چگونه در سئو از رقبای بزرگ جلو بزنیم؟

احتمالا هر کس در هر جای دنیا یک فروشگاه اینترنتی راه بیندازد اولین رقیبی که برای خودش متصور می شود آمازون است. یا شاید وال مارت. در ایران هم نمونه هایی از این مارکت پلیس ها را داریم. در هر حوزه ای، حتی غیر از حوزه های فروشگاهی هم چنین رقبایی وجود دارد. رقبایی که قوی هستند. منابع و بودجه ی زیادی دارند و خیلی ها از آن ها می ترسند.

این غول های دنیای آنلاین معمولا در نتایج جستجوی صفحه اول گوگل و موتورهای جستجوی دیگر هم حرف اول را می زنند چون متخصصان زیادی روی این بخش از مارکتینگ آن ها یعنی سئو کار می کنند. خودبخود بک لینک می گیرند و قدرت دامنه و سایت آن ها بسیار زیاد است و از این جهت کسب و کارهای کوچک را در خود می بلعند.

اگر شما یکی از این کسب و کارهای تازه کار هستید و دوست دارید راهی پیدا کنید که بتوانید سهم بازار خودتان را از چنگ این رقبای بزرگ دربیاورید ما به شما راهکارهایی را آموزش خواهیم داد. راهکارهایی که شما را در گوگل بالاتر از آن ها قرار می دهد. 4 قدم اساسی و مهم که هر کسب و کار و استارتاپ تازه کاری به آن نیاز دارد.

1. به دنبال ضعف های رقبا باشید.

هیچ دو نفری مثل هم فکر نمی کنند و هر کسب و کار و وبسایتی نگرش خاص خودش را دارد. تفکرات ویژه ای دارد و مهم تر اینکه بیزینس پلن کسب و کارهای مشابه هم تا حد زیادی با هم فرق دارد. اولین قدم در رقابت با رقیب های قدرتمند این است که ضعف های رقبای خود را بشناسید.

  • خلأهای محتوایی را آنالیز کنید.

با بهینه سازی محتوا شروع کنید. از ابزارهایی نظیر Ahrefs استفاده کنید تا ببینید رقبای شما در چه کلیدواژه هایی رتبه ی خوب دارند و در چه کلیدواژه های رتبه ی خوبی ندارند. در Ahrefs می توانید دامین خودتان را وارد کنید و با چند سایت رقیب دیگر مقایسه کنید و با استفاده از قابلیت Content Gap خلاهایی که این رقبای شما در حوزه ی محتوا دارند را بررسی کنید.

در حقیقت در اینجا کلیدواژه هایی را پیدا خواهید کرد که شما و رقبای کوچک تان رتبه ی خوبی در آن دارید اما رقیب بزرگ شما در این کلیدواژه ها خوب عمل نکرده است. این کار به شما ایده های تازه ای می دهد تا بتوانید راحت تر رتبه بگیرید. اما چگونه؟

یک مثال بزنیم: به طور مثال اگر شما کفش کوهنوردی می فروشید و می خواهید رتبه ی بهتری بگیرید. با استفاده از این قابلیت Ahrefs می بینید که رقیب قدرتمند شما (مانند دیجی کالا) در کلیدواژه خرید کفش کوهنوردی رتبه ی اول گوگل را به خود اختصاص داده است. اما در کلیدواژه ی خرید کفش مخصوص کوه رتبه ی خوبی ندارد و برخی از رقبای کوچک شما این کلیدواژه ها را گرفته اند. رقابت کردن با این رقبای کوچک بسیار راحت تر است و حالا کلیدواژه ی موردنظرتان را هم می شناسید و می توانید راحت تر رتبه بگیرید.

  • خلاهای فرمت های محتوایی را شناسایی کنید.

