متا تگ سئو

در ابتدای هر آموزش سئوی راجب به اهمیت متا تگ های سئو صحبت می شود. ولی در بیشتر مقالات راجب به بدی های متا تگ ها صحبت می شود و چگونه از آن سوء استفاده می شود، به این دلیل که در ابتدای هر صفحه و هدر ها می توانید متا تگ ها را مشاهده کنید. ولی در این مقاله ما نمی خواهیم فقط راجب به نکات منفی متا تگ ها صحبت کنیم. متا تگ ها بهترین ابزار برای هر کسب و کار اینترنتی هستند.

متا تگ ها فراتر از توضیحات و کلمات کلیدی هستند، هر چند این دو توضیح بیشتر برای آن استفاده می شود. ما بر اساس تجربه خود بشترین کاربرد متا تگ های سئو را تقسیم کرده ایم، کاربرد خوب، بد و بی تفاوت. همه می دانیم اگر کاربرد های بد آن را ذکر کنیم لیست ما خیلی طولانی تر می شود. اگر می خواهید با همه ی متا تگ ها آشنا بشوید یک سایت مقایسه ای وجود دارد. در صورت علاقه به آشنایی با همه ی متا تگ ها می توانید به این سایت مراجعه کنید.

توصیه ما این است همیشه به حداقل متا تگ ها فکر کنید. از متا تگ ها برای پر کردن جا های خالی در کد صفحه خود استفاده نکنید. هرچقدر کد های شما کمتر باشند، بهتر است.شما می توانید کد های صفحه خود به عنوان یک راهنمای قدم به قدم برای رسیدن به یک آدرس فرض کنید. متا تگ های غیر لازم مانند این هستند که به شما بگویند ۲۰۰ قدم مستقیم در این خیابان برانید. در حالی که شما با ماشین می دانید که همین خیابان را باید مستقیم بروید!


مگا تگ های خوب سئو

متا تگ های سئو که در زیر ذکر شده اند بدون استثنا باید در هر صفحه ای آورده بشوند. توجه کنید که لازم است از آن ها استفاده کنیم پس در صورتی که می توانید از این متا تگ ها را اضافه کنید.

  • متای نوع محتوای – این تگ، نوع کاراکتر هایی که در صفحه ارائه می دهید را توضیح می دهد. خالی گذاشتن این نوع متا تگ ممکن است مشکلاتی در رندر صفحه ی شما ایجاد کند. چند نوع از متا تگ نوع محتوا را می توانید در زیر مشاهده کنید:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  • عنوان – در حالی که این تگ با «meta» آغاز نمی شود در هدر شما قرار دارد و حاوی اطلاعات بسیار مفیدی برای سئو است. برای هر صفحه باید عنوان مشخص و منحصر به فردی را برای توضیح محتویات صفحه ایجاد کنید.
  • توضیحات متا – برای استفاده از تگ توضیحات متا یک دلیل اصلی وجود دارد: توضیح صفحه برای جستجو کنندگانی که از طریق صفحه ی نتایج جستجو می خواهند وارد صفحه ی شما بشوند. این تگ بر رنکینگ شما تاثیری ندارد، اما در عین حال بسیار مهم است. شما با این متن می توانید جستجو کنندگان را قانع کنید که وراد صفحه شما بشوند. سعی کنید توضیحات متای شما در حد ۱۶۰ کاراکتر باشد و به نحوی ان را بنویسید که توجه همه ی کاربران را به خودش جذب کند.
  • اندازه دید – در دنیای تلفن های همراه شما باید اندازه ی دید را مشخص کنید. در صورت عدم انجام این کار ممکن است تجربه کاربری سایت شما کاهش پیدا کند. استاندارد نوشتن تگ به صورت زیر است:
<meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">

متا تگ های بی اثر سئو

در شرایط متفاوت سایت ها ممکن است از این متا تگ های سئو استفاده کنند، ولی در صورتی که لازم دارید از آن استفاده کنید.

