توضیحات متا

یکی از بزرگترین تغییراتی که در ماه گذشته گوگل در الگوریتم خود ایجاد نموده ، افزایش تعداد کاراکتر متا تگ توضیحات است. این یک تغییر خیلی بزرگ و مهمی در سئو سایت به حساب می آید؛ زیرا یکی از معیارهای مورد اهمیت گوگل در جستجو و پیدا کردن سایت، بررسی همین متا تگ بوده است و محدودیت کاراکترها باعث شده بود که افراد برای نوشتن خلاصه ای از مطلب که هم برای فهم کاربر مفید باشد و هم بتوانند اصول سئو را به درستی رعایت کنند، مشکلاتی ایجاد کرده بود. ازاین رو گوگل در ماه پیش اعلام کرد که در تعداد کاراکترهای این متا تگ تغییراتی را به وجود آورده است.

چه چیزی و به چه شیوه ای تغییر پیدا کرده است؟

گوگل قبلا به تمامی متخصصان سئو تاکید کرد که حتما به متا تگ توضیحات توجه ویژه ای داشته باشند. در بلاگ گوگل در مورد این متا تگ نوشته شده است که شما می توانید خلاصه ای از مطلب خود را در آن بنویسید. وقتی که کاربری عبارتی را مورد جستجو قرار می دهد، گوگل عنوان و این متا تگ را بررسی می کند و در صورتی که مفهوم و نوشته مطابق با عبارت کاربر باشد، در صفحه نتایج خود نشان می دهد؛ به طوریکه کاربر می تواند در نتایج جستجو این دو تگ را مشاهده نماید و در صورتی که توضیحات آن مطابق با پاسخ سوال او بود، وارد لینک می شود.

قبلا تعداد مجاز کاراکترهای متا تگ توضیحات 165 کاراکتر و حالت بهینه آن 155 کاراکتر بود و اگر کسی بیش تر از این مقدار می نوشت، گوگل کاراکترهای اضافی را با نقطه چین نمایش می داد زیرا مسئول سایت این قانون را رعایت نکرده و بیش از حد مجاز استفاده کرده بود، لینک صفحه را مورد جریمه قرار می داد.

این محدودیت تعداد کاراکتر باعث وجود مشکلاتی برای مسئولان سایت شده بود:

  • در بعضی از مواقع، نوشتن خلاصه ای از مطلب در 165کاراکتر خیلی سخت بود و بیشتر سئوکاران را به دردسر می انداخت.
  • از آنجا که توصیه می شود تا دوبار کلمه کلیدی را در این متا تگ به کار ببرید، حتی به کار بردن یکبار آن هم مشکل بود.

به هرحال گوگل، تعداد کاراکترهای را به 320 افزایش داد.

در وبلاگ سایت Search Engine Watch، به نقل از گوگل نوشته است:

" ما تغییرات کوچکی را در تعداد کاراکتر متا تگ توضیحات اعمال کرده ایم و آن این است که کاربران می توانند تا 320 کاراکتر را تایپ کنند و ما هم قادر خواهیم بود در صفحه نتایج، تا 320 کاراکتر را نشان بدهیم. البته قبلا ما محدودیتی در مقدار نوشتن کاراکترهای این تگ نداشتیم ولی فقط 165 تای اول را نمایش می دادیم. البته شما لازم نیست که حتما 320 کاراکتر بنویسید، به عبارتی دیگر اگر توضیحات شما کافی بود، نیازی نیست که حتما آن را پرکنید. تمام قوانین مانند قبل است. اگر شما متا تگ را در کدنویسی خود خالی قرار بدهید، گوگل به صورت خودکار این قسمت را پرخواهد کرد."

چه زمانی این اتفاق افتاد؟

اواخر نوامبر بود که این تغییرات تعداد کاراکترها شروع شد و در حال حاضر 53 درصد نتایج جستجو، تعداد طول متا تگ توضیحات بیشتری را نسبت به گذشته نمایش می دهند.

پیامدهای این مساله چیست؟

اولین پیامد آن را می توان در اسکرول زیاد صفحه اول دانست. نکته بعدی اینکه این مساله ممکن است در کلیک برروی لینک شما اثر مثبت داشته باشد یا منفی. مثبت از این لحاظ که اگر قبلا متا تگ شما برروی اصول بود، با زیاد کردن آن می توانید رتبه بهتری و در نتیجه توجه کاربران بیشتری را بدست بیاورید.

از طرفی دیگر، این مساله ممکن است که باعث تغییراتی در جایگاه رتبه سایت ها شود و سایتی که در رتبه پایین تری بوده با بهینه تر کردن این متا تگ، به رتبه بالایی بیاید و سایت که چند سال در صفحه اول گوگل بوده، ناگهان افت رتبه پیدا کند.

چه کاری انجام دهیم؟

تغییر دادن تمامی متا تگ توضیحات امکان پذیر نیست. اگر شما قبلا به صورت اصولی نوشته باشید که جای نگرانی ندارد. به هر حال توصیه می شود که حتما بعد از این، تعداد کاراکترهای متا تگ توضیحات خود را به 320 افزایش دهید.