پیج رنک 2019

رنک صفحه، پیج رنک، PageRank امتیازی بود که گوگل برای هر صفحه از ۱ تا ۱۰ در نظر می گرفت. آخرین به روز رسانی برای پیج رنک در دسامبر سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد. در اکتبر سال ۲۰۱۴ جان مولر اعلام کرد که نوار ابزار(تولبار) رنک صفحه دیگر از کار افتاده محسوب می شود. آخرین ضربه به پیج رنک دو سال بعد اتفاق افتاد زمانی که گوگل تولبار آن را از مرورگر خود حذف کرد.

قابل درک است که بیشتر مردم زمانی که خبری پیج رنک را می بینند دیگر نگاهی به آن نمی اندازند. و بسیاری از افراد عقیده دارند پیج رنک یادگاری از گذشته است.

با توجه به اینکه تولبار پیج رنک حذف شده است، Gary Illyes یکی از اعضای گوگل در سال ۲۰۱۷ تاکید کرد که پیج رنک هنوز یکی از سیگنال های رنک گیری می باشد(یکی از صد ها سیگنالی که گوگل از آن استفاده می کند).

شواهدی وجود دارد که هنوز گوگل در پشت پرده در حال بروز رسانی پیچ رنک می باشد. در آوریل سال ۲۰۱۸ گوگل پتنت مربوط به رنک صفحه خود را بروز رسانی کرده است.

البته اینکه گوگل پتنتی را در اختیار داشته باشد به این معنی نیست که لزوما در حال استفاده از آن است. اما شواهد کافی وجود دارد که ثابت کند رنک صفحه هنوز هم وجود دارد و هنوز هم جزو معیار هایی است که حائز اهمیت هستند. حتی در حالی که مردم نمی توانند امتیاز ۱ تا ۱۰ خود را در نوار ابزار پیج رنک(PageRank Toolbar) خود مشاهده کنند. البته شما نباید پیج رنک را تنها عاملی در نظر نگیرید که اهمیت دارد، همچنین نباید آن به کل نادیده بگیرید یا به نحوی تصور کنید که هنوز وجود خارجی ندارد.

حال با این توضیحات، یک موضوع مطرح می شود: در صورتی که رنک صفحه یکی از سیگنال های رنک گیری است ولی نمی دانیم گوگل چه تغییراتی را در میزان تاثیر گذاری و الگوریتم پیج رنک تا سال ۲۰۱۹ اعمال کرده است، حال ما چه کاری در این مورد می توانیم یا باید انجام دهیم؟

در این مورد سئو کار ها به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. شما پیج رنک را به کل نادیده می گیرید و تنها بر روی معیار هایی تکیه می کنید که می توانید به درستی آن ها را اندازه گیری کنید و با استفاده از آن ها سایت خود را بهبود می بخشید(که در این صورت خواندن این مقاله اهمیت چندانی برای شما نخواهد داشت!)
  2. شما از یک متریک جدید استفاده می کنید که به شدت با PageRank مرتبط است و می تواند به شما کمک کند حدس های سنجینده ای بزنید و با آن بتوانید سیگنال های رنک بندی که می شناسید را با استفاده از آن بهبود ببخشید(که در این صورت به خواند این مقاله ادامه دهید!)

تا به حال هیچ جایگزین برابری با نوار ابزار پیج رنک گوگل ایجاد نشده است که بتواند بدون گول زدن کاربر یا با اطمینان کامل پیج رنک شما را محاسبه کند. ما هم نمی خواهیم شما رو گول بزنیم و بگویم همچین چیزی وجود دارد.

به جای آن در این مقاله سعی داریم یک خلاصه ی کوتاه به شما درباره ی رنک صفحه بدهیم، و بگویم که چگونه محاسبه می شود(یا می شد)، و سپس در مورد یک مطالعه اخیر که ارتباط بین راه حل های جایگزین و رتبه بندی را نشان می دهد، صحبت کنیم. در نهایت ما به شما یک سری نکات راجب به چگونگی ارتقای رنک صفحه شما می گوییم.

پس برویم به تاریخچه ی رنک صفحه ی یک نگاهی کوتاه بیاندازیم.

