بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا، اصطلاحی است که اگر در حوزه بازاریابی محتوا و اینترنتی فعالیت کرده باشید، حتما نام آن را شنیده اید. در این مقاله آموزش سئو قصد داریم که در خصوص بهینه سازی محتوا و هر آنچه که هر شخصی باید در رابطه با آن بداند را بیان کنیم.

ما در این مقاله همچنین به سه سوال زیر که سوالات اساسی برای هر شخصی در حوزه بهینه سازی محتوا است را پاسخ خواهیم داد:

  • بهینه سازی محتوا چیست؟
  • انواع بهینه سازی محتوا چیست؟
  • استراتژی بهینه سازی محتوا چیست؟

البته در این مقاله، در خصوص استراتژی بهینه سازی محتوا، خیلی صحبت نمی شود و فقط تعریف کلی آن بیان می شود. بیشتر هدف ما، آشنایی شما با این اصطلاح و چگونگی افزایش و بهبود آن می باشد.

بهینه سازی محتوا چیست؟

برای فهمیدن اینکه دقیقا متوجه گردید که این اصطلاح به چه معنا است، بهتر است که آن را به دو کلمه تقسیم کنید : "سئو" و "محتوا"

سئو، شامل تکنیک و فرآیند هایی است که برای بهینه سازی سایت و افزایش رتبه آن در گوگل به کار می رود تا کاربران بتوانند وب سایت را با استفاده از موتورهای جستجو پیدا کنند.

محتوا، یعنی انواع اطلاعاتی است که در صفحات وب قرار می گیرد.

حال بهینه سازی محتوا که ترکیب این دو کمله است یعنی هر محتوایی که با هدف جذب ترافیک موتورهای جستجو تولید گردد.

اینکه چگونه محتوای خود را براساس اصول سئو تولید و بهینه نماییم، روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد، همچنین در خصوص بهینه سازی محتوا مقالات متعددی نوشته شده است.

مهمترین موارد بهینه سازی محتوا ( سئو محتوا )

تحقیق کردن در خصوص کلمات کلیدی: اگر قصد دارید که بتوانید ترافیک گوگل را به سمت سایت خود جذب کنید، بهتر است قبل از شروع به تولید محتوا، در خصوص کلمات کلیدی که متناسب با کسب وکار شما هستند و بیشترین جستجو را دارند، تحقیق و بررسی کنید. به عبارت دیگر در سعی کنید که کلماتی را در محتوای خود استفاده کنید که توسط کاربران بیشتر از همه مورد جستجو قرار می گیرد.

بهینه سازی کلمات کلیدی: این روش به این معناست که چگونه و کجا کلمات کلیدی را در محتوای خود استفاده کنید. این مساله در بهینه سازی محتوا خیلی موثر است.

بهینه سازی محتوا : محتوای شما همانطور که می دانید باید بهینه باشد. این بهینه بودن مطلب فقط از نظر سئو نیست بلکه از نظر کاربر هم باید بهینه باشد یعنی بتواند با او ارتباط مناسب برقرار نماید.

معرفی محتوا: قبل از نوشتن استراتژی تولید محتوا، باید شبکه های اجتماعی و راه های نشر آن را پیدا کنید. در واقع باید بدانید کاربران شما در کدوم شبکه ها و گروه ها بیشتر حضور دارند و مطالب سایت خود را در آنجا تبلیغ کنید.

توسعه بهینه سازی محتوا

یک نکته ای را که باید در خصوص بهینه سازی محتوا بدانید، این است که اگر هدف شما فقط ترافیک موتورهای جستجو می باشد، هیچگاه نمی توانید در افزایش رتبه وب سایت خود موفق باشید. بلکه شما به غیر از موتورهای جستجو باید کاربران را نیز در نظر بگیرید، در حقیقت محتوای کاربرپسند بودن مهمترین عاملی است که باعث می شود شما مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب کنید.

اگر کاربری مطالب مقالات شما را بپسندد و پاسخ نیاز خود را در آن دریافت نماید، مطمئنا آن را در دیگر شبکه های اجتماعی مربوط به خود منتشر خواهد کرد که این مساله در سئو سایت شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.

انواع بهینه سازی محتوا چیست؟

در واقع بهینه سازی محتوا را باید در موارد زیر در نظر بگیریم:

صفحه محصولات: یکی از مهمترین صفحاتی است که اصول سئو در آن باید رعایت گردد زیرا بیشتر این صفحات، به عنوان صفحه فرود در نظر گرفته می شوند.

