جستجوی معنایی چیست؟

از سال ۲۰۱۰ تاکنون، تغییرات بسیار زیادی در موتور جستجوی گوگل ایجاد شده است. در آن زمان اکثر وب سایت‌ها تلاش می‌کردند تا با کمک بک لینک دنبال کنندگان بیشتری به دست آورند. در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، تمرکز اکثر سئوکاران روی تعداد کلمات کلیدی بود. اما در سال ۲۰۲۱، تمرکز روی درک اهداف و رفتار کاربران بود.

همچنین معناشناسی اهمیت بیشتری نسبت به سایر مسائل پیدا کرد. به همین دلیل اصطلاحی با عنوان جستجوی معنایی ایجاد شد که به کاربران کمک کرد نتایج دقیق‌تری را در موتور جستجوی گوگل دریافت کنند. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره جستجوی معنای و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

جستجوی معنایی چیست؟

جستجوی معنایی چیست؟ قبل از هر چیزی باید اطلاعاتی در رابطه با مفهوم جستجوی معنایی به دست آورید. جستجوی معنایی فرایندی است که موتورهای جستجو برای درک هدف کاربران و درک معنی عبارت جستجو شده مورد استفاده قرار می‌دهند. با استفاده از جستجوی معنایی، کاربران می‌توانند نتایجی مطابق آنچه که در ذهن کاربران وجود دارد را در فهرست نتایج جستجو نمایش دهند. برای انجام این کار، موتورهای جستجوی گوگل از ربات‌های هوشمند برای درک معنی عبارت‌های جستجو شده استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات درک هدف کاربر، با استفاده از کلمات کلیدی یا نوع عبارت جستجو شده انجام می‌شود. ربات‌های هوشمند موتور جستجوی گوگل، می‌توانند کلمات را به تمامی زبان‌های دنیا ترجمه کنند و قادر به درک مفهوم کلمات باشند. جستجوی معنایی با استفاده از چند روش ساده انجام می‌شود. این روش‌ها شامل تطبیق مفهوم، مترادف‌ها، الگوریتم‌های زبان طبیعی و مواردی مانند این هستند. موتور جستجوی گوگل با استفاده از این روش‌ها، داده‌هایی که توسط کاربران وارد اینترنت می‌شود را شناسایی و درک می‌کنند.

بدون جستجوی معنایی، نتایج جستجو چندان مورد پسند کاربران نخواهد بود و ممکن است کاملاً از خواسته و هدف کاربران دور باشند. جستجوی معنایی نسبت به سالیان گذشته تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه فرایند جستجوی معنایی به شکل پیشرفته‌تری انجام می‌شود. یعنی ربات‌ها می‌توانند به طور کامل قصد و نیت جستجوگر را درک کنند. همچنین قادر خواهند بود بهترین پاسخ‌ها را از میان هزاران نتیجه در پایگاه داده استخراج کنند و نتایج کاملاً شخصی سازی شده را به کاربران نشان دهند.

چرا جستجوی معنایی برای موتورهای جستجو مهم است؟

یکی از سوالات مهمی که برای بسیاری از کاربران ایجاد می‌شود، این است که چرا جستجوی معنایی تا این اندازه برای موتورجستجوی گوگل مهم است؟ گوگل از همان ابتدا تصمیم گرفت خدمات خود را به شکلی بهینه سازی شده به کاربران عرضه کند. یعنی کاربران بتوانند با صرف زمان و زحمت کمتر، به نتایج دقیق‌تری برسند. این تصمیم گوگل توجیه بسیار مناسبی دارد. هرچقدر کاربران به نتایج دقیق‌تر و درست‌تری برسند، تعداد داده‌های ورودی بیشتر خواهد بود و هرزنامه‌ها کمتر خواهد شد.

در عین حال، کاربران تجربه بهتری از اینترنت خواهند داشت و از جستجو در اینترنت برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود راضی خواهند بود. در صورتی که موتورهای جستجو درک درستی از هدف کاربران نداشته باشند، گوگل تا این اندازه طرفدار نخواهد داشت. اطلاعاتی که وارد پایگاه داده گوگل می‌شوند، هر ساله دو برابر شده و حجم آن‌ها بیشتر می‌شود. کنترل و مدیریت این داده‌ها، صرفاً با کمک بهینه سازی موتورهای جستجو و الگوریتم‌های گوگل امکان پذیر است.

زمانی که کاربر یک عبارت کوتاه را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کند، باید به نتایج مختصر و دقیق برسد. اگر قرار باشد کاربر را در مقابل هزاران صفحه مختلف قرار دهیم تا از میان آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کند، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان خواهد برد تا در نهایت به انتخاب مناسبی برسد. به همین دلیل، جستجوی معنایی اهمیت بسیار زیادی برای موتور جستجوی گوگل دارد.

