پادکست صوتی

سئو 2023

سئو 2023 چیست؟ بیش از دو دهه از ایجاد اولین موتور جست و جو می گذرد و از آن زمان، سئو راه طولانی را طی کرده است. سئو با هر به روز رسانی الگوریتم ها و تغییر در سیاست های گوگل تکامل یافته است. سئوی امروزی بسیار متفاوت از چند سال پیش است و به مراتب پیشرفته تر گشته است؛ اما سوالی که پیش می آید این است که با این سرعت بالای ارتقا و پیشرفت تکنولوژی موتورهای جستجو و فضای وب، سئو در آینده چگونه خواهد بود؟ سئو یک چشم انداز همیشه در حال تغییر است و آنچه ممکن است در سال گذشته کار کند، ممکن است امسال کار نکند. به این ترتیب، به روز نگه داشتن آخرین روندها برای موفقیت بسیار مهم است اما به سختی می توان با آخرین روندها و تغییرات همراه بود و موفقیت در این زمینه نیازمند آگاهی بسیار، تلاش برای به روز نگه داشتن اطلاعات و مطالعه می باشد. پیش بینی برای دنیای تکنولوژی حتی برای چندین روز بعد نیز دشوار است و نمی توان به راحتی، آینده سئو را مورد بررسی قرار داد؛ اما چندین نکته وجود دارد که با توجه به گفته های مسئولین گوگل، تقاضای مردم و الگوریتم های تولید شده، متوجه آن گردیده ایم و می توان حضور این موارد را در سئو 2023 پیش بینی کرد. در ادامه، به برخی از این موارد پرداخته ایم.

سئو 2023 و جست و جوی صوتی

یکی از بزرگ ترین تحول های جست و جو را می توان استفاده از صدای انسان برای جست و جو در فضای وب دانست. به طور کلی، برقراری ارتباط انسان با هوش مصنوعی به وسیله ی صدا، یکی از شگفت انگیز ترین دستاوردها بوده است که فقط بخش کوچکی از آن را اکنون در اختیار داریم. به مرور، این تکنولوژی به مراتب پیشرفته تر از قبل خواهد شد و شاهد استفاده از آن نه تنها در فضای وب، بلکه در بسیاری از فناوری های روزمره خواهیم بود. بنابراین کاملاً بدیهی است که اگر به دنبال ارتقای وب سایت خود هستید و اگر می خواهید برای آینده ی سئو برنامه ریزی کنید، باید روی امکانات مربوط به جست و جوی صوتی زمان بگذارید.

سئو 2023 و جست و جو با موبایل

دیگر لازم نیست از استفاده ی بسیار زیاد موبایل و جایگزین شدن آن (در بسیاری از جنبه ها) به جای صفحه نمایش های بزرگ سخن بگوییم زیرا همگان بر این مسئله آگاه هستند؛ اما چیزی که هنوز نیاز به توضیح دارد، افزایش قابلیت های موبایل برای وب گردی است. قابلیت های موجود در تلفن های همراه به قدری رو به افزایش است که شما نیز باید خود را با آن همگام کنید. در مطالب قدیمی تر، بیان داشتیم که وب سایت شما باید با صفحه نمایش های بزرگ بهینه باشد و با موبایل نیز بهینه سازی شده باشد. اما اکنون می گوییم که وب سایت شما در وهله ی اول باید با موبایل بهینه سازی شده باشد. شما باید به بررسی امکانات موجود در تلفن های همراه بپردازید، رابطه ی این امکانات با سئو و فضای وب را مورد بررسی قرار دهید و بررسی کنید که چگونه می توانید وب سایت خود و به طور کلی سئوی خود را همگام با امکانات جدید تلفن های همراه سازید.

نکته ی بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که اکنون دیگر فقط چند اپلیکیشن ساده نیستند که با فضای وب در ارتباط باشند. برای مثال، در مطالب قدیمی تر، زمانی که به بررسی سئو موبایل می پرداختیم، از اپلیکیشن هایی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر، پینترست و غیره سخن می گفتیم اما اکنون دیگر این گونه نیست. اکنون، تمامی برنامه های موجود در یک تلفن همراه با فضای وب در ارتباط هستند و شما باید برای تمامی آن ها در آینده برنامه ریزی کنید.

