وب سایت Multi-Domain

وب سایت های Multi-Domain برای اهداف مختلفی به کار می روند. برای مثال اگر شرکتی بخواهد وارد بخش جدیدی از فعالیت شود که نیاز به وب سایتی مخصوص دارد، می تواند از Multi-Domain استفاده کند و یا برخی از افراد با استفاده Multi-Domain، چندین موقعیت در نتایج جستجو را برای یک کلمه کلیدی به خود اختصاص می دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا با Multi-Domain و سئو آن آشنا شوید.

دلایل به کارگیری استراتژی Multi-Domain

استراتژی Multi-Domain یک روش پرکاربرد نیست اما اگر به شیوه ای درست و در موقعیت صحیح اجرا شود، می تواند به کسب و کارها کمک کند تا تفاوت بزرگی در فرایند کاری خود ایجاد کنند. اجازه دهید چند مورد از دلایل متداول استفاده از این استراتژی را بررسی کنیم:

ایجاد چند برند همراه با چندین رتبه بندی!

کسب و کار شما ممکن است چندین برند داشته باشد. این وضعیت زمانی به وجود می آید که شرکت ها برندهای مختلفی را برای حوزه های مرتبط ایجاد می کنند. در شرایطی مانند این، می توانید برای یک کلمه کلیدی در چند دامنه رتبه بندی کنید. به علاوه، اگر کلمات کلیدی خاصی وجود دارد که می خواهید مالک آن باشید، می توانید از این تکنیک استفاده کنید. Zillow و Trulia توانسته اند انحصار کلمه کلیدی real estate را به دست آورند.

بخش بندی و هدف گیری مخاطب

اول، شما این فرصت را خواهید داشت که مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید و جایگاه های مختلف را هدف قرار دهید. به عنوان مثال، می‌توانید یک وب سایت اصلی با محتوایی راه اندازی کنید تا برای جمعیت شناسی اولیه خود (مثلاً مردان میانسال) جذاب باشد. سپس می‌توانید یک وب سایت جداگانه راه اندازی کنید، یا از دامنه متفاوتی برای اهداف بازاریابی استفاده کنید تا روی یک جمعیت ثانویه (مثلاً پسران نوجوان) تمرکز کنید. Multi-Domain همچنین روش خوبی برای آزمایش نحوه ی عملکرد محتوای شما برای مخاطبان مختلف است.

مزیت های سئو در Multi-Domain

استفاده از Multi-Domain می تواند نتایج سئو شما را نیز بهبود بخشد. دامنه ی شما نقش مهمی در ارتباط و رتبه بندی کلمات کلیدی شما ایفا می کند، بنابراین استفاده از چندین دامنه می تواند به شما کمک کند تا برای طیف گسترده تری از کلمات کلیدی و عبارات رتبه بندی کنید. همچنین می توانید از یک دامنه ثانویه استفاده کنید تا مجموعه ای کاملاً متفاوت از موضوعات را برای تولید محتواهای خود داشته باشید.

محافظت از برند شما

Multi-Domain همچنین می تواند به شما در محافظت از برندتان کمک کند. شما می توانید دامنه های مرتبط با دامنه اصلی خود را خریداری کنید تا هم از گرفتن آن ها توسط افراد دیگر جلوگیری کنید و هم بتوانید در آینده از آن ها برای گسترش کسب و کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید دامنه هایی با اشتباهات رایج نام تجاری خود بخرید تا همه جوره از برندتان محافظت کنید.

دو روش موثر استراتژی Multi-Domain

برای پیاده سازی استراتژی Multi-Domain، دو روش وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • اولین مورد شامل توسعهMicro-Siteها است (ایجاد سایت های جدید).
  • گزینه ی دوم شامل استفاده از تغییر مسیر 301 (301 Redirect) برای حفظ لینک ها و استفاده کامل از داشتن مخاطبان موجود است.

حال اجازه دهید مزایا و معایب هر یک از این روش ها را از لحاظ سئو بررسی کنیم:

ایجاد Micro-Sites

در این که این روش مستلزم زمان و تلاش است شکی نیست اما با این حال می تواند نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد. ابتدا باید شکافی که Micro-Site شما قصد پر کردن آن را دارد را مشخص کنید. به عبارت دیگر، اینMicro-Site که ایجاد می کنید باید واقعاً هدفی را دنبال کند و برای مخاطبان شما مفید باشد. برای ایجاد یک Micro-Site، ممکن است نیاز به خرید یک دامنه جدید داشته باشید. پس از اینکه Micro-Site خود را با موفقیت ایجاد کردید، باید مدتی صبر کنید تا نتایج را دریافت کنید اما همچنان به ایجاد محتوای عالی که کیفیت صفحات شما را افزایش می دهد، ادامه دهید.

