سئو 2024

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هر کسب و کاری، دریافت گزارش و ردیابی سئو است. این مسئله به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سئوکاران مبتدی تبدیل شده است. تمامی اقداماتی که برای بهینه‌سازی سئو سایت انجام می‌دهید، در قالب گزارش در اختیار شما قرار می‌گیرند که باید به صورت دقیق تجزیه و تحلیل شوند.

برخی از داده‌ها ممکن است برای سئوکاران مبتدی اهمیت بسیار زیادی داشته باشند، اما برای متخصصان سئو حرفه‌ای بی‌اهمیت باشند. همچنین برخی گزارش‌ها، اطلاعات کافی در مورد میزان رشد یا تغییرات سایت ارائه نمی‌دهند. این گزارش‌ها باید نشان دهنده یک داستان باشند. این داستان همان استراتژی شما است که برای بهینه‌سازی سایت اجرا می‌شود.

اگر داده‌های مناسبی نداشته باشید، در نهایت گیج و سردرگم خواهید شد. قبل از گزارش دهی و ردیابی داده‌های سئو، باید تمامی اطلاعات و داده‌ها را به خوبی جمع آوری کنید. همچنین نیاز به ابزارهای مناسب دارید. در ادامه قصد داریم درباره سئو ۲۰۲۴ برای شما توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از وبسایت تخصصی سئوکار با ما همراه باشید.

ابزارهای گزارش و ردیابی SEO

قبل از هر چیزی، باید با ابزارهای گزارش دهی و ردیابی سئو آشنا شوید. اکثر سئوکاران، ترکیبی از ابزارهای مختلف را برای جمع آوری اطلاعات ردیابی و گزارش داده‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. چند مورد از بهترین ابزارها شامل موارد زیر هستند:

  • کنسول جستجوی گوگل
  • تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
  • ابزار گوگل آنالیتیکس
  • ابزارهای وب مستر بینگ
  • جستجوی داخلی

همچنین می‌توانید از ابزارهای دیگر برای ردیابی کلمات کلیدی، بررسی نرخ تبدیل، نرخ کلیک و سایر پارامترهای سایت استفاده کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که برخی ابزارها پولی و برخی دیگر رایگان هستند. علاوه بر این، بعضی از ابزارها دارای محدودیت‌هایی می‌باشند. به عنوان مثال، مدت زمان ذخیره سازی داده‌ها در کنسول جستجوی گوگل فقط ۱۶ ماه است. بنابراین اگر قصد دارید داده‌های گذشته را حفظ کنید، باید ابزارهای دیگری را مورد استفاده قرار دهید.

رایج‌ترین ابزارها شامل موارد زیر هستند:

  • اچرف Ahrefs
  • سمروش Semrush
  • ابزار Moz

تاثیر هوش مصنوعی بر تجزیه و تحلیل داده ها در 2024

اخیراً هوش مصنوعی محبوبیت بسیار زیادی بین سئوکاران پیدا کرده است. ابزارهای هوش مصنوعی، به شما کمک می‌کنند تا گزارشات دقیق‌تر و بهتری دریافت کنید. در حال حاضر، استفاده از این ابزارها به یک موضوع الزامی تبدیل شده است. در زمان گذشته، بسیاری سئوکاران فرایند بهینه‌سازی سایت را به صورت دستی انجام می‌دادند.

اما هم اکنون نیازی به انجام این کار نیست. می‌توانید درخواست خود را برای هوش مصنوعی مطرح کنید. این ابزارها به سرعت به درخواست شما پاسخ می‌دهند و به بهینه‌سازی سایت کمک خواهند کرد. بهترین ابزار برای انجام این کار، ChatGPT)) است. در ادامه، درباره نحوه استفاده از این ابزار برای بهینه‌سازی سایت توضیح می‌دهیم.

