حذف صفحه در گوگل

حذف صفحه در گوگل یا فرایند حذف یک URL موجود از فهرست گوگل به عنوان نمایه زدایی (Deindexing) شناخته می شود. در این مقاله نحوه حذف یک URL موجود از فهرست گوگل را پوشش خواهیم داد.

چرا باید یک URL یا دامنه را از گوگل Deindexing کنید؟

فهرست جستجوی گوگل پایگاه داده ای است که از میلیون ها صفحه وب تشکیل شده است که با گذشت زمان، ربات های جستجوگر گوگل اطلاعات را جمع آوری کرده اند. هنگامی که جستجویی را در موتور جستجو گوگل انجام می دهید، موتور جستجو از طریق فهرست خود می گذرد و آنچه را که معتقد است مرتبط ترین نتایج را بر اساس الگوریتمی از عوامل برمی گرداند. در اغلب موارد، صاحبان وب سایت می خواهند صفحات وب آن ها در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود تا به افزایش ترافیک به وب سایت آن ها کمک کند. با این حال، مواردی وجود دارد که نمی خواهید URL در نتایج جستجو ظاهر شود یا می خواهید آدرسی را که قبلاً نشان داده است حذف کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا نمی خواهید یک صفحه وب در گوگل ظاهر شود. در اینجا فقط چند مورد را آورده ایم:

محتوای تکراری

زمانی که شما دو صفحه با محتوای بسیار مشابه دارید ممکن است حذف صفحه در گوگل به شما کمک بسیاری کند. URL های متعارف می توانند در این موارد کمک کنند، اما اگر هدف صفحه به عنوان مثال یک کمپین گوگل ادوردز است که از محتوای موجود سایت استفاده مجدد می کند، ممکن است نخواهید این صفحه را در نتایج جستجوی ارگانیک نشان دهید. این می تواند (اگرچه بعید است) به عنوان محتوای تکراری طبقه بندی شود. در بسیاری از موارد، صفحات فرود گوگل ادوردز شما به شدت بر ایجاد تبدیل متمرکز می شوند و این ممکن است به این معنی باشد که این استایل با بقیه وب سایت شما متفاوت است.

مطالب قدیمی

شاید محتوایی داشته باشید که نیاز به به روز رسانی دارد، اما اکنون وقت ندارید این کار را انجام دهید. می توانید اقدام به حذف صفحه در گوگل کنید یا به طور موقت از گوگل درخواست کنید که صفحه را Deindex کند.

چگونه یک URL یا دامنه را از فهرست گوگل حذف کنیم؟

برای حذف یک URL از نتایج جستجوی گوگل، راهنمای گام به گام زیر را دنبال کنید. این فرایند، URL را به مدت ۶ ماه به‌طور موقت از فهرست گوگل حذف می کند.

  • 1. فهرستی از URL ها یا دامنه هایی را که می خواهید از فهرست گوگل حذف کنید ایجاد کنید.
  • 2. به حساب Google Search Console خود بروید. اگر حساب Google Search Console ندارید، می توانید یکی ایجاد کنید.
  • 3. ویژگی حاوی URL مورد نظر برای حذف صفحه در گوگل را انتخاب کنید. ممکن است چندین ویژگی داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است برای هر زیر دامنه یا هر نسخه از دامنه خود دارای ویژگی هایی باشید مانند https://www، http://www، بدون http/s، یا بدون www. ویژگی مورد نیاز شما همانی است که با URL که می خواهید از گوگل حذف کنید مطابقت دارد. روی آن بک لینک کلیک کنید و ببینید که آن URL در کدام نسخه دامنه قرار دارد.
  • 4. از منوی سمت چپ روی Removals کلیک کنید.
  • 5. روی دکمه قرمز با عنوان New Request کلیک کنید.
  • 6. URL کامل را وارد کنید (از جمله http/s و www و یا هر ویژگی که انتخاب کرده اید).
  • 7. اگر فقط می خواهید URL را حذف کنید Remove this URL only را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید دامنه ریشه و هر URL داخل آن را حذف کنید، حذف همه URL ها با این پیشوند را انتخاب کنید. برای این کار فقط دامنه ریشه را وارد کنید، نه یک مسیر URL کامل برای یک صفحه داخلی. به عنوان مثال، اگر بخواهم همه URL های این دامنه را حذف کنیم، https://www.contensis.com را وارد می کنیم. و اگر بخواهیم فقط یک URL خاص را حذف کنید مثلاً می توانیم https://www.contensis.com/product/features را وارد می کنیم.
  • 8. روی Next کلیک کنید.

