پادکست صوتی

سئو فصلی

یک سری از محصولات، علاقمندی ها و موضوعات قابل توجه با توجه به فصول مختلف سال، تغییر می کنند. بدیهی است که برخی از محتواهایی که به موضوعات خاصی می پردازند، باید با توجه به فصل تغییر کنند. برای مثال اگر شما یک وب سایت تجارت الکترونیک مربوط به پوشاک دارید، باید محتوای خود را با توجه به فصول مختلف سال تغییر دهید و یا اگر وب سایت تفریحی گردشگری دارید، بدیهی است که باید محتواهای مربوط به جاذبه های گردشگری را با فصول سال منطبق سازید. به این نوع از محتوا که با تغییر فصول سال تغییر می کند، سئو فصلی یا Seasonal SEO می گویند.

سئو فصلی چیست؟

سئو فصلی روش بهینه سازی است که عملکرد و تجارت وب سایت شما تحت تأثیر رویدادهای سالانه قابل پیش بینی خارجی مانند کریسمس، عید و .. تغییر پیدا می نماید. سئو فصلی در واقع شاخه ای از سئو سنتی بوده که از همان استراتژی سئو استفاده می کند، اما در عوض، به فصول یا ایام خاص مختلف نگاه بیشتری دارد.

انواع سئو فصلی

دو نوع سئو سایت فصلی وجود دارد:

سئو مبتنی بر فصل

سئو مبتنی بر رویداد

سئو فصلی می تواند فقط بر فصول مختلف سال (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) تمرکز کند. اما سئو مبتنی بر رویداد، به مناسبت هایی می پردازد که در فصل هاصی رخ می دهد؛ برای مثال عید نوروز در بهار.

سئو فصلی یا محتوای همیشه سبز؟

همیشه در مورد اولویت بندی سئو فصلی و محتوای همیشه سبز بحث می شود ولی بهتر است بگوییم که هیچ گونه اولویت بندی وجود ندارد و شما باید با توجه به کسب و کار و وب سایت خود، انتخاب کنید که غالب محتوای شما را محتوای سبز تشکیل دهند یا محتواهایی مانند محتوای فصلی. اما اگر بخواهیم بسیار کلی به این سوال پاسخ دهیم، می توانیم بگوییم که بهتر است تلفیقی از هر دو نوع را در وب سایت خود داشته باشید. شما می تواید مواردی که همیشه در کسب و کار شما ثابت است را به عنوان محتوای همیشه سبز منتشر کنید و به علاوه می توانید از محتواهای فصلی نیز استفاده کنید. البته اگر وب سایت تجارت الکترونیک دارید، پیشنهاد ما این است که محتوای فصلی را در اولویت قرار دهید زیرا شما می خواهید محصولات خود را زمانی بازاریابی کنید که احتمال خرید آنها وجود دارد (به خصوص اگر محصولات شما یک کالای فصلی باشد) بنابراین در این شرایط، سئو فصلی را فراموش نکیند.

چگونه از موضوعات به روز در هر فصل مطلع شویم؟

برای آن که یک سئو فصلی خوب را پیاده سازی کنید، باید از موضوعات محبوب در آن فصل مطلع گردید. برای آگاهی از این موضوعات می توانید از خلاقیت خود استفاده کنید و همچنین ما نیز چندین راهکار به شما ارائه می دهیم:

تمامی رویدادهای مهم در فصل مورد نظر را از تقویم پیدا و یادداشت کنید. بهتر است که برخی از رویدادهای مهم از سال میلادی و قمری را نیز در نظر بگیرید. البته اگر وب سایت بین المللی دارید، قطعاً باید از تمامی تاریخ های مهم میلادی و قمری مطلع باشید اما در مورد وب سایت های داخلی، توجه به رویدادهای بسیار مهم میلادی و قمری کافی است. در قدم بعدی، باید مناسبت ها را اولویت بندی کنید. اولویت بندی شما باید بر اساس دو مورد باشد: 1) زمان رویداد 2) میزان اهمیت رویداد در کسب و کار شما.