یکی دیگر از جنبه هایی که باید به فکر بهینه سازی آن باشید این است که دنبال فرمتی از محتوا باشید که رقیب سنگین وزن شما هنوز برای موضوعات و کلیدواژه های خاص از آن ها استفاده نکرده است. متن همه چیز نیست. در حال حاضر بازاریابی ویدیویی به یکی از ترندهای قدرتمند دنیای مارکتینگ بدل شده است. گوگل هم راحت تر به آن ها رتبه می دهد چون کسب و کارهای کمی در موضوعات خاص به فکر تولید محتوایی ویدیویی هستند.

یک مثال: اگر رقیب شما در کلیدواژه (راهنمای خرید کفش کوهنوردی) رتبه ی اول متنی را به خود اختصاص داده است اما هنوز ویدیویی برای آن در نظر نگرفته است. شما می توانید یک ویدیوی 5 دقیقه ای یا بیشتر ضبط کنید و این موارد را به صورت ویدیویی به مخاطبان آموزش بدهید و در یوتیوب و یا سایر سایت های استریم ویدیو آپلود کنید. روی سایت خودتان هم Embed کنید. حالا هم شما و هم رقیب قدرتمندتان یک سهم از SERP را خواهید داشت. فراموش نکنید که مردم ویدیو را بیشتر از متن دوست دارند و قدرت فروش ویدیو به مراتب بالاتر از متن است.

تنها ویدیو نیست. نمودارهای مختلف، فایل های صوتی، اینفوگرافی، گیف و هر چیز دیگری که رقیب شما هنوز فعالیتی در این زمینه نداشته است گزینه ی بسیار خوبی است تا سئو سایت خودتان و ترافیک ورودی آن را تقویت کنید.

  • عنوان و متای قدرتمند بنویسید.

در برخی کلیدواژه ها مهم نیست چه کسی رتبه ی اول را کسب کرده است. شما یا رقیب قدرتمند تان. هر کس که عنوان جذاب تری داشته باشد کلیک بیشتری می گیرد. عنوان اهمیت بسیار زیادی دارد. احتمالا خود شما هم حین جستجو کردن با این نکته درگیر شده باشید که هر سایتی که عنوان آن کاملا مطابق با نیاز شما باشد همان را انتخاب می کنید. حتی اگر رتبه ی دوم یا سوم یا چهارم باشد.

به طور مثال اگر شما و رقیب تان دو محصول یکسان دارید. اما قیمت شما کمتر از رقیب تان است می توانید کلمه ی تخفیف را در عنوان یا متا به کار ببرید. همه تخفیف دوست دارند پس کلیک بیشتری دریافت می کنید. شاید کاربران روی لینک رقیب شما هم کلیک کنند اما دوباره برمی گردند تا قیمت شما را هم چک کنند و اگر قیمت شما کمتر باشد احتمالا خرید هم بالاتر می رود.

از نکات و تکنیک های روانشناسی در جذب کلیک استفاده کنید. عناوین خود را مطابق با نیاز کاربران بچینید. سعی کنید کنجکاوی آن ها را برانگیخته کنید و روی کنجکاوی شان دست بگذارید تا کلیک کنند. کسب و کارهای بزرگ مثل دیجیکالا برای انتشار محصولات شان یک تمپلیت دارند و همیشه از آن استفاده می کنند و چون تعداد محصولات شان زیاد است معمولا تمپلیت های تکراری دارند. اما شما می توانید برای هر کدام از محصولات تان عنوان و متای جداگانه و جذاب بنویسید و کاربران را ترغیب کنید تا روی آن کلیک کنند.

  • ساختار داده طرح یونیک بسازید.

استفاده از Schema Markup می تواند محتوای شما را خاص تر و جذاب تر کند و نرخ کلیک آن را بالاتر ببرد. به طور مثال اگر یک ویدیو ساخته اید و دوست دارید در قسمت ویدیوها نمایش داده شود می تواند از ساختار طرح ویدیویی استفاده کنید. حتی اگر رقیب شما در متن رتبه ی اول را هم کسب کرده باشد ویدیوی شما در قسمت ویدیوهای مرتبط بالاتر از متن رقیب تان قرار می گیرد. ساختار FAQ هم چنین کاربردی دارد و صفحه ی شما در قسمت سوالات متداول درج می شود که افراد زیادی در آن دنبال سوالا ت شان هستند.

