آنالیز رقبا در سئو

آنالیز رقبا در سئو ، تجزیه و تحلیل استراتژی های سئوی است که رقبای شما برای رتبه بالاتر در SERP از آن ها استفاده می کنند. این شامل رمزگشایی لینک ها، محتوا، تکنیک های سئوی درون صفحه و تاکتیک های دیگر می شود. این روش به کشف فرصت های منحصر به فرد بهینه سازی سئو کمک می کند که ممکن است قبلاً آن ها را لمس نکرده باشید.

هر چند وقت یکبار باید آنالیز رقبا در سئو را انجام دهید؟

آنالیز رقبا در سئو اغلب می تواند به دلیل تلاش های زیادی که برای آن انجام می شود بسیار زیاد باشد. این یک کار یک روزه نیست و نیاز به زمان برای تجزیه و تحلیل و ارائه یک استراتژی مناسب دارد. به منظور صرفه جویی در زمان و تلاش، انجام تجزیه و تحلیل را به صورت فصلی توصیه می کنیم. شما می توانید یک چارچوب زمانی را رعایت کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. البته مطالعه ای از Databox بیان می کند که آژانس ها و کارشناس سئو انجام تجزیه و تحلیل رقبا را به صورت ماهانه یا فصلی ترجیح می دهند.

چرا آنالیز رقبا در سئو مهم است؟

آنالیز رقبا در سئو به شما کمک می کند تا نگاه عمیق تری به صنعت خود داشته باشید و شکاف های موجود در صنعت را که می توانید پر کنید، مشخص کنید. شما می توانید تعیین کنید که رقبای شما کجا ایستاده اند، آن را با جایگاه خود مقایسه کنید و از اطلاعات جمع آوری شده برای هدایت کسب و کار خود استفاده کنید. کسب و کار شما حتی ممکن است در 5 نتیجه برتر در نتایج جستجو برای مرتبط ترین کلمات کلیدی در دامنه شما رتبه بندی شود. با این حال، همیشه وب سایتی وجود خواهد داشت که سعی می کند با استفاده از نقاط ضعف وب سایت شما، رتبه خود را ارتقا دهد و جایگاه شما را تصاحب کند.

هنگامی که به نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقبا فکر می کنید، تعیین تکیه گاه دقیقی که به دنبال آن هستید بسیار مهم است. آنالیز رقبا در سئو می تواند برای اهداف بسیاری استفاده شود، مانند تهیه یک نقشه راه برای تعیین اینکه رقبای شما چه کاری را بهتر از شما انجام می دهند. شاید آن ها در قسمت هایی برجسته هستند یا جامعه بهتری دارند. این موارد تنها از طریق تجزیه و تحلیل جامع از رقبای شما قابل تعیین است.

راه هایی برای یافتن رقبای سئو خود

برای شروع آنالیز رقبا در سئو، ابتدا باید بدانیم رقبای واقعی ما چه کسانی هستند. شما به احتمال زیاد از قبل می دانید که رقبای شما در این صنعت در بازاریابی سنتی چه کسانی هستند. با این حال، وقتی صحبت از سئو به میان می آید، این احتمال وجود دارد که رقبای شما یکسان نباشند. در اینجا نحوه یافتن رقبای سئو واقعی خود را آورده ایم:

ابزار برای آنالیز رقبا در سئو

Google SERP بهترین گزینه برای یافتن رقبای سئو است. ابتدا کلمات کلیدی را که می خواهید رتبه بندی کنید مشخص کنید. حالا این کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید. وب سایت هایی که در صفحه اول موتور جستجو رتبه بندی می کنند رقبای شما هستند. ممکن است متوجه شوید که برخی از رقبای تکراری برای اکثر سوالات شما رتبه بندی می کنند. این ها مواردی هستند که باید مراقب آن ها باشید. لیستی از این 5 تا 10 رقیب را با توجه به اولویت خود ایجاد کنید.

در کنار Google SERP که یک فرایند دستی است، می توانید از ابزارهای تخصصی سئو نیز برای یافتن رقبای خود استفاده کنید. Ahrefs و SEMRush، هر دو ابزارهای معروفی هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

رقبای واقعی شما چه کسانی هستند؟

کسب و کار شما باید این احتمال را در نظر بگیرد که کسب و کارهای کوچکتر ممکن است بزرگترین رقبای شما باشند. نکته اصلی در اینجا این است که در حین انجام آنالیز رقبا در سئو، هیچ کسب و کاری را که در صنعت شما تأثیر می گذارد نادیده نگیرید. تحقیق کلمات کلیدی یکی از ابزارهای کلیدی در اینجا است که به شما در شناسایی رقبای واقعی کمک می کند. اغلب، شرکت های بزرگ برای کلمات کلیدی مبالغ بسیاری خرج می کنند و رقبای واقعی محسوب می شوند. با این حال، شرکت های کوچک تر ممکن است با استفاده از کلمات کلیدی دم بلند، هوشمندانه بر بخش ها تسلط داشته باشند.

