کلمات کلیدی در سئو

ریچ اسنیپت (Rich Snippet) از داده های ساختار یافته در کد HTML صفحه می آید و اطلاعات شما را نشانه گذاری می کنند. اصطلاح ریچ اسنیپت که اغلب در دنیای سئو مطرح می شود، نتایج جستجوی کلاسیک Google است اما با داده های اضافی غنی شده اند. رایج ترین انواع ریچ اسنیپت بازدیدها / نظرات (reviews)، دستور العمل ها (recipes ) و رویدادها (events) هستند.

گوگل همیشه در تلاش بوده است تا بهترین تجربه های کاربری را ایجاد کند، بنابراین ریچ اسنیپت ها که باعث بهبود تجربه ی کاربری می شوند، توسط گوگل توسعه یافته اند. جهت آگاهی از ریچ اسنیپت ها به این مقاله سئوکار همراه باشید

تاثیر ریچ اسنیپت ها بر سئو چیست؟

ریچ اسنیپت ها گاهی شامل عناصر بصری و نظرهای مشتریان هستند و این موارد می تواند توجه کاربران را بیشتر جذب کند و سبب شود تا به سمت سایت شما هدایت شوند و به سئو سایت شما کمک نماید. به علاوه، ریچ اسنیپت ها باعث می شوند تا فضای بیشتری در نتایج جستجو اشغال شود که این می تواند به نفع شما باشد.

یک ریچ اسنیپت حاوی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به یک تبلیغ معمولی برای ربات ها و کاربران اینترنت است. به همین دلیل است که ریچ اسنیپت ها بسیار حائز اهمیت هستند. ریچ اسنیپت نه تنها موقعیت سایت شما را ارتقا می دهد، بلکه CTR (نرخ کلیک) را نیز ارتقا می دهد. اگر نرخ کلیک صفحات ریچ اسنیپت افزایش یابد، به طور خودکار ترافیک بیشتری از آن نتیجه جستجو دریافت خواهید کرد.

مفیدترین ریچ اسنیپت ها کدامند؟

ریچ اسنیپت ها انواع متعددی دارند و شما باید با توجه به سایت و کسب و کارتان، از آن ها استفاده کنید. ریچ اسنیپت ها معمولاً در محتواهای زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

نمایه ها (Profiles)

نمایه افراد مشهور: امروزه گوگل و بینگ هنگام جستجوی نام افراد مشهور، اطلاعات غنی تری را در لینکدین نشان می دهند که به دلیل استفاده از ریچ اسنیپت است. ریچ اسنیپت می تواند برای هر وب سایتی که شامل پروفایل کارکنان، اعضای تیم و سایر افراد مهم در سازمان باشد، مفید واقع شود. ریچ اسنیپت ها شامل نام، عنوان، نقش، وابستگی های حرفه ای و جزئیات تماس با فرد مذکور است.

محصولات (Products)

استفاده از ریچ اسنیپت ها در سایت های تجاری بسیار رایج است. ریچ اسنیپت برای سایت های تجاری می تواند برای هر محصول به کار برده شود و شامل نام محصول، تصویر، نام تجاری، توضیحات، قیمت، ارز، فروشنده، و وضعیت موجودی باشد. بازارها حتی می توانند کمترین قیمت و بالاترین قیمت را بر اساس بازرگانان مختلف فهرست بندی کنند.

شرکت ها و سازمان ها (Companies and Organizations)

این ریچ اسنیپت‌های بسیار مفید، ویژگی‌های یک شرکت یا سازمان را نشان می‌دهند: نام شرکت، آدرس (فیزیکی و URL)، شماره تلفن، موقعیت جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی) و نشان‌واره.

دستور پخت (Recipes)

وب سایت هایی که دستورات پخت غذا ارائه می دهند، از جالب ترین ریچ اسنیپت ها می توانند استفاده کنند. ریچ اسنیپت ها در سایت های دستور پخت غذای، می توانند نوع غذا، نظرات، آماده‌سازی، زمان پخت، اطلاعات تغذیه‌ای مانند اندازه وعده، کالری، محتوای چربی، قند و غیره را نشان دهند.

رویدادها (Events)

ریچ اسنیپت رویداد، برای رویدادهای آینده است مه رویدادهایی که در گذشته اتفاق افتاده اند. ریچ اسنیپت فقط نام رویداد را اعلام می کند، اما خلاصه ای را به شما نمی دهد. سایر داده ها را می توان برای نمایش تاریخ شروع و پایان، مدت زمان، جزئیات بلیط و مکان استفاده کرد.

موسیقی (Music)

در حالی که بینگ از موسیقی پشتیبانی نمی کند، گوگل نشانه گذاری ساختاری را برای داده های مربوط به آهنگ ها و آلبوم های موسیقی ارائه کرده است که ممکن است حاوی پیوندهایی به نمونه های آهنگ یا پیوندهایی به سیستم عامل هایی باشد که می توان آنها را خریداری کرد.

فیلم ها (Videos)

این ریچ اسنیپت برای محتوای ویدیویی تعبیه‌شده در وب‌سایت اعمال می‌شود و می‌تواند برای نشان دادن مدت زمان، مجوز، شرکت تولید، سازنده ویدیو، و حتی مناسب بودن برای خانواده، استفاده شود. این ریچ اسنیپت می تواند به شما کمک کند تا یک تصویر کوچک و قابل فهم از ویدیو در SERP داشته باشید.

