نحوه هدایت سئو در دنیای چند پلتفرمی

دنیای سئو به صورت پیوسته در حال تغییر و تحول است. وظایف متخصصان سئو نسبت به سال‌های گذشته تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. به عنوان مثال در زمان قدیم، مهم‌ترین بخش سئو بهینه‌سازی کلمات کلیدی، بهینه‌سازی لینک‌ها و بهبود رتبه‌بندی صفحه در فهرست نتایج موتور جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو بود. اگرچه این مسائل در حال حاضر نیز دارای اهمیت هستند، اما عناصر دیگری نیز به میان آمده‌اند که باید مورد توجه متخصصان سئو قرار بگیرند.

در حال حاضر، عملکرد موتورهای جستجو بسیار پیچیده‌تر از زمان گذشته است. به عنوان مثال خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل، پارامترهای مختلفی را برای رتبه‌بندی صفحه شما مورد بررسی قرار می‌دهند. در حالی که در زمان گذشته اینگونه نبود. علاوه بر این، گوگل تنها پلتفرمی نیست که کاربران برای جستجو از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال پلتفرم‌های اجتماعی دیگری مثل تیک تاک یا پینترست ابداع شده‌اند که بعد از گوگل بزرگ‌ترین موتورهای جستجو هستند.

به عنوان یک مثال دیگر، اکثر مردم از آمازون به عنوان فروشگاه تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند. همچنین یوتیوب به عنوان یک منبع برای یادگیری بسیاری از مسائل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، در ادامه این مطلب از وبسایت تخصصی سئوکار قصد داریم نحوه هدایت سئو در دنیای چند پلتفرمی را برای شما توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.‌

درک منظره چند پلتفرمی

قبل از اینکه درباره نحوه هدایت سئو در دنیای چند پلتفرمی توضیح دهیم، قصد داریم برای شما بیان کنیم که دنیای چند پلتفرمی چیست و چه تاثیری بر نحوه جستجوی کاربران گذاشته است. در حال حاضر کاربران نه تنها در رایانه‌ها، بلکه در گوشی هوشمند،تبلت یا حتی تلویزیون جستجو کرده و از هر فضایی برای ورود به اینترنت استفاده می‌کنند. هر پلتفرمی ویژگی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد که سئوکاران باید از آن مطلع شوند.

برخی از مهم‌ترین اقداماتی که سئوکاران باید انجام دهند، شامل موارد زیر هستند:

  • 1. با توجه به اینکه اکثر کاربران در گوشی‌های هوشمند جستجو می‌کنند، باید صفحه خود را برای موبایل بهینه‌سازی کنند.
  • 2. فعالیت یکپارچه و مفیدی در رسانه‌های اجتماعی داشته باشند.
  • 3. ویدیوها را بهینه سازی کنند و به شکل کاربر پسند انتشار دهند.

انتظارات گوگل از سئوکاران در عصر حاضر چیست؟

همانطور که گفته شد، مردم دیگر به صورت پیش فرض از موتور جستجوی گوگل استفاده نمی‌کنند. بلکه به سراغ منابعی می‌روند که سریع‌تر به درخواست آن‌ها پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال، کاربران متوجه شده‌اند که می‌توانند برای یادگیری بسیاری از مسائل مثل پختن غذا به سراغ یوتیوب بروند و ویدیوهای کامل‌تر و بهتری را ببینند. بنابراین مهم‌ترین وظیفه سئوکار این است که مهارت‌های خود را با پیشرفت علم و تکنولوژی تطبیق دهد.