پیج رنک چیست؟

اگر شما با دنیای سئو در چند ساله گذشته آشنایی داشته باشید، یقینا تا به حال اسم نوار ابزار پیج رنک(Toolbar PR) را شنیده اند. نوار ابزار پیج رنک، ابزار پیچیده ای بود که در پشت صحنه سایت شما را بررسی می کرد و یک امتیاز فشرده از یک تا ۱۰ به سایت شما می داد که درک آن بسیار ساده بود: هرچه امتیاز شما بالاتر بود، صفحه شما از نظر گوگل بهتر بود.

پیج رنک چیست؟ یک راه برای گوگل که می توانست به صفحه ها بر اساس اهمیت رنک بدهد که این اهمیت با استفاده از تعداد و کیفیت های لینک ورودی یک صفحه تعیین می شد.

بنابراین، بیایید در نظر بگیریم که صفحه شما رتبه 10/10 را در پیج رنک دارد و شامل پیوندهایی به پنج صفحه دیگر است. بر اساس فرمول اصلی گوگل، ۸۵٪ پیج رنک صفحه ی شما بین صفحه هایی که به آن لینک داده آید تقسیم می شود. اگر ۸.۵ را تقسیم بر ۵ صفحه بکنیم هر صفحه ۱.۷ پیج رنک از صفحه ی که به آن لینک داده است دریافت می کرد.

کافی است که بگوییم زمانی که سئو کار ها در باره ی «کیفیت لینک ها»، «اعتبار لینک ها»، «عصاره ی لینک ها» یا این چنین عبارت هایی «که هر لینکی که ایجاد می شود برابر نیستند» صحبت می کنند، دقیقا همان چیزی است که ما در در باره ی آن حرف زدیم.

البته گوگل در طی سال ها نحوه ی رنک دهی به صفحه ها را عوض کرده است. احمقانه بنظر می رسد که فکر کنیم پیج رنک گوگل دقیقا مانند چند سال گذشته عمل می کند و تکاملی نداشته است. اما می توان گفت که مفاهیم پایه پیج رنک و هدف آن در طی این سال ها نسبتا ثابت مانده است.

جان مولر در توییتر می گوید:

این بر اساس ثبت اختراع قبلی PageRank است، تا جایی که می دانم. من تعجب نمی کنم که چیز های قابل توجه ی در طی این زمان تغییر کرده باشند. هنور هم این کار به عنوان یک تمرین مفید است، اما نمی گویم که تصور کنید دقیقا اندازه ی زمانی که گوگل آن را پیاده سازی کرد، تاثیر گذار است.

جان مولر - ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸

چرا نوار ابزار پیج رنک کنار گذاشته شد

در تئوری، PageRank بنظر راه خوبی می رسید که بتوانیم صفحه ای که کاربران به دنبال آن بوده اند را پیدا کنیم و این اطمینان را به کاربران بدهیم که این صفحه بهترین و ایمن ترین صفحه به شاخص جستجوی آن ها است. و گوگل آشکارا هنوز در برخی از قابلیت های الگوریتم رتبه بندی خود از PageRank استفاده می کند.

اما، همانطور که قبلا اشاره کردم، در اواخر سال ۲۰۱۳ به ابزار تبلیغات عمومی تبدیل شده بود و بقیه عوامل نادیده گرفته می شدند. خوب مشکل کجاست؟ جواب آن کوتاه است: سئو داشت به بی راهه می رفت.

با ظهور نوار ابزار پیج رنک، تنها عاملی که سئو کار ها سعی می کرد سایت را برای آن بهینه سازی کنند پیج رنک بود و تصور می کردند این تنها راهی است که می توانند سیگنال های رنک گیری را به خود جذب کنند. چیزی که بعد از این اتفاق افتاد موجی از مزارع لینک و لینک های اسپم بود. سئو کار های نادرست سعی می کردند سیستم پیج رنک را بازی دهند و امتیاز خود را بصورت مصنوعی بالا ببرند. خرید و فروش لینک هایی که دارای PR بالاتری بودند خودش در حال تبدیل به یک صنعت می شد و آژانس هایی شروع به فروش این نوع خدمات به کمپانی هایی در سراسر جهان شده بودند.