  • تگ های شبکه اجتماعی – اشتراک گذاری اطلاعات و محتوای سایت در شبکه های اجتماعی خوب است ولی برای هر سایت لازم نیست.
  • ربات ها – تصور اشتباهی وجود دارد که همه ی سایت ها باید متا تگ ربات داشته باشند. بیاید ان موضوع را روشن کنیم: در صورت ایندکس کردن و دنبال کردن لینک ها، اگر شما تگ متای ربات نداشته باشید کراولرهای موتور های جستجو هر جای را که بتوانند بررسی و ایندکس می کنند پس فقط برای جلوگیری از کراول و ایندکس کردن یک صفحه و URL از این تگ استفاده کنید. پس در صورتی که خواستید یک صفحه ایندکس نشود تنها کاری که باید بکنید این است که در آن صفحه تگ ربات را با noindex نشانه گذاری کنید. مانند زیر:
<meta name="robots" content="noindex" />
  • رباتهای خاص (Googlebot) – این برچسب ها برای ارائه دستورالعمل های خاص ربات مانند noodp (جلوگیری از استفاده از اطلاعات لیست DMOZ ) و noydir (همان noodp است با این تفاوت که لیست اطلاعات دایرکتوری یاهو است) استفاده می شود. موتور های جستجو خودشان به تنهایی از پس این کار ها بر می آیند ولی در صورتی که فکر می کنید که به آن نیاز دارید مشکلی ندارد. در بعضی موارد برای بعضی سایت ها استفاده از این ربات ها لازم است ولی اگر خواستید از ربات های بالا برای این کار استفاده کنید بهتر است.
  • زبان – تنها دلیل استفاده از این تگ این است که شما می خواهید سایت خود را به سمت بین المللی شدن ببرید و نیاز دارید زبان اصلی سایت که در سایت به کاربرده اید را تعیین کنید.
  • جغرافیا – این نوع تگ ها فقط توسط بینگ پشتیبانی می شود، نه گوگل. شما می توانید با این تگ کشور ها مورد نظر خود را در جستجو هدف قرار دهید. این تگ ها ۳ نوع دارند: نام مکان، موقعیت(طول و عرض جغرافیایی) و منطقه.
<META NAME="geo.position" CONTENT="latitude; longitude">
<META NAME="geo.placename" CONTENT="Place Name">
<META NAME="geo.region" CONTENT="Country Subdivision Code">
  • کلمات کلیدی – همانطور که می بینید که کلمه کلیدی را هم در لیست بی اثر ها قرار دادایم. هیچ سئو کار خوبی توصیه نمی کند که زمان خود را بر روی این تگ بگذارید، احتمال کمک این تگ به سایت شما بسیار کم است. در صورتی که شما در حال ساخت یک سایت هستند اصلا لازم نیست وقت خود را بر روی این قسمت بگذارید و در صورتی که به صورت خود کار این تگ تولید می شود لازم نیست ان را پاک کنید.
  • رفرش – رفرش ضعیف ترین نوع ری دایرکت است و تا جایی که ممکن است نباید از ان در سایت خود استفاده کنید. شما همیشه باید از ری‌دایرکت سمت سرور 301 استفاده کنید. ممکن است گاها مجبور باشید که از رفرش استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید گوگل از این کار شما خوشش نمی اید.
  • تایید سایت – سایت شما توسط گوگل و بینگ تایید شده است؟ چه کسی تگ های تایید سایت را در صفحه ای اصلی خود دارد؟ گاهی این تگ ها لازم است ولی چیزی نیست که شما بتوانید ان ها را در فروم ها پیدا کنید، ولی راه هایی برای تایید سایت شما وجود دارد. گوگل به شما این امکان را می دهد که سایت خود را از طریق DNS، فایل خارجی یا لینک به اکانت گوگل انالتیکز، تایید کنید. در بینگ از دو شیوه ی آپلود فایل XML و متا تگ سایت خود را تایید کنید.

متا تگ های مضر سئو

به صورت واضح بگیم که استفاده از این تگ ها هیچ کاربردی برای سایت شما ندارد. و خود گوگل در ۱۲ سال پیش گفت که لازم نیست از این تگ ها استفاده کنید. پس واضح است استفاده از این تگ ها فقط فضای شما را اشغال می کنند و هیچ کاربرد دیگری ندارند. پس بهتر است به سایت خود نگاه کنید و اگر این تگ ها را پیدا کردید آن را حذف کنید.

