پادکست صوتی

پرسونای مخاطب در سئو چیست؟ پرسونای مخاطب (Persona) توصیف افرادی هستند که بخشی از بازار هدف شما را تشکیل می دهند. پرسونا، یک شخصیت معمولی شامل اطلاعات جمعیت شناختی، علایق و نیازهای تجاری یا شخصی فعلی است. به عنوان مثال: خانم مقدم یک زن میانسال متاهل است که در حومه شهر زندگی می کند. او بخشی از یک خانواده دو درآمدی با فرزندان بزرگتر است و متوجه می شود که وقت آزاد زیادی برای کارهای خانه ندارد. او به دنبال کسی است که حداقل یک بار در هفته خانه اش را تمیز کند. این یک نمونه عالی از پرسونا برای یک کسب و کار نظافت محلی است.

پرسونای مخاطب در سئو چیست

پرسوناها راهی عالی برای تقسیم بازار شما به بخش های مختلف هستند. شما می توانید یک استراتژی بازاریابی متفاوت و مناسب را برای هر بخش اعمال کنید. برای مثال، شخص دیگری وجود دارد که مشتری کارهای نظافتی است. این شخص خانه های متعددی دارد که به صورت هفتگی آن ها را اجاره می دهد. پس از رفتن هر مستاجر، او نیاز به کسی دارد که خانه اش را تمیز کند. استراتژی به کار برده شده برای این فرد، با استراتژی به کار برده شده برای خانم مقدم بسیار متفاوت است. به همین دلیل است که برای هر یک از آنها پرسونا ایجاد می کنید و استراتژی بازاریابی متفاوتی را برای هر شخصیت دنبال می کنید.

بیش از یک پرسونا در هر بخش وجود دارد

در واقع یک بخش بازار احتمالاً دارای چندین شخصیت است. بنابراین تا جایی که می توانید، پرسوناهای زیادی را در هر بخش فهرست بندی کنید. به عنوان مثال، ما قبلاً نمونه ی خانم مقدم را مثال زدیم که بخشی از بازار است و شامل افرادی می شوند که در نتیجه ی مشغله های بسیار، فرصت تمیز کردن خانه ی خود را ندارند. با این حال، یک والدین مجرد که احتمالاً زمان زیادی برای تمیز کردن ندارند نیز می توانند از خدمات نظافت بهره مند شوند. بنابراین اگر یک کسب و کار نظافت منزل دارید، می توانید محتوایی ایجاد می کنید که مربوط به والدین مجرد باشد.

در این قسمت، شناسایی مواردی که مخاطبان شما را آزار می دهد، بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، فرزندان زیاد و مشغله های خانه باعث شده است تا خانم مقدم نتواند کارهای منزل را انجام دهد، بنابراین این مسئله او را آزار می دهد. شما باید از این مسئله و موارد آزار دهنه مطلع باشید و از آن ها در جهت کسب و کار خودتان استفاده کنید.

سوالات مخاطبان خود را پیش بینی کنید

شما باید بتوانید سوالاتی را که ممکن است مخاطبان شما برایشان پیش بیاید، از قبل پاسخ دهید. برای مثال، خانم مقدم پس از دیدن تبلیغ شما ممکن است بگوید: «من نمی خواهم زمانی که در خانه نیستم، غریبه ای به منزل من بیاید.» شما باید قبل از آن که مخاطب این مشکل را مطرح کند، به آن پاسخ دهید و راه حلی برای مشتریان خود بگذارید. شما باید به عنوان یک بازاریاب خوب، این ایرادات را از قبل بررسی کنید و آن ها را حل کنید و راه حل هایی به مخاطبان خود ارائه دهید. اگر این مشکلات را بر طرف نسازید و ایده ها و راه حل های خوبی به مشتریان خود ندهید، آن ها هرگز پیش شما نمی آیند.

ساخت پرسونای مخاطب در سئو

ایجاد سئو مخاطب آنقدر ها هم دشوار نیست. در ادامه، چند راه برای جمع آوری داده ها برای ساخت پرسونا آورده ایم:

نظرسنجی: با کاربران و گروه های متمرکز، مصاحبه کنید و نظر آن ها را بپرسید. از افراد در مورد مشکلاتی که در رابطه با موقعیت شغلی شما با آن مواجه هستند، سؤالات دقیق بپرسید. شما می توانید این کار را به شرکت های تحقیقاتی بسپارید تا برای شما انجام دهند.

همفکری: با اعضای تیم خود جمع شوید و ایده هایی برای پرسونا ها ارائه دهید. ایتدا می توانید نیازهای مشتریان بالقوه ی خود را مشخص کنید. سپس به اطلاعاتی در مورد جمعیت شناختی و روانشناختی بپردازید. برای ایده ها و نظرات خود، داده های معتبر ارائه دهید و ایده های نامعتبر را حذف کنید. هنگامی که ایده های نامعتبر را حذف کردید، می توانید پرسوناهایی را بر اساس پیشنهادات اعضای تیم بسازید.