یعنی اطلاعات دقیقی درباره پلتفرم‌های محبوب جهان و کاربرد آن‌ها داشته باشد. یک سایت حرفه‌ای باید به تمامی سوالات و درخواست‌های کاربران پاسخ دهد. بنابراین مسئولیت‌های متخصص سئو نسبت به زمان گذشته افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر، گوگل از سایت‌ها انتظار دارد طبق موارد زیر عمل کنند:

  • 1. اهمیت بیشتری برای تولید محتوا قائل باشند. از استراتژی‌های تولید محتوا استفاده کنند تا سایت آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل شود. یعنی متخصصان سئو باید اطمینان حاصل کنند که محتوا برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه شده است.
  • 2. به سئو فنی توجه داشته باشند‌. همچنین باید طراحی سایت کنند که به راحتی مورد استفاده قرار گیرد و پیمایش آسانی داشته باشد.
  • 3. از تجزیه و تحلیل داده‌ها غافل نشوند. تجزیه و تحلیل داده‌ها بهترین روش برای پیگیری میزان پیشرفت سایت و بررسی میزان موفقیت کمپین‌های بازاریابی است.
  • 4. در حال حاضر، مردم صرفاً از سایت استفاده نمی‌کنند. بنابراین بهتر است در رسانه‌های اجتماعی نیز فعالیت داشته باشید. استفاده از رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی است که باید برای بهبود کسب و کار شما مورد توجه قرار گیرد.

در این دوره جدید یک سئوکار چه چیزی باید بداند؟

برای اینکه فرایند بهینه‌سازی سئو سایت تغییر کند، متخصص سئو باید طرز فکر خود را تغییر دهد. باید به این مسئله فکر کند که سئو صرفاً به معنی بهینه سازی نیست. بلکه به شاخه‌های دیگر مثل بازاریابی دیجیتال یا مهارت‌های بیشتر تقسیم می‌شود. اگر تمامی تاکتیک‌ها و استراتژی‌های موفقیت در عصر جدید جستجوی ارگانیک را آموزش ببینید، موفقیت بیشتری برای بهینه‌سازی سایت خواهید داشت. بازاریابی محتوا درست مانند تولید محتوای با کیفیت و آموزنده دارای اهمیت است.

برخی از اطلاعاتی که سئوکار باید از آن آگاه باشد، شامل موارد زیر هستند:

· تولید محتوای با کیفیت

بر تولید محتوای ارزشمند تمرکز داشته باشد. منظور از محتوای ارزشمند، محتوایی است که به تمامی سوالات مخاطبان پاسخ دهد و راهکارهایی را به مخاطبین معرفی کند.

· استفاده از داده ارگانیک

از داده‌های ارگانیک و نحوه جستجوی کاربران برای جمع آوری اطلاعات درباره استراتژی‌های بازاریابی محتوا استفاده کند. ‌

· بررسی عملکرد رقبا

عملکرد رقبا را مورد بررسی قرار دهد و شکاف‌های محتوایی را شناسایی کند. علاوه بر این، بررسی تجربه کاربری اهمیت بسیار زیادی دارد. تجربه کاربری باید به صورت یک مقدار عددی مشخص شود. مهم‌ترین هدف گوگل، ارائه بهترین پاسخ به کاربران است. بهبود تجربه کاربری، بهترین راه حل برای انجام این کار می‌باشد. علاوه بر این، مسائل دیگری نیز بر تجربه کاربری موثر هستند. به عنوان مثال طراحی سایت باید کاربر پسند باشد. سرعت بارگذاری صفحه و سازگاری سایت با موبایل نیز باید بهینه‌سازی شده باشد.

· گوش دادن اجتماعی

از تکنیک‌هایی مثل گوش دادن اجتماعی برای محدود کردن کلمات کلیدی و بهبود رتبه‌بندی صفحه در فهرست نتایج جستجو استفاده کنید. همچنین می‌توانید با اینفلوئنسرهای مشهور قرارداد ببندید و کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنید. کار کردن با چهره‌های معروف به شهرت و اعتبار برند شما کمک می‌کند و بر رتبه‌بندی صفحه تاثیر گذار است. یکی از بهترین تکنیک‌های بازاریابی، این است که از داستان سرایی برای افزایش اعتبار برند خود استفاده کنید.

