تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)یا همان پرداخت به ازای هر کلیک، یک مدل تبلیغاتی رایج در سایت ها و کمپین های آنلاین است که به جذب ترافیک به یک وب سایت کمک می کند. این مدل تبلیغ بسیار کارآمد است زیرا تبلیغ کننده تنها زمانی به ناشر پول پرداخت می کند که روی تبلیغ کلیک شود. تبلیغات کلیکی ، یک مفهوم مهم برای درک بازاریابی دیجیتال است که در این مقاله قرار است به آن بپردازیم.

تبلیغات کلیکی چیست و چگونه کار می کند؟

PPC یا تبلیغات کلیکی، یک مدل از تبلیغات دیجیتال است که در آن یک تبلیغ کننده، هر بار که کاربر روی آگهی اش کلیک می کند، مبلغی(تثبیت شده یا تعیین شده) پرداخت می کند. ایده ی تبلیغات کلیکی، خرید بازدید برای یک سایت خاص است. هدف از PPC دریافت اقدام مورد نظر از کاربر، مانند ثبت نام یا خرید یک محصول است. اگرچه PPC یک گزینه ی رایج برای تبلیغات است اما تنها مدل برای پرداخت و تبلیغات آنلاین نیست. روش های مختلف تبلیغات آنلاین مانند PPM و PPA نیز وجود دارند که مشابه PPC هستند.

PPM و PPA چیست و چه تفاوتی با تبلیغات کلیکی دارد؟

در PPM (Payment Per Thousand)، تبلیغ کننده مبلغ ثابتی را برای هر هزار بار نمایش (یعنی هر بار که تبلیغ هزار بار به کاربران نمایش داده شود) پرداخت می کند. به خاطر داشته باشید که با استفاده از این مدل نمی دانید برای هر بازدید چه قدر هزینه می کنید اما معمولا هزینه ی این مدل مضربی از عدد 1000 است. درPPA (Payment for Acquisition) نیز هر بار که کاربر اقدام خاصی را انجام می دهد (مانند دانلود یک برنامه) شما باید مبلغی را پرداخت کنید.

مزایای تبلیغات کلیکی چیست؟

در ادامه به بررسی برخی از مزیت های تبلیغات کلیکی خواهیم پرداخت:

1. پرداخت هزینه ی محدود و به صرفه: در این مدل از تبلیغات، شما فقط هزینه ی بازدید هایی که دریافت می کنید را پرداخت می کنید اما در سایر مدل های تبلیغاتی، تبلیغ کنندگان برای نمایش آگهی، هزینه ای می پردازند اما تضمینی برای بازدید (به اندازه کافی) از آن وجود ندارد. اما PPCارتباط مستقیمی را بین هزینه و بازدید ایجاد می کند.

2. آگاهی از عملکرد تبلیغ:PPC اطلاعات کاملی را در مورد اتفاقات مربوط به تبلیغات مانند نمایش ها، کلیک ها و تبدیل ها به شما ارائه می دهد.

3. بهینه سازی: مزایت دیگر تبلیغات کلیکیبهینه سازی است. با استفاده از داده ها و اطلاعاتی تبلیغات کلیکیدر رابطه با تبلیغ به ما ارائه می دهد، به راحتی متوجه می شویم که تبلیغ ما عملکرد مناسب داشته است یا نه. یکی از استراتژی ها این است که انواع مختلفی از هر تبلیغ ایجاد کنید و آن ها را باهم مقایسه کنید تا ببینید کدام یک بهترین بازدهی را دارد.

4. دستیابی به مخاطبین مورد نظر: با استفاده تبلیغات کلیکی می توان کاری کرد که تنها کاربران هدف آگهی را ببینند. احتمال دیده شدن و کلیک روی آگهی توسط کاربری که جزو مخاطبین هدف شما است بیشتر از مخاطبینی است که علاقه ای به کسب و کار شما ندارند. بنابراین استفاده از تبلیغات کلیکی می تواند برای شما کارآمد تر عمل کند.

5. کنترل بودجه و هزینه ها:تبلیغات کلیکی به شما این امکان را می دهد تا حداکثر بودجه را در روز تعیین کنید. این بدان معناست که می توان بودجه را با تبلیغ کنندگان در همه اندازه ها تطبیق داد.

6. زمان و نحوه نمایش تبلیغ: تبلیغات کلیکی می توان تبلیغات خود را در بسیاری از پلتفرم ها و مکان های مختلف نشان دهیدو سایت ها و پلتفرم هایی که بیشتر مدنظرتان هستند را انتخاب کنید. همچنین برخی از سایت ها به شما امکان انتخاب روز و زمان نمایش تبلیغات را نیز می دهند. در برخی از سایت ها، شما می توانید حتی مکانِ آگهی خود در صفحه را نیز مشخص کنید که این یک ویژگی بسیار خوب است. به لطفPPC میتوان تبلیغات را در برخی سایت هایی که بیشترین بازدید را دارند نمایش داد.

