صفحه مبتنی بر سئو

یک آدرس صفحه مبتنی بر سئوباید کاملا مختصر باشد، به راحتی بتواند با کاربران ارتباط برقرار کند، قابل اشتراک باشد و به طور کلی برای موتورهای جستجو کاملا بهینه سازی شده باشد. متاسفانه خیلی از افراد هنوز فکر می کنند که آدرس صحفه هیچ اثری در سئو سایت ندارد ولی باید بدانید که امروزه یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه سایت و بهینه سازی گوگل، همین آدرس صفحه است. برای همین است که متخصصان امروزه تاکید بسیاری بر نوشتن آدرس صفحه مبتنی بر سئو می کنند.

اما چگونه یک آدرس صفحه مبتنی بر سئو بنویسیم تا برای گوگل کاملا بهینه باشد؟ متاسفانه بارها دیده است که بسیاری از شرکت ها و حتی خبرگزاری ها، به علت اینکه از اثر ساختار آدرس صفحه در گوگل هیچ آشنایی ندارند، آدرس صفحه بسیاری طولانی و نامناسبی برای صفحات خود درنظر می گیرند.

این نکته را بهتر است بدانید که امروزه آدرس صفحات غیر استاندارد، جریمه گوگل را به همراه خواهد داشت.

در ادامه قصد داریم که در خصوص ساختار یک آدرس صفحه مبتنی بر سئو و تمامی نکاتی را که باید در نوشتن آن رعایت کنید را بیان کنیم.

ساختار آدرس صفحه مبتنی بر سئو چیست؟

یک آدرس صفحه یا همان URL، نامی است که شما برای معرفی و ورود هر صفحه در نظر گرفته اید. نام دامنه، بخش اصلی یک آدرس صفحه را تشکیل می دهد و بعضی از این URLها نیز دارای زیر دامنه می باشند. دامنه برای هر سایتی، واحد است و شما نمی توانید دو آدرس صفحه یکسان را در اینترنت مشاهده کنید اما پسوند آن ها ممکن است متفاوت باشد.

اما ساختار اصلی شامل موارد زیر است:

https://seokar.com

1. http که پروتکل است.

2. Seokar نام دامنه اصلی سایت است و حساسیتی برروی این نام از نظر سئو وجود ندارد و می تواند به هر صورت باشد، البته بهتر است که کوتاه وقابل حفظ توسط کاربران باشد.

3. .com که پسوند نام دامنه است. البته پسوندهای زیادی در دنیا وجود دارد که هرکدام را که کاربر مایل است و براساس کاربرد سایتش آن را در نظر بگیرد.

اما مساله که ما می خواهیم در بیشتر در مورد آن صحبت کنیم، آدرس صفحات سایت است که یعنی همان زیر صفحات. ما با یک مثال سعی می کنیم تا حدی مطلب را همان اول برای شما بازگو کنیم که چگونه یک آدرس صفحه مبتنی بر سئو بنویسیم.

ما مطلبی در سئوکار داریم با عنوان " سئو کلاه خاکستری - تکنیک های مورد استفاده این روش بهینه سازی". اگر ما کل عبارت را در آدرس صفحه قرار دهیم، نه تنها طولانی می شود بلکه مورد پسند گوگل و کاربران نمی باشد، برای همین باید سعی کنیم که به صورت خلاصه و فقط از کلمات کلیدی اصلی آن مقاله استفاده کنیم. کلمه کلیدی این مقاله برای ما " سئو کلاه خاکستری " بود، برای همین ما این ULR را برای این آدرس صفحه درنظر گرفتیم:

https://seokar.com/gray-hat-seo

همانطور که مشاهده می کنید این آدرس کاملا کوتاه است و نکته دیگر اینکه کلمات کلیدی اصلی به جای یک عبارت طولانی قرار گرفته شده است. به این صورت هم گوگل و هم کاربران با اولین نگاه و بررسی، سریعا متوجه مفهوم مطلب سایت می شوند. البته در ادامه سعی می کنیم که بیشتر این مطلب را برای شما باز کنیم.

چگونه کلمات کلیدی را برای یک آدرس صفحه مبتنی بر سئو پیدا کنیم؟

هدف ما در این مقاله این نیست که به شما بگوییم که ویژگی یک آدرس صفحه چیست، هرچند ویژگی ها تا حدودی دراین مقاله بیان می شوند. اما مساله و نکته ای که در این اواخر توسط گوگل مورد ارزیابی قرار می گیرد، استفاده از کلمات کلیدی در URL است.

قبل شروع نوشتن یک آدرس صفحه مبتنی بر سئو باید کلمه کلیدی اصلی هر صفحه را تعیین کنید. هر صفحه برروی یک کلمه کلیدی تمرکز دارد، خواه این صفحه مقاله باشید یا معرفی محصول.