نحوه بهینه سازی سایت برای پلتفرم‌ های غیر از گوگل

در ادامه قصد داریم نحوه بهینه‌سازی در موتورهای جستجوی غیر سنتی مثل تیک تاک، آمازون و مواردی مانند این را برای شما بیان کنیم.

· تیک تاک

اگرچه گوگل یکی از مهم‌ترین و معتبرترین موتورهای جستجو است، اما موتورهای جستجوی دیگری نیز وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. بهینه‌سازی سایت‌ها در سایر موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. به جای اینکه صرفاً به نمایه‌سازی سایت خود در گوگل، بینگ یا سایر موتورهای جستجو فکر کنید، میزان تعامل خود را در هر نقطه تماس با مشتری افزایش دهید. به عنوان مثال از تیک تاک استفاده کنید.

تیک تاک در حال حاضر یکی از مشهورترین شبکه‌های اجتماعی در حال رشد در جهان است و سبک جدیدی از موتورهای جستجو می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مزایای این پلتفرم، این است که به سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به سایر موتورهای جستجوی سنتی نیاز دارد. تیک تاک یک فرصت مناسب برای افزایش اعتبار برند است. اما از چه روش‌هایی باید برای انجام این کار استفاده کرد؟ روش‌های زیر ممکن است برای شما مناسب باشند:

· تحقیق کنید

مرحله اول دقیقاً مانند مرحله‌ای است که برای بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجوی سنتی انجام می‌دهید. یعنی باید تحقیق و کاوش را شروع کنید. به طور کامل تیک تاک را بررسی کنید تا ببینید کاربران به چه موضوعاتی علاقه دارند و چه مطالبی در این پلتفرم جستجو می‌شوند. علاوه بر این، باید ببینید در حال حاضر چه موضوعاتی رتبه‌بندی بالایی به دست می‌آورند.

· استفاده از همه قابلیت ها

یکی دیگر از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای بهینه‌سازی صفحه در تیک تاک، استفاده از تمامی قابلیت‌های این نرم‌افزار است. به عنوان مثال باید از توضیحات، هشتگ‌ها، زیرنویس‌ها، جلوه‌ها، صداها و مسائلی مانند این استفاده کنید تا کاربران به محتوای شما توجه کنند. بهتر است روی آن چیزی که ترند شده است تمرکز کنید.

· آمازون

یکی دیگر از بهترین پلتفرم‌های جستجو، آمازون است که برای سایت‌های فروشگاهی مورد مناسب می‌باشد. اگر شما نیز یک سایت تجارت الکترونیک هستید، می‌توانید محصولات خود را در آمازون بارگذاری کنید. بعد از اینکه یک صفحه در آمازون راه‌اندازی کرده و محتوای خود را بارگذاری کردید، باید به استراتژی‌های بازاریابی فکر کنید. تمام سایت‌های تجارت الکترونیک باید محصولات خود را برای بازارهای آنلاین مثل آمازون بهینه سازی کنند.

در این حالت اگر کسی نتواند محصول مورد نظر خود را از طریق گوگل پیدا کند، آن را در سایر پلتفرم‌ها مثل تیک تاک یا پلتفرم‌هایی مانند این پیدا خواهد کرد. محتوایی که برای محصول بارگذاری می‌کنید، باید عنوان مناسبی داشته باشد. لازم است تمامی ویژگی‌های محصول را به صورت دقیق توضیح دهید. فاکتورهای رتبه‌بندی، قیمت گذاری، تصاویر و کلمات کلیدی را نیز فراموش نکنید.

همانطور که استفاده از کلمات کلیدی مناسب در موتور جستجوی گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد، باید در سایر پلتفرم‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد. مصرف کنندگان ابتدا با هشتگ‌ها و کلمات کلیدی مواجه می‌شوند و محصولات مورد نظر خود را بر اساس کلید واژه‌ها انتخاب می‌کنند.

