اشتباه سئو سایت

موتورهای جستجو یکی از کانال های اصلی جذب مشتری هستند. 10 الی 60 درصد از کل ترافیک سایت شما از طریق موتورهای جستجو تامین می شود. یکی از دلایل اهمیت سئو سایت های فروشگاهی نیز همین است. برخی سایت های فروشگاهی به دلیل انجام برخی اشتباهات، سئو سایت شان را با مشکل مواجه می کنند.

اگر یک سایت فروشگاهی دارید به هیچوجه نباید این اشتباهات را مرتکب شوید. 5 اشتباهی که اکثر سایت های فروشگاهی انجام می دهند و زحمات سئو سایت خود را به باد می دهند در ادامه آورده شده است.

1. انتقال پلتفرم ها بدون در نظر گرفتن سئو

طراحی سایت فروشگاهی جدید و یا انتقال به یک پلتفرم دیگر یکی از اشتباهاتی است که اکثر وبسایت ها مخصوصا وبسایت های ایرانی مرتکب می شوند. این کار باعث می شود تا رتبه بندی آن ها در موتورهای جستجو و همچنین نرخ فروش آن ها آسیب ببیند.

ممکن است سایت جدید شما مثل سابق چندان میانه ی خوبی با سئو نداشته باشد و یا پلتفرم جدید شما URL ها را بدون انتقال آن ها تغییر داده باشد و یا حذف کرده باشد. برخی عکس ها در پلتفرم جدید باز نمی شوند و به طور کلی سایت شما با یک خطر افت مخاطب و همچنین افت رتبه مواجه می شود.

در نتیجه گوگل نمی تواند صفحات و محتوای جدید شما را شناسایی کند و در نتیجه با مشکلات ایندکس و رتبه بندی مواجه می شوید. اگر قصد دارید وبسایت خود را مجددا تاسیس کنید و یا داده های آن را به یک پلتفرم جدید انتقال دهید حتما نکات زیر را رعایت کنید تا چنین مشکلاتی را تجربه نکنید.

  • یک نقشه ی کامل برای انتقال و ری دایرکت کردن خطاهای 301 خود داشته باشید و تمام بک لینک هایی که به صفحات خاص شما داده شده اند را لحاظ کنید.
  • از طریق گوگل کنسول مطمئن شوید که تمام صفحات شما ایندکس می شوند و اگر صفحاتی از شما دارای ارور ایندکس هستند آن ها را برطرف کنید.
  • تمام عنوان ها، توضیحات و هدینگ های خود را در محتوای سایت بررسی کنید. چون با انتقال پلتفرم برخی از این داده ها از دسترس خارج می شوند. به طور مثال وقتی شما افزونه Yoast را حذف می کنید متاتگ های شما حذف می شوند.
  • ساختار دسته بندی ها و محصولات خود را حفظ کنید. مخصوصا کتگوری هایی که در منوی کاربری به آن ها ارجاع داده اید.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچکدام از صفحات شما تگ های Nofollow یا Noindex نداشته باشند.
  • سرعت سایت فعلی خود را هم بهینه سازی کنید.

از گوگل کنسول برای تعداد کلیک روی صفحات خاصتان استفاده کنید. گوگل کنسول امکان مقایسه ی هفته به هفته و ماه به ماه نتایج جستجو و تعداد کلیک های شما را دارد. چک کنید که آمار 90 روزه ی شما با افت ناگهانی مواجه نشده باشد.

اگر مشاهده می کنید که برخی صفحات شما با افت کلیک و افت ترافیک مواجه شده اند سعی کنید ایرادات این صفحات را پیدا کنید و برطرف کنید. این ایرادات ممکن است به دلیل ساختار سایت و یا عدم بهینه سازی آن ایجاد شده باشند.

2. ساختاربندی مجدد دسته بندی ها

بسیاری از سایت های فروشگاهی به صورت مداوم دسته بندی های خود را تغییر می دهند و منو کاربری را هم متناسب با آن تغییر می دهند. برخی دسته بندی ها را عوض می کنند و یا دسته بندی های قدیمی را حذف می کنند و دسته بندی های جدیدی جایگزین آن ها می کنند. این در سئو سایت فروشگاهی مشکل ایجاد می کند. چرا که این لینک ها مستقیما در هنگام ایندکس و رتبه بندی بررسی می شوند و در حقیقت به Link Authority صفحات شما آسیب وارد می شود.

صفحه اصلی شما عمدتا لینک های زیادی دارد و وقتی شما این لینک ها را از منوی کاربری خود حذف می کنید رتبه بندی ارگانیک خود را تحت تاثیر قرار می دهید. وقتی شما یک دسته بندی را حذف می کنید این دسته بندی در نتایج گوگل هم حذف می شود. در نتیجه تمام تلاش هایی که برای بالا بردن این صفحه انجام داده بودید هدر می رود و باید همین مقدار تلاش را برای صفحات جدید هم به کار ببندید و چون این صفحات جدید هستند و ترافیک کمی دریافت می کنند رتبه ی کلی سایت شما و همچنین نرخ فروش شما افت می کند.

قبل از اینکه دسته بندی های خود را حذف کنید از طریق گوگل آنالیتیکس میزان ترافیک آن ها را بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا حذف این دسته بندی لازم است یا خیر.