چگونه ریچ اسنیپت ها را پیاده سازی کنیم؟

ریچ اسنیپت شامل استفاده از کد HTML استاندارد شده به نام Schema Markup است. با این که پیچیده به نظر می رسد، اما برای افزودن ریچ اسنیپت ها به یک وب سایت لازم نیست یک متخصص سئو یا برنامه نویسی باشید. شما می توانید همه چیز را در مورد انواع مختلف نشانه گذاری ها و ابزارهای موجود در Schema.org بیاموزید. Schema استانداردی برای ریچ اسنیپت ها است که توسط همه موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، یاهو و بینگ پذیرفته شده است.

بسته به نوع وب‌سایتی که دارید، و CMSی که استفاده می‌کنید (وردپرس، جوملا، دروپال و غیره)، ممکن است طرحی از قبل یکپارچه داشته باشید. می توانید با مراجعه به کنسول جستجوی گوگل این موضوع را متوجه شوید. اگر معلوم شد که شما هنوز Schema Markup ندارید، ابتدا باید بررسی کنید که صفحه در دسته بندی های واجد شرایط برای rich snippet ها قرار می گیرد یا نه. اگر شما واجد شرایط استفاده از ریچ اسنیپت نیستید، نیازی نیست که از آن استفاده کنید اما اگر واجد شرایط هستید، ابتدا باید محتوایی را که غنی شود، اولویت بندی کنید. سپس، می‌توانید Schema Markup را مستقیماً در HTML خود یا از طریق Google Tag Manager یا Google Search Console نصب کنید.

برای دید بهتر از JSON استفاده کنید

JSON-LD راهی برای انتقال داده های پیوندی با استفاده از فرمت متنی JavaScript Object Notationاست. استفاده از فرمت متنی JSON خواندن و نوشتن اسناد برچسب گذاری شده با استفاده از JSON-LD را آسان می کند. صفحات با نشانه گذاری JSON-LD، ساختار داده ها را آسان می کنند. استفاده از فرمت JSON-LD منجر به ریچ اسنیپت های گسترده می‌شود که توجه کاربران را جلب می‌کند و نرخ کلیک را افزایش می‌دهد. با استفاده از JSON-LD، حتی می توانید گراف دانش گوگل را هدف قرار دهید.

تست نشانه گذاری (Markup)

هنگامی که Schema Markup را نصب کردید، باید آن را آزمایش کنید زیرا نمی توانید ببینید که آیا مستقیماً در Google کار می کند یا خیر. این کار ممکن است کمی وقت بگیرد. بنابراین، می توانید از ابزار تست داده های ساختار یافته ارائه شده توسط گوگل استفاده کنید.

چگونه بر عملکرد ریچ اسنیپت نظارت کنیم؟

قبل از اجرای نشانه گذاری، ترافیک را بررسی کنید. ابتدا فهرستی از صفحاتی که قصد دارید برچسب گذاری کنید ایجاد کنید و KPI های زیر را بررسی کنید: موقعیت، ترافیک، نرخ کلیک، نرخ پرش، زمان صرف شده در صفحه. سپس، نشانه گذاری Schema.org را پیاده سازی کنید. بین 3 تا 5 روز توسط Google در نظر گرفته می شود. به علاوه، اگر ریچ اسنیپت ها را نمی‌بینید، به کنسول جستجوی Google بروید تا بررسی‌های دستی را دوباره انجام دهید. یک هفته بعد، داده‌های کافی برای شروع مقایسه عملکرد محتوای فعلی با ریچ اسنیپت خواهید داشت. برای انجام این کار، تمام KPIهای ذکر شده در بالا را بررسی کنید. ربات‌های گوگل، بلافاصله تمام ریچ اسنیپت‌های یک وب‌سایت را ارائه نمی‌کنند بنابراین چند هفته طول می‌کشد تا عملاً اندازه‌گیری عملکرد شما انجام شود.

نتیجه گیری

ریچ اسنیپت، یکی از صدها استراتژی است که توسط سئو کاران در سراسر جهان استفاده می شود. ریچ اسنیپت ها ابزارهای بسیار موثری هستند و تنها چیزی که در استفاده از آن ها باید حواستان باشد، این است که برای آن ها را به طور منظم به روز رسانی کنید.

سوالات متداول

ریچ اسنیپت ها در سئو چیست؟

آنها شامل اطلاعات اضافی هستند که در توضیحات متا سایت قرار گرفته و به عنوان داده های ساختار یافته جهت نمایش متمایز در نتایج جستجو استفاده می شود

آیا ریچ اسنیپت ها به سئو کمک می کنند؟

آیا ریچ اسنیپت ها سئو را بهبود می بخشند؟ ریچ اسنیپت ها به طور مستقیم سئو را بهبود نمی بخشند. داشتن نشانه گذاری داده های ساختار یافته در یک صفحه به تنهایی شانس آن را برای رتبه بالاتر در نتایج جستجو افزایش نمی دهد. حداقل، این چیزی است که گوگل در مورد داده های ساخت یافته می گوید.

نمونه ای از اسنیپت چیست؟

تعریف یک قطعه قطعه کوچکی از چیزی است. هنگامی که شما فقط کمی اطلاعات را می شنوید، این نمونه ای از یک قطعه اطلاعات است.