پینترست

یکی دیگر از پلتفرم‌های جستجو، پینترست است که اخیراً محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این پلتفرم برای جستجوی بصری مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید تصاویر و محتوای بصری سایت خود را برای پینترست بهینه‌سازی کنید تا تعداد بازدیدهای آن افزایش یابد و در معرض دید کاربران قرار گیرد. در حال حاضر، بیشتر از ۴۵۰ میلیون کاربر فعال مشغول استفاده از پینترست هستند. یعنی این پلتفرم می‌تواند ترافیک سایت شما را افزایش دهد و باعث بهبود نرخ کلیک شود.

برای بهینه‌سازی صفحه در پینترست، می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید: محتوای بصری سایت خود را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهید و برای هر دسته‌بندی یک تابلو انتخاب کنید.از قابلیت جستجوی پینترست برای بررسی کلمات کلیدی و پیدا کردن بهترین کلید واژه‌ها استفاده کنید.به ساختار پین، اندازه تصویر و فونت توجه داشته باشید. علاوه بر این، باید عنوان درست و توضیحات مناسبی را انتخاب کنید. هنگام نوشتن عنوان و توضیحات از کلید واژه‌های مناسب استفاده کنید.

کلید واژه‌ها را به گونه‌ای انتخاب کنید که با جستجوی صوتی سازگاری داشته باشند. تفاوت زیادی بین جستجوی صوتی و جستجوی متنی وجود دارد. جستجوی صوتی معمولاً به صورت محاوره‌ای است و روی کلید واژه‌های طولانی تمرکز دارد. کلید واژه‌هایی که برای این نوع جستجو انتخاب می‌کنید، باید شامل سوال و اطلاعات باشند. روی کلماتی مثل «چه کسی»، «چه وقتی»، «کجا»، «چگونه» و مواردی مانند این تمرکز کنید.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی چگونه بر تجربه کاربر تأثیر می‌ گذارند؟

هوش مصنوعی تغییرات بسیار زیادی در عملکرد پلتفرم‌های جستجو ایجاد کرده است. برخی از رایج‌ترین تغییرات، شامل تغییر در شیوه ارائه نتایج موتورهای جستجو و نحوه کار متخصصان سئو است. همانطور که می‌دانید، فرایند بهینه‌سازی سئو سایت بسیار پیچیده است و به زمان قابل توجهی نیاز دارد. اما هوش مصنوعی به متخصصان سئو کمک کرده است تا بسیاری از پارامترهای سئو سایت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهینه‌سازی کنند.

اکثر موتورهای جستجو از هوش مصنوعی برای درک هدف کاربر و ارائه نتایج بهتر به کاربران استفاده می‌کنند. این مسئله به یک چالش رقابتی تبدیل شده است. یعنی اکثر کسب و کارها برای اینکه رتبه‌بندی بهتری داشته باشند، به سراغ ابزارهای هوش مصنوعی رفته‌اند. اما فراموش نکنید که ابزارهای هوش مصنوعی به تازگی شهرت پیدا کرده‌اند و ممکن است در آینده با چالش‌های گوناگونی همراه باشند.

سئوکاران باید برای بهینه‌سازی صفحه به برخی تکنیک‌ها توجه داشته باشند در ادامه این تکنیک‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

  • 1. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها، این است که تعادل داشته باشید. اگرچه استفاده از هوش مصنوعی بسیار هیجان انگیز است، اما نباید در استفاده از آن افراط کنید. نیازی نیست تمامی پارامترها را با استفاده از هوش مصنوعی بهینه سازی کنید. توجه داشته باشید که هوش مصنوعی هنوز نیاز به تکامل دارد و ممکن است برای بررسی یا بهینه‌سازی تمامی فاکتورهای سئو مناسب نباشد.
  • 2. تمامی زمینه‌های سئو که ابزارهای هوش مصنوعی قادر به درک آن نیستند را شناسایی کنید. سپس مهارت‌های خود را برای بهبود آن زمینه‌ها اصلاح کنید.
  • 3. ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است به تجربه کاربر یا خواسته‌های اصلی کاربران توجه نداشته باشند. بنابراین، صرفا به اطلاعات حاصل از این ابزارها اکتفا نکنید.

