صفحات یتیم

صفحات یتیم (Orphan Pages) صفحاتی در وب سایت شما هستند که توسط سایر صفحات وب سایت شما به آنها پیوندی داده نشده است. به عبارت دیگر، از هیچ صفحه دیگری در وب سایت شما قابل دسترسی نیستند.

در این مقاله با صفحات یتیم و تفاوت آنها با صفحات بن بست (dead-end pages) بیشتر آشنا می شوید. همچنین، چگونگی تاثیر منفی صفحات یتیم بر تلاش‌های سئو (SEO) شما، نحوه یافتن صفحات یتیم در یک وب‌سایت و رفع آن ها نیز صحبت خواهیم کرد.

اکنون، قبل از اینکه صفحات یتیم را بهتر بررسی کنیم، به تفاوت بین صفحات یتیم و صفحهات بن‌بست می پردازیم، زیرا اغلب، صفحات یتیم با صفحات بن‌بست اشتباه گرفته می‌شوند.

صفحه بن بست چیست؟

صفحه بن بست (dead-end page) یک صفحه ی وب است که به هیچ صفحه داخلی در سایت شما یا چندین صفحه خارجی در وب سایت های مختلف، پیوندی نمی دهد و به همین علت، صفحات بن بست نامگذاری شده اند. برخلاف صفحات یتیم، می توان به صفحات بن بست از صفحات مختلف دسترسی داشت زیرا به احتمال زیاد دارای پیوندهایی هستند که از سایر صفحات داخل یا خارج از سایت شما به آنها اشاره می کند (به یاد داشته باشید، صفحات یتیم، لینک های زیادی برای اشاره به خودشان ندارند). با این حال، هنگامی که مردم به صفحات بن بست در وب سایت شما می رسند، به احتمال زیاد سایت شما را رها می کنند و بر نرخ پرش شما تأثیر می گذارد و هنگامی که اسپایدرهای موتورهای جستجو بر روی صفحات وب بن‌بست قرار می‌گیرند، جایی برای رفتن ندارند، در نتیجه هیچ پیوندی را به صفحات دیگر در وب سایت شما ارسال نمی‌کنند.

چرا صفحات یتیم برای سئو مضر هستند؟

صفحات یتیم معمولاً به دلایل زیر ایجاد می شوند:

  • صفحات وب قدیمی که قبلاً توسط صفحات داخلی مختلف به آنها پیوند داده شده بود، اما به دلایلی، پیوندها حذف شدند و صفحات قدیمی منتشر شدند.
  • وجود چندین مشکل در معماری سایت
  • محصولات شما موجود نیستند یا با مشکل مواجه شده اند، اما صفحات محصول آنها هنوز وجود دارد.
  • CMS شما URL های ناشناخته بیشتری را برای الگوهای صفحه ایجاد کرده است
  • و انبوهی از دلایل دیگر ...

دلایل ذکر شده، اغلب مشکلاتی را ایجاد می کنند و باعث می شوند تا تلاش های شما برای دستیابی به نتایج مطلوب سئو، بی نتیجه باشد.

صفحات یتیم می توانند تجربه ی کاربری نامطلوبی را ایجاد کنند و در نتیجه، از این طریق نیز روی سئو سایت شما تاثیر بدی بگذارند. علاوه بر این، از آنجایی که کراول های موتور جستجو نیز نمی‌توانند صفحات یتیم شما را از طریق پیوندهای دیگر پیدا کنند، صفحات یتیم شما به احتمال زیاد ایندکس گوگل نمی‌شوند و در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نشان داده نمی‌شوند، در نتیجه این می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود.

چگونه صفحات یتیم را در یک وب سایت پیدا کنیم؟

داده های Google Analytics شما می تواند بهترین مکان برای شروع یافتن صفحات یتیم در وب سایت شما باشد. با دریافت یک لیست جامع از URL ها در سایت خود، می توانید شروع کنید. این کار را می توان از طریق نوار کناری سمت چپ Google Analytics خود انجام داد. روی «Behavior» کلیک کنید، «Site Content» را انتخاب کنید و روی « All Pages» کلیک کنید.

با توجه به این مسئله که یافتن صفحات یتیم سخت است، بنابراین می توان گفت که مخاطبان شما نیز به احتمال زیاد آن ها را مشاهده نکرده اند.

بنابراین، در ابزار Google Analytics خود، روی "Pageviews" کلیک کنید تا فلش به سمت بالا باشد. این ابزار، لیست URL های سایت شما را از صفحاتی که کمترین بازدید را دارند تا صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند نشان می دهد و صفحات یتیم را به بالای لیست انتقال می دهند.

