عنوان سئو سایت

عنوان صفحه مهم ترین المان در سئو است. عنوان صفحه نشان دهنده ی محتوای صفحات شماست و چون مستقیما در صفحه ی جستجوی گوگل دیده می شود در میزان کلیک کاربران تاثیر زیادی دارد. در ضمن عنوان صفحه و کلیدواژه های به کار رفته در آن در الگوریتم گوگل نقش مهمی بازی می کنند و باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. حالا چکار باید کرد؟ چگونه می توان عنوان صفحات را برای سئو و مخاطب بهینه سازی کرد؟

عنوان صفحات تان را به صورت منظم بازبینی کنید.

عنوان صفحه باید به صورت مداوم بازبینی و بررسی شود. شما به عنوان هایی نیاز دارید که علاوه بر وجود کلیدواژه های هدف شما برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد تا روی آن کلیک کند و وارد سایت شما شود. برای بازبینی عناوین صفحات تان می توانید از قسمت Performance کنسول گوگل استفاده کنید. تا میزان رتبه بندی و نرخ کلیک آن ها را مشاهده کنید. ابزاری مانند Screaming Frog هم لیستی کامل از این عناوین و داده های مربوط به آن در اختیار شما قرار می دهد که به دردتان خواهند خورد.

بازبینی این داده ها چه کمکی به شما می کنند؟

  • می توانید کلیدواژه هایی که ترافیک ورودی سایت شما را تامین می کنند را شناسایی کنید.
  • می توانید کلیدواژه های غیرمرتبط به صورت سهوی (غلط املایی و غلط دستوری) و یا کاملا غیرمرتبط به محتوای سایت تان را شناسایی کنید.

بازبینی عنوان صفحه برای شما بسیار راهگشا خواهد بود چون نگرشی جدید در مورد کارکرد صفحات شما می دهد. اگر می بینید برخی صفحات شما خوب کار نمی کنند و آمار ضعیفی دارند. (مثل نرخ کلیک یا موقعیت میانگین خوبی ندارند) می توانید به راحتی آن ها را ویرایش کنید و سپس نتایج این تغییرات را بررسی کنید.

پیشنهاد می شود این داده ها را به صورت مداوم آنالیز کنید. چون شما باید از کمترین پتانسیل ها بیشترین بهره را ببرید. اینکه افراد از طریق چه کلیدواژه هایی سایت شما را پیدا می کنند و نرخ کلیک آن ها در چه حدی است و چگونه با وبسایت شما در تعامل هستند می تواند دید شما را به فعالیت سئو و بازاریابی بازتر کند و ایده های تازه تری به شما بدهد.

این کار به فعالیت شما یک مسیر هم می دهد. به طور مثال اگر موقعیت میانگین شما در کلیدواژه های جستجو شده 7 باشد می توانید روی محتوای خود کار کنید و یا عنوان صفحات را به نحوی تغییر دهید که بتوانید پوشش بهتری روی این کلیدواژه ها داشته باشید.

نه خیلی طولانی، نه خیلی کوتاه

به طول تیترها و عنوان های صفحات خود نگاه کنید. اگر این عنوان خیلی طولانی باشد حین نمایش در صفحه جستجو گوگل از کادر خارج می شود و کاربر نمی تواند آن ها را ببیند. اگر خیلی کوتاه باشند کاربر تمایل زیادی به کلیک روی آن ندارد. اگر می خواهید دقیق تر روی این موضوع تمرکز کنید دقت کنید که عنوان صفحه شما از 55 کاراکتر بیشتر نباشد.

اگر همین الان هم در کلیدواژه های هدف خود رتبه ی 1 هستید به این معناست که کار سخت ماجرا را انجام داده اید. یعنی با الگوریتم های گوگل رابطه ی خوبی دارید. حالا نوبت آن است که کاری کنید تا افراد عادی که این کلیدواژه ها را جستجو می کنند روی آن کلیک کنند تا کار سختی که انجام داده اید به نتیجه برسد.

نام برند

برخی سایت ها اصرار دارند که نام سایت یا برند خود را در محتوای سایت بگنجانند. اگر می بینید عنوان صفحه شما طولانی است می توانید نام برند را استفاده نکنید. اگر نام برند خود را قرار دهید احتمال ناقص می افتد و همچنان تجربه ی بصری کاربر را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است روی محتوای شما کلیک نکند. اکثر سایت های وردپرسی به صورت خودکار نام برند را در انتهای هر محتوا قرار می دهند اما امکان تغییر آن برای صفحاتی که عنوان طولانی تری دارند وجود دارد.

