نوشتن توضیحات متا

ما بیشتر مواقع توضیحات متا را نادیده می گیریم یا کم اهمیت می دانیم. اما توضیحات متا در نرخ کلیک محتوای ما در گوگل تاثیر مهمی دارند. اگر می خواهیم ترافیک ارگانیک بالا بگیریم باید به متا دسکریپشن بیشتر توجه کنیم. اکثرا هم دچار اشتباهاتی در نوشتن متا می شویم. متا دسکریپشن چند سال پیش جزو المان های تاثیرگذار در سئو بود. اما در حال حاضر تاثیر مستقیم ندارد و تاثیر خودش را بیشتر در نرخ کلیک نشان می دهد که البته برای گوگل مهم است و می توان گفت که متا به صورت غیرمستقیم در سئو تاثیر دارد.

در ادامه به چند مورد از اشتباهات رایج در نوشتن توضیحات متا می پردازیم.

  • توضیحات متای طولانی

قانون متا دسکریپشن این است که برای دسکتاپ کمتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد و برای موبایل هم کمتر از ۱۲۰ کاراکتر. حالا اگر بخواهیم یک متا بنویسیم کدام مورد را باید در نظر بگیریم؟ قطعا موبایل مهم تر است. چون ترافیک کاربران موبایل بسیار بیشتر از ترافیک کاربران دسکتاپ است و بیشتر ۷۰ درصد ترافیک سایت ها را کاربران موبایل شکل می دهند. پس طول متای کمتر از ۱۲۰ کاراکتر مناسب است و ترجیحا بیشتر از این مقدار ننویسید.

  • توضیحات متای خیلی کوتاه

کوتاه نوشتن متا هم اشتباه است. چون شما فضایی دارید که روی کاربران تان تاثیر بگذارید. اگر متای مناسبی نداشته باشید قدرت تاثیر شما هم کمتر می شود. در نتیجه نمی توانید نتیجه دلخواه تان را بگیرید. هیچ دلیلی ندارد که متای کوتاه بنویسید. سعی کنید تا ۱۲۰ کاراکتر را به طور کامل پر کنید.

  • متا با محتوا و عنوان صفحه همخوانی ندارد.

متا دسکریپشن توضیحی کوتاه از صفحه شماست. در حقیقت یک خلاصه از صفحه شماست. شما باید مرتبط ترین متای ممکن را بنویسید تا کاربر از همان ابتدا بداند صفحه شما در مورد چیست و با خیال راحت روی آن کلیک کند. اگر متای شما با محتوای صفحه و عنوان همخوانی نداشته باشد کاربر روی سایت شما کلیک می کند اما خیلی زود از صفحه خارج می شود. در نتیجه Time On Page سایت کاهش پیدا می کند و این به سئو سایت ضربه می زند.

  • عدم استفاده از کلیدواژه ها

کلیدواژه ها مهمند. دنیای سئو هنوز هم روی کلیدواژه می چرخد و کسی نمی تواند این را انکار کند. بهتر است از متا هم به عنوان یک منبع برای کلیدواژه هایتان استفاده کنید. با اینکه اسنیپت جزو تولید محتوا سایت به حساب نمی آید اما همچنان نمی توان انکار کرد که در سئو تاثیر ندارد. گوگل هم گاهی اوقات کلیدواژه جستجو شده در متا را هایلایت می کند و این می تواند در نرخ کلیک صفحه شما هم تاثیر مستقیم داشته باشد.

  • توضیحات تکراری

این مشکل را در اکثر سایت ها می بینیم که توضیحات متا صفحات مشابه یکدیگر هستند. این کاملا اشتباه است. هر صفحه باید متای یونیک داشته باشد. چون گوگل از شما انتظار دارد که کاربر را به درستی راهنمایی کنید. اگر متای صفحات شما تکراری باشد گوگل متوجه می شود که شما در متا هیچ توضیحی به کاربرتان منتقل نمی کنید و ممکن است تاثیر منفی در رتبه بندی صفحات شما داشته باشد.

  • استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها

همانطور که استفاده نکردن از کلیدواژه ها یک معضل است. استفاده بیش از حد از این کلیدواژه ها هم می تواند مشکل ساز باشد. متا نمایانگر صفحه ی شما در نتایج جستجوی گوگل است. اگر کاربر در همان ابتدای کار در توضیحات متای شما کلیدواژه های متعدد ببیند احتمال اینکه روی لینک صفحه شما کلیک کند خیلی کم است چون اعتمادش را به شما از دست می دهد.

  • متای خسته کننده

این مشکل را هم در اکثر توضیحات متای موجود در وب می بینیم. متا دسکریپشن یک نقش مهم دارد و آن را ارتباط و تعامل با مخاطب است. اینکه یک متای خسته کننده بنویسید یعنی عملا این نقش مهم را نادیده گرفته اید. باید به مخاطبی که لینک شما را در صفحه نتایج گوگل می بینید دلیلی برای توقف کردن بدهید. تا متای شما را ببیند و روی آن کلیک کند.

  • بدون هیچ دعوتی

متای شما می تواند نقش دستوری هم داشته باشد. می توانید مخاطب را تشویق کنید تا روی لینک شما کلیک کند. این نقش دستوری می تواند با یک جمله ی ترغیب کننده یا یک ویژگی مهم محصولات تان باشد. می توانید آن ها را به یک جای مهیج دعوت کنید. با کلمات آن ها را درگیر کنید و یا آن ها را کنجکاو کنید تا چیزی را در سایت شما بررسی کنند.

  • متا دسکریپشن تمام اسنیپت جستجو نیست.

اسنیپت جستجو تمام المان های صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل هستند. از تاریخ گرفته تا عکس و یا حتی سوالات متداول و سایر اسکیماهایی که روی صفحه استفاده کرده اید اسنیپت های صفحه شما هستند و متا فقط یکی از این اسنیپت هاست. باید متا را به گونه ای بنویسید که با تمام المان های اسنیپت شما همخوانی داشته باشد. مثلا اگر سوالات متداول دارید متا باید به گونه ای باشد که خواننده را برای خواندن سوال و جواب ها ترغیب کند.

  • ننوشتن

اگر متا ننویسید گوگل صفحه ی شما را می خواند و بخشی از این صفحه را به عنوان متا در نظر می گیرد که اصلا اتفاق خوبی نیست. باید متا را بنویسید چون مخاطب شما به توضیحات دقیق تری در مورد صفحه شما نیاز دارد تا با خیال راحت روی لینک سایت شما کلیک کند.

جمع بندی

این ۱۰ مورد جزو مهم ترین اشتباهات در نوشتن متا دسکریپشن بودند که بررسی کردیم. متا کوچک است اما اگر بتوانید به خوبی از همین جزء کوچک استفاده کنید تاثیر زیادی روی بهبود عملکرد سایت شما دارد. این موارد را حتما در نظر داشته باشید و روی سایت تان پیاده کنید تا نتایج دلخواه تان را بگیرید.

سوالات متداول

چرا توضیحات متا برای سئو مهم است؟

توضیحات متا اگرچه تاثیر مستقیمی برروی سئو ندارد و از فاکتورهای مهم سئو به حساب نمی آید، اما در افزایش نرخ کلیک کاربر نقش مهمی ایفا می کند از این رو بهتر است در نوشتن آن اهمال نکنیم.

مهم ترین نکات توضیحات متا چیست؟

نوشتن توضیحات مرتبط با موضوع پست و استفاده از کلمات کلیدی در آن، از مهم ترین نکات نوشتتن توضیحات متا است.

آیا توضحات متا باید طولانی باشند؟

در توضیحات متا باید محدودیت بین 160 و 320 کاراکتر را رعایت کرد. توضیحات متا نباید بیشتر و کمتر از این مقدار باشد.