سنجش موفقیت سئو

شروع هر کاری یک هدف معین و مشخص را می طلبد. برای این که بدانیم در کارمان چقدر پیشرفت کرده ایم و در چه اندازه به هدف مان نزدیک شده ایم نیازمند یک لیست از معیار سنجش آن هدف هستیم.

در طراحی وب سایت و شروع یک کسب و کار آنلاین هدف همه صاحبان کسب و کارها رسیدن به سئو موفق برای سایت شان است، همانطور که گفتیم برای رسیدن به موفقیت لیستی از معیار ها را باید در اختیار داشته باشیم.

معیار هایی که برای چگونگی عملکرد در سئو به کار می روند، شاخص های کلیدی عملکرد یا KPl نام دارد. در ادامه به معرفی چند معیار می پردازیم.

معیار هایی برای سنجش موفقیت سئو

1. نرخ پرش

هنگامی که کاربر وارد سایت شما می شود و قبل از هر اقدامی به سرعت از سایت شما خارج می شود، نرخ پرش سایت شما افزایش پیدا می کند. این کار به معنای است که وضعیت سایت شما اصلا مناسب نیست. دلیل این موضوع می تواند این باشد که سایت شما محتوای جذابی برای کاربر نداشته و کاربر نتوانسته است محتوای مرتبط با چیزی که جست و جو کرده است پیدا کند و بلافاصله بعد از این که وارد سایت شما شده از آن خارج شده است. این عمل نرخ پرش سایت شما را افزایش می دهد.

نرخ پرش یکی از معیارها، برای سنجش موفقیت سئو سایت است که موتور جست و جوی گوگل، توجه زیادی به آن نشان می دهد.

برای کاهش نرخ پرش لازم است محتوای سایت شما، مرتبط با کلمه کلیدی باشد که کاربر به دنبال آن است تا باعث ماندگاری کاربر در سایت شما شود و نرخ پرش کاهش پیدا کند. همچنین سعی کنید کاربرانتان را برای مطالعه بیشتر صفحات ترغیب کنید.

2. افزایش بازدید سایت از گوگل

این معیار به افزایش بازدید کاربر از سایت از طریق موتور جست و جوی گوگل اشاره می کند. یک سشن به معنای ورود کاربر به سایت و انجام اقداماتی مانند اسکرول کردن، کامنت گذاشتن یا لایک کردن است. اما در صورتی که کاربر بعد از ورود به سایت هیچ اقدامی انجام ندهد این سشن بعد از 30 دقیقه به صورت خودکار بسته خواهد شد.

هر کاربر می تواند یک یا چند سشن در زمانی که از سایت شما بازدید می کند ایجاد کند. این سشن ها از طریق ابزار هایی مثل گوگل آنالیتیکس قابل بررسی هستند.

این شاخص یکی از مهم ترین معیار ها برای سنجش سئو است چرا که هدف آن به طور مستقیم با هدف اصلی فعالیت های سئو که دیده شدن در موتور های جست و جو است همسو می باشد.

3. افزایش نرخ تبدیل

هر سایتی با هدف خاصی راه اندازی می شود. برای مثال مدیر یک سایت فروشگاهی، به فروش رساندن محصولات و خدمات را هدف خود قرار می دهد و برای رساندن این سایت به رتبه اول موتور جست و جوی گوگل و افزایش نرخ کلیک و بازدید سایت تلاش می کند.

افزایش نرخ تبدیل معیاری است که وابسته به هدف شماست و اگر استراتژی هایی که شما اجرا می کنید درست باشد و کاربر را به مشتری ثابت تبدیل کند، یعنی سئو شما موفق آمیز بوده است.

تاثیرات تجربه کاربری و محتوای یونیک و کامل را در افزایش نرخ تبدیل نمی توان نادیده گرفت.