یک Regex برای فیلتر پرس و جو ایجاد کنید

یک regex)) سفارشی در فیلتر Query GSC)) خود ایجاد کنید. برای انجام این کار، ابتدا باید وارد نرم‌افزار شوید. سپس این دستور را کنید: «یک عبارت منظم برای فهرست کردن کلمات کلیدی شامل نحوه فهرست کردن و زمان مناسب آن در کنسول جستجوی گوگل ایجاد کن.» بعد از وارد کردن این دستور، می‌توانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را اضافه کنید. این کلمات کلیدی، به ابزار کمک می‌کنند تا اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شما قرار دهد. گزارشات نهایی به صورت نمودار در اختیار شما قرار می‌گیرند. می‌توانید از این نمودارها برای ارائه گزارشات بهتر و تحلیل دقیق‌تر عملکرد سایت استفاده کنید.

یک Regex سفارشی؛ فیلتر پرس و جو GSC

برای انجام این کار، باید به صورت همزمان از گوگل آنالیتیکس و چت جی بی تی استفاده کنید. در حال حاضر می‌توانید با کمک افزونه‌های پولی، این دو ابزار را به یکدیگر متصل کنید. بعد از اینکه هر دو ابزار به یکدیگر متصل شدند، طی مدت زمان چند ثانیه به داده‌ها و گزارشات مورد نظر خود دسترسی پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال می‌توانید دستور مورد نظر خود را به صورت زیر تایپ کنید:

  • «تعداد بازدیدکنندگان سایت من از هر کشور در ماه گذشته را فهرست‌بندی کن»
  • «میزان رشد کاربران از هر کشور در شش ماه گذشته را به صورت نمودار نشان بده»
  • «جدولی ایجاد کن که میزان رشد صفحه را در شش ماه گذشته نشان دهد«

می‌توانید داده‌های خود را با سایر ابزارهای گوگل مثل گوگل ادزیا تبلیغات اینستاگرام، فیس‌بوک و مواردی مانند این ترکیب کنید.

نحوه ردیابی پارامترهای سئو

با کمک چند ابزار ساده تجزیه و تحلیل، می‌توانید پارامترهای سئو را ردیابی کنید و داده‌های دقیق به دست آورید. این ابزارها اطلاعات دقیقی درباره میزان ترافیک ارگانیک سایت یا میزان درآمد سایت در یک بازه زمانی مشخص در اختیار شما قرار می‌دهند. این اطلاعات به شما نشان می‌دهند که آن بازه زمانی چقدر پیشرفت کرده‌اید. برخی از مواردی که برای ردیابی توصیه می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • بروز رسانی‌های اصلی الگوریتم موتورهای جستجو
  • رتبه بندی کلمات کلیدی
  • ترافیک صفحه
  • تغییرات و بروز رسانی سایت

البته توجه داشته باشید که پیگیری بروز رسانی‌های الگوریتم‌های گوگل، نشان دهنده کیفیت و پیشرفت کار شما نیست. اما بر ادامه روند کار شما تاثیرگذار است. برخی از مهم‌ترین روش‌های ردیابی پارامترهای سئو جهت دریافت گزارشات بهتر و دقیق‌تر شامل موارد زیر هستند:

1.جداسازی نام تجاری از کلمات کلیدی غیر مرتبط

برخی کلمات کلیدی برای پیشرفت کار شما الزامی هستند و باید در محتوا استفاده شوند. ولی مهم‌ترین کلمه کلیدی، نام تجاری شما است. حالا که قصد دارید پارامترهای سئو را ردیابی کنید، باید تمرکز زیادی روی جداسازی نام تجاری از سایر کلمات کلیدی غیر مرتبط داشته باشید. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، نام تجاری کسب و کار شما در آینده به یک کلمه کلیدی مستقل تبدیل خواهد شد.

فرض کنید محتوای سایت شما شامل صدها کلمه کلیدی مختلف است. این کلمات کلیدی هیچ کدام ارزشی برای کاربران ندارند. بنابراین بهتر است از انتشار آن‌ها خودداری کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که کلمات کلیدی خود را به دو دسته مختلف تقسیم کنید. دسته اول کلمات کلیدی شامل نام تجاری و دسته دوم کلمات کلیدی بدون نام تجاری هستند.