جامعه ی مخاطبین خود را مشخص کنید، علایق آن ها را دسته بندی کنید و در نتیجه رویدادهای مناسب آن ها را پیدا کنید. برای درک بهتر، یک مثال می زنیم: تصور کنید که شما یک وب سایت ورزشی دارید که در سطح بین المللی فعالیت دارد. طبیعی است که شما باید المپیک زمستانه را به طور کامل پوشش دهید اما اگر یک وب سایت ورزشی داخلی دارید، توجه به تاریخ های لیگ برتر فوتبال ایران می تواند اولویت اول شما باشد.

از اطرافیان خود نظر سنحی کنید. توجه داشته باشید که علایق شما، لزوماً علایق همه مردم نیست. بنابراین با توجه به علاقمندی خودتان پیش نروید. البته Google Trends نیز به شما امکان می دهد که عبارت های مختلف را در طول زمان های مختلف مشاهده کنید و محبوبیت هر عبارت را در زمان خاص خود متوجه شوید.

رده ی سنی مخاطبان برای سئو فصلی بسیار مهم است. باید قبل از انتشار محتوا، به رده سنی مخاطبان خود توجه کنید. بدیهی است که رویداد های مورد علاقه ی یک کودک، برای مثال با یک فرد بزرگ سال فرق دارد!

از تصاویر فصلی غافل نشوید

تصاویر فصلی به وب سایت شما زیبایی و تخصص خاصی می بخشد. تصاویر بصری، برای سئو فصلی مهم هستند زیرا تداعی آن فصل را برای مخاطبان ایجاد می کند و باعث می شود آن ها بیشتر به وب سایت شما علاقمند شوند. به خاطر داشته باشد که تصاویر شما نباید قدیمی و از مد افتاده باشند! 2 تصویر به روز و جذاب، از 10 تصویر قدیمی و از مد افتاده بهتر است.

چه زمانی محتواهای فصلی را ارائه دهیم؟

این سوالی بسیار مهم است. شما باید محتواهای فصلی را در زمانی صحیح ارائه دهید وگرنه عملاً تاریخ گذشته می شود! به این مثال توجه کنید: زمانی که در فصل بهار هستیم، لباس های تابستانی را می توان از اواخر اردیبهشت ماه در فروشگاه های پوشاک مشاهده کرد. محتوا نیز بدین شکل است. شما محتوای فصلی و مناسبتی را باید زودتر از تاریخ وقوع آن منتشر سازید وگرنه عملاً برای شما کارایی نخواهد داشت. برای مثال اگر می خواهید اخبار جام جهانی را پوشش دهید، قسمت عمده ی کار شما، قبل از شروع جام جهانی است. شما باید قبل از این رقابت مهم، پیش بینی ها ... اخبار بازیکنان ... مربی ها و حواشی را پوشش دهید.

به طور کلی به خاطر داشته باشید که شما باید زودتر از فصل، به مسادل مربوط به آن بپردازید. شما باید همیشه، زودتر از روز مناسبت، برای آن آماده باشید تا بتوانید پاسخگوی نیازهای مخاطبان و مشتریان خود باشید.

سوالات متداول

مثال های سئو فصلی کدام هستند؟

به عنوان مثال، کسب و کارهایی که در زمینه گردشگری فعالیت دارند باید در هنگام تغییر فصول اقدام به انجام سئو فصلی کنند.

آیا سئو فصلی زیر شاخه سئو مدرن است؟

خیر، سئو فصلی در واقع یکی از زیر مجموعه های سئو سنتی به حساب می آید.

اولویت بندی باید با سئو فصلی باشد یا محتوای همیشه سبز؟

هیچ پاسخ دقیقی در رابطه با این موضوع وجود ندارد و باتوجه به نوع فعالیت باید تصمیم گیری کنید.