پرداخت 9 میلیارد دلار گوگل جهت باقی ماندن سافاری

شرکت Goldman Sachs که در والستریت قرار دارد، در گفت گو با بیزنس اینسایدر پیش بینی کرده است که گوگل می خواهد مبلغ عظیم 9 میلیارد دلار را برای باقی ماندن به عنوان جستجوگر پیشفرض سافاری، مرورگر دیوایس های شرکت اپل پرداخت کند. همچنین در گزارش این شرکت امده است که ممکن است این مبلغ 3 الی 12 میلیارد دلار در سال های اینده افزایش داشته باشد.

از 1 میلیارد تا 9 میلیارد در 4 سال . در اسنادی که از اوراکل فاش شده است، مشخص شده است که اپل در سال 2014 برای انتخاب گوگل به عنوان موتور جستجوگر خود مبلغ 1 میلیارد دلار از گوگل دریافت کرده. در دیگر گزارش ها این مبلغ از 1 الی 13 میلیارد دلار متغیر بود.

اما در سال 2017 یک شرکت ثالث گزارش داد که در این سال گوگل 3 میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده است. اما در مورد نحوه دریافت این مبلغ ابهاماتی وجود دارد که ایا اپل این مبلغ را مستقیما بر اساس حجم ترافیکی دریافت کرده است یا بر اساس درآمدی که گوگل از طریق تبلیغات در سافاری به دست اورده است.

سافاری دومین مرورگر پر استفاده . در سراسرجهان، مرورگر سافاری بعد از گوگل کروم دومین جایگاه را در سهم بازار به خود اختصاص داده است(59.7% در برابر14.5). در امریکا، سافاری 31 درصد و گوگل نیز 49 درصد از حجم ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است.

در ژون 2013 اپل بینگ(موتور جستجو مایکروسافت) را به عنوان جستجوگر پیشفرض سیری(دستیار صوتی اپل) قرار داد ولی همچانان جستجوگر پیش فرض سافاری گوگل بود.

تحلیلگران والستریت از این اتفاق خیلی خوشحال شده اند چون درامد اپل در فصل سوم پیشرفت 31 درصدی را نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. این درامد در بخش "سرویس"های اپل اتفاق افتاده است، که پرداختی هایگوگل به این بخش تعلق می گیرد.

حال این موضوع چه اهمیتی برای گوگل دارد؟ با توجه با سهم بسیار زیاد اپل در بازار جهانی به لطف فروش زیاد گوشی های ایفون، گوگل کماکان می تواند به سلطه ی خود در دنیای موتور جستجو ادامه دهد با این پرداخت بیشتر تبلیغات کلیکی مرورگر سافاری کماکان به جیب گوگل واریز می شود و فاصله زیاد خود را با رقیبان همچنان حفظ می کند و در صدر پر استفاده ترین جستجوگر ها باقی می مانند.