آیا جستجوی معنایی به گوگل کمک می کند؟

واقعیت این است که جستجوی معنایی به همان اندازه که به کاربران کمک کرده است، به گوگل نیز کمک می‌کند. جستجوی معنایی اهمیت بسیار زیادی هنگام رتبه بندی وب سایت دارد. موتور جستجوی گوگل، از خزنده‌های خود برای پیمایش در صفحات مختلف و بررسی محتوای آن‌ها استفاده می‌کند. خزنده‌های گوگل محتوای هر صفحه را به طور کامل از نظر مطابقت با قوانین و الگوریتم‌های سئو یا از نظر معنایی بررسی می‌کنند.

به این ترتیب، به راحتی متوجه خواهند شد صفحه مورد نظر در رابطه با چه چیزی صحبت می‌کند و منظور و محتوای اصلی آن چیست. در نهایت، صفحه مورد نظر را در میان سایر صفحات مشابه فهرست بندی کرده و سایت‌ها را رتبه بندی می‌کنند. علاوه براین، جستجوی معنایی باعث شده است تا کسی نتواند گوگل را دور بزند! در گذشته بسیاری از افراد تلاش می‌کردند تا با پر کردن محتوای وبلاگ از کلمات کلیدی و برخی روش‌های دیگر، وب‌سایت خود را به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل کنند.

اما امروزه موتور جستجوی گوگل، می‌تواند متوجه شود کدام صفحه از محتوای با کیفیتی برخوردار است و ابهامات یا سوالات کاربران را رفع می‌کند. موتور جستجوی گوگل، به صفحاتی که به رفع نیازها و سوالات کاربران فکر می‌کنند رتبه بیشتری تعلق می‌دهد. در مقابل، سایت‌هایی که صرفاً به ارتقا رتبه فکر می‌کنند و به دنبال کسب امتیاز هستند، در پایین فهرست نتایج جستجو قرار خواهند گرفت.

جستجو معنایی چگونه انجام می شود؟

برای انجام فرآیند جستجوی معنایی، برخی عوامل در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد جستجوی معنای چگونه با کمک چه عواملی انجام می‌شود.

هدف جستجوی کاربر

یکی از عوامل مهمی که هنگام انجام جستجوی معنایی مورد توجه قرار می‌گیرد، هدف جستجوی کاربر است. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود این است که موتور جستجوی گوگل چگونه از هدف کاربران آگاه می‌شود؟ موتور جستجوی گوگل برای آگاهی از هدف و نیت کاربران، به نوع عبارت جستجو شده توجه می‌کند. تمامی کلمات کلیدی هنگام جستجو مورد بررسی قرار می‌گیرند و سبک یا لحن عبارت نیز ارزیابی می‌شود.

به عنوان مثال، فرض کنید یک کاربر عبارت مورد نظر خود را به صورت یک جمله پرسشی در نوار جستجوی گوگل وارد می‌کند. کاربری دیگر، همان عبارت را به صورت یک جمله خبری در اینترنت جستجو می‌کند. این دو نفر نتایج متفاوتی دریافت خواهند کرد. زیرا نوع عبارت جستجو شده متفاوت است. موتور جستجوی گوگل، معتقد است اکثر کاربران قصد دارند چیزی را در گوگل بخرند، چیزی را پیدا کنند یا مطلبی را آموزش ببینند.

مطابق با همین مسئله، کاربران به چند دسته مختلف تقسیم شده و به هر گروه نتایج متفاوتی نشان داده خواهد شد. به عنوان مثال اگر یک کاربر عبارت «بازاریابی محتوا» را در نوار جستجوی گوگل سرچ کند، نتایجی درباره تعریف بازاریابی محتوا به کاربر نشان داده خواهد شد. اما اگر عبارت «چگونه بازاریابی محتوا را شروع کنم؟» در گوگل جستجو شود، نتایج کاملاً متفاوت خواهد بود. در این حالت، موتور جستجوی گوگل ویدیوهای آموزشی و مطالب مرتبط با نحوه شروع بازاریابی محتوا را به کاربر نشان می‌دهد.

معنای عبارت جستجو شده

یکی دیگر از عواملی که هنگام جستجوی معنایی مورد بررسی قرار می‌گیرد، معنای عبارت جستجو شده است. در این حالت، خزنده‌ها و ربات‌های گوگل از معناشناسی برای درک عبارت جستجو شده استفاده می‌کنند. یعنی ابتدا معنی تک تک کلمات جستجو شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس معنی چند کلمه در کنار یکدیگر ارزیابی می‌شود.‌ در نهایت ربات‌های هوشمند گوگل با کمک معنی کلمات و مترادف آن‌ها، معنای عبارت جستجو شده را درک می‌کنند.

همه این مسائل در کنار یکدیگر به موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند تا متوجه شود عبارت‌های جستجو شده صرف نظر از ترجمه تحت اللفظی، چه مفهومی دارند. زمانی که یک کاربر عبارت «لباس عروسی» را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کند، کلمات مرتبط با آن مثل «عروسی»، «کیک»، «رویا» و «عروس» مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نتیجه صفحه‌هایی که دارای این کلمات کلیدی هستند، به کاربر نشان داده می‌شوند.

