بهبود سئو

کمپین تبلیغاتی چیست؟ مخاطب هدف تاثیر زیادی روی نتیجه ی نهایی تبلیغاتی کلیکی یا همان PPC دارد. اینکه بدانید چگونه مخاطبان هدف خود را پیدا کنید باعث می شود تا روی مواردی متمرکز شوید که کاربران واقعا به دنبال آن هستند. مخاطب اصلی ترین هدف هر کمپینی است. در سراسر جهان این قضیه کارکرد دارد و تقریبا تمام برندها برای تاثیرگذاری روی مخاطب تبلیغ می کنند.

در اینجا به شما 5 راهکار یاد خواهیم داد تا به وسیله ی آن بتوانید کمپین های خودتان را نتیجه بخش کنید. در اینجا بر روی مخاطب متمرکز خواهیم شد و از خود مخاطبان برای بهره وری بیشتر از تبلیغات کلیکی استفاده خواهیم کرد.

1. لیست بازاریابی مجدد برای تبلیغات

ساده ترین راه برای جذب مخاطب استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است. یعنی شما از طریق کلیدواژه های تعیین شده که از قبل وجود دارند و مخاطبان آن ها را جستجو می کنند مخاطبان خود را پیدا می کنید و جذب می کنید. البته در حقیقت آن ها شما را پیدا می کنند.

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ به شما این امکان را می دهد تا راحت تر بتوانید کاربران از دست رفته ی خود را پیدا کنید. این کار از طریق موتورهای جستجو انجام می شود و گوگل هوش مصنوعی قدرتمندی برای این کار دارد. فرض کنید یک کاربر از سایت شما بازدید می کند. محصولی را به سبد خرید اضافه می کند و بدون اینکه خرید را تکمیل کند سایت را ترک می کند. در اینجا می توانید به کمک گوگل مجددا در کلیدواژه های خاصی که قبلا تعیین کرده اید این کاربران را جذب کنید و یا به آن ها یادآوری کنید که خریدشان ناقص مانده است. این کار تنها در موتورهای جستجو انجام نمی شود. فیسبوک و یوتیوب و سایر پلتفرم ها نیز مکانیزم خاص خودشان را برای ریمارکتینگ دارند.

این کار با چند روش امکان پذیر است:

در روش اول می توانید در قسمت پیشخوان تبلیغات گوگل یک لایه جدید به عنوان کاربران پیشنهادی اضافه کنید و کاربران قبلی سایت را به عنوان مخاطب هدف در نظر بگیرید. روش دوم برای ریمارکتینگ نیز این است که یک کمپین جداگانه ایجاد کنید و صرفا این کاربران لیست بازاریابی مجدد را هدف قرار دهید. در این روش می توانید کاربرانی که قبلا وارد سایت شما شده اند اما به هر دلیلی خرید نکرده اند و یا حتی نتوانسته اند محصول موردنظر خودشان را پیدا کنند مجددا به سمت سایت بکشانید.

2. بازاریابی مجدد داینامیک

این روش نیز مشابه روش اول است. با این تفاوت که می توانید لیست بازاریابی مجدد خود را با سایر انواع کمپین ها ترکیب کنید. این روش به شما اجازه می دهد که حتی خارج از کلیدواژه های جستجو شده نیز به بازاریابی مجدد بپردازید. در روش اول شما کاربران سایت خود را هدف قرار می دادید تا وقتی که کلیدواژه های مرتبط شما را جستجو می کنند سایت شما به عنوان یک گزینه به آن ها پیشنهاد شود. اما با روش داینامیک شما به طور کامل از کلیدواژه ها فارغ هستید و می توانید لیست بازاریابی مجدد خود را در هر زمانی فعال کنید تا کاربران را جذب کنید.

این کار باعث می شود تا همیشه با کاربران خود در ارتباط باشید به طور مثال وقتی از سایت هایی با تبلیغات Adsense بازدید می کنید سایت شما به بازدیدکنندگان سابق نمایش داده می شود تا مجددا آن ها را جذب کند.

3. مخاطبین غیرهدف

گاهی وقت ها بحث سر مخاطبین هدف نیست. سر مخاطبینی است که به آن ها نیازی ندارید و لازم نیست در تبلیغات کلیکی به آن ها نمایش داده شوید و بودجه ی کلیک خود را بیهوده صرف کنید.