نام برند معمولا در انتهای عنوان قرار می گیرد. اگر می خواهید نام برند خود را در انتهای عنوان صفحه بگنجانید همچنان قانون 55 کاراکتر را مدنظر داشته باشید. یعنی باید عنوان خود را مقداری کوتاه تر در نظر بگیرید تا نام برند شما هم در نتایج جستجو دیده شود. پیشنهاد می شود که به جای استفاده از “|” از خط تیره استفاده کنید.

برای موبایل همه چیز فرق دارد.

می دانید که صفحه موبایل کوچکتر از دسکتاپ است. اما گوگل همچنان تمام عنوان صفحه شما را به کاربر نشان می دهد و اجازه نمی دهد عنوان شما ناقص دیده شود. برای موبایل حتی 80 کاراکتر هم قابل مشاهده است. معمولا هم بیشتر ترافیک سایت ها توسط موبایل تامین می شود و اگر اکثریت مشتریان شما را هم کاربران موبایل تشکیل می دهند می توانید راحت تر باشید و حتی عناوینی تا 80 کاراکتر هم در نظر بگیرید.

صفحات فعلی خود را در اولویت قرار دهید.

بسیار ساده است. اینکه شما با همین محتوایی که در سایت خود دارید نتیجه بگیرید بهتر از آن است که به صورت مداوم محتوا تولید کنید و چندان نتیجه ای برای شما نداشته باشد. پس محتوای فعلی سایت خود را در اولویت قرار دهید. کلیدواژه ها و محتوایی که ترافیک بالاتری را برای شما تامین می کنند را شناسایی کنید و سعی کنید اول آن ها را بهینه سازی کنید.

اگر صفحاتی دارید که در صفحه اول گوگل رتبه ی 1 تا 5 گوگل را کسب کرده اند روی آن ها تمرکز ویژه ای داشته باشید که نرخ کلیک آن ها را بالاتر ببرید. این آپدیت کردن محتوا و عناوین یک سیگنال فعالیت به گوگل ارسال می کند و صفحه ی شما را مجددا کراول و ایندکس می کند. در ضمن با بهینه سازی عنوان احتمالا نتیجه ی بهتری بگیرید و رتبه ی شما هم تغییر خواهد کرد. در تمام این تلاش ها روی کلیدواژه ها مانور بیشتری بدهید. کلیدواژه هایی که در عنوان صفحه به کار برده می شوند برای گوگل مهم تر هستند.

اگر صفحاتی دارید که رتبه ی 6 تا 10 گوگل را کسب کرده اند بهترین فرصت است تا با بهینه سازی عنوان آن ها را بالاتر بکشید. اگر نرخ کلیک این صفحات خود را بالاتر ببرید مطمئنا رتبه ی آن هم بهبود پیدا خواهد کرد. با بالا رفتن رتبه صفحه شما در گوگل میزان ترافیک شما هم بهبود پیدا می کند.

اگر برخی صفحات شما در صفحه ی دوم و سوم گوگل قرار دارند احتمالا ضعف شما در محتوا است. باید در وهله ی اول محتوای خود را غنی تر کنید. (به طور مثال تعداد کلمات آن را بالاتر ببرید) و سپس روی یک عنوان تاثیرگذار کار کنید تا رتبه و نرخ کلیک بالاتری را کسب کند. صفحاتی که رتبه ی خوبی هم ندارند و در صفحات اول و دوم گوگل حضور ندارند به کار بیشتری نیاز دارند.

جمع بندی

سئو عنوان صفحه یکی از المان های مهم در کسب رتبه ی بهتر و همچنین جلب نظر کاربران است. با بهینه سازی عنوان صفحه کارایی وبسایت شما بالاتر می رود و ترافیک بیشتری جذب می کنید. آمارهای زیادی نشان داده اند که تنها با تغییر عنوان صفحه می توان از صفحه ی دوم گوگل به صفحه ِ اول رسید. اگر می خواهید سئو سایت شما موفق تر از قبل ظاهر شود عنوان صفحه باید در اولویت قرار بگیرد.