نکات سئو برای کمپانی‌های B2B

صاحب یک کسب و کار بنگاه به بنگاه یا B2B هستید؟ آیا وبسایت شما می‌توانید از طریق ترافیک ارگانیک برندسازی کند؟ آیا رتبه مناسبی در کلیدواژه‌های هدف خود دارید؟ b2b چیست؟

اگر نتوانید خودتان را با موتورهای جستجو وفق دهید رتبه گرفتن در موتور جستجو بسیار سخت و فرسایشی خواهد بود. کمپانی‌های بزرگ بودجه‌ی زیادی را برای سئو تخصیص می‌دهند تا نتیجه‌ی دلخواه خود را از آن بگیرند. اما چون نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند عمدتا با مشکلاتی مواجه می‌شوند که حل کردن آن‌ها سخت و زمان‌بر است.

خوشبختانه، استراتژی‌های قدرتمند سئو همچنان می‌توانند در کسب یک رتبه‌ی خوب و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو مثمر ثمر باشند. اگر به درستی این استراتژی‌های را پیاده نکنید هرگز نمی‌توانید نتیجه‌ی دلخواه‌تان را از سئو بگیرید.

اجازه بدهید یک آمار جالب‌توجه به شما ارائه کنیم: وبسایتی که در کلیدواژه‌های هدف خود رتبه‌ی اول را دارد نرخ کلیک حدودا 30 درصدی را تجربه می‌کند در حالی که تبلیغات کلیکی نرخ کلیکی برابر با 1.91 درصد دارند. این یعنی سئو و رنک اول بودن بیش از 15 برابر نرخ تبدیل بالاتری نسبت به تبلیغات کلیکی دارد و برای تمام سایت‌ها و مخصوصا کمپانی‌های B2B سرمایه‌گذاری روی سئو بسیار حیاتی می‌باشد.

در ادامه چند نکته در مورد استراتژی سئو کمپانی‌های B2B ارائه خواهیم کرد که برای سرمایه‌گذاری صحیح و نتیجه گرفتن از آن بسیار مهم هستند.

سئو محلی

کمپانی‌های B2B که مشتری‌ها را به صورت محلی جذب می‌کنند نیاز دارند تا اکانت Google My Business خود جهت سئو محلی را راه‌اندازی کنند. اگر می‌خواهید خود را به عنوان یک کسب و کار محلی به گوگل معرفی کنید باید شرایط و ضوابط زیر را دنبال کنید.

  • شما باید با مشتری روبرو شوید. روبرو شدن در موتورهای جستجو از طریق صفحه‌ی نتایج گوگل می‌باشد.
  • لوکیشن فیزیکی یا محل شرکت شما باید در قسمت PO درج شود.
  • نقشه‌ی مکان فعلی شرکت خود را باید در وبسایت به ثبت برسانید. اکثر فروشگاه‌های آنلاین و همچنین کسب و کارهای بزرگ به این نقشه احتیاج دارند چرا که گوگل از داده‌های گوگل مپ برای شناسایی کسب و کارهای لوکال استفاده می‌کند.

نظراتی که از کاربران دریافت می‌کنید یکی از مهم‌ترین موارد در رتبه‌بندی Google My Business‌ می‌باشند. این چیزی نیست که شما بتوانید کنترل کنید چون تمام نظرات بدون کم و کاست به کاربران نمایش داده می‌شوند. به جای آن بر روی لیست کردن پروفایل خود و پر کردن فیلدهای ضروری تمرکز کنید تا راحت‌تر بتوانید با گوگل در ارتباط باشید. آدرس، ساعات کاری و اطلاعات تماس گزینه‌های بسیار مهمی هستند که حتما باید این فیلدها را پر کنید.

می‌توانید از قابلیت «رزرو کردن» یا قرار ملاقات هم استفاده کنید. این کار یک URL‌ در اختیار کاربر قرار می‌دهد که می‌توانند بدون وارد شدن به سایت یک قرار ملاقات با شما رزرو کنند. این راه هم دسترسی کاربران به کسب و کار شما را راحت‌تر می‌کند و هم امکان رزرو ملاقات به این شکل بسیار بیشتر است. (این یک اصل در روانشناسی است. هر چه به کاربر نزدیک‌تر باشید امکان تعامل کاربر با شما بیشتر است. پس یک دکمه در صفحه‌ی نتایج گوگل می‌تواند این حس را در کاربر ایجاد کند.)

Google Posts نیز امکان جدید گوگل برای کسب و کارها است که می‌توانند بین 100 الی 300 کلمه در مورد کسب و کار خود بنویسند و حتی یک تصویر هم به آن اضافه کنند. برای دسترسی به این قسمت از پیشخوان روی قسمت posts کلیک کنید و مواردی که دوست دارید را به آن اضافه کنید. یک پیشنهاد: سعی کنید این پست را هر چند مدت یکبار آپدیت کنید یا پست جدیدتری را به جای آن قرار بدهید. این یک سیگنال مثبت به گوگل ارسال می‌کند و در رتبه‌بندی شما لحاظ می‌کند.)

کلمات کلیدی هنوز مهم‌ترین هستند.

کلمات کلیدی بنیاد و اساس هر کمپین موفق سئو هستند. اما دیگر تمرکز کردن بر روی یک کلیدواژه قدیمی شده است و باید سعی کنید روی کلیدواژه‌های متعددی سرمایه‌گذاری کنید. روی خوشه‌های محتوا و کلیدواژه‌های خوشه‌ای هم باید تمرکز کنید چون الگوریتم‌های ماشینی گوگل این موارد را بیشتر از هر چیزی در نظر می‌گیرند.