در برخی کسب و کارها شما صرفا به افرادی نیاز دارید که صرفا یک بار از سایت شما استفاده می کنند. به طور مثال اگر شما یک خدمت ارائه می کنید و کاربران با یک بار خرید به صورت مادام العمر می توانند از آن استفاده کنند. پس بهتر است این مخاطبین را در تبلیغات کلیکی حذف کنید. چون حتی اگر روی بک لینک شما کلیک کنند و وارد سایت شوند هم چون قبلا خدمات شما را خریداری کرده اند پس عملا هیچ فایده ای برای شما ندارند.

این استراتژی دقیقا برعکس ریمارکتینگ است. یعنی شما مخاطبین قبلی سایت خود را از لیست خارج می کنید. البته این موضوع بسته به هر کسب و کاری متفاوت است. به طور مثال شما اگر یک شرکت بیمه سالیانه باشید. افرادی که قبلا به صورت آنلاین در وبسایت شما بیمه ثبت نام کرده اند را می توانید از لیست تبلیغات خود خارج کنید. نرخ تبدیل برای هر کسب و کاری معنی خاص خودش را دارد و استراتژی تبلیغات نیز وابستگی زیادی به این نرخ تبدی دارد. پنل تبلیغات گوگل در قسمت Exclusions می تواند گزینه های زیادی را برای این کار متناسب با کسب و کار شما در اختیارتان قرار دهد.

4. مخاطبین مشابه برای جستجو

حالا به قلمرو کاربران جدید وارد می شویم و از بازاریابی مجدد فاصله می گیریم. مخاطب مشابه یک ویژگی جدید بود که گوگل در سال 2017 از آن رونمایی کرد. در حقیقت در این استراتژی شما افرادی را پیدا می کنید که مشابه افرادی هستند که قبل از سایت شما بازدید کرده اند. گوگل افراد مشابه را از روی کلیدواژه هایی که جستجو می کنند شناسایی می کند. اگر در کمپین خود گزینه ی Similar Audiences را فعال کنید می توانید این کاربران را هم کشف کنید و از این طریق نرخ تبدیل خود را بالاتر ببرید.

گوگل از لیست ریمارکتینگ شما استفاده می کند تا کاربران جدید مشابه را به سمت وبسایت شما بکشاند. این استراتژی بسیار قدرتمند است و بسیار هدفمند شده است. تقریبا اکثر کسب و کارها در تبلیغات کلیکی خود از این قابلیت استفاده می کنند و نتیجه ی بسیار خوبی هم از آن می گیرند. شما این مخاطبان جدید را نمی شناسید ولی می دانید که مانند کاربران قبلی سایت شما هستند پس می دانید چگونه آن ها را جذب کنید و چه چیزهایی را به آن ها پیشنهاد کنید.

5. مخاطبان In-Market

آخرین مخاطبی که شما باید جذب کنید به مخاطب In-Market معروف هستند. مخاطبانی که در حال تحقیق در مورد یک کیس، یک محصول یا یک سرویس هستند تا اطلاعات کافی در مورد آن کسب کنند و سپس اقدام به خرید کنند. به طور مثال کاربری که در گوگل عبارت «ویژگی های یک هندزفری باکیفیت» را جستجو می کند به احتمال زیاد به دنبال چنین محصولی است. پس اگر در این حیطه فعالیت دارید باید او را جذب کنید.

در حقیقت شما باید مصرف کنندگان را خوب شناسایی کنید و ببنید به دنبال چه چیزهایی هستند و متناسب با آن ها وبسایت خود را معرفی کنید. سعی کنید محتوای موردنیازشان را نیز در قسمت توضیحات محصول و یا توضیحات دسته بندی ها به آن ها ارائه کنید تا به راحتی قانع شان کنید. بینگ و گوگل از این قابلیت استفاده می کنند.

جمع بندی

راه های متعددی برای بالا بردن تاثیر تبلیغاتی کلیکی وجود دارند. این راه ها ارتباط مستقیمی با مخاطب هدف شما دارند. شما باید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید و متناسب با آن استراتژی های مختلفی را به کار ببندید تا آن ها را جذب کنید. از این 5 راهکار گفته شده هم استفاده کنید تا بیشترین بهره وری را از تبلیغات خود داشته باشید.