گوگل سرچ کنسول

با تغییر رابط کاربری گوگل سرچ کنسول (google search console ) و از رده خارج شدن کنسول قدیمی، گوگل حالا امکانات جدیدی را به این ابزار مهم در سئو اضافه کرده است. قابلیت هایی جدیدی به گوگل سرچ کنسول اضافه شده است. سه قابلیت مهم یا گزارش جدید که به گوگل سرچ کنسول اضافه شده است بیشتر مربوط به ساختار داده طرح سایت است و ایرادات سایت را از این نظر بررسی می کند.

هر سایتی باید یک ساختار داده داشته باشد تا نمایش بهتری در صفحات جستجو داده باشد. گوگل در حال حاضر با اضافه کردن این ابزارها نشان می دهد که در ادامه ساختار داده می تواند جزو بخشهای مهم سئو باشد. سایتهای ایرانی چندان به این نکته توجه ندارند. اگر می خواهید در کورس رقابت از رقبای خودتان پیشی بگیرید. همین امروز یک ساختار داده ثبت کنید و از طریق ابزارهای جدید گوگل سرچ کنسول آن را بهینه سازی کنید. در ادامه اطلاعات لازم در مورد این قابلیت ها آورده شده است.

Enhancements

این یک قابلیت جدید گوگل سرچ کنسول است که گوگل برای ارزیابی صفحات کاری سایت ها اضافه کرده است. این قابلیت بیشتر به ساختار داده شما مربوط می شود. گوگل این امکان را برای فعالیت قدرتمندتر کسب و کارها بر بستر اینترنت ایجاد کرده است. به طور مثال اگر محصولی در اینترنت به فروش می رسانید باید مواردی نظیر لوگو برند، نام برند و مواردی از این دست از قبل در ساختار سایت شما تعیین شده باشد. این کار را عموما ساختار داده Schema انجام می دهد. اگر این ساختار داده را از قبل در سایت خود لحاظ کرده باشید هیچ خطایی از جانب کنسول گوگل دریافت نخواهید کرد اما اگر ساختار داده طرح شما ناقص باشد یا ساختار داده نداشته باشید با ارورهایی مواجه خواهید شد. گوگل عمدتا این ایرادات را به شما می گوید و می توانید آنها را برطرف کنید. سایتهای فروشگاهی بیشتر دچار این مشکل می شوند.

گوگل آمار صفحات شما را بسته به تعداد خطاها و یا صفحات معتبر نشان می دهد و صفحاتی که دارای ایراد هستند را هم مشخص می کند تا راحتتر با آن کار کنید و مشکلات آن را برطرف کنید. اگر از سایر ساختارهای دادهای استفاده می کنید ممکن است ایراداتی را مشاهده کنید که حل کردن آنها ممکن نباشد. اما ساختار Schema Markup معمولا این خطا را ندارد و به راحتی می توانید با آن کار کنید.

enhancements search console

Unparsable Data Structure

گوگل می گوید این قابلیت جدید برای پیدا کردن خطاها در خود ساختار دادهی سایت شما ایجاد شده است. این خطاها باعث می شوند تا سایت شما به درستی شناسایی نشود و در ایندکس با خطاهایی مواجه شود. همانطور که می دانید ساختار داده هر سایت توسط کدهایی نوشته می شود که ممکن است دچار خطا یا مشکل باشند. کسب و کارهای بزرگ که سئوکارها و برنامه نویس دارند از ساختار خاص خودشان استفاده می کنند. گوگل برای رفع این مشکلات که مستقیما در سئو سایت تاثیر میگذارند این قابلیت را ایجاد کرده است.

به عبارت دیگر کاربران گوگل سرچ کنسول و سئوکارها می توانند چک کنند چه خطاهایی در ساختار داده ی آنها باعث بروز مشکل می شود و اجازه نمی دهد گوگل صفحات آنها را به درستی شناسایی کند.

این خطاها به صورت دسته بندی شده و شامل لینک صفحات در اختیار شما قرار می گیرند. این ارورها به Parsing Error معروف هستند.

Google Structured Data Testing Tool

این ابزار در کنسول گوگل قدیمی هم وجود داشت اما در گوگل سرچ کنسول جدید کاملا توسعه یافته است و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. با این ابزار شما میتوانید مستقیما کدها و المانهای ساختار دادهی خود را ببینید. گوگل ایرادات و خطاها را با رنگ قرمز به شما نشان می دهد. البته امکان رفع مشکل آن از طریق خود کنسول گوگل وجود ندارد. این کار را عمدتا سئوکارها و یا برنامه نویس ها باید انجام دهند. بعد از اینکه این مشکلات و ارورها برطرف شد می توانید روی گزینه ی Validate Fix کلیک کنید و در صورت رفع شدن مشکل این خطاها را نخواهید دید.

با این ابزار به راحتی می توانید المانهای کارایی سایت خود را در نتایج جستجو بررسی و آنالیز کنید. می دانید که ساختار داده مستقیما روی رتبه بندی شما تاثیر نمی گذارد. اما داشتن یک ساختار داده منظم باعث می شود تا در حین نمایش سایت شما در صفحات جستجوی گوگل ظاهر بهتری داشته باشید و کاربران بیشتری را جذب کنید. مخصوصا اگر یک کسب و کار آنلاین هستید و محصولاتتان را از طریق اینترنت به فروش می رسانید یک ساختار منظم راحتتر کاربران را جذب می کند و می توانید ترافیک بیشتری جذب کنید و مستقیما در نرخ تبدیل شما هم تاثیر می گذارد.

Unparsable Data Structure