2. سریع و چابک باشید.

رقبای بزرگ و غول های دنیای آنلاین قدرت بالایی دارند. اما یک نکته را فراموش نکنید. آن ها کند هستند. یکی از مزایای کمپانی های کوچک و آژانس های مختلف این است که سرعت بالایی دارند و زودتر از رقبای بزرگ در مسیر مارکتینگ قرار می گیرند. پس شما هم در رقابت با بزرگان حوزه ی خود باید با تمام سرعت عمل کنید.

  • به فرصت های جدید سریع واکنش نشان دهید.

کسب و کارهای بزرگ و کمپانی های قدرتمند معمولا با کمترین تغییری دچار نوسان می شوند و ممکن است ضرر کنند. برای همین برای کوچک ترین تغییرات شان شاید چندین جلسه برگزار شود. اما کمپانی های کوچک و استارتاپ های تازه کار راحت تر تغییر می کنند و می توانند از هر فرصتی استفاده کنند تا بیشترین میزان سود را کسب کنند.

باید با هر تغییری در مارکت و حوزه ی کاری تان هماهنگ باشید. محصولات جدید را شناسایی و معرفی کنید. محتوایی تولید کنید که تازه و دست اول است. رویدادهای حوزه ی کاری تان را پوشش دهید. روی شبکه های اجتماعی در حوزه تخصصی خودتان تمرکز داشته باشید و ترندهای روز دنیا را شناسایی کنید.

این نوع سازگاری برای رقبای بزرگ شما بسیار سخت است. آن ها فرایند های مارکتینگ سفت و سختی دارند که با اصول و قواعد مختلفی محدود شده اند و این موقعیتی است که شما می توانید در گوگل رتبه بگیرید و چون محتوای دست اول و تازه هستید احتمال دریافت بک لینک روی این صفحات هم به شدت بالا می رود و رقبای شما به همین سادگی نمی توانند رتبه ی شما را بگیرند.

  • تغییرات منظم و روان داشته باشید.

معمولا موانع زیادی وجود دارد که از تغییرات سریع در کسب و کارها جلوگیری می کند. اولویت های دیگری وجود دارند که دولوپرها و یا متخصص سئو یک مجموعه روی آن کار می کنند. این اولویت ها در کمپانی های کوچک هم وجود دارند. اما در کمپانی های بزرگ این پروسه زمان بسیار بیشتری می گیرد.

با دولوپرهایتان صحبت کنید. این کار بسیار مهم است. در کمپانی های بزرگ معمولا تیم دولوپرها با تیم مارکتینگ فعالیت جداگانه ای دارند و هر کدام اولویت های خاص خودشان را دارند. اما دولوپینگ و مارکتینگ باید با هم و در یک راستا عمل کنند. این یکی از مزایای کار کردن در یک کمپانی کوچک است. همه ی اعضای تیم با هم راحت هستند و می توانند با هم و در یک راستا کار کنند. کافیست در مورد اهمیت سئو با برنامه نویسان و طراحان سایت تان صبحت کنید و در این باره به آن ها آموزش دهید تا این دو حوزه با هم و در یک راستا حرکت کنند تا تغییرات منظم و روانی داشته باشید.

3. اسلحه ی مخفی خودتان را بشناسید.

اسلحه ی مخفی شما نسبت به غول های بزرگ کسب و کارتان این است که شما می توانید در حوزه ی تخصصی تان زمان و انرژی تان را صرف کنید. می توانید روی یک شاخه و یک حوزه کار کنید. اما آن ها نمی توانند چون مجموعه ای بزرگ هستند که حوزه های مختلفی دارند و نمی توانند مثل شما متمرکز روی یک حوزه جلو بروند. در نتیجه در این حوزه ی خاص شما بسیار سرتر از آن ها هستید.

  • محلی بمانید.

