آموزش سئو 2019

5 سال است که ایران جزو پنج کشوری قرار گرفته است که بیشترین استفاده را از گوگل انجام می دهد. همین موضوع باعث شده که سئو در سال های اخیر بسیار مورد توجه مدیران سایت ها در ایران قرار گرفته است و این باعث شده که بیش از نیمی از سایت های برتر ایران بیشتر فروش و ورودی خود را مدیون گوگل هستند. سئو تنها به این معنا نیست که سایت خود را برای موتور های جستجو بهینه سازی کنید، بلکه سئو امروزه به معنای بهبود تجربه کاربر از حضور در سایت نیز هست. با این که سئو تنها مربوط به گوگل نیست، ولی امروزه نام سئو با گوگل عجین شده است علت این موضوع آن است که گوگل پر کاربر ترین موتور جستجو در ایران است.

سئو چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده درباره گوگل صحبت کنیم باید بگوییم که سئو وسیله ای است که توسط آن شما می توانید در نتایج موتور های جستجوگر به خصوص گوگل در رتبه های بالاتری ظاهر شوید و ترافیک سایتتان را بالا ببرید. سئو روندی زمان بر به همراه تکنیک های فراوانی است که نیاز به تجربه زیادی هم دارد.

نکته ای که باید گفت این است که گوگل هر چند وقت یکبار الگوریتم های جدیدی ارائه می کند و همان الگوریتم ها را نیز آپدیت می نماید. پس تکنیک های سئو نیز هر چند وقت یکبار دچار تغییر و پیچیدگی های بیشتر می شوند، پس در زمینه سئو بروز بودن بسیار مهم است چرا که در غیر این صورت ممکن است سایت از طرف گوگل با جریمه هایی روبه رو شود.

مثلا گوگل اخیرا الگوریتم جدیدی به نام RankRain ارائه داده که در زمینه سئو بسیار هوشمند عمل می کند و به بسیاری از شعار های گوگل در این زمینه جامه عمل پوشانده است. همچنین یکی از تکنیک های سئو که در سال های گذشته با تغییر و دگرگونی همراه شده است بحث بک لینک هاست. ساختن بک لینک اکنون بسیار دقیق شده و تحلیل و کارشناسی آن بسیار مهم است و هر بی دقتی در ساخت بک لینک می تواند به سئو سایت آسیب وارد نماید.

مهم ترین معیار های گوگل در سال 2024

  • تطابق با هدف جستجو

وقتی یک کاربر چیزی را در گوگل جستجو می کند، به دنبال یک نتیجه خاص است. گوگل می خواهد هدف کاربر را شناسایی کند تا مطابق آن بهترین نتیجه را به او ارائه کند. بر این اساس هر چه که صفحه شما با عبارت جستجو شده ارتباط بیشتری داشته باشد در SERP جایگاه بهتری خواهید داشت.

برای این که بدانید پشت کلمات کلیدی تان چه اهدافی برای جستجو قرار دارد باید عبارت های مختلفی را جستجو و بررسی کنید. بعد از این که عبارات مورد نظر را جستجو کردید باید به صفحه اول نتایج جستجو نگاهی بیندازید تا اهداف جستجوی کاربران را شناسایی کنید.

  • CTR

CTR از مهم ترین سیگنال هایی است که درباره ارتباط موضوعی اهمیت خاصی دارد. هیچ شکی نیست که افزایش سی تی آر باعث بهبود در رتبه بندی سایت ها خواهد شد. کنسول جستجوی گوگل یا Google Search Console ابزاری است که به شما کمک می کند الگوی کلیک بر روی SERP ها تا زمان رسیدن به سایت خودتان را بیابید. صفحه هایی که رتبه بندی بالایی دارند ولی CTR آن ها پایین است احتمالا تیتر و متادسکریپشن (توضیحات متا) خوبی ندارند یا با هدف جستجوی ارتباط ندارند که باعث جذب بازدید کننده شوند.

  • کلمات کلیدی صفحه

هنوز هم یکی از مهم ترین معیار های گوگل در رتبه بندی سایت ها استفاده از کلمه یا کلمات کلیدی در تگ های عنوان است. علت این موضوع آن است که گوگل از این تگ ها برای تشخیص میزان ارتباط صفحه با جستجوی کاربر استفاده می کند. حال این کلمات کلیدی هر چه به ابتدای عنوان نزدیک تر باشند بهتر است. به یاد داشته باشید که استفاده بیش از جد از کلمات کلیدی در متن می تواند به سئوی صفحه آسیب وارد کند و از طرف گوگل نیز به خاطر این تکرار بیش از حد جریمه شوید.

  • جامع بودن محتوای سایت

مهم ترین هدف گوگل این است که کیفیت جستجوی خود را بالا ببرد به همین دلیل با استفاده از الگوریتم خود به نام Hummingbird صفحه هایی را در رتبه های بالاتر قرار می دهد که با معنی عبارت جستجو شده مطابقت داشته باشد نه صرفا با کلمات کلیدی آن. پس علاوه بر این که استفاده از کلمات کلیدی را اولویت قرار می دهید باید سعی کنید مطلبتان جامع کامل باشد، زیرا این مسئله نیز یکی از فاکتور های گوگل برای رتبه بندی صفحات است.

آنچه گفتیم چند تا از فاکتور های گوگل بود که برای رتبه بندی سایت های گوگل استفاده می شد، البته فاکتور های گوگل در سال 2023 بیش از این هاست اما ما سعی کردیم آنچه که مرتبط با سئو است را بیان کنیم تا کسانی که قصد آموزش سئو دارند بدانند که باید تمرکزشان را بیشتر روی چه نکاتی جمع کنند.