بودجه سئو

برندهای بزرگ در سئو موفق عمل می کنند. می دانید چرا؟ چون پول زیادی دارند. بودجه ی زیادی را برای سئو و بازاریابی محتوا و لینک سازی خرج می کنند و کسب و کارهای کوچک و متوسط توان رقابت با آن ها را ندارند. متخصصین قدرتمندی دارند که دستمزدهای زیادی برای بهینه سازی سئو می گیرند و یا با آژانس های دیجیتال مارکتینگ حرفه ای همکاری دارند.

اما هنر یک کسب و کار کوچک بسیار ارزشمندتر است. چرا که باید با یک بودجه ی کم و نیروی کاری کمتر با این برندهای بزرگ و غول پیکر رقابت کنند. اگر شما هم بودجه ی زیادی برای سئو ندارید. با این مراحل یک استراتژی سئو با بودجه ی کم برای کسب و کارتان بسازید.

1. ببینید چقدر بودجه دارید و چرا کم است؟

بودجه فقط به معنای پول نیست. اینکه شما وقت کافی ندارید و یا نیروی کاری لازم را ندارید به معنای کمبود بودجه است. به طور کلی کمبود بودجه در یک کمپانی شامل موارد زیر است:

  • کمبود زمان: سئو یک فعالیت پایا و منظم و مداوم است و نمی توان آن را به صورت مقطعی انجام داد. برای همین زمان نقش اصلی را دارد.
  • کمبود منابع: این منابع هم شامل منابع انسانی هستند و هم شامل منابع تغذیه. برخی کسب و کارها نیروی لازم را برای انجام مداوم فعالیت های سئو و تولید محتوا ندارند. بعضی هم با کمبود منابع برای تولید محتوا دست و پنجه نرم می کنند. یعنی در بستر وب اطلاعات کمی در حوزه ی کاری آن ها وجود دارد و باید خودشان محتوا را تولید کنند و از جایی نمی توانند اطلاعات کسب کنند.
  • کمبود دانش: دانش فنی و تخصصی سئو چیزی است که به شدت در کمپانی های کوچک و متوسط احساس می شود. سئوکارهای حرفه ای حقوق بیشتری می گیرند و سئوکارهای متوسط هم چندان روی الفبای موضوع مسلط نیستند.
  • کمبود پول: تمام کمبودهای قبلی به این موضوع برمی گردد. پول کافی برای لینک سازی، طراحی کمپین و … وجود ندارد. منابع کمی در دسترس هستند و در نتیجه دانش فنی کمتری در مجموعه جریان دارد.

استراتژی سئو با بودجه کم دقیقا به این معناست که شما این محدودیت ها را پشت سر بگذارید و بتوانید بدون این منابع رشد کنید.

2. گپ ها و خلاها را پر کنید.

باید ببینید کسب و کار شما چه محدودیت هایی دارد. اگر بودجه ی کافی نداشته باشید احتمالا به دنبال روش های کم هزینه تر و یا ارزان برای سئو باشید. ابزارهای رایگان برای آنالیز سئو بسیار زیادند. گوگل به تنهایی می تواند اطلاعات لازم برای بک لینک ها، رنکینگ و سایر فاکتورهای مهم را در اختیار شما قرار دهد. کنسول جستجوی گوگل، گوگل آنالیتیکس و گوگل دیتا استودیو ابزارهایی هستند که می توانید به صورت رایگان از آن ها استفاده کنید.

اگر کمبود وقت دارید یک چیز مهم را نباید فراموش کنید. برنامه ریزی بسیار مهم است. اگر نمی توانید هر دو روز یک بار مقاله منتشر کنید می توانید برنامه ای بچینید و هر سه روز این کار را انجام دهید. اگر یک کار را به صورت مداوم و منظم انجام دهید بهتر است تا اینکه جسته گریخته و بدون برنامه انجام دهید.

برای کمبود دانش فنی تنها چیزی که باید انجام دهید رشد شخصی است. منابع بسیار زیادی برای یادگیری سئو وجود دارند. روش ها و تاکتیک های جدید در یوتیوب و سایت های تخصصی سئو وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید و روی سایت تان پیاده کنید.

3. نقاط قوت تان را مشخص کنید.

همه چیز در مورد کمبودها نیست. برخی کسب و کارها با اینکه نیروی انسانی کافی دارند اما همچنان نتیجه ای از سئو نمی گیرند. اگر نقاط قوت و داشته هایتان را خوب مدیریت کنید می توانید راحت تر این مسیر را جلو ببرید. هر سئوکاری در یک زمینه ی خاص حرفه ای عمل می کند. هر کانتنت مارکتری نقاط قوت خودش را دارد.

در یک مجموعه ممکن است نویسنده های حرفه ای و قدرتمندی وجود داشته باشد. اما از این توانایی ها به خوبی استفاده نمی شود. برخی سئوکارها لینک سازی خارجی را با مهارت بسیار بالایی انجام می دهند. اما کسب و کارها به جای اینکه روی این مسئله دست بگذارند به دنبال سئو آن پیج هستند. باید بدانید کجاها قوی ترید و آن را تبدیل به تکیه گاه تان کنید.

