، بهینه‌سازی پارامترهای سئو یا بازاریابی فایده‌ای نخواهد داشت. کاربران همیشه به دنبال محتوای مفید و غیر تکراری هستند. در نتیجه، شاید مجبور شوید هفته‌ای یک یا دو محتوا یا حتی بیشتر بارگذاری کنید. برای انجام این کار به استراتژی نیاز دارید.

با توجه به اینکه محتوای متنی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت است، باید به درستی تهیه شود. برای نوشتن محتوای متنی به افراد مختلفی نیاز دارید. برخی از این افراد شامل نویسنده، ویراستار، گرافیست و مواردی مانند این هستند. بنابراین بودجه لازم برای تولید محتوای متنی، شامل هزینه‌هایی است که باید به این افراد بپردازید. برخی هزینه‌های جانبی نیز وجود دارند که در میان کار باید پرداخت شوند.

برخی سایت‌ها سعی می‌کنند تا با انتشار محتوای تکراری یا تغییر دادن سایر سایت‌ها به صورت محدود، هزینه‌های لازم برای تولید محتوای متنی را کاهش دهند. در حالی که این روش‌ها بی‌فایده است و تاثیری بر رتبه بندی سایت شما ندارد. فکر تولید محتوا با هوش مصنوعی ( به شکل مداوم) را نیز از ذهن خود بیرون کنید. ابزارهای هوش مصنوعی بسیار پیشرفته هستند و برای ایده گرفتن کاملاً مناسب می‌باشند. اما با چالش‌ها و مشکلاتی نیز همراه هستند. بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند.

8.تعیین منابع داخلی و خارجی

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای مدیریت بودجه در سئو انجام دهید، تعیین منابع داخلی و خارجی است. منابع داخلی عمدتاً شامل تمامی افرادی هستند که به ازای انجام کار هزینه دریافت می‌کنند یا به اصطلاح استخدام شما هستند. بخش دیگر هزینه‌ها، مربوط به دستگاه و سیستم‌هایی است که به جریان برق، انرژی و مواردی مانند این نیاز دارند.

به طور کلی هزینه‌های مربوط به منابع داخلی بسیار گسترده و متنوع هستند و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. وگرنه ممکن است حسابرسی نهایی با آنچه که شما تصور کرده بودید مطابقت نداشته باشد. منابع خارجی، تمامی افرادی هستند که خارج از سایت شما هزینه دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال اگر با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ همکاری می‌کنید تا فرایند بازاریابی و تولید محتوای متنی را انجام دهد، باید هزینه‌های مربوط به آن را پیش بینی کنید. اگر دارای منابع خارجی و داخلی هستید، باید هزینه‌های هر کدام را به صورت جداگانه محاسبه کنید. قطعاً برای انجام این کار به یک حسابدار نیاز دارید. زیرا بررسی دقیق هزینه‌ها کار چندان ساده‌ای نیست. علاوه بر این، باید دو مسئله دیگر را مورد بررسی قرار دهید که شامل موارد زیر هستند:

9.بررسی منابع داخلی

هنگام بررسی منابع داخلی، باید عوامل خطر را مشخص کنید. به عنوان مثال رایج‌ترین عوامل خطر شامل زمان و محدودیت‌های سایت هستند. کارمندان شما به صورت تمام وقت کار می‌کنند یا پاره وقت؟ اگر به زمان بیشتری نیاز دارید، باید کارمندان تمام وقت استخدام کنید که قطعاً هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. اما اگر زمان کافی دارید یا برای رسیدن به هدف عجله‌ای ندارید، می‌توانید کارمندان پاره وقت استخدام کنید که فرایند بهینه‌سازی سئو سایت را با هزینه کمتری انجام می‌دهند.

10.بررسی منابع خارجی

هنگام بررسی منابع خارجی، باید درک کاملی از هزینه‌ها داشته باشید. به عنوان مثال اگر با چند سایت مشهور برای انتشار رپورتاژ کار می‌کنید، باید از مسائلی مثل هزینه انتشار رپورتاژ یا بنرهای تبلیغاتی آگاه شوید. منایع خارجی شامل مواردی است که در ادامه بیان می‌شود:

· بودجه را با برنامه خود تطبیق دهید

همیشه نیازی نیست خود را با سرمایه اولیه سازگار کنید. گاهی اوقات می‌توانید بودجه را با برنامه خود تطبیق دهید. یعنی ابتدا برای انجام کار برنامه‌ریزی کرده و سپس بودجه لازم برای انجام کارها را با کمک چند استراتژی ساده کاهش دهید. هر یک از افرادی که در ادامه به شما معرفی می‌شوند، نیاز به بودجه و سرمایه‌گذاری دارند. باید برای هر گروه، از استراتژی‌های جداگانه استفاده کنید تا هزینه‌های نهایی کاهش یابد. این افراد شامل موارد زیر هستند:

افرادی که برای بهینه‌سازی سئو سایت استراتژی معرفی می‌کنند

  • 1. طراحان سایت و توسعه دهندگان سایت
  • 2. مسئول آی تی و افرادی که برای تولید محتوا استراتژی طراحی می‌کنند.
  • 3. نویسنده‌ها و سایر ذینفعان

نیازی نیست تمامی محاسبات را از قبل پیش بینی کنید. اما بهتر است اطلاعاتی درباره نرخ بازگشت سرمایه داشته باشید تا طبق برنامه پیش بروید.