برای مثال: اگر شما یک شرکت در زمینه‌ی فروش و نصب سیستم‌های خورشیدی هستید. کار کردن روی کلیدواژه‌ی «نصب سیستم‌های خورشیدی» برای شما کارایی بالایی نخواهد داشت. چرا که این کلیدواژه اشباع شده است و روز به روز هم به تعداد کسب و کارهایی که از این کلیدواژه استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. باید به جای آن روی کلیدواژه‌های طولانی‌تر با درصد رقابت کمتر تمرکز کنید. به طور مثال کلیدواژه‌های «نصب سیستم‌های خورشیدی برای خانه‌های قدیمی» یا «نصب سیستم‌های خورشیدی برای خانه‌های لوکس» یقینا نتایج بهتری برای شما در بر دارد. چرا که گوگل این محتوا را به عنوان یک محتوای جدید و منطبق با خوشه‌ی محتوایی در نظر می‌گیرد و الگوریتم‌های گوگل رتبه‌ی بالاتری به آن می‌دهند.

این کلمات کلیدی باید در محتوای سایت به صورت دقیق و کارشده استفاده شوند تا جوابگو باشد. این کلیدواژه‌ها در مکان‌های زیر رتبه‌ی بهتری کسب می‌کنند.

  • عنوان پست: بالاترین تاثیر در الگوریتم‌های گوگل مربوط به تایتل یا عنوان پست است.
  • محتوا: مخلوطی از این کلیدواژه‌ها باید در طول محتوا آورده شود. مترادف‌ها، شکل‌های نوشتاری مختلف و مواردی از این دست تاثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی سایت دارند. (پاراگراف اول و زیرتیترها را به هیچوجه فراموش نکنید.)
  • تگ آلت یا متن جایگزین: اگر می‌خواهید کلیدواژه‌های شما در قسمت عکس‌ها هم دیده شوند و رتبه بگیرند باید از کلیدواژه‌ها در متن جایگزین عکس استفاده کنید.
  • برچسب‌ها: با اینکه برچسب‌ها تاثیر زیادی ندارند اما با ایجاد یک صفحه‌ی مجزا تعداد صفحات ایندکس شده‌ی سایت را بالاتر می‌برند.
  • متا توضیحات: توضیحاتی که شما برای موتورهای جستجو می‌نویسید باید حاوی کلیدواژه‌ی کانونی شما باشد.

علاوه بر آن شما باید Keyword Intent را هم در نظر بگیرید. اینکه کلیدواژه‌هایی که شما استفاده می‌کنند تا چه حد با استراتژی کسب و کار شما همخوانی دارد. شما باید محتوایی بنویسید که علاوه بر ترافیک بتوانید توسط آن نرخ تبدیل خود را هم بالاتر ببرید.

یکی از نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که شما به هیچوجه نمی‌توانید و نخواهید توانست در تمام کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کار خودتان رتبه‌ی یک باشید. پس کلیدواژه‌های خود را اولویت بندی کنید. و بهتر است روی کلیدواژه‌هایی تمرکز کنید که:

  1. میزان جستجوی بالایی از طرف کاربران دارند.
  2. رقابت بر سر این کلیدواژه‌ها کمتر است.

اگر می‌خواهید نرخ بازگشت سرمایه‌ی خود را بالاتر ببرید و زودتر به اهداف کاری خود برسید اولویت بندی کلیدواژه‌ها برای سئو از اهمیت بالایی برخوردار است.

وبسایت‌های Mobile-Friendly

متاسفانه تعداد کسب و کارهای B2B که وبسایت آن‌ها از موبایل پشتیبانی نمی‌کند و یا کارایی ضعیفی روی دستگاه‌های موبایل دارند بسیار زیاد است و می‌توان گفت نزدیک به نصف است. در حال حاضر بیش از 60 درصد ترافیک سایت‌ها از طریق دستگاه‌های موبایل تامین می‌شود و اگر وبسایت شما نتواند تجربه‌ی کاربری قدرتمندی را در اختیار کاربران موبایل قرار دهد یقینا این مشتریان را از دست خواهید داد.

در الگوریتم‌های گوگل هم پشتیبانی از موبایل یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی سایت است و اگر صفحه‌ی شما با موبایل همخوانی نداشته باشد احتمال ایندکس شدن و رتبه‌بندی آن بسیار کمتر است. شما باید یک وبسایت رسپانسیو و واکنش‌گرا برای تمام دستگاه‌ها داشته باشید تا هیچکدام از مشتریان احتمالی خود را از دست ندهید.

جمع بندی

نکات سئو برای کمپانی‌های B2B که در این مقاله ذکر شد صرفا نقطه‌ی شروع کار است. اگر این نکات را روی سایت خود پیاده کردید سعی کنید ساکن و ایستا باقی نمانید و روی توسعه‌ی سایت خود کار کنید. سئو روز به روز در حال تغییر است و اگر آپدیت نباشید و همگام با آن جلو نروید از رقبای خود عقب‌تر می‌مانید و در نتیجه حجم بازار کمتری را جذب خواهید کرد. پس بهتر است همین الان روی بهینه‌ سازی و ارتقا سایت خود کار کنید.