پرسش و پاسخ های مهم سئو سایت

وقتی وارد حوزه سئو سایت می‌شوید، بعد از چند ماه یادگیری و انجام دو تا سه پروژه، خود را دیگر متخصص دیده و شروع به راه اندازی شرکت خودتان خواهید کرد. چالش ها از همین جا شروع خواهد شد. اینکه با پرسش ها و مواردی روبرو خواهید شد که هیچ جوابی برای آن‌ها نخواهید داشت. البته برای تعدادی از سوالات پاسخ دارید؛ اما نمی‌دانید که چگونه بیان کرد. در حقیقت جوابتان چیزی شبیه به یک فرد خیلی مبتدی خواهد بود. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین پرسش‌های حوزه سئو و پاسخ‌شان را برای شما نوشته‌ایم. سوالاتی که شاید چالش‌های شما هم باشند؛ چه در این حوزه تجربه داشته باشید و یا مبتدی باشید.

پرسش و پاسخ سئو سایت چیست؟

پرسش و پاسخ سئو سایت مواردی است که ممکن است هر شخص مبتدی یا متخصص در طول فعالیت های سئو سایت برایش پیش اید. در این پست آموزشی به پرسش و پاسخ های سئو سایت در سال 2024 می پر دازیم. این پرسش و پاسخ های سئو سایت بر اساس جمع بندی مصاحبه های مختلف جمع آوری شده است. اگر کاربری از شما پرسش های زیر را پرسید، می‌توانید پاسخ‌های زیر را به آن‌ها بدهید:

سئو چیست؟

به نظر خیلی خنده‌دار به نظر برسد؛ اما باور می‌کنید که هنوز برخی و حتی متخصصان به ظاهر با تجربه هم نمی‌توانند جواب کاملی بدهند. البته منظور ما این نیست که اطلاعاتی ندارند؛ در حقیقت نمی‌دانند تا چگونه آن را بیان کنند.

سئو تعریف خیلی زیبا، خلاصه و البته کاملی دارد:

هر اقدامی که شما در داخل یا خارج سایت انجام می‌دهید تا رتبه وب سایت تان افزایش پیدا کند، سئو سایت تعریف خواهد شد. شما به عنوان مالک وب سایت به دنبال این هستید تا ورودی و در نتیجه فروش خود را افزایش دهید، پس باید از اصول سئو پیروی کنید. سئو یک تکنیک خاص نیست؛ بلکه مجموعه‌ای عملیات مختلف است تا شما بتوانید به نتیجه دلخواه برسید. این عملیات شامل بهینه سازی ساختار سایت، تولید محتوا ، شبکه های اجتماعی و غیره است.

تفاوت نتیجه ارگانیک و Ad چیست؟

وقتی کاربری عبارتی را جستجو می‌کند و لینک سایت شما را در صفحه اول گوگل مشاهده خواهد کرد، این نتیجه ارگانیک حاصل زحمات شما است. حال اگر کلمه Ad کنار آن نوشته شده باشد، آن به اصطلاح تبلیغات از طریق گوگل است. در این حالت، شخص تبلیغ دهنده به اصطلاح حساب کاربری خود را شارژ خواهد کرد. به ازای هر بار کلیک، از مبلغ شارژ کسر خواهد شد تا به صفر برسد. زمانی که به صفر رسید، آن لینک دیگر نمایش داده نخواهد شد. البته ممکن است که گاهی بعضی سایت‌ها هم به صورت ارگانیک و هم به صورت Ad در صفحه نتایج نشان داده شوند.

متا تگ چیست؟

با اینکه متاتگ تخصصی است؛ اما توضیح آن خیلی ساده است. دو نوع متاتگ کلی داریم:

متاتگ تایتل: این متاتگ یا عنوان صفحه در صفحه نتایج و تب بالا نشان داده خواهد شد و با تیتر صفحه متفاوت است. تیتر صفحه در حقیقت همان عنوان مطلب شما است که تگH1 هم می‌گویند. در بیشتر سایت‌ها، این دو با هم یکسان هستند. به هر حال، متا تگ تایتل برای سئو خیلی اهمیت دارد.

متا تگ توضیحات: همان توضیحاتی که زیر تایتل صفحه نتایج نشان داده خواهد شد. این نوع متا تاثیر زیادی هم در گوگل و هم در تشویق کاربر برای کلیک کردن دارد.

آیا باید آدرس صفحه کلمه کلیدی داشته باشد؟

خیر. در هیچ سایت بزرگی مشاهده نمی‌کنید که کلمه کلیدی در آن نوشته شده باشد. در حقیقت این تاثیری روی سئو سایت شما نخواهد داشت. آدرس صفحه در واقع یک نام برندی است که شما برای سایت خود در نظر بگیرید. در ادامه آدرس صفحه، به ویژه برای صفحات داخلی، می‌توان از کلمه کلیدی استفاده کرد؛ اما آنچنان تاثیری نخواهد داشت.

از کجا متوجه استفاده زیادی از کلمات کلیدی در صفحه شویم؟

بحث چگالی کلمات کلیدی خیلی گسترده است. اگر بخواهید متوجه شوید، یکبار متن را بخوانید؛ اگر در هر خط، آن عبارت را چندین بار تکرار کردید، بدانید که متن شما دچار کیورد استافینگ شده است.