گوگل، برای اینکه با این نوع روش سئوی کلاه سیاه مقابله کند و شروع به منسوخ کردن PageRank کرد. آن ها همچنین کمتر در مورد نحوه ی و پروسه ی رنک دهی خود کمتر صحبت می کنند. این اتفاق ها زمان زیادی با حذف داده های PageRank از ابزار وبمستر ها(که امروزه به آن کنسول جستجوی گوگل گفته می شود) فاصله نداشت.

گوگل چندین بار توضیح داد:

ما برای مدت طولانی به مردم گفته ایم که آن ها نباید زیاد روی PageRank تمرکز کنند؛ به نظر می رسد بسیاری از صاحبان سایت فکر می کنند این مهمترین شاخصی برای آنها است که پیگری کنند، که واقعا اینگونه نیست. ما آن را حذف کردیم، چون احساس می کردیم که احمقانه است به مردم بگویم به آن فکر نکنند، و سپس به آن ها داده هایی را نشان دهیم، که فکر کنند آن ها باید به آن توجه کنند. Susan Moskwa

در سال ۲۰۱۶ نوار ابزار پیج رنک به طور رسمی از میان ما رفته بود.

پس چرا ما امروز در باره رنک صفحه صحبت می کنیم در حالی که از سه سال پیش نه کسی درباره آن صحبت کرده است نه کسی جایی آن را دیده است؟ چون، در غیاب نوار ابزار پیج رنک، سئو کار ها معیار های اندازه گیری بر اساس قدرت دامنه و لینک اندازه می گرفتند که بتوانند بطور تقریبی رنک صفحه را اندازه بگیرند.

نکته: برای اینکه شفاف سازی شود، هیچ کدام از این جایگزین ها، جایگزین معتبری برای پیج رنک نیستند چون گوگل همه کار ها را در پشت پرده انجام می دهد. اما بسیاری از مردم دیده اند که این ابزار ها کاربردی هستند و برای زمانی که می خواهید سئوی سایت خود را بالا ببرید می توانید از آن ها کمک بگیرید که کدام قسمت را توسعه و بهبود ببخشید.

امروزه ما به معیارهای جایگزین شخص ثالث، بیشتر از همیشه دسترسی داریم و بیشتر از گذشته ابزار هایی در حال ظهور هستند. حال این سوال پیش می آید که کدام یک را می توانیم به عنوان بهترین متریک در بیشتر ضمینه های سئو در نظر بگیریم؟

روش استاندارد برای پیدا کردن جواب این سوال اندازه گیری این معیار ها در برابر نتایج ملموس سئو یا جایگاه آن در نتایج صفحه جستجو (SERP) می باشد. به این ترتیب، ما می توانیم ببینیم کدام متریک بیشتر با نتایج در جهان واقعی مطابقت دارد.

نتایج همبستگی رنک لینک های ورودی دامنه

ما می خواهیم از رنک لینک های ورودی دامنه برای انعکاس قدرت صفحه ها با حداکثر دقت استفاده کنیم، پس سئو کار ها درک بهتری راجب به کیفیت دامنه و لینک صفحه های خود به دست می آورند.

طبق یک تحقیق که در ماه مارس ۲۰۱۹ انجام شده است که در آن یک لیست که شامل ا میلیون URL می شده که برای ۳۳،۵۰۰ پرس و جو دارای ۳۰ موقعیت برتر در نتایج گوگل بوده اند که پس از آن رنک لینک های ورودی را برای هر SERP محاسبه کرده اند.

طبق این تحقیق فهمیدند ارتباط بین لینک های ورودی و SERP ها بسیار بهم نزدیک بود. لازم نیست که بیش از این وارد جزئیات بشویم فقط کافی است بگویم که متریک به اندازه کافی با رتبه بندی واقعی Google ارتباط دارد.