4. سرعت سایت

سرعت سایت معیاری است که علاوه بر این که در موفقیت سئو شما تاثیر گذار است بر روی افزایش یا کاهش نرخ پرش شما هم تاثیر می گذارد. برای مثال اگر لود صفحه سایت شما بیشتر از 4 ثانیه طول بکشد، کاربر از صفحه شما خارج می شود و در این صورت نرخ پرش سایت شما افزایش پیدا می کند.

حال اگر کاربری که وارد سایت می شود صبور باشد و چند ثانیه ای منتظر لود شدن صفحه بماند، سرعت کم سایت به او اجازه نمی دهد تا به صورت عمیق از سایت بازدید کند و کاربر از سایت خارج می شود. زمانی که سرعت سایت پایین باشد می تواند در نرخ کلیک هم تاثیر گذار باشد.

برای اندازه گیری سرعت سایت می توانید از ابزار gtmetrix استفاده کنید.

5. رتبه کلمات کلیدی

یکی دیگر از معیار های سنجش سئو رتبه بندی کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی با ارزش و کلماتی که پر جست و جو هستند می تواند در جایگاه شما در رتبه بندی گوگل تاثیر گذار باشند.

در اغلب موارد در کلمه هایی مانند برند یا کلمات کلیدی طولانی، جایگاه رتبه شما خوب خواهد بود اما باید توجه داشته باشید که استراتژی طولانی مدت خود را روی کلمات کلیدی پر رقابت قرار دهید.

معیار رتبه بندی کلمات کلیدی یک بخش بسیار مهمی از معیار های موفقیت سئو است زیرا با بهبود رتبه شما در یک کلمه کلیدی نرخ کلیک سایت شما نیز افزایش می باید و همچنین این افزایش باعث ترافیک سایت می شود و با فروش بیشتر همراه می شود.

6. ترافیک طبیعی و نرخ کلیک سایت

یکی از معیار هایی که بسیار برای سنجش سئو یک سایت مهم است ترافیک طبیعی سایت است. ترافیک طبیعی به این معنی است که بدون هیچ تبلیغی کاربران در گوگل و سایر موتور های جست و جو جذب سایت شما می شوند.

نرخ کلیک عبارت است از تعداد افرادی که روی لینک شما کلیک کرده اند به نسبت کل افرادی که لینک شما را دیده اند.

اگر که نرخ کلیک سایت شما پایین است دلیل آن جذاب نبودن عنوان و متا دیسکریپشن سایت شما است.

7. نرخ خروج

نرخ خروج در واقع به صفحه ای اطلاق می شود که کاربر در آخرین لحظه در آن حضور داشته است.

بررسی نرخ خروج به صفحه ای بستگی دارد که کاربر از آن خارج شده است برای مثال اگر کاربر از صفحه فرود خارج شده باشد این موضوع برای سئو سایت اصلا خوب نیست، اما اگر کاربر از صفحه پیگیری خرید یا پایان ثبت نام خارج شده باشد یک فرآیند عالی برای سئو سایت به شمار می آید.

8. نرخ تبدیل کاربر به مشتری

شما به عنوان مدیر یک وب سایت دوست دارید افرادی که وارد سایت شما می شوند اقدامی انجام دهند و حتی از کاربر به مشتری بالقوه تبدیل شوند. افرادی که وارد سایت شما می شوند و طبیعتاً افرادی که وارد سایت شما می شوند و بدون انجام اقدامی سایت شما را ترک می کنند، برای شما خوشایند نیستند.

کاربرانی که اقداماتی مانند ثبت نام در خبرنامه، خرید محصولات، ارتباط با بخش پشتیبانی و ….. انجام داده اند از کاربر به مشتریان بالقوه تبدیل می شوند.

تبدیل کاربر به مشتری یکی از معیار هایی است که هم برای سئو سایت و هم برای مدیر سایت مهم است.