تفاوت لینک داخلی و خارجی است؟

هر لینکی که مبدا و مقصد آن داخل سایت شما است، جزو لینک داخلی به حساب می‌آید. نکته اصلی اینکه تفاوتی بین اینکه کدام دو صفحه به هم لینک داده شده‌اند، وجود ندارد. حال اگر، مقصد صفحه غیر از لینک اصلی باشد، لینک خارجی به حساب خواهد آمد. بک لینک، لینکی است که سایت شما مقصد است. به عبارتی سایتی به صفحه ای از وب سایت شما لینک داده است.

تعداد لینک‌ها باید چقدر باشد؟

هیچ معیار مشخصی برای این مورد وجود ندارد. جواب این سوال بر اساس هدف شما متفاوت است. برای مثال، ما دراین متن تعداد زیادی لینک داخلی به کار برده‌ایم؛ اما در متن دیگری حتی یک لینک داخلی هم نداریم. پس اگر کسی به شما عدد مشخصی را گفت، بدانید که هیچ چیزی نمی‌داند؛ هرچند میانگینی وجود دارد.

آیا سئو کدنویسی دارد؟

خیر. سئو ابزار دارد؛ البته شما باید با کدنویسی HTML و دیگر موارد مانند php آشنا باشید؛ اما اصلاَ نیازی نیست که حتی یک خط کد هم بنویسید. همین که تعداد تعاریف در حد کار خود را بدانید، کافی است. متخصص سئو مجاز به تغییرات در ساختار کدنویسی سایت نیست؛ اما باید بر تمامی ابزار سئو مسلط باشد.

Robot.txt چیست؟

این سوال مشترک خیلی از کاربران است و جواب آن هم چالش برانگیز است. از این لحاظ که چگونه به صورت ساده پاسخ آن را بیان کرد. مسلما برای کسی که هیچ شناختی از سایت ندارد، توضیح دادن آن خیلی سخت خواهد بود. شاید بهتر است که به جمله زیر اکتفا کنید:

شامل صفحات و آدرس هایی است که موتورهای جستجو باید آن‌ها و ایندکس کنند. حال ایندکس چیست؟ شناخت هویت صفحه.

سئو چیزی است که اگر بخواهید اطلاعات را تک تک توضیح دهید، باید همه موارد را بیان کنید.

Sitemap.xml چیست؟

از نظر نکات همانند مورد قبلی است؛ یعنی اینکه اصطلاح تخصصی است. سایت مپ شامل تمامی صفحات ایندکس شده سایت شما به همراه آدرسشان هستند.

تفاوت ایندکس و خزش چیست؟

در فارسی و آن هم در نگاه اول شاید خیلی بین این دو تفاوت وجود نداشته باشد؛ اما باید گفت در واقع دو عامل متفاوت هستند. وقتی گوگل شروع به بررسی صفحات سایت شما می‌کند؛ در حال خزش سایت شما است. حال اگر سایتی را قبول کند و در صفحه نتایج نشان دهد، در حقیقت آن سایت ایندکس شده است. مانند اینکه شما پاسپورتتان را به سفارتی تحویل می‌دهید و مسئول آنجا شروع به بررسی پاسپورت می‌کند. در اینجا در حال خزش است؛ حال اگر مهر ویزا روی آن بخورد، به نوعی ایندکس شده است.

چگونه متوجه ایندکس شدن آن شویم؟

خیلی راحت است. عبارت site:www.example.com را وارد کنید. صفحات ایندکس شده نشان داده خواهند شد. حتی می‌توانید عبارت site:www.example.com keyword را وارد کنید. اگر لینک آن صفحه با کلمه کلیدی مورد نظر نشان داده شد، پس ایندکس شده است.

نتیجه سئو چقدر طول خواهد کشید تا نشان داده شود؟

هیچ جواب مشخصی وجود ندارد. در واقع برای پاسخ به این سوال، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • میزان سختی کلمه کلیدی
  • تحلیل رقبا
  • میزان محتوای تولید شده

البته ایندکس صفحات سایت شما خیلی سریع اتفاق خواهد افتاد؛ اما اینکه در صفحه اول نشان داده شوند، زمانبر خواهد بود. برای یک کلمه کلیدی، شاید یک روز یا یک هفته و برای یک کلمه کلیدی دیگر شاید 6 ماه یا حتی بیشتر طول بکشد. اصولا بهتر است که به دنبال کلمات کلیدی طولانی باشید تا حداقل بتوانید نتیجه زودتری را دریافت کنید.

آیا تکنیک های سئو یکسان است؟

خیر. ما در سئو چیزی به نام الگوریتم گوگل داریم. در هر الگوریتم تغییراتی در ساختار سئو و موارد مورد توجه وجود دارند. البته ماهیت اصلی یکسان است؛ اما جزئیات آن متفاوت خواهند بود.

در این مطلب و تا اینجا سعی کردیم تا مهم‌ترین سوالات سئو که هر متخصص باید پاسخ آن‌ها را بداند، بنویسیم؛ اما بدانید که این مطلب همیشه به روز خواهد شد. پس مطالعه این مطلب را هیچگاه از دست ندهید.

سوالات متداول

چگونه سئو را تعریف کنیم؟

هر اقدامی که شما در داخل یا خارج سایت انجام می‌دهید تا رتبه وب سایت تان افزایش پیدا کند، سئو سایت تعریف خواهد شد.

آیا استفاده از کلمه کلیدی در نام سایت تاثیرگذار است؟

خیر، نام سایت صرفا یک اسم است برای سایتتان و تاثیری در روند سئو ندارد.

منظور از ایندکس چیست؟

ایندکس به زمان هایی میگویند که هویت صفحه توسطه موتورهای جستجو شناخته شود.