اشتباه بزرگی که برخی از کسب و کارها دارند این است که به جای تمرکز روی محدوده خودشان سعی می کنند روی فرصت هایی دست بگذارند که دور از دسترس آن ها هستند. به طور مثال یک کسب و کار آنلاین تعمیر یخچال در تهران نیازی ندارد کلیدواژه های مربوط به سایر شهرها را سئو کند. یا حتی محتوایی تولید کند که چندان ربطی به تهران نداشته باشد.

اگر یک کسب و کار محلی هستید. سعی کنید محلی بمانید و روی کلیدواژه هایی تمرکز کنید که مشتریان شما در محل موردنظر شما حضور دارند. حالا فکر کنید یک رقیب بزرگ دارید که کار تعمیر یخچال را در کل ایران انجام می دهد. چگونه می توانید از این رقیب سهم بازار بگیرید؟ محدوده های خاص خود را در شهر بسازید. به طور مثال چند خیابان نزدیک به کسب و کارتان را شناسایی کنید و خدمات ویژه به آن ها ارائه دهید تا از سایر کسب و کارهای آنلاین در محدوده ی خودتان بک لینک دریافت کنید. احتمال ایجاد ارتباط با کسب و کارهای محلی هم بسیار بیشتر است.

درست است که رقبای شما سئو متمرکز دارند اما هیچوقت نمی توانند مثل کسب و کارهای کوچک با سایر کسب و کارها شبکه سازی انجام دهند و قدرت سایت شان را بالاتر ببرند.

  • مهارت ها، تخصص و مزایای خاص خودتان را ایجاد کنید.

راه دیگری که می توانید کسب و کار خود را متمایز کنید بالا بردن اتوریتی و قدرت سایت تان با استفاده از ضعف های رقباست. اما چگونه؟

شانس یک مشتری برای دیدن مدیرعامل یک شرکت با 10 نفر کارمند بسیار بیشتر از شانس دیدن مدیر عامل یک شرکت بین المللی با 1000 کارمند است. در نتیجه اعتماد کردن به این کمپانی بسیار راحت تر است. می دانید که اعتماد یک امر Inter-Personal است. اعتماد بین دو نفر ایجاد می شود. اگر بتوانید تخصص خود را در محتوای خود به کاربران نشان دهید و آ ن ها را جذب کنید و اعتمادشان را جلب کنید امکان اینکه این مشتری تبدیل به مشتری دائم شما شود بسیار زیاد است. چون او به شما و تخصص شما اعتماد دارد و همیشه در دسترس او هستید.

داده هایی را منتشر کنید که رقبای شما از انتشار آن ها خودداری می کنند. مثلا درصد مشتریان راضی خودتان را صادقانه منتشر کنید. محتوای انتقادی تولید کنید و در این میان مزایای سایت خود و کسب و کار خود را بیان کنید تا Conversion Rate محتوای شما بالاتر رود.

  • میدان جنگ را کوچک تر نگه دارید.

هیچوقت فراموش نکنید. شکست دادن غول ها کار آسانی نیست و یکی از نقاط قوت شما که استراتژی اصلی شما روی آن بنا شده است کوچک بودن دایره ی فعالیت شماست. به طور مثال اگر شما یک وبسایت در حوزه ی فروش لوازم کوهنوردی دارید به هیچوجه نمی توانید در کلیدواژه خرید کمد دیواری از رقبای بزرگ جلو بزنید. چون محتوای شما و قدرت محتوایی شما در زمینه ی لوازم کوهنوردی است و در زمینه های دیگر نمی توانید کار زیادی از پیش ببرید.

صفحات رقبای بزرگ تان که با زمینه ی کاری شما در ارتباط هستند را پیدا کنید و سعی کنید رتبه ای بالاتر از آن ها کسب کنید. تک به تک و گام به گام جلو بروید. نکته اینکه اگر چند لینک باکیفیت روی محصولات خود داشته باشید راحت تر می توانید از رقبا جلو بزنید. چون سایت های بزرگ معمولا محصولات خیلی زیادی دارن روی محصولات لینک سازی نمی کنند. اما شما در میدان کوچکی که راه انداخته اید راحت تر می توانید لینک بگیرید و لینک بسازید.

