صفحه بندی در سئو

صفحه بندی در سئو به معنای گنجاندن یک محتوا در چندین صفحه می باشد. صفحه بندی در سئو، مزیت های مخصوص به خود را دارد. در ادامه به بررسی این تکنیک و روش پیاده سازی آن می پردازیم.

صفحه بندی در سئو می تواند باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست و جو شود و همچنین ترافیک ارگانیک شما را نیز افزایش دهد. قبل از آن که به تفصیل در مورد مزیت های صفحه بندی و روش پیاده سازی آن صحبت کنیم، باید بدانیم که صفحه بندی دقیقاً چیست.

صفحه بندی،Load More و Infinite Scroll

Infinite Scroll (اسکرول بی نهایت)، یک روش در سئو سایت است که بدون نیاز به رفتن به صفحه ی دیگری و همچنین بدون نیاز به کلیک روی دکمه ای خاص، می توانید یک محتوای بسیار طولانی را مشاهده کنید. در روش اسکرول بی نهایت، نیازی نیست روی گزینه ی Load More (بارگذاری بیشتر) کلیک کنید و محتوا به صورت خودکار برای شما بارگذاری می شود.

گزینه ی Load More (بارگذاری بیشتر)، معمولاً در وب سایت های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، در یک وب سایت خبری شما می توانید به مراتب گزینه ی Load More را مشاهده کنید. کاربران اگر تمایل داشته باشند، می توانند با یک کلیک روی گزینه Load More، ادامه ی محتوا را مشاهده کنند.

صفحه بندی نیز همان گونه که از نام آن پیداست، محتوای شما را به چند صفحه تقسیم می کند و کاربران برای دیدن ادامه ی محتوا، باید روی صفحه بعدی کلیک کنند.

مزیت های صفحه بندی در سئو

برخی از افراد، صفحه بندی را روشی قدیمی می دانند و اسکرول بی نهایت را پیشنهاد می کنند. لازم به ذکر است که نمی توان برای تمامی وب سایت ها، یک روش را پیشنهاد داد. اگرچه اسکرول بی نهایت روشی جدیدتر و راحت تر (برای کاربران) است اما صفحه بندی نیز همچنان برخی از مزیت های خود را دارد.

افزایش فرصت های بهینه سازی سئو در صفحه بندی: در این روش، شما می توانید در صفحات متعدد، تکنیک های متعددی از سئو را پیاده سازی کنید. به علاوه، گوگل محتوای صفحه بندی شده را به عنوان صفحات تکی در نظر می گیرد. بنابراین به شما فرصت داده می شود تا با یک محتوا، چندین فرصت برای رتبه بندی داشته باشید. صفحه بندی برای تجربه کاربر بهتر است و صفحات کوچک و قابل هضم محتوا را ارائه می دهد.

بهبود تجربه کاربری، با روش صفحه بندی در سئو

هیچ کاربری دوست ندارد با یک متن بسیار طولانی مواجه شود. متن های بسیار طولانی، تمرکز کاربران را کاهش می دهد و چشم ها را خسته می کند. بنابراین روش هایی مانند صفحه بندی و یا اسکرول بی نهایت، محتوا را کم کم به کاربر نمایش می دهد. این روش ها، تجربه کاربری را بهبود می بخشد و به علاوه، پیمایش در وب سایت شما را بسیار راحت تر می کند. تصور کنید که کاربری بخواهد دوباره به صفحه ی شما باز گردد تا قسمتی از محتوا را مجدداً مطالعه کند. اگر از تکنیک صفحه بندی (برای محتواهای طولانی) استفاده نکرده باشید، کاربر برای یافتن قسمت مورد نظرش، به زحمت بسیاری می افتد و این مسئله ممکن است سبب گردد تا دیگر به وب سایت شما مراجعه نکند.

روش پیاده سازی تکنیک صفحه بندی

در ادامه به بررسی برخی از نکاتی می پردازیم که هنگام صفحه بندی باید در نظر داشته باشید.

لینک های قابل کراول شدن

شما باید اطمینان حاصل کنید که لینک های شما، قابل کراول شدن توسط گوگل است. اگر این گونه نباشد، تمامی زحمات شما برای یک محتوا از بین می رود.

استفاده صحیح ازURL ها

هنگام بهینه سازی سئو برای صفحه بندی، استفاده صحیح از URL ها ضروری است. می توانید از دستورالعمل های گوگل برای استفاده ی صحیح از URL ها کمک بگیرید.

صفحه بندی و لینک داخلی

صفحه بندی، به نوعی همان لینک دهی داخلی است. بنابرانی می توانید از قواعد لینک دهی داخلی نیز پیروی کنید. توجه داشته باشید که از عبارت هایی مانند «اینجا کلیک کنید» یا «بیشتر بدانید» خودداری کنید، زیرا با این عبارت ها خوانندگان دقیقاً متوجه نمی شوند که چرا باید روی لینک بعدی (صفحه بعدی) کلیک کنند. واضح وروشن منظور خود را به خوانندگان برسانید.

در لینک ها، کلمات کلیدی مرتبط را جایگذاری کنید تا موتورهای جستجو متوجه شوند که صفحه ی شما در ارتباط با چیست.

صفحه بندی یا اسکرول بی نهایت؟

همان طور که پیش تر بیان کردیم، نمی توان برای تمامی وب سایت ها (با کاربری های متعدد)، یک روش را پیشنهاد داد. شما می توانید حتی از این دو تکنیک باهم استفاده کنید. اگر وب سایت بسیار متنوعی دارید، می توانید برای برخی از محتواها از اسکرول بی نهایت و برای برخی دیگر از ثفجه بندی استفاده کنید. به طور کلی، صفحه بندی روشی شناخته شده است و کاربران دقیقاٌ می دانند که باید با آن چه کنند.

سوالات متداول

مزایا صفحه بندی در سئو چیست؟

بهبود رابط کاربری و افزایش سرعت بهینه سازهای سئو از اصلی ترین مزایای صفحه بندی در سئو هستند.

کاربردهای صفحه بندی در سئو کدام است؟

تقسیم لیست نتایج به تکه های قابل مدیریت،تقسیم کردن پست ها به صفحات جداگانه، بهینه سازی رابط کاربری سایت از کاربردهای صفحه بندی در سئو هستند.

صفحه بندی در سئو به چه معناست؟

صفحه بندی در سئو در واقع به معنای جایگیری یک محتوا در چندین صفحه است.