پست های بلاگ: صفحه بلاگ یا همان مقاله، یکی از آسان ترین صفحات و روش ها می باشد که می تواند بهینه سازی محتوا را در آن اجرا نمود. همانطور که می دانید، گوگل امروزه به محتوای باارزش خیلی اهمیت می دهد و برای سایت های که مطالب بدون کپی استفاده می کنند، رتبه بالایی می دهد.

لیست ها: منظور از لیست ها، مقالاتی که با عنوان " 10 روش..." یا " 101 تکنیک..." شروع می شوند. این نوع مقالات بیشتر از بقیه می توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند و همچنین به خاطر حالت خاصی که دارند و نوع تگ های قوی مانند h که تاثیر بسزایی در سئو دارند، از نظر سئو محتوا کاملا بهینه هستند.

ویدئو: در حالت کلی، ویدئو ها کمتر از متن در سایت قرار می گیرند اما بیشتر از آن ها می توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند. در واقع با استفاده ویدئو خیلی راحت تر می توانید در کلمه کلیدی مورد نظر خود در صفحه اول گوگل قرار بگیرید و میزان اشتراک گذاری فیلم های کوتاه به مراتب خیلی بیشتر از محتوا می باشد.

اینفوگرافیک: همه شما ارزش تصویر برای جذب کاربران می دانید. یک اینفوگرافیک می تواند اطلاعات بی شماری را نشان دهد. البته چون ماهیت آن به صورت عکس است و متن ها توسط داخلی آن توسط گوگل خوانده نمی شود، بنابراین سعی کنید که از نظر محتوا آن را باکیفیت تولید کنید تا میزان اشتراک گذاری ان را افزایش دهید.

این ها بعضی از مواردی است که بهینه سازی محتوا ( سئو محتوا ) در آن در نظر گرفته می شود موارد دیگر شامل دایرکتوری ها، فهرست واژه و ترکیب ها، اسلاید شو و غیره می باشد.

چگونه استراتژی بهینه سازی محتوا را توسعه دهیم؟

همانطور که در اول مقاله هم بیان کردیم، در خصوص استراتژی بهینه سازی محتوا فقط نکات عمومی و اصلی را مطرح می کنیم. شما باید برای هر محتوایی که تولید می کنید، یک استراتژی و برنامه داشتید. در واقع باید بدانید که برای چه کسی تولید می کنید، از چه کلمات کلیدی اصلی باید استفاده کنید و آن را در کدام شبکه ها و کانال ها بازنشر کنید.

4 مرحله جهت تعریف استراتژی بهینه سازی محتوا ( سئو محتوا )

اهداف خود را تعیین کنید

هدف بهینه سازی محتوا را تعیین کنید

قبل از هر کاری باید هدف اصلی خود را تعیین کنید. اگر هدف فروشگاه شما، فروش محصولات به صورت اینترنتی است، پس باید محتوای آن صفحات را بهینه نمایید و از تگ های مناسب در بهینه سازی استفاده نمایید.

اگر سایت شما خبری است و هدفتان فقط تولید مقاله است، پس باید برروی تولید محتوا با ارزش تمرکز کنید و بیشتر در بهینه سازی محتوای بخش مقالات خود فعالیت نمایید. به هر حال قبل از هر کاری هدف خود را معین نمایید.

مخاطبان خود را در نظر بگیرید

مخاطب بهینه سازی محتوا

مخاطبان و کاربران خود را بشناسید. با استفاده از گوگل آنالیتیک و خیلی از ابزارهای دیگر می توانید مخاطبان و کاربران احتمالی را شناسایی کنید. خصوصیات و ویژگی ها، سن، جنسیت و علاقه آن ها به چه نوع مطلب مهمترین مواردی هستند که باید قبل از تولید محتوا در نظر باشید. در نظر این موارد کمک بزرگی به شما در بهینه سازی محتوا می کند.

یک تقویم کاری برای خود در نظر بگیرید

یک تقویم کاری در واقع تقویمی است که ب شما کمک می کند چه زمانی مطلب جدید قرار دهید و هچنین می توانید نوع محتوای را تعیین کنید. در واقع یک تقویم کاری، به شما در تولید محتوا یک نظم خاصی می دهد.

تحلیل کنید

هر محتوایی که تولید می کنید و سیستم های بازاریابی که برای آن به کار می برید را باید تحلیل کنید تا متوجه میزان اثرگذاری آن را برروی کاربر متوجه شوید. اگر می خواهید میزان کارایی بهینه سازی محتوا را متوجه شوید، باید آن را تحلیل کنید. ابزارهای تحلیلی زیادی وجود دارد مانند گوگل آنالیتیک، گوگل وبمستر تولز، الکسا و غیره که هر بازاریاب اینترنتی باید به آن ها مسلط باشد.