سئو 2023 و درک هدف کاربران

امروزه دیگر دوره ی آن گذشته است که وب سایت های محدودی وجود داشته باشد و کاربران مجبور باشند یکی از آن ها را برای کسب اطلاعات و خدمات انتخاب کنند. امروزه، کاربران پادشاهان فضای وب هستند و تمامی موارد موجود نیز باید به دلخواه آنان باشد. برای مثال، یکی از ترفندهای قدیمی محتوا نویسی این بود که پاسخ را در انتهای متن قرار می دادند تا کاربران مجبور شوند تمامی مطلب را بخوانند و تمامی تبلیغات و موارد موجود در وب سایت را نیز ببینند. امروزه اگر کسی از این ترفند استفاده کند، به احتمال قوی دارای نرخ فرار بالایی خواهد شد؛ زیرا امروزه دیگر کاربران منتظر شما نمی مانند و به راحتی صفحه ی شما را ترک کرده و از وب سایت های دیگری که به سرعت پاسخ را به آن ها می دهند استفاده می کنند. بنابراین فراموش نکنید که باید با کاربارن خود پیش بروید و نکاتی که در ادامه مطرح می کنیم را نیز مدنظر قرار دهید:

  • هدف کاربران را درک کنید و همیشه به یاد داشته باشید که کاربر، برای دریافت پاسخ به وب سایت شما می آید و اگر پاسخ خود را نگیرد و یا دیر بگیرد، قطعاً وب سایت شما را ترک خواهد کرد و ممکن است دیگر باز نگردد.
  • تجربه ی کاربری وب سایت خود را تقویت کنید و از این طریق، مخاطبان بسیاری را کسب کنید.
  • اگر فروشگاه اینترنتی دارید، به مراتب بیشتر از وب سایت های دیگر باید کاربر محور عمل کنید.
  • اگر وب سایت خبری و یا فروشگاه اینترنتی دارید، به یاد داشته باشید که ناوبری بسیار مهم است. البته ناوبری برای تمامی وب سایت ها اهمیت بسیاری دارد اما در این دو وب سایت ذکر شده، از اهمیت بالاتری برخوردار است.
  • به طور کلی هر وب سایتی که خدمات مهم تری به مخاطبان ارائه می کند، باید کاربر پسند تر باشد.

سئو 2023 و سهولت دسترسی

شاید بتوان گفت یکی از علت هایی که به دنبال پیشرفت در فناوری ها هستیم، افزایش سرعت و سهولت است. سهولت، امری بسیار مهم است و کاربران امروزی به مراتب بیشتر از قبل به سادگی انجام کارها عادت کرده اند. هرچه فرایندهای مورد استفاده ی شما پیچیدهتر باشد، مخاطبان بیشتری را از دست می دهید. برای مثال، اگر مخاطب جذب فروشگاه اینترنتی شما شود و تا مرحله ی خرید نیز پیش برود، ممکن است با یک پیغام "ابتدا باید عضو وب سایت شوید" تمامی مراحل را رها کرده و از وب سایت شما برود. و یا حتی ممکن است وارد مرحله ی ثبت نام نیز بشود اما زمانی که با پیغام "وارد کردن ایمیل ضروری است" مواجه شود، وب سایت شما را ترک کرده و خریدی انجام ندهد و هیچ زمانی نیز باز نگردد. (مگر این که برند و فروشگاه اینترنتی شما بسیار مطرح و مشهور باشد). بنابراین شما باید هر آن چه را که از کاربران می خواهید، به نحوی بگویید که به آن ها اصطلاحاً سخت نگذرد و وب سایت شما را راها نکنند.

سوالات متداول

آیا سئو در 5 سال آینده وجود خواهد داشت؟

سئو در طول پنج سال آینده هرگز حذف نخواهد شد زیرا شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو به احتمال زیاد ادغام می شوند. فیس بوک در حال حاضر این کار را آغاز کرده است و به طور متوسط هر روز بیش از 1.5 میلیارد جستجو انجام می دهد. توییتر و گوگل نیز در برخی پرژوه های با یکدیگر شریک شده اند.

بهترین استراتژی های سئو در سال 2023 چیست؟

Core Web Vitals سایت خود را بررسی کنید و روی بهبود آن سرمایه گذاری نمایید. روی کلیدی واژه های طولانی می بایست بیشتر تمرکز داشته باشید. همچنین به این 4 نکته سئو در سال 2023 می بایست بیشتر توجه داشته باشید.

آیا سئو ثابت است؟

خیر. سئو همواره درحال بروزرسانی و تکامل است.

جستجوی صوتی در فضای وب چیست؟

یکی از جدیدترین فناوری های حوزه وب، جستجوی صوتی است. این قابلیت به زودی بهینه سازی و پیشرفته خواهد شد و بسیار کارآمد است.

اصلی ترین قابلیتی که سئو برای آن تلاش می کند چیست؟

سهولت دسترسی و افزایش سرعت جزو کارهای اصلی سئو هستند.