کلمات کلیدی شامل نام تجاری، کلماتی هستند که حاوی نام شرکت یا محصولات شما می‌باشند. به عنوان مثال اکثر افراد با برند نایک آشنایی دارند. برخی از کلمات کلیدی مرتبط با برند نایک، شامل «کفش‌های مناسب دویدن نایک» یا «کفش‌های نایک» هستند. بنابراین کلمات کلیدی شما باید به این صورت باشند تا بازخورد بیشتری دریافت کنید.

2.گزارشات درآمدی را جدی بگیرید

درآمد چیزی است که باعث پیشرفت کسب و کار شما می‌شود و اشتیاق شما را برای ارائه خدمات بهتر به کاربران افزایش می‌دهد. بنابراین حتماً باید هنگام ردیابی سئو و گزارش دهی مورد بررسی قرار گیرد. سوال مهم این است که چگونه گزارشات درآمدی را دریافت کنیم؟ در ادامه برخی از رایج‌ترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

3.مقایسه دوره به دوره

یکی از بهترین روش‌ها، مقایسه دوره به دوره است. گزارشات درآمدی باید قابل مقایسه باشند و میزان رشد کسب و کار شما را در یک بازه زمانی مشخص نشان دهند. به عنوان مثال بیشتر درآمد شرکت‌ها در روزهای برگزاری کمپین مثل جمعه سیاه و مواردی مانند این است. اگر درآمد سالانه یک کسب و کار را به صورت نمودار نشان دهیم، نقطه اوج نمودار مربوط به روزهای برگزاری همین کمپین‌ها است. بنابراین باید درآمد کسب و کار خود را در دوره‌های مختلف مقایسه کنید.

به عنوان مثال می‌توانید دوره‌های زیر را انتخاب کنید:

  • رشد هفتگی
  • رشد ماهانه
  • رشد سه ماهه
  • رشد سالانه
  • رشد فصلی

تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، باید ببینید چگونه کسب و کار شما در تخفیف جمعه سیاه درآمد بیشتری به دست آورده است. باید تمام استراتژی‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا بهترین تکنیک برای افزایش درآمد کسب و کار مشخص شود.

4.بررسی میزان فروش

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای دریافت گزارشات دقیق‌تر درباره درآمد کسب و کار، بررسی میزان فروش است. اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی میزان فروش در یک بازه زمانی مشخص است. در مرحله بعد، باید کلمات کلیدی مرتبط با فروش را جمع آوری کنید. سپس تاثیر این کلمات کلیدی بر افزایش فروش سایت را ارزیابی کنید. به عنوان مثال اگر یک کلمه کلیدی باعث ارتقا رتبه از صفحه ۱۹ به صفحه دوم فهرست نتایج جستجوی گوگل شده است، به احتمال زیاد تاثیر بسیار زیادی بر افزایش درآمد و فروش کسب و کار شما دارد.

5.تجزیه و تحلیل، پیش بینی و یادگیری درباره هوش مصنوعی

یکی دیگر از مهم‌ترین روشهای ردیابی پارامترهای سئو، تجزیه و تحلیل و کسب اطلاعات درباره هوش مصنوعی است. یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، تاثیر بسیار زیادی بر پیشرفت سایت شما دارد. بنابراین باید مورد توجه همه کسب و کارهای آنلاین قرار بگیرد. با استفاده از این ابزارها، متوجه خواهید شد کدام کلمات کلیدی دارای نرخ کلیک بالاتری هستند.

تجزیه و تحلیل داده‌های هوش مصنوعی، به شما کمک می‌کند تا صفحات با کیفیت را شناسایی کنید. یعنی متوجه خواهید شد کدام صفحات سایت شما در بازه زمانی چند ماهه ارتقا پیدا کرده‌اند و بر بهبود رتبه‌بندی کسب و کار شما موثر هستند. همچنین متوجه خواهید شد کدام کلمات کلیدی ترافیک کمتری داشتند.