4. میدان جنگ و پلن خودتان را توسعه دهید.

یکی از کلیدی ترین راه های پیروزی در رقابت SERP داشتن یک استراتژی عالی است. وقتی با غول های صنعت تان رقابت می کنید باید مزایا و قابلیت هایی را در دستور کار خود قرار دهید که این غول ها در آن ضعف دارند.

  • ارزشی ایجاد کنید که آن ها ندارند.

اگر کاربرد سئو این استراتژی را می خواهید به این معناست که به کوئری ها و سوالاتی جواب دهید که رقبای شما هنوز به آن فکر نکرده اند. کلیدواژه های Long-Tail نرخ جستجوی کمی دارند اما امکان تبدیل کردن آن ها به مشتری بسیار زیاد است. یکی از اصلی ترین راه هایی که می توانید استراتژی کلیدواژه و کوئری های خود را تقویت کنید استفاده از فروم ها و گروه هاست. جایی که سوالات مختلف پرسیده می شوند و کسی جوابی برای آن ها ندارد. یا افراد متخصص به آن جواب می دهند اما در وبلاگ ها و سایت ها نشانی از این جواب ها نیست. یک منبع خوب که هم سوالات و هم جواب ها را می توانید از آن استخراج کنید.

Subreddit ها در شبکه اجتماعی ردیت هم گزینه ی فوق العاده ای هستند. سوالات و جواب هایی در این ساب ردیت ها پرسیده می شود که عملا در دنیای وب و مخصوصا وب فارسی هیچ صفحه ای در مورد آن ها وجود ندارد. رقبای بزرگ شما هم حتی روی آن ها کار نکرده اند. اینجاست که می توانید بهتر و راحت تر رتبه بگیرید و مشتری جذب کنید.

Qoura و Answer The Public هم گزینه های دیگری هستند که در هر حوزه سوالات و جواب های تکمیلی دارند. این منابع به شما کمک می کنند تا تصویری واضح از نیازها و علایق مخاطبان هدف تان پیدا کنید و متناسب با این نیازها و علایق محتوای ارزشمند و پربازخوردی منتشر کنید.

  • رقابت را به زمین خودتان بیاورید.

گوگل تنها موتور جستجوی جهان نیست. صدها موتور جستجوی دیگر وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. مطمئنا رقبای شما هم از موتورهای جستجو مانند Bing و Ask و DuckDuckGo استفاده می کنند. اما منظور ما چنین مواردی نیستند.

اگر محتوای ویدیویی دارید یوتیوب و یا وبسایت های استریم ویدیو ایرانی خودشان یک صفحه جستجوی ویژه دارند. Quora و مشابه فارسی آن مانند نی نی سایت گزینه های خوبی هستند که برای بیشتر دیده شدن شما ضروری هستند. توییتر یک جستجوی پیشرفته دارد. سایر شبکه های اجتماعی هم می توانند در حکم یک موتور جستجو باشند. پس تنها روی گوگل متمرکز نشوید. به طور مثال اگر کسب و کار محلی هستید در گوگل مپ اطلاعات لازم را ارائه دهید. TripAdvisor موتور جستجوی مخصوص مکان هاست و صدها نوع جستجوی دیگر که ترافیک زیادی را روانه ی سایت شما می کنند.

جمع بندی

به فکر شکست دادن غول ها نباشید. سعی کنید سهمی از بازار شما که در اختیارتان آن هاست را از چنگ شان خارج کنید. این دقیق کاری است که برای رقابت با غول های حوزه ی کاری تان نیاز دارید. مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد بسیار سودمند هستند. برای تمام کسب و کارهای کوچک و متوسط هم کاربرد دارند. از این روش ها استفاده کنید و سهم تان را بگیرید.