طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟ سایت ریسپانسیو ، سایتی است که محتوای آن (متن، تصاویر، ویدئوها، نمایش های اسلاید و ...) برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده باشد. بهینه سازی یک سایت با دستگاه های تلفن همراه، بسیار مهم است و کاربرانی که با این دستگاه ها وارد فضای سایت می شوند (که تعداد بسیار زیادی هستند) می خواهند با یک سایت ریسپانسیو مواجه شوند.

امروزه اکثر سرچ ها و اکثر استفاده از محتوای دیجیتال، با تلفن های همراه انجام می شود. علاوه بر آن که باید سایت ریسپانسیو داشته باشید، باید سایت خود را با دستگاه های تلفنم همراه بهینه سازی کنید. در این مقاله با سئوکار همراه باشید.

نحوه خواندن محتوا توسط افراد در دستگاه تلفن همراه

مردم محتوا را در دستگاه های تلفن همراه، متفاوت می خوانند و نوع خواندن آن ها، مطابق با دسکتاپ نیست. در سایت ریسپانسیو ، منطقه ای وجود ندارد که اهمیت بیشتری برای بهینه سازی داشته باشد. به عبارت دیگر، تمامی نقاط باید با دستگاه های هوشمند بهینه شود.

ترافیک تلفن همراه شما، درست مانند ترافیک دسکتاپ شما، از انواع خواننده ها تشکیل شده است: آنهایی که به طور اجمالی نگاهی به تمامی مطالب می اندازند، کسانی که کلمه به کلمه می خوانند و کسانی که بین این دو نوع هستند.

عنوان: وظیفه آن جلب بی حوصله ترین خوانندگان شما و ترغیب آنها به خواندن مطالب شما است. عنوان باید واضح و جذاب باشد. عنوان باید دقیقاً همان چیزی باشد که محتوای شما در ارتباط با آن است.

خلاصه ی محتوا: این خلاصه به خواننده شما می گوید که پست در مورد چیست. خلاصه باید به گونه ای باشد که اگر خواننده ای، متن اصلی محتوای شما را نخواند و فقط خلاصه ی آن را بخواند، باز هم متوجه نکات اصلی و مهم متن شما بشود. گاه یاوقات اولین پاراگراف متن اصلی شما، به نوعی خلاصه ی محتوای کلی شما است.

محتوای کامل: متن شما نباید بسیار طولانی باشد. برای کاربرانی که با تلفن همراه کار می کنند، متن های بسیار بزرگ واقعاً اذیت کننده است. بنابراین متن خود را تا جای ممکن بهینه سازی کنید. برخی مواقع ممکن است محتوای شما طولانی باشد و بخواهید تمام آن را در سایت خود بیاورید. در این صورت می توانید محتوا را بخش بخش کنید. در ادامه، چندین نکته برای بخش کردن و قطعه قطعه محتوا آورده ایم. از این موارد استفاده کنید تا متن شما برای مخاطب تلفن همراه خسته کننده نشود.

  • پاراگراف های کوتاه
  • فضای سفید
  • سرفصل های فرعی
  • خلاصه
  • تصاویر
  • لیست ها
  • یک ظاهر طراحی شده (پررنگ، مورب)
  • و ...

عناوین کوتاه در طراحی ریسپانسیو

تیترهایی با حدود 6 کلمه، بیشترین کلیک را دارند. دلیل احتمالی نرخ کلیک بالا (و امتیاز بالاتر) برای عناوین کمتر از 6 و 5 کلمه ای، می‌تواند این باشد که عناوین 6 کلمه‌ای حتی در گوشی‌های هوشمند بدون توجه به اندازه صفحه نمایش کوتاه نمی‌شوند. به علاوه، زمانی که عنوان 6 کلمه یا کمتر باشد، ما تمامی 6 کلمه را می خوانیم.

عناوین بلند، از حوصله ی مخاطبانی که با تلفن های هوشمند کار می کنند خارج است. عنوان باید مفید و مختصر باشد.