چگونه سئو‌ را به خوبی هدایت کنیم؟

هدایت و بهینه‌سازی سئو در دنیای چند پلتفرمی کار چندان ساده‌ای نیست. هر روز ابزارهای جدید مثل هوش مصنوعی یا ابزارهایی مانند این معرفی می‌شوند که ممکن است بر عملکرد متخصصان استفاده تاثیرگذار باشند. بنابراین باید طیف گسترده‌تری از مهارت‌های بازاریابی و سئو را کسب کنید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر متخصصان سئو مرتکب می‌شوند، این است که صرفاً روی درآمد تمرکز می‌کنند.

درآمد و رتبه‌بندی دو موضوع کاملاً مستقل هستند. رتبه‌بندی بالا صرفاً به معنی کسب درآمد بیشتر نیست. با این حال مشتریان اهمیت بسیار زیادی برای رتبه‌بندی صفحه قائل هستند. صفحاتی که به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل می‌شوند، ترافیک ارگانیک بیشتری دارند. برخی از مهم‌ترین معیارهای کلیدی که ارزش سئو در دنیای چند پلتفرمی را نشان می‌دهد، شامل موارد زیر هستند:

  • 1. کانال‌هایی که ترافیک اجتماعی بالایی دارند را شناسایی کرده و گزارشی درباره آن‌ها تهیه کنید.
  • 2. تغییر رتبه بندی برند خود را ارزیابی کنید. برای انجام این کار باید سایت اصلی نمایه‌های اجتماعی، قطعات ویژه، جستجوی ارگانیک و مواردی مانند این را مورد بررسی قرار دهید.

تحول سئو در دنیای چند پلتفرمی چه معنایی برای آینده بازاریابان جستجو دارد؟

در حال حاضر برای انجام دادن هر کاری از جمله بازاریابی محتوا، بهبود تجربه کاربری، فعالیت در رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی به تخصص نیاز داریم. تخصص مجموعه‌ای از استراتژی‌ها تاکتیک‌ها و تجربه است. اگرچه متخصصان سئو تجربه زیادی درباره بهینه‌سازی سایت دارند، اما استراتژی‌ها با گذشت زمان در حال تغییر هستند.

همین مسئله باعث شده است اکثر سئوکاران صرفاً روی بهبود رتبه‌بندی صفحه تمرکز نکنند. در این دوره جدید، کاربران به عنوان مکتشف شناخته می‌شوند و در حال کاوش در پلتفرم‌های گوناگون هستند. بنابراین سئوکارانی موفق خواهند بود که از یک رویکرد مناسب برای بهینه‌سازی صفحه استفاده کنند و در پلتفرم‌های مختلف فعالیت داشته باشند.

بررسی کلی

در این مطلب به طور کامل درباره نحوه هدایت سئو در دنیای چند پلتفرمی توضیح داده شد. می‌توان از تمامی این مطالب نتیجه گرفت که پلتفرم‌های دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می‌کنند تا داده‌های خود را در بخش‌های مختلف دسته‌بندی کرده و در معرض دید کاربران قرار دهند. کسب و کارها می‌توانند از تکنیک‌ها و نکات موجود در این مطلب، برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده کنند.

با توجه به اینکه اینترنت به راحتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و ابزارهای استفاده از اینترنت بسیار گوناگون هستند، بدیهی است که کاربران برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود از پلتفرم‌های گوناگون استفاده کنند. وظیفه یک سئوکار این است که اطلاعات خود را آپدیت کند و با پیشرفت تکنولوژی همراه شود. اگر به اطلاعات بیشتری درباره نحوه بهینه‌سازی سایت و آموزش سئو و تولید محتوا نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.