برای آن که لیستی جامع تر در اختیار داشته باشید، محدوده تاریخ را که در سمت راست بالای Google Analytics قرار دارد تنظیم کنید و تاریخ را روی زمانی که شروع به ساخت وب سایت خود کرده اید، تنظیم کنید. سپس بر روی گزینه ی " Apply" کلیک کنید.

در مرحله بعد، فهرست URL ها را با کلیک بر روی "Show rows" در پایین سمت راست افزایش دهید و 5000 ردیف را به عنوان تعداد ردیف ها در منوی کشویی انتخاب کنید. البته، اگر بیش از 5000 صفحه وب دارید، باید به صورت دسته ای صادر کنید تا زمانی که تمام داده های بازدید از صفحه را از Google Analytics در کل وب سایت خود دریافت کنید. اما از آنجایی که صفحات یتیم را از کمترین تا بیشترین بازدید پیدا خواهید کرد، لیست شما به احتمال زیاد همه صفحات یتیم را در چند دسته شامل می شود.

پس از وارد کردن داده های URL، زمان آن رسیده است که به دنبال صفحات یتیم وب سایتتان بگردید.

شناسایی صفحات یتیم وب سایتتان

برای شناسایی صفحات یتیم در سایت خود از فهرست گسترده URL های خود، ستون های مختلفی را در برگه خود برای " Crawlable URLs" و "Analytics URLs" ایجاد کنید و لیست را با استفاده از فرمولی مقایسه کنید که به طور خودکار بررسی می کند که آیا URL ها در لیست Analytics وجود دارد یا خیر. به طور کلی، نشانی‌های اینترنتی فهرست Analytics شما که در فهرست Crawlable شما وجود ندارند، صفحاتی یتیم هستند. بنابراین، یک صفحه یا ستون متفاوت برای دسته بندی صفحات یتیم در سایت خود ایجاد کنید که نیاز به تعمیر دارند.

ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که در جمع آوری لیست صفحات کراول شده در سایتتان کمک می کند:

  • Google Search Console
  • Raven Tools
  • SEMrush
  • Moz Link Explorer
  • Ahrefs

هنگام برخورد با صفحات یتیم، به نکات زیر توجه کنید:

  • صفحات یتیم و صفحات بن بست را با هم اشتباه نگیرید.
  • حذف صفحات یتیم می تواند سبب بهبود سئوی شما شود.
  • می ‌توانید از Google Analytics برای پیدا کردن صفحات وب یتیم استفاده کنید.
  • هنگام شناسایی صفحات یتیم وب سایتتان می توانید از ابزارهای دیگری مانند کنسول جستجوی Google، Raven Tools، SEMrush، Moz Link Explorer و Ahrefs استفاده کنید.
  • نحوه تعمیر یک صفحه یتیم به هدف صفحه برای سایت شما بستگی دارد.
  • بهترین کار این است که از متخصص سئو برای یافتن و تعمیر سریع صفحات یتیم وب سایت خود استفاده کنید.

صفحات یتیم معمولاً مشکل بسیار بزرگی برای وب سایت شما و کسب و کارتان محسوب نمی شوند اما اگر می خواهید یک تجربه ی کاربری بسیار خوبی را برای بازدیدکنندگان سایت خود به وجود بیاورید، باید به موتورهای جستجوگر اجازه ی کراول بدهید.

سوالات متداول

صفحه یتیم به کدام صفحات وب سایت گفته می شود؟

به صفاتی از وبسایت که در هیچ صفحه دیگری به آنها لینکی داده نشده است، صفحه یتیم (orphaned page) می گویند. وجود این صفحات سئو سایت را تهدید می کند. اگر در سایت شما صفحه یتیم وجود داد بهتر هر چه زودتر برای رفع مشکلات آن اقدام کنید.

چگونه می توان صفحات یتیم را شناسایی کرد؟

مطابق این الگوریتم محتوای مناسب باید توسط یک متخصص تهیه و در یک سایت معتبر درج شده باشد. علاوه بر این محتوا باید قابل اعتماد بوده و در موضوع مورد نظر به کاربران کمک کند

بهترین اقدام پس از یافتن صفحات یتیم چیست؟

پس از یافتن صفحه یتیم آن را بررسی و در موارد زیر حذف کنید: • صفحه یتیم یا محتوای آن تکراری بود. • صفحه مورد از نظر در دسته صفحات مهم وبسایت شما طبقه بندی نمی شود. • صفحه یتیم برای هیچ کدام از کلمه های کلیدی، در صفحات موتورهای جستجو رتبه ای نگرفته است.