مفاهیم و فرمول های مهم در ارتباط با تبلیغات کلیکی

در ادامه به بررسی برخی از مفاهیم مهم در PPC خواهیم پرداخت:

CPC چیست؟

CPC (Cost Per Click) یا هزینه به ازای هر کلیک، قیمتی است که تبلیغ کننده برای هر کلیک روی یک تبلیغ پرداخت می کند. در اینجا می توانید بر سر یک قیمت ثابت برای هر کلیک توافق کنید یا قیمت را از طریق سیستم های حراج یا مزایده ای تعیین کنید. در حالت دوم، تبلیغ کننده پیشنهاد یا حداکثر قیمتی را که حاضر است برای هر کلیک پرداخت کند، تعیین می کند. این سیستم، آگهی را با آگهی های مشابه بر اساس کیفیت و قیمتی که تبلیغ کننده حاضر است پرداخت کند مقایسه می کند و سپس آگهی های مناسب و انتخاب شده را نشان می دهد.

CPC = Cost ÷ Click

CPC = (CPM ÷ 1000) ÷ CTR

CPC = Conversion Rate × CPA

CTR چیست؟

CTR (Click-Through Rate) مشخص کننده درصد کاربرانی است که روی تبلیغ کلیک کرده اند نسبت به کل تعداد کاربرانی که آن را دیده اند. بنابراین به طور کلی، هرچه یک تبلیغ بهتر و جذاب تر باشد،CTR آن نیز بالاتر خواهد بود. در برخی از سیستم هایPPC ، CTR یک معیار تعیین کننده برای تعیین قیمت یک آگهی است زیرا این سیستم به تبلیغاتی که کیفیت بالاتر و در نتیجه CTR بالاتری دارند، امتیاز بیشتری می دهد. اصطلاح Impression یا همان برداشت ها، به هریک از بازدید هایی که یک تبلیغ دریافت می کند (چه کاربر روی آن کلیک کرده باشد چه نه)، اطلاق می شود.

CPC = Clicks ÷ Impressions

CTR = (CPM ÷ 1000) ÷ CPC

Segmentation (بخش بندی در PPC)

بخش بندی یکی از ویژگی هایPPC است. شما با تبلیغات آنلاین کنترل زیادی روی مخاطبین هدف خود دارید و می توانید مخاطبینی که تبلیغاتPPC شما را مشاهده می کنند براساس عواملی مانند سن، جنسیت، مکان، علایق و ... بخش بندی کنید. درPPC ، پلتفرم ها گزینه های مختلفی را ارائه می کنند که می توانید برای دستیابی به سطح بالایی از دقت از آن ها استفاده کنید. به این ترتیب مطمئن می شوید که فقط برای کلیک های کاربرانی که شانس خوبی برای تبدیل شدن به مشتریان شما را دارند، هزینه پرداخت می کنید.

Conversion Rate (نرخ تبدیل در PPC)

نرخ تبدیل تقریبا مهم ترین معیار در PPC است زیرا در آن عملکرد تبلیغ شما از لحاظ اقتصادی تعیین می شود. اصلاح "تبدیل" به هریک از خرید هایی که کاربر پس از کلیک روی یک تبلیغ انجام می دهد اطلاق می شود. نرخ تبدیل یعنی درصد کاربرانی که به مشتری تبدیل شده اند نسبت به کل کاربرانی که روی تبلیغ کلیک کرده اند.

Conversion Rate = Number of Conversions ÷ Web Visits

تفاوت سئو و تبلیغات کلیکی چیست؟

تفاوت اصلی بین سئو سایت و تبلیغات کلیکی این است که ترافیک ناشی از سئو رایگان است در حالی که ترافیک ایجاد شده از تبلیغات کلیکی رایگان نیست ( همان طور که از نامش پیداست باید برای هر کلیک هزینه بپردازید). در سئو اگر وب سایت شما برای موتور های جستجو بهینه شده باشد، می توانید جز صفحه های اول در گوگل باشید اما در PPC می توانید با پرداخت هزینه بیشتر به ازای هر کلیک آگهی خود را در صفحه اول مشاهده کنید. البته برخی از افراد از هر دوی این روش ها برای وب سایت خود استفاده می کنند اما لازم به ذکر است که سئو یک روش همه جانبه و بسیار گسترده است که می تواند از پایه و اساس، وب سایت شما را متحول سازد.

سوالات متداول

نمونه ای از PPC چیست؟

تبلیغات موتورهای جستجو، همچنین به عنوان بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شناخته می شود، به شما امکان می دهد تبلیغات را بر اساس کلمات کلیدی وارد شده به کاربران نشان دهید. موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگ از مدلی مبتنی بر PPC استفاده می کنند. مثلا اگر یک شخص کلمه سئوکار را جستجو نمود در صورتیکه روی آن کلیک نماید از آن هزینه کسر می نماید و به ازای نمایش از آن هزینه کسر نمی کند.

PPC و مزایای آن چیست؟

مزایای اجرای تبلیغات PPC عبارتند از: 1- مقرون به صرفه: زیرا شما فقط زمانی پرداخت می کنید که کاربر واقعاً به وب سایت شما برسد،2- می تواند ارزش مالی خوبی برای شما داشته باشد. 3- شما می توانید انتخاب کنید که به اندازه دلخواه یا کم هزینه کنید. 4- هدفمند: می توانید مخاطبان خود را با توجه به جمعیت شناسی مانند مکان، زبان و دستگاه انتخاب کنید.