پاراگراف های مختصر

یکی از موارد مهم در طراحی سایت ریسپانسیو ، پاراگراف های مختصر است. خواندن پاراگراف های ختصر، آسان است و به ویژه برای افرادی که با تلفن همراه کار می کنند جذاب است. پاراگراف های مختصر از حوصله خارج نمی شوند و خواندن را برای مخاطب راحت تر می سازند. البته به یاد داشته باشید که همیشه منظور ما از مختصر، پاراگراف های کوتاه نیستند. یک پاراگراف مختصر، مهم و مفید است.

از کلمات کوچک استفاده کنید

وقتی می خواهید محتوای خود را در دستگاه تلفن همراه بخوانید، همه چیز باید کوتاه و جمع و جور باشد. به خاطر داشته باشید که هرچه کلمات شما کوتاه تر و ساده تر باشد، تجربه خواندن نیز روان تر خواهد بود.

از کلمات ثقیل و تخصصی کمتر استفاده کنید مگر آن که متن شما تخصصی باشد و برای عده ای خاص از مخاطبین نوشته شده باشد. مخاطبان عمومی، دوست دارند تا متون روان را مطالعه کنند و بعد از خواندن هر کلمه، معنای آن را بدانند و نیازی به سرچ مجدد برای یافتن معنای کلمات کلیدی شما نداشته باشند!

از تصاویر استفاده کنید

تصاویر وسیله‌ای عالی برای تکه‌ کردن محتوا و افزایش خواندن در دستگاه تلفن همراه هستند. تصاویر مرتبط، جذابیت بصری را به محتوا می‌افزاید و همچنین آن را برای خواندن، آسان می‌کند.

اما اغلب تصاویری مانند نمودارها و نمودارها در صفحه نمایش های کوچک خوانا نمی مانند. هنگام استفاده از چنین گرافیک هایی، مطمئن شوید که کاربران شما قادر به تفسیر داده های خود در گوشی های هوشمند نیز هستند.

با ارزش‌ترین اطلاعات خود را بلافاصله پس از یک تصویر ارائه دهید زیرا مطالعات ردیابی چشم نشان داده است که خوانندگان به تصاویر توجه می ‌کنند.

پیش نمایش در دستگاه تلفن همراه

بهترین تست خوانایی محتوای سازگار با موبایل و یک سایت ریسپانسیو ، پیش‌نمایش آن برای موبایل است.

قبل از انتشار، پیش نمایش محتوای خود را در دستگاه تلفن همراه خود مشاهده کنید و همانطور که یک خواننده نگاه می کند به آن نگاه کنید. متن خود را یک بار بخوانید و به طور کلی آن را اسکن نیز بکنید.

اگر متوجه شدید که پاراگراف‌های شما خیلی طولانی به نظر می‌رسند، یا آن‌ها را دوباره ویرایش کنید تا کوتاه‌تر شوند یا از عناصر سبک استفاده کنید.

نتیجه گیری

به طور کلی باید به خاطر داشته باشید که علت اصلی تمایز دستگاه های تلفن همراه و دسکتاپ، صفحه نمایش آن ها است. صفحه نمایش دستگاه های تلفن همراه بسیار کوچک تر است بنابراین باید نکات بسیاری را لحاظ کنید. اما در کل، توجه و تمرکز خود را روی آن بگذارید که مخاطب نباید از خواندن متن شما خسته شود. اکثر تکنیک های سایت ریسپانسیو و بهینه سازی سایت با موبایل، به این مسئله ختم می شود. متن شما نباید چشم مخاطب را اذیت کند و یا حوصله ی آن را سر ببرد.

صفحه ی تلفن همراه به علت آن که کوچک است، چشمان مخاطب را بیشتر اذیت می کند و سردرگمی را افزایش می دهد. برای مثال تبلیغات بسیار و یا محتوای یکنواخت، شاید در دستکتاپ زیاد آزار دهنده نباشد اما برای مخاطبی که با گوشی همراه وارد شده است، می تواند بسیار آذیت کننده باشد. اکثر تکنیک های بهینه سازی در نهایت به آن ختم می شود که مخاطب همان تجربه ی لذت بخش دسکتاپ (و حتی بیشتر) را در کار با گوشی همراه خود داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که بهینه سازی سایت ها با تلفن های همراه و سایت ریسپانسیو ، چیزی است که امروزه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اغلب افراد در دنیای امروز با تلفن های همراه خود وارد فضای وب می شوند بنابراین بسیار مهم است که سایت شما با آن سازگار باشد.