شما همچنین باید تعیین کنید که با کدام وب سایت ها رقابت نکنید! اگر وب سایت شما در رتبه سوم SERP برای کلیدواژه ی مورد نظر شما قرار دارد و تنها دو صفحه بالای شما، وب سایت هایی مانند پینترست و ویکی‌پدیا هستند، ممکن است سرمایه گذاری منابع و زمان برای بالاتر بردن رتبه آن ایده خوبی نباشد. در عوض، فقط به دنبال کلمات کلیدی باشید که رقبای مصمم شما واقعاً در آن ها از شما برتری دارند، که ممکن است برای شما هزینه ترافیک در وب سایت شما داشته باشد.

نکات مهم در آنالیز رقبا در سئو

ما چند تکنیک مهم تجزیه و تحلیل رقبا را برای کمک به تقویت نتایج بهینه سازی موتور جستجو گردآوری کرده ایم:

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی

این تکنیکی است که شامل مطالعه کلمات کلیدی است که رقبای شما برای آن ها رتبه بندی می کنند. ایده اصلی در اینجا این است که به دنبال کلمات کلیدی باشید که رقبای شما برای آن ها رتبه بندی می کنند، اما شما برای آن ها رتبه بندی نگرده اید و محتوایی تنظیم نکرده اید. فهرستی از چنین کلمات کلیدی تهیه کنید و استراتژی سئو خود را با تمرکز بر این کلمات کلیدی هماهنگ کنید. برای انجام این فعالیت می توانید از ابزاری مانند SEMRush استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل شکاف محتوا

این تکنیکی است که شامل مطالعه انواع مختلف محتوایی است که رقبای شما تولید می کنند. این به شما بینشی در مورد نحوه تهیه استراتژی محتوای خود می دهد. در اینجا چند چیز وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

تعداد کلمه محتوا

می توانید از ابزاری مانند Screaming Frog برای یافتن تعداد کلمات صفحات رقبای خود استفاده کنید. در سئو، محتوا پادشاه است و اغلب محتوای طولانی بهترین عملکرد را دارد. تعداد کلمات محتوایی که رقبای شما آپلود می کنند را به دقت زیر نظر داشته باشید. هدف شما باید نوشتن محتوایی باشد که برابر یا بیشتر از تعداد کلمات رقبای شما باشد.

منحصر به فرد بودن محتوا

برای یافتن موضوعات تولید محتوا خود می توانید از رقبای خود ایده بگیرید، اما باید محتوای با کیفیت اصلی تولید کنید و آن را کپی نکنید! محتوای کپی می تواند به شما و برندتان لطمه وارد کند.

سایر اشکال محتوا

بررسی کنید که آیا رقبای شما از انواع دیگر تولید محتوا مانند اینفوگرافیک، عکس یا ویدیو استفاده می کنند یا خیر. وقتی صاحبان سایت برای ارائه یک تجربه کاربری خوب تلاش می کنند، مورد پسند گوگل واقع می شوند. اگر رقبای شما از این اشکال مختلف محتوا برای دستیابی به رتبه بندی خوب استفاده می کنند، وقت آن است که شما نیز خود را ارتقا دهید.

محتوای مبتنی بر پاسخ

ممکن است برخی از رقیب های شما، در اسنیپت های برجسته ظاهر شوند. محتوای رقبای خود را از نزدیک تجزیه و تحلیل کنید و بررسی کنید که آیا آن ها از پرس و جوهای مبتنی بر سؤال (پاسخ به سؤالات در مورد محتوا) استفاده می کنند یا نه. محتوای مبتنی بر پاسخ به شما کمک می‌کند از رقبای خود برتری داشته باشید تا در قطعه های ویژه ظاهر شوید. همچنین برای سئوی جستجو صوتی شما نیز خوب است.

تجزیه و تحلیل شکاف بک لینک

این تکنیک شامل مطالعه بک لینک های رقبا برای تعیین میزان قوی بودن پروفایل بک لینک آن ها است. تجزیه و تحلیل بک لینک، همچنین به عنوان تجزیه و تحلیل شکاف لینک شناخته می شود، یک تکنیک تجزیه و تحلیل رقبای اساسی است. اگر رقبای شما پروفایل بک لینکی با کیفیت بالا دارند، کسب رتبه بالاتر از آن ها ممکن است دشوار باشد.

سوالات متداول

آنالیز رقبا در کدام دسته بندی سئو قرار می گیرد؟

در واقع اینکار به عنوان تجزیه و تحلیل استراتژی های سئو قرار می گیرد.

آنالیز رقبا در کدام زمان بهتر است؟

زمان خاصی برای تحلیل استراتژی رقبا وجود ندارد؛ اما بسیاری از کارشناسان سئو آنالیز فصلی و یا ماهانه را ترجیح می دهند.

در چه زمانی رقابت با وبسایت حریف سخت است؟

زمان هایی که رقیب شما دارای پروفایل بک لینکی معتبر است، رقابت نیز سخت تر خواهد شد.