چگونه از نمایش URL ها یا دامنه ها در نتایج جستجوی گوگل جلوگیری کنیم

قبل از انجام هر کار دیگری، باید فایل robots.txt خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گوگل را از خزیدن URL مورد نظر مسدود نکرده اید. اگر این کار را کرده اید، باید این را حذف کنید. این کار ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اگر گوگل نتواند وب سایت شما را بخزد، نمی تواند تگ noindex جدیدی را که در هدر یک صفحه خاص قرار می دهید پیدا کند. این تگ به گوگل می گوید که صفحه را ایندکس نکند. یک تصور غلط رایج این است که می توانید با افزودن یک دستورالعمل غیر مجاز در فایل robots.txt، به گوگل دستور دهید URL های شما را ایندکس نکند. اما این روش همیشه کار نمی کند.

گوگل به دو روش می تواند آدرس وب سایت را پیدا کند. اولین مورد زمانی است که نقشه سایت خود را از طریق کنسول جستجو به گوگل ارسال می کنید یا فهرست یک URL خاص را درخواست می کنید. مورد دوم زمانی است که گوگل پیوندی را از وب سایت دیگری به وب سایت شما دنبال می کند. وقتی گوگل مسیر دوم را به سمت وب سایت شما انتخاب می کند، همیشه فایل robots.txt شما را نمی بیند تا بداند کدام URL را نمی خواهید ایندکس کند. این دلیل بسیاری از مشکلاتی است که افراد هنگام یافتن URL هایی در فهرست گوگل که نباید وجود داشته باشند، با آن مواجه شده اند.

مسدود کردن گوگل از خزیدن یک صفحه به احتمال زیاد صفحه را از فهرست گوگل حذف می کند. با این حال، robots.txt تضمین نمی کند که یک صفحه در نتایج ظاهر نشود زیرا گوگل همچنان ممکن است بر اساس اطلاعات خارجی مانند پیوندهای دریافتی، تصمیم بگیرد که صفحه را ایندکس کند. اگر می خواهید صریحاً یک صفحه را از ایندکس شدن مسدود کنید، باید از متا تگ noindex robots یا هدر HTTP X-Robots-Tag استفاده کنید. در این صورت، نباید صفحه را در robots.txt غیر مجاز کنید، زیرا صفحه باید خزیده شود تا تگ دیده شود و اطاعت شود.

محتوای قدیمی را حذف کنید اما URL را نه

گاهی اوقات شما فقط می خواهید حافظه پنهان گوگل را از محتوای خود به روز کنید نه آن که به حذف صفحه در گوگل بپردازید. هنگامی که محتوای صفحه را به روز رسانی کردید، می توانید منتظر بمانید تا گوگل محتوای شما را دوباره فهرست کند یا می توانید از گوگل درخواست کنید حافظه پنهان را حذف کند. برای درخواست حذف حافظه پنهان تا زمانی که صفحه دوباره خزیده شود، به کنسول جستجوی گوگل بروید و همانطور که برای حذف یک صفحه از فهرست مراحل را طی کرده اید، اقدام کنید. برای حفظ URL اما حذف حافظه نهان، گزینه "Remove page from cache only" را انتخاب کنید. همچنین می توانید یک تگ NOARCHIVE را به صفحه اضافه کنید. با این کار تا زمانی که برچسب حذف نشود، صفحه توسط گوگل ذخیره نمی شود.

برگرفته از مقالات زیر
How To Remove A Page From Google
How to remove a web page from Google's index

سوالات متداول

نمونه از کاربرد حذف صفحه گوگل کدام است؟

زمانی که دو صفحه با محتوای یکسان دارید، حذف صفحه گوگل میتواند به شما کمک کند.

چگونه درخواست حذف حافظه پنهان بدهیم؟

برای درخواست حذف حافظه پنهان تا زمانی که صفحه دوباره خزیده شود، به کنسول جستجوی گوگل بروید و همانطور که برای حذف یک صفحه از فهرست مراحل را طی کرده اید، اقدام کنید.