9. زمان متوسط حضور کاربر در سایت

هر اندازه که محتوای شما برای کاربر جذاب و مرتبط باشد و همچنین عمق ساختار سایت شما بیشتر باشد، کاربر برای ماندن در سایت شما و رفتن به قسمت های دیگر سایت تمایل بیشتری نشان می دهد.

زمان متوسط حضور کاربر در سایت یکی دیگر از معیار های سنجش سئو موفق است.

معیار های نادرست برای سنجش موفقیت سئو

1. سنجش رتبه الکسا

رتبه الکسا یکی از معیار های نادرست برای سنجش سئو سایت است چرا که این رتبه با سئو سایت مرتبط نیست و همچنین به راحتی می توان از طریق تقلب رتبه آن را بهبود بخشید، به همین خاطر اعتبار ندارد.

رتبه الکسا ابزاری برای سنجش نرخ بازدید کنند گان یک سایت است و اگر معیار موفقیت خود را بر اساس رتبه الکسا قرار داده اید، تغییری در موفقیت سایت خود مشاهده نمی کنید.

2. تعداد بک لینک های سایت

برخی از افراد بک لینک ها را در سئو خیلی مهم می دانند و تصور می کنند که هر چقدر تعداد بک لینک های یک سایت بیشتر باشد در سئو آن سایت تاثیر می گذارد.

لینک های خارجی در افزایش رتبه سایت تاثیر گذار هستند اما تنها معیار برای افزایش رتبه نیستند.

برخی از سایت هایی که محتوای با کیفیت دارند به بک لینک نیازی ندارند، به همین خاطر نمی توان گفت که بک لینک یک معیار برای سنجش موفقیت سئو است.

3. پیج آتوریتی و دامین آتوریتی

مدیران وب سایت ها گمان می کنند که پیج آتوریتی یا دامین آتوریتی دو معیار مهم برای افزایش رتبه سایت است، اما این تصور اشتباه است زیرا این دو فاکتور مربوط به وی سایت Moz است و به گوگل مربوط نمی شود.

چگونه می توانیم KPl درست انتخاب کنیم؟

اگر می خواهید سئو سایت موفقی داشته باشید باید متناسب با هدف سایت تان از معیار هایی که در بالا ذکر شد استفاده کنید، دنبال کردن همه این معیار ها با هم به نفع شما نخواهد بود.

هدف خود را مشخص کنید برای مثال اگر می خواهید سایت شما ترافیک بالایی داشته باشد باید هدفتان را اینگونه مشخص کنید: چگونه در عرض 5 ماه 30 درصد افزایش در سئو خود داشته باشیم؟

برای آنالیز کردن سئو سایت خود ار ابزار های مناسب استفاده کنید. ابزار هایی مانند گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

نتیجه گیری

بهتر است قبل از شروع یک پروژه سایت را تجزیه و تحلیل کنید و وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهید، تا بتوانید از بهترین معیار ها برای رساندن سایت به هدف استفاده کنید.

در روند اجرای پروژه بهتر است از ابزار هایی مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا تاثیر فعالیت های خود را بر روی سئو سایت بسنجید.

سوالات متداول

آیا می توان موفقیت سئو سایت را اندازه گیری کرد؟

بله با استفاده از ابزارهای گوناگون مانند سرچ کنسول گوگل یا کنسول جستجوی بینگ می توان معیارهای مختلف موفقیت گوگل را ارزیابی کرد.

آیا ماندگاری کاربر در سایت نشان دهنده موفقیت سئو سایت است؟

بله، نرخ حضور و ماندگاری کاربر در وب سایت، نشان دهنده محتوای باکیفیت و بهینه بودن سایت است.

کدام فاکتورها تاثیر کمتری بر موفقیت سئو سایت دارند؟

معیارهایی مانند DA-PA، تعداد لینک و بک لینک از جمله فاکتورهای نادرست ارزیابی موفقیت سئو است که در این مقاله به طور کامل شرح دادیم.