طول محتوا بر سئو چه تاثیری می‌گذارد؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران مبتدی ایجاد می‌شود، این است که آیا محتوای طولانی می‌تواند برای بهبود رتبه بندی وب سایت و سئو سایت موثر باشد؟ از نظر سئوکاران حرفه‌ای، طول محتوا یکی از عوامل موثر بر سئو وب سایت است. موتور جستجوی گوگل، صفحاتی که دارای محتوای طولانی هستند را به عنوان صفحات باکیفیت شناسایی می‌کند و در وهله بعد، محتوای سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

متاسفانه بسیاری از افراد مخالف این عقیده هستند. آن‌ها تصور می‌کنند محتوای وب سایت باید کوتاه و مختصر باشد. اگر شما نیز چنین ذهنیتی دارید، پیشنهاد می‌کنیم همین الان طرز فکر خود را تغییر دهید! پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند محتوای طولانی جذابیت بیشتری برای کاربران داشته و میزان اشتراک گذاری آن بالاتر است.

تا چند سال اخیر، نوشتن ۲۰۰۰ کلمه تاثیر بسیار زیادی بر وب سایت داشت. اما امروزه، نباید انتظار زیادی از وبلاگ با محتوای کمتر از ۱۵۰۰ کلمه داشته باشید. در ادامه قصد داریم درباره طول محتوا و تاثیر آن بر سئو صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از محتوای طولانی برای بهینه سازی سئو وب سایت

مطالعات نشان می‌دهد محتوای طولانی‌ موجب افزایش رتبه بندی وب سایت در صفحه اول جستجو می‌شود. استفاده از محتوای طولانی برای بهینه سازی سئو وب سایت مزایای خاص خود را دارد که در ادامه برای شما بیان می‌شود.

محتوای طولانی تر بک لینک بیشتری به دست می آورد

طی چند سال اخیر، پژوهش‌های مختلفی روی روش‌های افزایش بک لینک انجام شد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد هر چقدر محتوا طولانی‌تر باشد، احتمال دریافت بک لینک افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید، افزایش تعداد بک لینک موجب بهبود رتبه بندی وب سایت می‌شود. البته صرفا طولانی بودن محتوا ملاک نیست. محتوا باید دارای کیفیت بالایی باشد و مطالب گوناگونی را به کاربر عرضه کند. یک محتوای طولانی با کیفیت بالا، نسبت به یک محتوای کوتاه و جامع ارزش و اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه می‌کند.

توسعه‌دهندگان موتور جستجوی گوگل متوجه شدند که کاربران علاقه‌ای به جستجو در صفحات مختلف ندارند. آن‌ها نمی‌خواهند در هر صفحه یک بخش از اطلاعات را جمع آوری کنند. بلکه به دنبال یک صفحه با اطلاعات جامع و کامل هستند. هرچقدر که محتوا طولانی‌تر باشد، می‌تواند به سوالات و ابهامات کاربران پاسخ دهد.

علاوه بر این، اکثر سایت‌ها برای لینک دهی به دنبال صفحاتی هستند که دارای محتوای طولانی باشند. محتوایی که دارای سه یا چهار هزار کلمه است، به راحتی می‌تواند در حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ کلمه درباره یک وبسایت دیگر صحبت کند یا لینک سایر صفحات خود را در محتوای وبلاگ جای دهد. در حالی که محتوای کوتاه فضایی برای معرفی سایر صفحات ندارد و گزینه مناسبی برای لینک دهی نخواهد بود.

محتوای طولانی‌تر بیشتر به اشتراک گذاشته می شود

اخیراً یک محقق مطالعه‌ای درباره میزان اشتراک‌گذاری محتوا انجام داد. او تعداد اشتراک‌گذاری محتوایی با بیشتر از ۱۵۰۰ کلمه را با یک محتوای کوتاه مقایسه کرد. نتیجه این پژوهش نشان داد وبلاگ‌هایی با محتوای طولانی، حدود ۷۰ درصد بیشتر از محتوای کوتاه در توییتر و فیسبوک منتشر می‌شوند.

بنابراین می‌توان گفت بین اشتراک گذاری اجتماعی و طول محتوا یک رابطه مستقیم وجود دارد. البته طول محتوا به طور مستقیم با بک لینک نیز مرتبط است. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد کاربران رسانه‌های اجتماعی دقیقاً مانند کاربران سایت، مشتاق مطالعه پست‌های وبلاگ با محتوای طولانی هستند و به اشتراک گذاری محتوای مفید و جامع علاقه بیشتری دارند.