مدیریت بودجه به صورت مداوم

پیش بینی بودجه لازم برای توسعه کسب و کار، تنها یک قدم کوچک است. مهم‌ترین قدم مدیریت بودجه است. یعنی باید سرمایه لازم برای پیشبرد کسب و کار را کنترل کنید تا از حد معینی فراتر نرود. در غیر این صورت، نسبت سود به زیان دستخوش تغییر خواهد شد. برای انجام این کار به دو پارامتر مهم یعنی سازگاری و چابکی نیاز دارید. باید خود را با جدیدترین پیشرفت‌های بشریت هماهنگ کنید. به عنوان مثال، هوش مصنوعی ابزار رایگانی است که برای انجام بسیاری از فرایندهای سئو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نتیجه نیازی نیست برای بهینه‌سازی تمامی پارامترها نیروی جدید استخدام کنید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، کشف نیازها یا مشکلات پنهان است. برخی مشکلات به یکباره مشاهده نمی‌شوند، بلکه به مرور زمان به کسب و کار آسیب می‌زنند. این مشکلات بسیار گسترده هستند. گاهی اوقات ممکن است یک مشکل بزرگ برای سایت ایجاد شود یا کسب و کار برخی از منابع خود را از دست دهد. همچنین ممکن است فردی در تیم استعفا دهد. این مسئله باعث مختل شدن عملکرد سایر اعضا می‌شود.

سرمایه گذاری خود را با بودجه استراتژیک سئو، به حداقل برسانید

همانطور که گفته شد، بدون برنامه‌ریزی نمی‌توانید برای بهینه‌سازی بودجه‌بندی کنید. بنابراین بهتر است از استراتژی‌های بودجه‌بندی برای به حداکثر رساندن بازدهی کسب و کار استفاده کنید. این استراتژی‌ها شامل تکنیک‌هایی هستند که هزینه‌های لازم برای پیشبرد کسب و کار را به روش‌های مختلف کاهش می‌دهند. با توجه به اینکه عملکرد هر کسب و کار با کسب و کار دیگر متفاوت است، استراتژی‌های بودجه‌بندی نیز متنوع هستند. بهتر است برای آگاهی از این استراتژی‌ها، به سئوکاران حرفه‌ای و با تجربه مراجعه کنید.

برای اکنون و آینده برنامه ریزی کنید

قانون 70-20-10، برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کاملاً مناسب است. طبق این قانون، ۷۰ درصد از بودجه سئو باید صرف کارهایی شود که سایت شما در حال حاضر نیاز دارد. به عنوان مثال می‌توانید با این بودجه یک پست وبلاگ قدیمی را به روز رسانی کنید یا سرعت بارگذاری صفحه را افزایش دهید. ‌ ۲۰ درصد بودجه مربوط به کارهایی است که باید در آینده انجام شود.

به عنوان مثال تحقیق کلمات کلیدی، اضافه کردن قابلیت‌های جدید به سایت مثل جستجوی صوتی، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، بازاریابی ویدیویی، ارتباط با اینفلوئنسرهای سئو و مواردی مانند این، برخی از مهم‌ترین کارهایی هستند که باید در آینده انجام شوند. ۱۰ درصد بودجه مربوط کسب اطلاعات جدید و به روز رسانی کسب و کار است. به عنوان مثال باید از جدیدترین تکنیک‌های سئو سایت مطلع شوید یا ابزارهای جدید هوش مصنوعی را مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره نحوه ایجاد و مدیریت بودجه برای سئو توضیح داده شد. بودجه لازم برای انجام این کار، چیزی بیشتر از یک مبلغ ثابت ماهانه است. بنابراین باید از یک برنامه استراتژیک استفاده کنید تا تامین مخارج کسب و کار منجر به ورشکستگی نشود. مهم‌ترین اقدامات شامل تعیین اهداف کسب و کار، ارزیابی سایت و کاهش خطر اتلاف زمان و هزینه است.

بودجه لازم برای بهینه‌سازی سئو سایت، به نیازهای سایت شما بستگی دارد. بودجه‌بندی یک عنصر ضروری برای موفقیت موفقیت و بهبود رتبه‌بندی آن است. بنابراین بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای بودجه‌بندی سرمایه اقدام کنید. نرخ بازگشت سرمایه نیز باید از قبل پیش بینی شود. اگر برای مدیریت بودجه سئو به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.