  • نویسنده و نویسنده ی وب – این تگ برای نوشتن نام نویسنده صفحه ی وب استفاده می شود. هیچ لزومی برای استفاده از این تگ در صفحه شما نیست.
  • بازدید دوباره – این تگ متا به ربات ها دستور می دهد که بعد ازمدتی دوباره برگردند و صفحه ی شما را بررسی کنند. بیشتر موتور های جستجو هیچ گونه اهمیتی به این تگ نمی دهند و هر زمان لازم شد به سایت شما بر می گردند.
  • Rating کاربرد این تگ برای این بود که به ربات ها اعلام کنید که صفحه ی ما حاوی محتوای بزرگسالان است. ولی این سیستم بسیار گیج کننده است. در صورتی که نیاز دارید(که مطمئنا نیست) محتوای خود را در یک دایرکتوری دیگر قرار دهید و موتور های جستجو را از وجود این دایرکتوری و نوع محتوای ان با خبر کنید.
  • تاریخ ایجاد/ تاریخ انقضا – این تگ زمانی کاربرد داشت که شما به موتور های جستجو خبر بدهید که تاریخ انقضای سایت شما به اتمام رسیده است. این پست در این تاریخ ایجاد شده است. در صورتی که به این صفحات هیچ گونه لینکی داده نشده است و تاریخ انقضای ان گذشته است، می توانید آن را حذف کنید. و برای تاریخ ایجاد می توانید یک XML ایجاد کنید و به صورت مرتب ان را بروز رسانی کنید.
  • کپی رایت – شما اگر به فوتر سایت خود نگاه کنید می توانید ببینید جایی برای نوشتن «Copyright 20xx» وجود دارد پس چرا می خواهید آن را دوباره در متا تگ های خود قرار بدید؟
  • چکيده – این برچسب گاهی به جای چکيده مطالب استفاده می شود و عمدتا توسط مطالب آموزشی استفاده می شود.
  • توزیع – توزیع مقداری است که می توانید افرادی را که به سند شما دسترسی داشته باشند را کنترل کنید. بصورت پیشفرض این مقدار بر روی «global» تنظیم شده است. این تگ داتا به این صورت است که اگر صفحه باز باشد همه می توانند به ان دسترسی داشته باشند. در غیر این صورت باید رمز آن را وارد کنید. در صورتی که لازم نداریدآن را پاک کنید.
  • مولد – این تگ زمانی کاربرد داشت، که لازم داشتند ذکر کنند صفحه توسط چه برنامه ایجاد شده است. مانند «author» که امروزه کاربرد ندارند.
  • کنترل کش – کاربرد تگ مشخص است برای این کاربرد دارد که به مرورگر بگوید چگونه و چه زمانی باید صفحه را کش کند. بهتر است ان را در هدر HTML بنویسید.
  • نوع منبع – از این تگ برای نام بردن از منابع صفحه کاربرد دارد، همانند سند. برای صرفه جویی می توانید از اعلام DTD استفاده کنید.

در کل متا تگ سئو بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام کاربرد خود را دارند ولی در طول زمان نیاز دنیای وب، به بعضی از تگ ها از بین رفته است. در صورتی که تگ های دیگر را می شناسید می توانید آن را در بخش نظرات با ما و کاربران دیگر مطرح کنید.

سوالات متداول

کدام متا تگ ها در سئو تاثیر زیادی دارند؟

تگ عنوان: که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. این عنوان صفحه ای است که گوگل در نتایج جستجو نشان می دهد. توضیحات متا: خلاصه محتوای صفحه شما را معرفی می نماید.

آیا متا تگ توضیحات در سئو تاثیر زیادی دارد؟

گوگل بصورت کلیی می گوید که توضیحات متا به طور مستقیم بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر نمی گذارد. با این حال، این توضیحات می تواند به طور غیرمستقیم بر روی سئو از طریق نرخ کلیک تأثیر بگذارد.

متا تگهای سئو چیست؟

متا تگ های سئو یا این میکرو دیتا ها به موتورهای جستجو کمک می نماید تا محتوای وب سایت شما سریعتر خوانده شده و در گوگل ایندکس شود و در برخی مواقع نیز وب سایت شما با ظاهری متفاوت در صفحه نتایج گوگل ظاهر شود