نکته خیلی مهم این است حتما باید کلمه کلیدی اصلی را در آدرس صفحه خود به کار ببرید، نه کلمات ثانویه یا کم اهمیت.

یکی از اولین مکان هایی که گوگل مورد خزش قرار می دهد، همان آدرس صفحه است. پس خیلی مهم است که آن را به صورت خلاصه به کار ببرید. پس گام اول تعیین کلمه کلیدی هر صفحه شد. از این رو ویژگی هایی که URL باید داشته باشد، عبارت است از:

  • آدرس صفحه باید متناسب با نوع موضوع مقاله صفحه باشد.
  • کلمات که در آن به کار می برید، در گوگل مورد جستجو قرار گرفته باشد.
  • رقابت کمتری را در گوگل برای آن وجود داشته باشد.

چگونه یک آدرس صفحه مبتنی بر سئو بنویسیم؟

بعد از اینکه توانستید کلمه کلیدی را پیدا کنید، اکنون باید بدانید که آن را چگونه به کار برید و در واقع چگونه یک آدرس صفحه مبتنی بر سئو را بنویسید. برای اینکار، بهتر است که نکات و دستورالعمل های زیر را رعایت کنید:

کلمه کلیدی را در آدرس صفحه خود به کار ببرید

در آدرس صفحه، تنها کلماتی که باید قرار بگیرد، کلمات کلیدی اصلی صفحه هستند. هر صفحه همانطور که بیان شد، یک کلمه کلیدی دارد و از این رو بهتر است که حتما آن را در آدرس صفحه خود به کار ببرید. در مثال قبلی که ما برای شما بیان کردیم، مطلبی که نوشته شده بود در خصوص سئو کلاه خاکستری بود، کلمه کلیدی مقاله ما بود، از این رو ما این عبارت یا کلمه را در آدرس صفحه خود به کار بردیم.

اما بعضی اوقات، شما در خصوص یک موضوع چندین مقاله نوشته اید. مثلا فرض کنید که در خصوص همین عبارت سئو کلاه خاکستری ما چندین مقاله بنویسیم :" سئو کلاه خاکستری چیست"، "تکنیک های سئو کلاه خاکستری" و غیره. در اینجا، ما دیگر نمی توانیم صرفا فقط کلمه gray-hat-seo را برای هر عنوان به کار ببریم به این خاطر که تمامی آدرس صفحات یکسان خواهد شد.

پس بهتر است که چه کاری انجام دهید؟

درست است که ما بیان کردیم، کلمات کلیدی را به کار ببرید اما نه فقط صرفا خود کلمات. بلکه بعضی اوقات شما مجبور به استفاده از عبارات عنوان هم در مقاله می شوید،برای مثال در عبارت تکنیک سئو کلاه خاکستری، بهتر است که Technic-gray-hat-seo را به عنوان آدرس صفحه خود به کار ببرید، نه خود کلمه ساده را. زیرا هم خود کلمه اصلی را در برگرفته است و هم اینکه مطابق با هدف اصلی مقاله است و اینکه با دیگر عنوانهایی که در این نوع موضوع نوشته خواهد شد، یکسان نخواهد بود.

کلمات اضافه را به کار نبرید

به کار بردن کلمات اضافه میتواند باعث افزایش نوشتن خطای آدرس صفحه توسط کاربران یا لینک های شکسته شود.

بین آدرس صفحه و عنوان ارتباط برقرار باشد

بین ساختار و کلمات کلیدی بین آدرس صفحه و عنوان حتما باید یک ارتباط تنگاتنگی باشد. البته لازم نیست که عبارات به کار رفته در عنوان، دقیقا در URL به کار گرفته شود ولی باید به گونه ای باشد که کاربر با نگاه کردن به آن ها، بتواند مفهوم مطلب را درک کند. این مساله برای هنگامی که سرعت بارگذاری سایت به دلایلی کند است و کاربران اول از همه، لینک را مشاهده می کنند.

حروف اضافه را قرار ندهید

حروفی که را قرار دادن یا ندادن آن ها تاثیری در بیان مطلب و عنوان ندارد، قرار ندهید. این حروف فقط اندازه آدرس صفحه سایت شما را زیاد می کنند.

حروف ربط را حذف کنید

حروف ربط مانند and و but، حروفی هستند که توسط موتورهای جستجو فیلتر یا نادیده گرفته می شود، پس آن ها را به هیچ وجه قرار ندهید، از این رو، حذف این کلمات می تواند باعث آسیب رساندن به URL صفحه سایت شما شود.