اگر صفحه ی شما ترافیک زیادی جذب می کند پیشنهاد می شود به هیچوجه آن را حذف نکنید و اجازه بدهید این صفحه باقی بمانند و سعی کنید برخی المان های دیگر را حذف کنید و یا محتوای آن را بهبود ببخشید تا از این طریق رتبه بالاتری کسب کند. اما اگر یک دسته بندی شما هیچ ترافیکی دریافت نمی کند می توانید آن را حذف کنید دقت داشته باشید که دسته بندی جدید شما نباید ایرادات دسته بندی قبلی را داشته باشد. حتما آن را از نظر محتوا بهینه سازی کنید و المان های مزاحم آن را حذف کنید.

3. حذف صفحات و URL ها

همانطور که در بالا اشاره شد. اگر محتوای سایت خود نظیر محصولات، پست های وبلاگ و یا محتوای بدنه را حذف کنید گوگل هم این صفحات را دی ایندکس می کند چرا که از نظر گوگل این محتوا حذف شده است. اگر محتوا را حذف می کنید حتما آن را به صفحات مرتبط ری دایرکت کنید تا در کلیدواژه های صفحه ی جدید رتبه کسب کند. اگر این کار را انجام ندهید تمام لینک های داخلی و بک لینک های این صفحه شکسته می شوند و کاربران شما با خطای 404 مواجه می شوند. اما با انجام ری دایرکت 301 این مشکل به وجود نمی آید و صفحه ی جدید شما در عبارت های کلیدی صفحه ی جدید رتبه کسب می کند.

در حذف صفحات هم حتما باید ترافیک آن را چک کنید و اگر ترافیک قابل توجهی می گیرد پیشنهاد می کنیم آن را حذف نکنید. اما اگر بدون ترافیک است و یا ترافیک کمی می گیرد می توانید آن را حذف کنید.

فروشگاه های آنلاین به طور متناوب محصولات و اهداف خود را تغییر می دهند تا بازار بزرگتری را در اختیار داشته باشند. اما باید به فکر لینک های شکسته هم باشند و اقدامات لازم را در این باره انجام دهند.

برخی سایت های ایرانی که از قالب های آماده استفاده می کنند هر بار که قالب سایت را تغییر می دهند با مشکلات زیادی مواجه می شوند که یکی از آن ها لینک های شکسته می باشند، در برخی مواقع محتوای سایت هم بلاک می شود و آسیب زیادی می بینند پس قبل از هر چیز با یک متخصص سئو مشورت کنید تا از این نظر اقدامات پیشگیرانه برای حفظ کیفیت سئو سایت انجام شود.

4. فراموش کردن سئو

بسیاری از فروشگاه های آنلاین به محض اینکه ترافیک نسبتا خوبی دریافت می کنند و محصولات آن ها ایندکس می شود و در صفحات اول یا دوم رتبه می گیرند سئو را فراموش می کنند و روی محصولات و یا مواردی از این دست متمرکز می شوند. به طور مثال برخی سایت ها به طور کامل لینک سازی را فراموش می کنند. در حالی که لینک سازی دومین عامل مهم تاثیرگذار در رتبه بندی سایت ها می باشد.

صفحات محصولات معمولا لینک دریافت نمی کنند یا تعداد لینک هایی که می گیرند بسیار کم است. اما اینکه فروشگاه ها هیچ استراتژی تدوین شده ای برای دریافت بک لینک ندارند سئو سایت آن ها را با مشکل مواجه می کند و از رقبایشان جا می مانند.

5. عدم بهینه سازی تجربه کاربری

تجربه کاربری مهم ترین مسئله در بالا بردن نرخ تبدیل است. نرخ تبدیل بالا برای فروشگاه های آنلاین یعنی کاربران بیشتری خرید کنند. اما تجربه کاربری بد نه تنها در نرخ تبدیل تاثیر می گذارد، بلکه بانس ریت را هم بالا می برد و زمان حضور افراد در صفحات شما کاهش می یابد. در نتیجه سئو سایت شما با مشکلات زیادی مواجه می شود.

برخی فروشگاه های آنلاین صرفا به سئو و کیفیت محصولاتشان فکر می کنند و ظاهر و طراحی سایت را به طور کامل فراموش می کنند. اما باید بدانید تا زمانی که کاربران و مشتریان از حضور در وبسایت شما احساس خوبی نداشته باشند از شما خرید نمی کنند. پس بهینه سازی تجربه کاربری را به صورت مداوم انجام دهید. برای این کار می توانید از داده های آماری گوگل آنالیتیکس و هیت مپ ها و کلیک مپ ها استفاده کنید و ببینید کاربران شما چه رفتاری دارند. روی چه قسمت هایی کلیک می کنند و چرا صفحات شما را ترک می کنند.

اگر بتوانید سایت خود را از نظر تجربه ِ ی کاربری بهینه سازی کنید مسلما فاکتورهای رتبه بندی که توسط موتورهای جستجو بررسی می شوند نیز بهبود پیدا می کنند.

جمع بندی

این 5 اشتباه مهلک ممکن است تاثیرات مخربی روی وضعیت سئو سایت فروشگاهی بگذارند. کسب و کارهای زیادی به خاطر همین اشتباهات هیچگاه نتوانسته اند به وضعیت سابق خود برگردند. اگر قصد دارید تغییراتی را در سایت خود ایجاد کنید قبل از هر چیز سئو سایت و مشکلات احتمالی مربوط به آن را بررسی کنید. مشورت با یک متخصص سئو می تواند به شما در این زمینه اطمینان بدهد که هیچ خطری سایت شما را تهدید نمی کند.