نرخ کلیک ارگانیک

نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR) که به Organic Click-Through-Rate نیز شناخته می شود، درصد جستجوگرانی است که روی یک نتیجه موتور جستجو کلیک می کنند. نرخ کلیک ارگانیک تا حد زیادی بر اساس موقعیت رتبه بندی است یعنی اگر رتبه ی بالایی در نتایج جست و جو داشته باشید، احتمال بسیار زیاد دارای نرخ کلیک ارگانیک بالایی نیز خواهید بود اما عوامل دیگری مانند توضیحات URL و حضور در ریچ اسنیپت ها نیز می تواند در بالا رفتن آن، تأثیر بسیاری داشته باشد.

برای مثال، فرض کنید برای کلمات کلیدی که هر ماه 100 نفر آن را جستجو می کنند، رتبه 3 را کسب کرده اید و 10 نفر روی وب سایت شما (برای آن کلیدواژه) کلیک می کنند. بنابراین نرخ کلیک ارگانیک شما 10 درصد می شود.

نرخ کلیک ارگانیک نشان دهنده ی تعداد کلیک ها روی وب سایت شما است و از این جهت حائز اهمیت می باشد اما از جهاتی دیگری نیز مهم است. برای مثال، گوگل اظهاراتی را ارائه کرده است که نشان می دهد ازنرخ کلیک ارگانیک در الگوریتم خود استفاده می کنند. یک مهندس گوگل می گوید که آن ها از نرخ کلیک ارگانیک استفاده می کنند تا بفهمند کاربران می خواهند چه نوع نتایجی را ببینند. همچنین، گوگل یک بار به FTC گزارش داد که از CTR به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کند. بنابراین واضح است کهنرخ کلیک ارگانیک بالاتر، خود نیز می تواند منجر به رتبه های بالاتر و ترافیک بیشتر شود.

نرخ کلیک ارگانیک باید چند باشد؟

نرخ کلیک ارگانیک برای صنایع مختلف و برای انواع مختلف صفحات رقابتی متفاوت است و نسبت به اشباع بازار و رقابت آنلاینی که ممکن است برای محصول خود داشته باشید بستگی دارد. بنابراین، هیچ رقم مشخصی وجود ندارد که نرخ کلیک ارگانیک خوب یا بد را نشان دهد. گاهی اوقات، یک نرخ کلیک ارگانیک خوب می تواند 2٪ باشد گاهی 7 یا 25 درصد ... هیچ نرخ ثابتی برای همه ی کسب و کار ها و وب سایت ها وجود ندارد.

افزایش نرخ کلیک ارگانیک

کلیک کردن، تا حد زیادی به چیدمان SERP و موقعیت صفحه شما در آن بستگی دارد اما موقعیت صفحه در نتایج جست و جو، تنها عاملی نیست که باید در نظر گرفته شود. موارد دیگری نیز وجود دارد که به شما در افزایش نرخ کلیک ارگانیک کمک می کند:

1. روی کلمات کلیدی دم بلند تمرکز کنید

کلمات کلیدی دم بلند، کلیدواژه هایی هستند با بیش از سه و چهار کلمه. این‌ها عبارت‌های جستجوی بسیار متمرکز هستند و همچنین کاملاً تعریف شده‌اند. به عنوان مثال، اگر شخصی به دنبال "سئو" باشد، هرگز نمی دانید چه چیزی در ذهن اوست. او ممکن است به دنبال یک دوره آموزشی، یا یک ابزار رایگان یا یک مشاور سئو باشد. هیچ کس نمی تواند آن را حدس بزند. اما زمانی که شما محتوایی با عنوان "چگونه سئو سایت خود را ماهانه کنترل کنیم" تولید می کنید، اگر شخصی به دنبال این موضوع باشد، احتمال دیده شدن شما و افزایش نرخ کلیک ارگانیک وب سایت شما بالاتر می رود.

2. عناوین واضح و مختصر بنویسید

عنوان صفحه شما اولین چیزی است که کاربر هنگام رتبه بندی در نتایج جستجو می بیند. شما باید یک عنوان برنده بنویسید که بتواند توجه را جلب کند و کاربر را وادار کند روی لینک شما کلیک کند . البته این بدان معنا نیست که شما باید فریبنده یا گمراه کننده باشید، اما تمرکز باید بر نوشتن چیزی باشد که خواننده فوراً روی آن کلیک کند. البته در نظر داشته باشید که با عناوین جذاب اما غیر واقعی (یعنی عناوینی که جذاب هستند اما در متن شما برای آن ها محتوایی درخودر تنظیم نشده است)، می توانید نرخ کلیک ارگانیک بالایی کسب کنید اما خواننده به محض خواندن چند خط از محتوای شما، وب سایتتان را ترک می کند و شما نرخ پرش بالایی را نیز کسب می کنید. بنابراین در نظر داشته باشید که عناوین جذاب و مرتبط بنویسید اما فراتر از چیزی که تولید محتوا کرده اید، عنوان نزنید.

3. توضیحات متای قدرتمند بنویسید

توضیحات متا به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده نمی شود اما به کاربران، یک دید مفید و مختصر می دهد. توضیحات متا خوب و باکیفیت می تواندنرخ کلیک ارگانیک شما را بهبود بخشد و در نتیجه سئو (و رتبه بندی شما) را تقویت کند. معنی آن این است که در حالی که محتوای نوشته شده در توضیحات متا توسط الگوریتم رتبه‌بندی در نظر گرفته نمی‌شود، اقدام کاربر که در نتیجه توضیحات متا ایجاد می‌شود قطعاً برای تعیین رتبه صفحه محاسبه می‌شود . بهترین روش ها برای نوشتن توضیحات متا جذاب عبارت اند از :

  • تمرکز بر هدف: یک توضیح مبتنی بر هدف بنویسید که نیازهای کاربر شما را برآورده کند. اگر او می خواهد در مورد بهترین ماشین زیر 1000 سی سی بداند، یک متا توضیحاتی بنویسید که دقیقاً همان ایده را بیان کند و ترجیحاً توصیفی باشد.
  • کلمه کلیدی مورد نظر را درج کنید: کلمه کلیدی مورد نظر محتوای خود را حتماً باید در توضیحات متا قرار دهید. موتورهای جستجو آن را نادیده می گیرند اما کاربران آن را نادیده نمی گیرند. از این گذشته، کاربر کلمه کلیدی را جستجو کرده است و اگر کلمه کلیدی را در توضیحات شما بیابد، وسوسه می شود که روی لینک شما کلیک کند و اگر نبیند نیز به احتمال زیاد روی لینک شما کلیک نکند.
  • توضیح مناسب و غنی: یک توضیح غنی برای متای خود تنظیم کنید که اگرچه کوتاه است اما غنی و جذاب می باشد.

سوالات متداول

منظور از نرخ کلیک ارگانیک چیست؟

نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR) که به Organic Click-Through-Rate نیز شناخته می شود، درصد جستجوگرانی است که روی یک نتیجه موتور جستجو کلیک می کنند.

نرخ کلیک ارگانیک خوب با چه عددی نشان داده می شود؟

در واقع هیچ نرخ ثابتی برای اندازه گیری خوب یا بد بودم نرخ کلیک ارگانیک وجود ندارد

روش های اصلی افزایش نرخ کلیک ارگانیک کدام هستند؟

اصلی ترین روش های افزایش نرخ کلیک ارگانیک تمرکز برروی کلمات کلیدی دم بلند، عناوین مختصر و کوتاه و همچنین توضیحات متای قدرتمند هستند.