ابزار Google's RankBrain به محتوای طولانی پاداش بیشتری خواهد داد

جدا از بک لینک و اشتراک گذاری اجتماعی، روش‌های مختلفی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد چرا موتور جستجوی گوگل تا این اندازه به محتوای طولانی علاقه‌مند است. از دیگر مزایای استفاده از محتوای طولانی، این است که سایت امتیاز و پاداش بیشتری توسط ابزار (Google's RankBrain) دریافت می‌کند. (Google's RankBrain) یکی از ابزارهای گوگل است که کاملاً بر اساس الگوریتم یادگیری ماشینی کار می‌کند. این ابزار برای مرتب کردن نتایج جستجو و درک مفهوم پست وبلاگ طراحی شده است.

(RankBrain) سومین فاکتوری است که هنگام رتبه بندی وب سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ابزار از هوش مصنوعی برای کمک به موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کند. به این ترتیب موتور جستجوی گوگل می‌تواند به کاربران کمک کند تا هنگام تایپ یک عبارت، جمله خود را کامل کنند. این ابزار قادر است مفهوم عبارت تایپ شده توسط کاربران را درک کرده و از آن برای کامل کردن عبارت استفاده کند. علاوه بر این، (RankBrain) میزان رضایت کاربر را نیز درک میغکند. بنابراین به راحتی متوجه می‌شود که کاربران از چه صفحاتی راضی هستند.

یکی از سوالات مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که میزان رضایت کاربران چگونه مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ روش‌های مختلفی برای بررسی رضایتمندی مشتریان و کاربران وجود دارد. به عنوان مثال، کاربران صفحات مورد علاقه خود را نشانه گذاری می‌کنند یا بارها به صفحه مورد نظر مراجعه کرده و صفحات متعددی را مطالعه می‌کنند. به این ترتیب، موتور جستجوی گوگل می‌تواند درصد رضایت مشتری را بسنجد و از آن برای رتبه‌بندی سایت استفاده کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، محتوای طولانی از درصد رضایت بیشتری دارد.

آیا محتوای طولانی فرصتی برای بازاریابان است؟

با وجود اینکه کاربران اینترنت و موتور جستجوی گوگل به صورت واضح بیان کرده‌اند که محتوای طولانی را نسبت به محتوای کم حجم ترجیح می‌دهند، اما بازاریابی محتوا هنوز هم به این مسئله اهمیت نمی‌دهد. اگر وارد سایت‌های شرکتی شوید یا سری به سایت‌های فروشگاهی بزنید، متوجه می‌شوید بسیاری از پست‌های وبلاگ در این سایت‌ها کمتر از ۱۰۰۰ کلمه است! این مسئله نشان می‌دهد اکثر وب سایت‌ها هنگام اجرای بازاریابی دیجیتال توجهی به حجم محتوا ندارند.

تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۱۸ درصد از پست‌های وبلاگ در شرکت‌ها از ۷۵۰ کلمه بیشتر هستند. این مقدار حتی به میانگین طول محتوا استاندارد موتور جستجوی گوگل نزدیک نیست. در واقع بزرگ‌ترین مشکل این است که اکثر سایت‌های فروشگاهی یا شرکت‌ها صرفاً به فروش محصول فکر می‌کنند و تولید محتوای جذاب برای آن‌ها بی اهمیت است.

حدود ۶۰ درصد بازاریابان محتوا برای تولید محتوای طولانی با مشکل مواجه هستند. بسیاری از سایت‌های فروشگاهی نیز حاضر به پرداخت هزینه برای تولید محتوا متنی نیستند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که موفقیت در دنیای دیجیتال نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان و تلاش کافی دارد. بنابراین شرکت‌های توسعه یافته و وب سایت‌های فروشگاهی، می‌توانند از این مطلب درس بگیرند و شروع به تولید محتوا طولانی کنند.

آیا صرفا محتوای طولانی برای بهبود سئو کافی است؟

چندین پارامتر مختلف بر بهبود سئو و بهینه سازی وب سایت موثر هستند. بنابراین، می‌توان گفت محتوای طولانی تنها عامل موثر برای افزایش رتبه بندی وب سایت شما نیست. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از نوشتن مطالب دیگر سایت‌ها خودداری کنید. برخی از نویسندگان برای افزایش حجم محتوای خود مطالب سایر سایت‌ها را کپی کرده یا مطالب بی ربط می‌نویسند. موتور جستجوی گوگل بعد از بررسی حجم محتوا، کیفیت مطالب را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بنابراین امکان ندارد بتوانید گوگل را دور بزنید و صرفاً با افزایش حجم محتوا رتبه بیشتری بدست آورید! محتوای وبسایت علاوه بر طولانی بودن، باید خوب و با کیفیت باشد. منظور از کیفیت این است که مطالب وبلاگ باید برای کاربران سودمند و ارزشمند باشد. همچنین مطالب باید کاملا جامع و کامل بوده و اطلاعات مفیدی را به بازدیدکنندگان منتقل کند.