چگونه پیج رنک خود را بهبود ببخشیم

با این حال ما نمی توانیم امتیاز پیج رنک خود راببینیم یا مستقیما آن را اندازه گیری کنیم، اما چند را وجود دارد که ما می توانیم آن ها را برای حفظ جایگاه فعلی با افزایش رنک صفحه استفاده کنیم:

  1. بک لینک های با کیفیتی بسازید. بطور منظم آنالیز بک لینک ها را انجام دهید و مطمئن باشید که اعتبار لینک ها از یک صفحه ای که رنک صفحه ی بالایی دارد به سمت صفحه های دیگر سرازیر می شود. باوری بینن سئو کار ها وجود دارد که برخی از لینک ها PageRank را منتقل نمی کنند و همچنینی بعضی ها حتی PageRank منفی را به سوی صفحه منتقل می کنند(چیزی مانند رنک گیری اسپم). کاری که باید انجام بدید ساده است تنها باید سعی کنید سابقه ی خود را پاک نگه دارید و زمانی که گوگل به عنوان یک مامور وارد سایت شما می شود استرس نگیرید دست و پای خود را گم نکنید.
  2. ایجاد یک ساختار کم عمق. شما تا جایی که امکان دارد باید صفحه های خود را نزدیک به صفحه هایی نگه دارید که دارای PageRank بالایی هستند. در بیشتر سایت ها این صفحه به عنوان صفحه اصلی(HomePage) شناخته می شود اما شاید برخی از سایت ها که دارای لندینگ پیج هستند صفحه های دیگر آن ها دارای کیفیت و لینک خارجی بیشتری نسبت به صفحه های دیگر باشند.
  3. برای لینک هایی که از یک صفحه بیرون می ایند دنبال بهترین شیوه باشید. جا هایی که لینک در آن وجود دارد با دقت در نظر بگیرید. لینک هایی که در محتوای شما ظاهر می شوند از لینک هایی که برای ناوبری در سایت است، ارزش بیشتری دارند. سعی کنید که لینک های موجود در محتوای خود که به صفحه های داخلی و خارجی اشاره می کنند را در اندازه ی معقولانه ای نگه دارید و تعداد آن بیش از اندازه بالا نرود.
  4. به کاربران بگوید که هر لینک آن ها را کجا می برد. استفاده از متن لنگر(Anchor Text) هم به کاربران شما کمک می کند که بهتر در بین محتوای شما ناوبری داشته باشند و هم به بالا رفتن سئوی سایت شما کمک می کنند. متن مناسبی برای آن ها در نظر بگیرید و سعی نکنید که بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کنید چون گوگل از این کار شما خوشحال نمی شود. هنگامی که این کار بصورت طبیعی انجام شود و برای هر لینک، متن لنگر مناسبی در نظر بگیرید به موتور های جستجو می گوید که هر محتوا در کجای سایت قرار دارد و در چه ضمینه ای است.
  5. اهرم ذکر بدون لینک. همانطور که جستجو معنایی دقیق تر و باهوش تر می شود، ذکر بدون لینک احتمالا اهمیت بیشتری خواهد یافت. هنوز این کار یک سیگنال رنک گیری به حساب نمی آید، اما خبر هایی دریافت شده است که گوگل می خواهد دکر نام برند های دیگر را نیز به عنوان یک سیگنال رنک گیری برای الگوریتم جستجوی خود در نظر بگیرد.

جمع بندی

هنگامی که شما به دنبال راه های جدید برای بهبود رتبه بندی خود هستید، به شما کمک می کند تا تمام سیگنال هایی را که می شناسید را در نظر بگیرید و آن هایی را که به بهتر شدن سایت شما چه برای کاربران چه برای موتور جستجو بهتر می کنند را در نظر بگیرید و برای هر یک تصمیم گیری کنید.

رنک لینک های ورودی و معیار های دیگر مشابه راه مناسبی برای ارزیابی پتانسیل رنک گیری یک دامنه ی مشخص را بدست بیاورید. بررسی هایی که در این ضمینه انجام شده است نشان می دهد که این معیار ها همبستگی بسیاری با رنکینگ در صفحه نتایج موتور جستجو دارد.

امروزه لینک ها هنوز بخش مهمی از سئو هستند. در صورتی که این موضوع را درک کرده آید، می دانید که بهترین روش های بهینه سازی هایی که در این زمینه وجود دارد بر روی رنک صفحه شما تاثیر دارد. ممکنه ما قادر نباشیم مستقیما آن را اندازه گیری کنیم اما ضرری ندارد که به یاد داشته باشیم رنک صفحه هنوز جزی مهم از فرمول اصلی گوگل در سال 2022 است.