ابزارها: به عنوان یک بازاریاب خوب، مطمئناً ابزارهای مختلفی را در اختیار دارید. از این ابزارها برای ساختن پرسونا استفاده کنید. به عنوان مثال، از بخش «Demographics» در Google Analytics (در زیر «Audience» یافت می‌شود) بازدید کنید و اطلاعات جمعیتی افرادی را که از سایت شما بازدید می‌کنند، بررسی کنید. حتی می توانید دسته‌های Affinity (علائق کلی بازدیدکنندگان خود) و دسته‌های درون بازار (آنچه بازدیدکنندگان شما در حال خرید برای آن هستند) را بررسی کنید.

رسانه‌های اجتماعی: سایت‌های رسانه‌های اجتماعی حجم زیادی از تجزیه و تحلیل‌ها را به شما ارائه می‌دهند که باید از آنها برای ساختن پرسونا استفاده کنید. به Facebook Business Manager بروید و برگه Insights را بررسی کنید. روی «People» در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید تا اطلاعات دموگرافیک مفیدی در مورد افرادی که می توانید با آنها تماس بگیرید را دریافت کنید. همچنین، حتما از توییتر Analytics دیدن کنید و تبAudiences را بررسی کنید. معدن طلایی از اطلاعات در مورد فالوورهای خود را همان جا پیدا خواهید کرد.

بازخورد مشتری: بازخورد مشتریان مهم است و باید برای بهبود کیفیت خدمات خود از آن ها استفاده کنید.

کلمات کلیدی مبتنی بر پرسونا

هنگامی که پرسونای خود را ایجاد کردید، باید کلمات کلیدی را نیز پیدا کنید تا سئوی خود را کامل تر نمایید. این کلمات کلیدی باید با داده هایی که در مورد پرسونای خود یافتید، تناسب داشته باشد و مرتبط باشد. به عبارت دیگر، باید کلمات کلیدی خود را با داده های پرسونا فیلتر کنید.

سئوکاران برای این کار معمولاً از ابزاری مانند SEMRush برای گرفتن کلمات کلیدی مرتبط با دامنه خود استفاده می کنند. سپس، کلمات کلیدی را پیدا می‌کنند که نشان‌دهنده hanging fruitهستند (یعنی رتبه‌بندی آن‌ها با رقابت کم آسان‌تر است) و یک استراتژی محتوایی با محوریت آن کلمات کلیدی ایجاد می‌کنند. متأسفانه، این استراتژی کلی است. این در واقع فقط یک تلاش پراکنده در تلاش برای دستیابی به تعداد زیادی از افرادی است که یک کلمه کلیدی را در نوار جستجو تایپ می کنند. استراتژی «همه کلمات کلیدی برای همه افراد» از یک اشتباه بازاریابی پیروی می کند: اینکه بازار بزرگتر همیشه بهترین است. این مسئله به این سادگی نیست و اشتباه است. بهتر است یک استراتژی ایجاد کنید که برای یکی از انواع پرسوناهای شما جذاب باشد.

بنابراین کاری که باید انجام دهید این است: با جمع آوری کلمات کلیدی که احتمالاً هر شخص در جستجوی آنلاین از آنها استفاده می کند، شروع کنید. اگر این کار را از طریق نظرسنجی انجام می دهید، بهتر است که به طور خاص از مخاطبان خود بپرسید که از کدام کلمات کلیدی استفاده می کنند. همچنین، با خیال راحت از رویکرد نمودار ون (Venn diagram) استفاده کنید. تقاطعی از کلمات کلیدی که ابزارهای شما به شما داده اند و کلمات کلیدی که شخصیت های شما احتمالا از آنها استفاده می کنند را پیدا کنید.

ساختن پرسونای مخاطب، فقط برای تقسیم بندی بازار کاری شما نیست. بلکه یک استراتژی برای بهبود سئوی شما نیز می باشد. در پرسونای مخاطب، شما استراتژی سئو خود را با افراد در هر بخش تطبیق می دهید. پرسونای مخاطب، رویکردی متمرکز برای دستیابی به مشتریان بالقوه است و به احتمال زیاد، با این روش می توانید از مخاطبان خود پیشی بگیرید.

سوالات متداول

پرسونای مخاطب به چه معنا است؟

پرسونای مخاطب عبارت است از کاراکترهای خیالی از مشتریان بالقوه شما که این امکان را می دهد تا مشتریان خود را به صورت افراد واقعی تجسم و نیاز، ارزش ها و مشکلات آن ها را درک کنید.

نقش پرسونای مخاطب در تولید محتوا چیست؟

هنگام یافتن کلمه کلیدی، شما باید قصد کاربر، چگونگی جستجو و نحوه درخواست مخاطب خود را شناسایی کرده و براساس آن برای ایجاد محتوا اقدام نمایید.

چگونه می توانیم پرسونای مخاطب بسازیم؟

برای ساخت پرسونای مخاطب و مشتری روش های متنوعی وجود دارد. در حالت کلی شما باید جزئیات رفتاری و شخصیتی مخاطب مانند سن، شغل، درآمد، جنسیت، محل زندگی و غیره را شناسایی کنید. همچنین می توانید از طریق نظرسنجی، از پاسخ های مشتریان خود در ساخت پرسونای مخاطب استفاده نمائید.