می‌توانید برای افزایش نرخ کلیک، از برچسب‌های عنوان یا توضیح متای جذاب استفاده کنید. تمامی بازاریابان محتوا می‌توانند با استفاده از همین چند نکته، میزان اشتراک گذاری محتوا را افزایش دهند. همچنین قادر خواهند بود بک لینک‌های بیشتری دریافت کنند و به یکی از وب سایت‌های معتبر تبدیل شوند.

طول ایده آل برای یک پست وبلاگ چقدر است؟

حالا که به طور کامل درباره مزایای محتوای طولانی صحبت کردیم، بهتر است ایده‌آل‌ترین طول محتوا برای پست وبلاگ را بیان کنیم. تا چند سال اخیر، کارشناسان سئو معتقد بودند پست‌های وبلاگ باید در حدود ۲۵۰ کلمه باشند. این مسئله شاید برای شما خنده‌دار و مضحک به نظر برسد. در آن زمان، اکثر افراد تصور می‌کردند وبلاگ با محتوایی در حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ کلمه بسیار طولانی است. اما امروزه، ۱۵۰۰ تا ۵ هزار کلمه برای نوشتن محتوای وبلاگ طبیعی است.

در مقابل پست‌های وبلاگی که کمتر از ۳۰۰ کلمه باشند، به هیچ وجه در معرض دید موتور جستجوی گوگل قرار نمی‌گیرند و رتبه بالایی دریافت نخواهند کرد. طبق آمار، اکثر مقالاتی که در حال حاضر در موتور جستجوی گوگل بارگذاری می‌شوند در حدود ۲۰۰۰ کلمه یا بیشتر هستند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت محتوای طولانی‌تر با رتبه بندی بیشتر مرتبط است. وبلاگ‌هایی در حدود ۳ هزار تا ۱۰ هزار کلمه، به سرعت به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل می‌شوند.

چگونه قصد کاربر با طول محتوا مرتبط است؟

مهم‌ترین چیزی که امروزه موتور جستجوی گوگل به آن اهمیت می‌دهد، هدف کاربر از جستجوی یک عبارت است. در واقع هدف کاربر شده به اندازه عبارت جستجو شده دارای اهمیت است. به همین دلیل است که تعداد زیادی ربات هوشمند به موتور جستجوی گوگل اضافه شد تا قصد و نیت اصلی کاربر را درک کند. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که هدف و قصد کاربر چه ارتباطی با طول محتوا دارد؟ پاسخ این است که نباید برای هر کلمه کلیدی محتوای طولانی تولید کرد.

گاهی اوقات هدف کاربران از جستجو در گوگل دستیابی به یک پاسخ کوتاه و جامع است. به عنوان مثال، فردی که عبارت «آب و هوای امروز» را در گوگل جستجو می‌کند، می‌تواند با کمک ۳۰۰ کلمه به پاسخ سوالات خود دست یابد. چنین فردی صرفا قصد دارد از درجه آب و هوا و بارانی یا آفتابی بودن هوا مطلع شود.

بنابراین نیازی به مطالعه یک محتوای ۲۰۰۰ کلمه‌ای نخواهد داشت! در مقابل فردی که قصد دارد درباره آب و هوا اطلاعاتی بدست اورد، می‌تواند وبلاگ‌های ۲۰۰۰ کلمه‌ای به بالا را مطالعه کند. بنابراین نویسندگان به همان اندازه که به محتوای سایت اهمیت می‌دهند، باید به هدف و قصد کاربر نیز توجه کنند. در بهینه سازی سئو وب سایت، هدف کاربر اهمیت بالاتری نسبت به کلمات کلیدی و محتوای سایت دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره طول محتوا و تاثیر آن بر سئو صحبت شد. تجربیات سئو کاران نشان می‌دهد محتوای طولانی‌تر تاثیر بیشتری بر بهینه سازی سئو سایت دارد. محتوای طولانی باعث می‌شود کاربران بیشتری به سمت سایت شما جذب شوند. در نتیجه نرخ کلیک سایت افزایش یافته و ترافیک آن بیشتر می‌شود.

یک محتوای جامع و کامل، بسیار بهتر از محتوای خلاصه و کوتاه است. همانطور که گفته شد، کاربران تمایلی برای پیمایش در صفحات مختلف ندارند و می‌خواهند همه اطلاعات را به صورت یکجا از یک وب سایت دریافت کنند. بنابراین بهتر است شانس را به سایر رقبا ندهید و با تولید محتوای طولانی و باکیفیت، فرصت بیشتری برای تعامل و ارتباط با کاربران خود داشته باشید.