تغییر مسیر 301 ( 301 Redirect )

تغییر مسیرها می توانند به شما کمک کنند اما برای موثر بودن، باید از نوع صحیح تغییر مسیرها استفاده کنید. رایج ترین انتخاب در اینجا ریدایرکت 301 (301 Redirect) است، یک تغییر مسیر دائمی که در رتبه بندی موتور جستجوی شما تداخلی ایجاد نمی کند. تغییر مسیر 301، یک روش آسان و در عین حال بسیار قدرتمند است. این می تواند شما را قادر سازد تا 90٪ - 99٪ از رتبه بندی لینک قبلی را به لینک جدید هدایت کنید. این بدان معناست که اگر دامنه ای را خریداری کنید که برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بندی می کند و می تواند آن سایت را تغییر مسیر دهد، می توانید اکثر لینک های سایت های قدیمی را ایمن کنید. با این حال، شما نمی توانید رتبه بندی را تماماً منتقل کنید اما تغییر مسیر بسیار راحت تر از ساختن یک Micro-Site جدید است. همچنین باید در نظر داشته باشید که تغییر مسیر از یک دامنه خریداری شده به طور نسبی باعث کاهش لینک کمتری برای شما می شود.

سئو Multi-Domain

قبل از اینکه واقعاً شروع به استفاده از دامنه خریداری شده یا Micro-Site کنید، باید آ« را طبق سئو بهینه سازی کنید تا مؤثر واقع شوند. این کار ممکن است کمی طول بکشد اما اگر به درستی اجرا شود، می تواند نتایج مثبتی به شما بدهد:

محتوای مناسب

مهم ترین عاملی که در Multi-Domain نیاز به توجه دارد، محتوا است. اگر می خواهید از دامنه های جدید خود برای ایجاد وب سایت های کاملاً جدید استفاده کنید، مطمئن شوید که محتوای منحص به فردی ایجاد می کنید. حتی اگر دامنه های شما همان جایگاه را اشغال کند یا جمعیت شناسی یکسانی را هدف قرار دهد، کپی کردن یا تغییر جزئی محتوای شما فقط علیه شما کار می کند. برای خلق محتوای جدید تلاش کنید. شما باید مطمئن شوید که محتوای شما عالی است. اگر محتوای مرتبطی در صفحه خود نداشته باشید، ممکن است کل استراتژی سئو شما شکست بخورد. برای شروع، برای توسعه محتوای مرتبط وقت بگذارید. سعی کنید محتوای طولانی ایجاد کنید که جامع باشد و باعث جلب توجه و بک لینک شود.

نتایج خود را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کنید

اطمینان حاصل کنید که به طور مداوم عملکرد خود را در همه ی دامنه ها اندازه گیری می کنید. برای مثال اگر چندین ریدایرکت راه اندازی کرده اید، کدام دامنه ها مسئول بیشترین افزایش ترافیک به سایت شما هستند؟ اگر در حال اجرای Multi-Domain هستید، کدام یک از بقیه بهتر عمل می کنند؟

استراتژی های مؤثر سئو را توسعه دهید

شما باید روی هر سه جنبه سئو کار کنید که عبارت اند از:

در حالت ایده آل، باید روی هر سه جنبه تمرکز کنید اما اگر وقت ندارید، می توانید در هر مورد فقط به موارد ذیل دقت کنید:

  • سئو تکنیکال:
  • سرعت سایت
  • بهینه سازی وب سایت برای موبایل
  • تصحیح خطاها
  • نقشه های سایت
  • سئو داخلی:
  • متا تگ ها و عنوان
  • بهینه سازی کلمات کلیدی
  • تولید محتوای خواننده پسند
  • ایحاد محتوای جدید به صورت مرتب
  • سئو خارجی:
  • دریافت بک لینک
  • نشانه گذاری اجتماعی

برگرفته از مقالات زیر
Ways To Develop An Effective Multiple Domain SEO Strategy
The Benefits of Using Multiple Domains for Your Business

سوالات متداول

چند نمونه از استراتژی های سئو تکنیکال کدام هستند؟

بهینه سازی برای موبایل، سرعت سایت، تصحیح خطاها و همچنین بهینه سازی نقشه سایت بخشی از استراتژی های سئو تکنیکال هستند.

آیا استراتژی Multi-Domain پرکاربرد است؟

خیر. این استراتژی پرکاربرد نیست اما اگر به درستی انجام شود می تواند تاثیر زیادی برروی کسب و کارتان بگذارد.

یک مثال از Multi-Domain کدام است؟

Zillow و Trulia مثال هایی از Multi-Domain هستند که توانسته اند کلمه کلیدی real estate را به انحصار خود دربیاورند.