اما زمانی که عبارت «لباس» در گوگل جستجو می‌شود، کلمات مرتبط با آن مثل «زیبا»، «طول تا زانو»، «اندازه» و مواردی مانند این ارزیابی می‌شود.سپس صفحاتی که دارای این کلمات کلیدی هستند، به کاربران نشان داده خواهند شد. به همین دلیل است که کاربران حرفه‌ای توصیه می‌کنند هنگام بهینه سازی محتوای داخل صفحه، از کلمات کلیدی مرتبط و فرعی استفاده کنید تا خزنده‌های گوگل به راحتی صفحه شما را در بالای فهرست نتایج جستجو ایندکس کنند.

استراتژی های سئو برای جستجوی معنایی

حالا که به طور کامل با مفهوم جستجوی معنایی و روش انجام آن آشنا شدید، بهتر است اطلاعاتی درباره استراتژی‌های سئو برای جستجو‌های معنایی بدست آورید. در ادامه برخی از این استراتژی‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

1. ارزش ارائه کنید

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ سئو که باید برای جستجوی معنایی مورد استفاده قرار دهید، این است که به کاربران ارزش ارائه کنید. مدیر عامل گوگل در رابطه با این مسئله بیان کرده است:«موتور جستجوی گوگل به دنبال وب‌سایت‌هایی است که گفت و گوی دو طرفه با کاربران داشته باشند و ارزش و اطلاعات مفیدی را به مردم ارائه کنند.» بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید تا وب سایت شما هنگام جستجوی معنایی در بالای فهرست جستجو قرار بگیرد، این است که در حوزه فعالیت خود متخصص شوید و مانند یک همراه قابل اعتماد در کنار کاربران باشید.

زمانی که کاربران از سایت شما رضایت کافی داشته باشند، به یک منبع معتبر تبدیل خواهید شد و گوگل در همه جستجوهای خود به شما اشاره خواهد کرد. برای انجام این کار باید از کلمات کلیدی فرعی متنوع استفاده کنید. تمامی سوالاتی که ممکن است به ذهن کاربران خطور کند را پیش‌بینی کرده و به عنوان کلمه کلیدی فرعی در محتوای وب سایت خود مورد استفاده قرار دهید.

2. به سوالات مشتری پاسخ دهید

یکی دیگر از استراتژی‌هایی که به وب سایت شما کمک می‌کند تا هنگام جستجوی معنایی در بالای فهرست نتایج جستجو نمایش داده شود، این است که به سوالات مشتریان پاسخ دهید. همانطور که گفته شد، باید تمام سوالاتی که ممکن است در ذهن کاربران ایجاد شود را پیش‌بینی کرده و به عنوان یک کلمه کلیدی در محتوای خود قرار دهید. اما سوال مهم این است که آیا محتوای شما می‌تواند به این سوالات پاسخ دهد. استفاده از کلمه کلیدی به این معنا نیست که حتما نرخ ترافیک ارگانیک سایت شما افزایش می‌یابد.

محتوای شما باید به تمامی سوالاتی که در ذهن کاربر ایجاد می‌شود پاسخ دهد. تنها در این صورت است که موتور جستجوی گوگل، هنگام جستجوی معنایی وب سایت شما را انتخاب خواهد کرد. گوگل به دنبال سایتی است که محتوای جامع داشته باشد و تمامی ابهامات کاربران را برطرف کند. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است به سوالات کاربران پاسخ داده و از کلید واژه‌هایی که دارای کلمات کلیدی مثل «چگونه»، «چرا» و «چیست» هستند استفاده کنید.

3. جملات را به وضوح و بر اساس پاسخ ساختار دهید

یکی دیگر از استراتژی‌های سئو که باید برای افزایش رتبه بندی هنگام جستجوی معنایی مورد توجه قرار دهید، این است که جملات را به طور کامل و به شکل ساده بیان کنید. محتوای شما در عین سادگی، باید معنا و مفهوم دقیقی داشته باشد. یکی از الگوریتم‌های گوگل یعنی الگوریتم مرغ مگس خوار، محتوای وب سایت شما را از نظر معنایی مورد بررسی قرار می‌دهد و آن را رتبه بندی می‌کند.

جملاتی که در محتوای سایت خود به کار می‌برید، باید ساده و متمرکز بر موضوع اصلی باشند. هر چقدر درک محتوا برای کاربران ساده‌تر شود و ربات‌های موتور جستجوی گوگل به راحتی اطلاعات سایت را تجزیه و تحلیل کنند، رتبه‌بندی بهتری به سایت شما تعلق خواهند داد‌.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره جستجوی معنایی صحبت شد. جستجوی معنایی به معنی تمامی اقدامات و فرایندهایی است که موتور جستجوی گوگل برای درک مفهوم و معنی عبارت جستجو شده توسط کاربر انجام می‌دهد. هدف موتور جستجوی گوگل، این است که صفحاتی کاملاً مرتبط با خواسته و نیت کاربران به آن‌ها نسان دهد. به همین دلیل از الگوریتم‌های مختلف برای درک کلمه‌ها یا عبارت‌های طولانی استفاده می‌کند. امروزه، گوگل نسبت به زمان گذشته بسیار هوشمند شده است و نتایج دقیق‌تری را به کاربران نشان می‌دهد.