اگر قبلا شبکه سازی کرده اید و با افراد حرفه ای در زمینه ی کاری تان همکاری می کنید می توانید این همکاری را گسترش دهید. این ها داشته های شما هستند و نباید فراموش شان کنید.

4. انتظارات واقع گرایانه داشته باشید.

همیشه هدف داشته باشید. اگر می خواهید استراتژی سئو بچینید باید قبل از هر چیز برای خودتان یک هدف را در یک بازه ی مشخص تعیین کنید و سعی کنید به آن برسید. به طور مثال دو برابر کردن ترافیک می تواند یک هدف باشد. کم کردن نرخ بانس ریت می تواند یک هدف باشد. بالا بردن نرخ Engagement یک هدف است. بهبود پروفایل بک لینک یک هدف است.

درست است که هدف نهایی افزایش فروش است. اما باید بدانید با چه فاکتورهایی می توانید این فروش را تضمین کنید. پس اهداف واقع گرایانه بچینید و سعی کنید متناسب با این هدف ها حرکت کنید.

5. از زیرلایه ها شروع کنید.

مهم ترین نکته در استراتژی سئو با بودجه ی کم این است که بفهمید تلاش هایتان را در کدام نقطه متمرکز کنید. پس بهتر است صفحات سایت و همچنین اهداف تان را اولویت بندی کنید.

اگر صفحات مهمی دارید که می خواهید آن ها را در گوگل بالا بیاورید آن ها را مشخص کنید و برای این صفحات هدف گذاری کنید. شما نمی توانید همزمان تمام صفحات را بالا ببرید. برخی صفحات که فایده ی کمتری برای کسب و کارها دارند به وقت و توجه کمتری نیاز دارند. اما برخی دیگر نیاز به تلاش بیشتری دارند.

6. اول مشکلات را حل کنید.

به طور کلی بازاریابی یعنی حل مشکلات. اول از مشکلات شروع کنید. سئو در ابتدای کار سرشار از مشکلات ریز و درشت است. از بهینه سازی نادرست صفحات گرفته تا لینک های شکسته و لینک های مخرب. از صفحات کم اهمیت گرفته تا استراتژی لینک سازی نادرست در این مسئله دخالت دارند.

اگر بودجه ی کافی برای تولید محتوا ندارید می توانید محتوای قبلی تان را بهینه کنید تا ترافیک بیشتری از آن بگیرید. اگر برخی صفحات شما نرخ تبدیل کمتری دارند تغییرات لازم را در آن اعمال کنید تا نتیجه بهتر بگیرید.

اگر پرفایل بک لینک شما ضعیف است دنبال روش هایی باشید که با هزینه ی کمتر آن را بهبود ببخشید. از پست مهمان گرفته تا شبکه سازی روش های کم هزینه ای هستند که راحت و ساده می توانید روی وبسایت تان پیاده کنید.

7. خارج از جعبه فکر کنید.

سئو یک فرایند ثابت و مرحله به مرحله نیست. سئو بیشتر به خلاقیت شما و تفسیرهایتان بستگی دارد. الگوریتم های گوگل روز به روز تغییر می کنند و تنها چیزی که می تواند موفقیت شما را رقم بزند درک درست از این تغییرات است. باید بدانید گوگل دقیقا چه چیزی می خواهد و آن را در محتوای تان پیاده سازی کنید.

خارج از جعبه فکر کنید. یعنی دنبال موضوعاتی بگردید که رقبای شما هنوز روی آن کار نکرده اند. یعنی کلیدواژه هایی را سئو کنید که رقبای کمتری در آن ها دارید. از این طریق راحت تر می توانید سهمی از مارکت را به خود اختصاص دهید.

8. از رقبای تان یاد بگیرید.

اگر وقت کافی و دانش کافی ندارید کافیست به رقبای تان نگاه کنید و ببینید چکار می کنند. می توانید چیزهای زیادی از آن ها یاد بگیرید. از لینک سازی گرفته تا استراتژی محتوا آن ها را بررسی کنید و بهترین استراتژی را از دل این نکات بیرون بیاورید.

کلیدواژه های تارگت آن ها را بررسی کنید. اگر احساس می کنید رقابت در این کلیدواژه ها سخت است شما همخانواده ها و کلیدواژه های مشابه را انتخاب کنید.

البته از آن ها تقلید نکنید. تقلید کردن به این معناست که شما Market-Driven هستید. در حالی که تنها کسب و کاری موفق است که درایور مارکت باشد و به بقیه وابسته نباشد. پس تنها نکات مفید و کاربردی را از سایت های رقیب استخراج کنید.

جمع بندی

هر چیزی که فعالیت های سئو سایت شما را محدود کند به نوعی کمبود محسوب می شود. اما پر کردن این کمبودها کار چندان سختی نیست. همیشه راه های میانبر و کم هزینه تر وجود دارند. راه هایی که به سادگی می توانید از آن ها استفاده کنید. این 8 مرحله را انجام دهید و سعی کنید قبل از هر چیز روی کیفیت کار کنید. کیفیت کارتان را بالا ببرید. کمیت اهمیت چندانی ندارد.