سوالات اساسی استراتژی سئو

استراتژی سئو شما آخرین بار چه موقع ازهم پاشید و در واقع میزان کنترل شما برروی آن کاهش یافت؟ مسلما به اولین چیزی که درباره آن فکر می کردید، تغییر استراتژی سئو خود بود، اما چگونه؟ چه مواردی در استراتژی سئو می بایست در نظر بگیریم؟ چگونه بفهمیم که مشکل از کجاست؟

ما در این مقاله نمی خواهیم به شما راه حل برهر سوالی که در بالا پرسیده شده، ارائه دهیم. بلکه می خواهیم سه سوال اساسی در استراتژی سئو را بیان کنیم که فقط خودتان که مالک کسب وکارتان هستید می توانید به آن پاسخ صحیح دهید و با پاسخدهی به آن ها، می توانید متوجه اشکال خود و نوشتن یک استراتژی سئو بهینه را بنویسید. پاسخ به این سوالات، در سال 2023 که شاهد تغییرات گسترده ای در طراحی سایت و سئو خواهیم بود، اهمیت زیادی دارد.

سه سوال اساسی استراتژی سئو

1. استراتژی سئو ما شامل چه مواردی باید باشد؟

اولین و ساده ترین سوالی که باید از خودتان بپرسید، همین سوال است. آخرین بار شما چه زمانی استراتژی سئو خود را تعیین کرده بودید؟ در آن زمان شرایط کار چگونه بود؟ آیا المان ها و مواردی که در آن و نسبت به شرایط به کار برده بودید، هنوز هم کارایی دارد؟ برای مثال، آیا سایت شما دارای طراحی موبایل و جستجو صدا در چند سال اخیر توجه زیادی به آن شده است، پشتیبانی می کند؟ مسلما زمانی که شما سایت خود را ایجاد کرده بودید، بسته به هدف خود و مشتریانی احتمالی که برای آن در نظر گرفته بودید، یک برنامه استراتژی سئو را طراحی و اجرا نمودید، اما همانطور که می دانید، تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است. اگر مشتریان شما بیشتر قبلا در فیس بوک فعالیت می کردند، امروزه دیگر کمتر کسی در ایران به خاطر فیلتر بودن این شبکه، از آن استفاده می کند. پس فعالیت و تبلیغات در آن، جز اتلاف انرژی و کار هیچ فایده ای ندارد.

بیشتر شرکت های بزرگ، حداکثر سالیانه برای بهینه سازی سایت خود، برنامه استراتژی سئو را بسته به شرایط تغییر می دهند. شما هم برای شروع می توانید از شرکت های بزرگ فروشگاه اینترنتی درایران، الگوبرداری کنید.

2. رقیبان ما برای برنامه استراتژی سئو خود چه کاری کرده اند؟

اینکه بفهمیم رقیبان ما چه کاری انجام می دهند، خیلی مهم است. شما نباید از رقبای خود عقب بمانید و همیشه آخرین فعالیت های آن ها را بررسی کنید.

بررسی استراتژی سئو آنها به شما اطلاعات خیلی خوبی می دهد. برای مثال می توانید بفهمید که سایت آن ها برروی چه کلمات کلیدی بیشتر از بقیه تمرکز دارد یا استراتژی بازاریابی محتوا آنها چگونه است. الان همانطور که می دانید، اکثر شرکت ها بودجه خود را صرف تولید محتوای شرکت خود می کنند و کمتر هزینه بابت تبلیغات می پردازند. ابزارهای خوبی برای بررسی استراتژی سئو مخصوصا استراتژی تولید محتوا وجود دارد، ابزارهایی مانند BrightEdge یا SpyFu که با آن ها می توانید کلمات کلیدی که رقبای شما در آن بالا هستند و همچنین تولید محتوا آن ها را بررسی کنید.

3.مشتریان ما کجا هستند؟

امروزه بیشترین موردی که دارای سرعت زیادی در مسیر حرکت خود است و اصلا هم جریمه نمی شود، بلکه همه باید دنبال او بروند و اگر کسی از قافله عقب بماند، جریمه خواهد شد، تکنولوژی می باشد. دیگر نمی توان مانند قدیم با چند کاغذ و تراکت و بنر و تبلیغات تلویزیون، مشتریان زیادی را سمت خود جلب کرد. البته نمی گوییم که اینها تاثیر ندارند اما امروزه دیگر مانند قبل اثرگذاری ندارند.

با افزایش ورود موبایل به زندگی و استفاده کردن از این ابزار برای تمامی فعالیت ها مانند خرید، وبگردی، ارتباط با دوستان وغیره، خیلی مهم است که سایت شما به صورت رسپانسیو طراحی گردد.

البته با استفاده از گوگل آنالیتیک ، می توانید متوجه شوید که بیشتر مخاطبان سایت شما با استفاده از کدام ابزار وارد شدند و برای آن یک استراتژی سئو بنویسید. پس دو مورد خیلی مهم است: یکی اینکه بررسی کنید مشتریان شما بیشتر از کدام ابزار برای ورود به سایت شما استفاده می کنند و دیگری اینکه حتما سایت شما دارای طراحی موبایل باشد.

همچنین با استفاده از ابزارهای تحلیل سایت، می توانید به راحتی سن و نوع جنسیت مخاطبان و کاربران خود را متوجه شوید. آن هایی را که در سایت شما ثبت نام کرده اند را بررسی کنید و سپس ببینید که هر کاربری به طور متوسط چند دقیقه در یک صفحه می ماند و اثرپذیری هر کدام را به دقت مورد بررسی قرار دهید. همه این اطلاعات برای نوشتن استراتژی سئو کاملا الزامی است.

برگرفته از مقالات زیر
Essential SEO Strategies
The 8-Step SEO Strategy
SEO Strategy Case Study