6.ارائه داده های صحیح

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، ارائه داده‌های صحیح است. تمامی کارشناسان سئو، در نهایت باید داده‌ها و اطلاعات جمع آوری شده را در اختیار سایر افراد مثل مالک کسب و کار و مواردی مانند این قرار دهند. داده‌های شما باید معنادار و دسته‌بندی شده باشند. در غیر این صورت، جذابیتی برای سایر افراد نخواهند داشت. گزارشات سئو باید به شکلی ردیابی شوند که حتی برای سایر سئوکاران قابل درک باشند.

به عنوان مثال، ممکن است گزارش شما شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات فنی سئو
  • افزایش 10 درصدی ترافیک ارگانیک
  • سرعت سایت بیشتر
  • ترافیک بیشتر

تیم‌های بازاریابی و سایر افرادی که گزارشات شما را ملاحظه می‌کنند، قطعاً از این داده‌ها قدردانی خواهند کرد. اما ممکن است از نظر یک مدیر اجرایی یا متخصص با تجربه، داده‌های شما کارایی چندانی نداشته باشند. همچنین ممکن است فردی کنجکاو شود که افزایش ۱۰ درصدی ترافیک سایت چگونه منجر به افزایش درآمد صفحه شده است. بنابراین گزارشات شما باید حاوی اطلاعات دقیقی باشند و به تمامی سوالات پاسخ دهند.

7.داشتن چشم انداز بلند مدت

شما باید چشم انداز بلند مدت داشته باشید. زیرا تمامی داده‌ها و گزارشات شما ذخیره می‌شوند. این گزارش‌ها ممکن است در یک یا دو سال آینده مجدداً مورد بررسی قرار گیرند یا بیانگر داستان رشد کسب و کار شما باشند. بنابراین بهتر است تمامی داده‌ها را ذخیره کنید و اهمیت بسیار زیادی برای آن‌ها قائل باشید. اکثر ابزارهای سئو دارای قابلیت پشتیبان‌گیری هستند. می‌توانید از این قابلیت برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنید.

ویژگی‌ های یک گزارش سئو خوب و جامع

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک گزارش سئو خوب و جامع، شامل موارد زیر هستند:

  • 1. یک گزارش سئو باید از نظر ظاهری جذابیت بالایی داشته باشد. با توجه به اینکه داده‌های سئو به تنهایی بسیار پیچیده هستند، ممکن است درک آن‌ها برای همه افراد مثل مالک کسب و کار یا افرادی که اطلاعات چندانی درباره سئو ندارند؛ راحت نباشد. بنابراین بهتر است مفاهیم را ساده کنید.
  • 2. هنگام نوشتن گزارشات از لوگوی کسب و کار استفاده کنید. این کار منجر به افزایش اعتبار کسب و کار می‌شود.
  • 3. گزارش باید به شکل روان و ساده نوشته شود. همچنین باید به راحتی در دسترس باشد. بنابراین بهتر است یک نسخه پی دی افو یک نسخه چاپی تهیه کنید.

سخن پایانی

گزارشات سئو2024 اهمیت بسیار زیادی دارند و باید به درستی تهیه شوند. ردیابی پارامترهای سئو نشان دهنده عملکرد کسب و کار در یک بازه زمانی خاص است. بنابراین بر پیشرفت کسب و کار تاثیر می‌گذارد. اگرچه ممکن است این اطلاعات از نظر شما اهمیت چندانی نداشته باشند. اما برای مدیر یا مالک کسب و کار بسیار حائز اهمیت خواهند بود.

بنابراین باید گزارشات را به شکل دقیق و جزئی تهیه کنید. باید اطلاعات کافی درباره میزان رشد کسب و کار، تغییرات و رخدادهای قابل توجه سایت ارائه دهید. حتماً از ابزارهای مناسب مثل ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنید تا نتایج دقیق‌تر و بهتر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه بهینه‌سازی سایت، می‌توانید سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.