سرعت صفحه (page speed) چیست

سرعت صفحه چیست؟ سرعت صفحه در سئو برای تجربه ی کاربری بسیار حائز اهمیت است که معیاری است که سرعت بارگذاری صفحه را اندازه گیری می کند. عوامل متعددی بر سرعت بارگیری یک صفحه می تواند تاثیر داشته باشد مانند زمان پاسخگویی سرور، تصاویر بزرگ، شبکه تحویل محتوا (CDN)، جاوا اسکریپت و ... . البته همه چیز مربوط به سایت شما نمی شود و فاکتورهایی که به کاربر مربوط است نیز می توانند در زمان بارگذاری صفحه نقش داشته باشند؛ برای مثال اتصال ضعیف به اینترنت یا دستگاه های خاص.

چرا سرعت صفحه در سئو مهم است؟

سرعت برای یک وب سایت بسیار مهم است و گوگل نیز آن را به یک عامل رتبه بندی مهم تبدیل کرده است. با گذشت زمان، گوگل با ارائه مجموعه ای از ابزارها برای توسعه دهندگان و مدیران وب سایت ها، برای بهبود سرعت بارگذاری وب سایت ها اقدام کرده است. برای مثال یکی از این ابزارها Google Lighthouse است.

سرعت پایین صفحه می تواند پیامدهای منفی هم برای کاربران و هم برای ربات ها داشته باشد، که هر دو می توانند بر رتبه بندی جست و جوی ارگانیک و ترافیک شما تأثیر بگذارند.

سرعت صفحه چگونه بر کاربران تأثیر می گذارد؟

صفحاتی که بسیار آهسته بارگذاری می شوند می توانند باعث ناامیدی کاربران شوند و در نتیجه نیز سبب شوند تا کاربران سایت شما را ترک کنند. بنابراین یکی از عوامل مهم در تجربه ی کاربری، سرعت صفحه است.

سرعت صفحه با سئو چه ارتباطی دارد؟

سرعت برای گوگل، عاملی در الگوریتم های رتبه بندی است. اگرچه موارد متعددی در الگوریتم ها اولویت بندی می شوند اما سرعت صفحه نیز فاکتور بسیار مهمی است که پس از محتوای صفحه می تواند باشد. اهمیت این مسئله، سبب گردیده است که سرعت صفحه، یکی از موارد بسیار مهمی باشد که سئو به آن توجه دارد و به آن می پردازد.

سرعت صفحه چگونه روی ربات ها تاثیر می گذارد؟

ما معمولاً تأثیر سرعت پایین صفحه را بر بازدیدکنندگان واقعی بررسی می‌کنیم و همچنین چگونگی رتبه بندی گوگل برای صفحاتی با سرعت های کم یا زیاد. اما سرعت صفحه روی ربات های موتورهای جستجو نیز تأثیر می گذارد.

درست مانند بازدیدکنندگان انسانی، ربات ها برای مشاهده صفحات شما درخواست می کنند. این فرایند با نام کراول کردن یا خزیدن شناخته می‌شود و اگر می‌خواهید محتوای شما به فهرست موتور جست و جو اضافه شود (جایی که جست و جوگرها می‌توانند آن را پیدا کنند و روی آن کلیک کنند) باید روی سئو صفحه در سئو متمرکز شوید.

Google PageSpeed ​​Insights چیست؟

PageSpeed ​​Insights یک ابزار آنلاین ارائه شده توسط Google است که برای شناسایی مشکلات عملکرد وب در سایت ها استفاده می شود. اگرچه این بیشتر به مسائل فنی سئو مربوط می شود، اما این ابزارها سایت را از نقطه نظر تجربه کاربری و دسترسی نیز تجزیه و تحلیل می کنند. با مراجعه به Google PageSpeed ​​Insights می توانید به PageSpeed ​​Insights دسترسی پیدا کنید.

سرعت صفحه در سئو دقیقا چیست؟

سرعت صفحه، سرعتی است که با آن یک صفحه جداگانه در وب سایت شما بارگذاری می شود. صفحات مختلف به دلیل عوامل مختلفی می توانند سرعت های متفاوتی داشته باشند، عواملی مانند: تصاویر، اسکریپت ها، عملکرد وب سایت، عملکرد سرور، صفحه وب خاصی که در آن هستید، نوع اتصال، ارائه دهنده خدمات اینترنت کاربر، بسته اینترنت، قدرت پردازش دستگاه و مرورگر. بنابراین متوجه شدیم که سرعت صفحه فقط مختص به ما نیست و بخشی از آن نیز به کاربران مربوط می شود. اما به خاطر داشته باشید که ما فقط می توانیم سرعت صفحه در سئو را برای سایت خودمان را بهبود ببخشیم و کنترلی روی کاربران و سیستم های آن ها نداریم.

سرعت صفحه روی سئو تاثیر می گذارد و یک عامل رتبه‌بندی مستقیم در گوگل است. برای گوگل، کاربران حرف اول را می زنند. مطالعات گوگل نشان می دهد که میانگین سرعت بارگذاری 3G بسیار کند است. آن ها همچنین نشان می دهند که کاربران پس از حدود 3 ثانیه سایت را ترک می کنند. این بدان معناست که تجربه کاربری آن ها بد است و در نتیجه در رتبه بندی گوگل نیز پایین قرار خواهند گرفت.

چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که سرعت در ثانیه اندازه گیری می شود، نه با امتیاز از 0 تا 100. در حالی که PageSpeed ​​Insights ابزاری است که به شما در بهبود سرعت کمک می کند، امتیاز در آنجا لزوماً در دنیای واقعی معنی ندارد. اما با این حال، بهبود امتیاز سرعت صفحه مهم است زیرا ما به طور قطع نمی دانیم که آیا امتیاز در گوگل، به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده می شود یا خیر. آیا گوگل از ثانیه استفاده می کند؟ آیا از نمره استفاده می کند؟ ما این را نمی دانیم. بنابراین باید روی سرعت صفحه در سئو کار کنیم و به علاوه، امتیاز خود را نیز افزایش دهیم.

فشرده سازی تصاویر در سرعت صفحه در سئو

به طور کلی تصاویر یکی از بزرگترین مشکل وب سایت ها هستند. آنها بزرگ هستند و زمان بارگیری زیادی دارند. دو نوع مشکل در تصاویر وجود دارد. اولی اندازه صفحه نمایش در مقابل اندازه واقعی تصویر بر حسب پیکسل است و دومی اندازه دیسک است.

اندازه صفحه: اندازه صفحه نمایش، اندازه ای است که یک تصویر در آن نمایش داده می شود. برای اینکه تصاویر سریع تر بارگذاری شوند، ابتدا باید مطمئن شوید که از تصویری بزرگتر از چیزی که قرار است نمایش داده شود را استفاده نمی کنید. برای مثال اگر یک بخش HTML دارید که با CSS در ابعاد 300×300 پیکسل طراحی شده است، اما یک تصویر 1000×1000 پیکسل را در منبع بارگذاری می کنید، زمان بارگذاری آن 700×700 پیکسل را از دست می دهید. این به این دلیل است که مرورگر باید تصویر 1000×1000 پیکسل را دانلود کند و سپس آن را به 300×300 پیکسل کوچک کند. این هم برای دانلود و هم برای فرایند کوچک شدن زمان بیشتری می برد. می توانید با آپلود تصاویر خود با همان عرض و ارتفاعی که در آن نمایش داده می شوند، این مشکل را برطرف کنید.

اندازه دیسک: هر چه یک تصویر فضای فیزیکی بیشتری را روی هارد دیسک یا SSD اشغال کند، دانلود آن بیشتر خواهد بود. برای مثال 100 کیلوبایت بسیار سریع تر از 1000 کیلوبایت (1 مگابایت) دانلود می شود. اگر 10 تصویر از این قبیل در پست وبلاگ خود دارید، احتمالاً سایت شما بسیار کند بارگذاری شود.

می توانید از WP Smush برای بهینه سازی تصاویر خود استفاده کنید. این افزونه، تصاویر را بدون از دست دادن کیفیت فشرده می کند. یعنی شما می توانید یک تصویر 1000×1000 پیکسل را از 200 کیلوبایت به 150 کیلوبایت کوچک کنید بدون اینکه تفاوت کیفیت را مشاهده کنید، بنابراین تصویر 25٪ سریع تر بارگذاری می شود.

بنابراین یکی از کارهایی که باید برای سرعت صفحه در سئو انجام دهید، تنظیم سئو تصاویر است.

کلام آخر

اگرچه سرعت صفحه در سئو، مسئله ای بسیار حائز اهمیت است، اما باید بدانید که عواملی مانند کیفیت محتوا، جلوتر از سرعت صفحه قرار دارند. اگر سایت شما سرعت بسیار بالایی داشته باشد اما محتوای مناسبی نداشته باشد، عملاً فایده ای ندارد!

سوالات متداول

چرا سرعت صفحه اهمیت دارد؟

چرا سرعت صفحه مهم است؟ سرعت صفحه احتمالاً مهمترین فاکتور سئو است، زیرا آدرس دهی زمان بارگذاری رتبه شما، تجربه کاربری و نرخ تبدیل شما را نیز بهبود می بخشد. این یک نمونه خوب از یک معیار سئو است.

سرعت صفحه در سئو چیست؟

سرعت صفحه مدت زمان بارگذاری محتوای یک صفحه وب خاص را اندازه گیری می کند. به راحتی می توان این عبارت را با کلمات دیگر مرتبط با سئوسایت مانند "سرعت سایت" اشتباه گرفت، که به میانگین زمان بارگذاری بیش از یک صفحه نمونه در یک سایت خاص اشاره دارد.

سرعت صفحه خوب چیست؟

اگر می‌خواهید پاسخی سریع داشته باشید، زمان بارگذاری صفحه پیشنهادی گوگل کمتر از دو ثانیه است: «دو ثانیه آستانه پذیرش وب‌ سایت در تجارت الکترونیک است. در گوگل، هدف کمتر از نیم ثانیه است